Prosinec 2009

Zvláštní vlaky na tovačovce v letech 1995 - 2009

31. prosince 2009 v 13:07 TOVAČOVKA
V letošním roce slaví tovačovská trať své kulaté 115.narozeniny. U této přiležitosti bych rád formou fotografií a patřičných dokumentů shrnul novodobou historii tratě, kterou začali psát zvláštní nostalgické a výletní vlaky.
Nechce se tomu ani zdát, ale letos tomu bude už 15.let co tovačovská trať slavila své kulaté sté výročí. Oslavy byly pojaty jízdami zvláštních vlaků vedených olomouckou rosničkou 464.202 o třech párech, jež byly pro velký zájem cestujících dodatečně posíleny o další dva. Tyto jízdy se dají považovat za určitý mezník jež odstartoval další podobné jízdy na této trati. V roce 1998 je uspořádána jízda s přerovskou Šlechtičnou 475.1142 na Den dětí, v roce 2005 následují oslavy 110.let tratě a téhož roku nastává zlomový okamžik. V srpnu 2005 je uspořádána první soukromá jízda vlaku do Tovačova pro výletníky a železniční příznivce pod názvem "Hanácký okruh" s motorovým vozem 830.076-6. Objednavatelem jízdy se stává Klub železničních modelářů z Přerova (dále jen KŽM) pod záštitou ostravské prodejny železničních modelů Hobby shop. Přepravu zajistily České dráhy. V následujícím roce se rozjíždí něco do té doby na trati zcela nevídaného. Začíná se psát novodobá historie tratě. Nejprve sem zavítá ve dvou termínech historický motoráček M131.1 Klubu železničních cestovatelů v rámci tzv. "Dovolené s motoráčkem", následuje první ročník jízd parních vlaků na Svatováclavské hody v Tovačově. Únor a březen 2007 je ve znamení tzv. "projížděčských" vlaků s quattrem, doplněné o nulté ročníky dvoudenních akcí na tovačovský Portál a výlov Hradeckého rybníka. Jízdy jsou pro velký zájem cestujících opakovány i v dalších letech a tak bychom se dostali až do roku 2009.
Podívejme se tedy blíže na jednotlivé jízdy, které se uskutečnily za oněch uplynulých 15.let.

100.let tratě Kojetín - Tovačov (08.05.1995)

Píše se rok 1995 a trať slaví své kulaté sté narozeniny. V rámci nich jsou uskutečněny jízdy zvláštních parních vlaků v trase Kojetín - Tovačov. V čele vlaků stanula olomoucká rosnička 464.202. Soupravu tvořila šestice vozů typu Rybák a jednoho služebniho vozu Daa-k. Dobírání vody do parní lokomotivy zajistily v Tovačově a Kojetíně místní Hasičské záchrané sbory. Základní počet tří párů vlaku byl z důvodu velké poptávky navýšen o další dva páry. Při jízdách se také poprvé a zatím naposledy zastavovalo přímo na bývalé zastávce Uhříčice obec jež byla při této příležitosti patřičně slavnostně vyzdobena. V samotném Tovačově byla ve vestibulu nádraží uspořádána malá výstavka s dokumenty, artefakty a fotografiemi mající vztah k jubilující trati. K jízdám bylo mimo jiné zhotoveno pamětní razítko, několik pohlednic, brožura zabývající se vznikem dráhy a také pořízen video záznam.
Již samotná realizace oslav nastartovala myšlenku o znovuzavedení osobní dopravy na trati. Ač se tomu nezdá tak právě v roce 1995 k tomu skutečně chyběl jen malý krůček. Bohužel vzhledem k finanční náročnosti nedošlo k realizaci a projekt zůstal jen na papíře. Dnes je myšlenka obnovy pravidelné dopravy zřejmě již definitivně pohřbena a současná situace provozu na trati to ani nedovoluje. Bohužel ...







Zvláštní parní vlak na "Den dětí 98" (30.05.1998)

Uplynuly tři roky a do Tovačova se opět vydává parní lokomotiva se zvláštním vlakem. Konkrétně přerovská šlechtična 475.1142 se soupravou sedmi velkoprostorových vozů a doprovodného vozu přerovského depa. Vzhledem k délce soupravy nastal problém s objížděním na koncovém nádraží v Tovačově jež délkou staničních kolejí nepostačovalo. Proto byla do Tovačova přistavena lok. 742.262-9, která se soupravou manipulovala a umožnila tak objetí parnímu stroji. Při té příležitosti se uskutečnil pro fotografy a kameramany opakovaný vjezd vlaku do stanice. Dobírání vody pro parní stroj bylo uskutečněno prostřednictvím Hasičských záchranných sborů a to v Tovačově a Kojetíně.
Trasa vlaku vedla z Přerova přes Kojetín do Tovačova a zpět se zastávkou v Chropyni a Kojetíně. Pro děti byl připraven bohaty doprovodný program s jízdami koňských povozu, které dopravovaly účastníky v Tovačově mezi městem a vlakovým nádražím.
Pořadatelem jízdy byla Nadace ATLANTIS, ZČ Hnutí Brontosaurus, Nadace TOVAČOVSKÝ ZÁMEK a ZV OSŽ DKV Ostrava, PJ Přerov za podpory mnoha institucí.

.
příjezd
odjezd
příjezd
odjezd
Přerov
.
09:15
16:20
.
Kojetín
.
.
15:00
15:55
Tovačov
10:05
.
.
14:40

Oslavy 110.let provozu (08.05.2005)

Nastal rok 2005 a trať slaví své 110.narozeniny. Oslavy samotné byly pojaty ve skromnějším rozsahu nežli před 10.lety ovšem opět se tu objevila olomoucká rosnička 464.202, která se v následujících letech stává pro trať typickou. Jízdy zvláštních vlaků se tentokrát netýkaly pouze trati samotné, ale došlo i k zájezdu vlaku do Kroměříže, kde proběhlo otáčení parního stroje na místní točně. Soupravu vlaku tvořila parní lokomotiva 464.202 a sestava vozů Dd 6-4155 (služební vůz) + Be 2-0365 + Be 2-0368 + Ce 3-3402 + Ce 3-3799 + Ci 4-4694 + Ci 3-9425. Mimo níže uvedený jízdní řád došlo vzhledem k velkému počtu zájemců o zavedení mimořádného spoje v trase Tovačov - Kojetín a zpět. V samotném Tovačově byla pro zájemce možnost prohlídky zdejší dopravní kanceláře včetně možného otisku staničních razítek. Současně s oslavami tratě probíhal v Tovačově doprovodný program s tradičním jarmarkem na náměstí a prohlídkami zdejšího zámku.

.příjezdodjezdpříjezdodjezd
Olomouc hl.n..8:1517:10.
Přerov8:418:5016:4016:45
Chropyně9:029:0516:2416:25
Kojetín9:129:1516:1016:17
Tovačov9:40..15:40
Tovačov.11:0013:35.
Kojetín11:2511:3013:0013:10
Kroměříž11:43..12:45

"HANÁCKÝ OKRUH" aneb fotovlak na Tovačovce ! (19.08.2005)

Píše se srpen 2005 a v dosavadní historii tratě nastává zlomový okamžik a zásadní mílník v provozu tovačovské dráhy. Pod záštitou tehdy ještě bohumínské prodejny modelové železnice Hobby shop za spolupráce Klubu železničních modelářů v Přerově (dále jen KŽM) je uspořádána jízda s motorovým vozem M 262.076 (830.076-6) pro fotografy. V rámci tzv. "Hanáckého okruhu" vůz zavítal i na tovačovskou trať, včetně jízdy na skašovskou vlečku. Tento zlomový okamžik předznamenává další vývoj pořádání mimořádných jízd vlaků na tovačovskou trať. Mimo výše uvedené se na skašovské vlečce motorový vůz M 262.0 mimořádně setkal s brejlovcem 750.042-4 jež zde prováděl pravidelnou obsluhu vlečky. Bohužel po jízdě došlo na motorovém voze k závadě jež způsobila jeho neschopnost, jež doposud trvá. (prosinec 2009)

8:05.Olomouc hl.n.
8:35.Přerov pravé přednádraží
9:0011:25Kojetín - jízda do Tovačova
..Němčice n.H. - křížení s R 735
11:4511:53Nezamyslice
..Pivín - křížení s R 934
12:25.Prostějov hl.n.
12:35.Kostelec na Hané
12:5712:59Třebčín
13:0713:15Drahanovice - křížení s Os 14013
13:2213:30Senice na Hané
13:4813:55Litovel předměstí
14:3014:40Mladeč
14:5014:55Litovel předměstí
15:1015:20Senice na Hané
15:2515:35Příkazy - křížení s Os 14017
16:06.Olomouc hl.n.

KŽC - "Dovolená s motoráčkem" (02.07. a 13.08.2006)

Již klasická akce Klubu železničních cestovatelů zaměřená na projíždění tratí a vleček spojená s návštěvou pozoruhodných míst v jejich okolí a to nejen na území České republiky. Ročník 2006 zavítal ve dvou letních termínech v rámci projíždění železniční sítě na Moravě i na tovačovskou trať. Dopravu zajistil motorový vůz Hurvínek M 131.1454 jež je ve vlastnictví spolku.


Pára na Svatováclavské hody v Tovačově (28.09.2006)

Úspěšné předchozí jízdy parních vlaků na oslavách tratě v letech 1995, 1998 a 2005 podnítily k uspořádání dalšího pokračování těchto jízd a to na tradiční Svatováclavské hody jež se v Tovačově konají pravidelně každý rok. Jarmark spojený s kulturním programem a prohlídkami místního zámku přiláká do města každý rok mnoho návštěvníků. Jízdy zvláštních vlaků tažených parní lokomotivou na Svatého Václava se tak stávají na období tří roků tradiční akcí na trati. Další pokračování série ukončila bohužel v roce 2008 propadlá technická způsobilost kotle olomoucké rosničky 464.202, jež dopravu na tuto akci pravidelně zajišťovala.
Trasa vlaku byla vybrána ve stejném sledu jako při oslavách 110.let, ovšem byla rozšířena ještě o zájezd do Zborovic. Vzhledem k délce soupravy jež tvořilo 10 vozů typu rybák včetně bufetového vozu, byla vzhledem k manipulaci se soupravou při jízdě do Zborovic odvěšena od soupravy dvojice vozů. Konkrétně vozy C 3-3436 + Ce 3-3789 jež zůstali po dobu jízdy vlaku na zborovickou odstaveny ve šturcu tovačovské stanice. Otáčení parní krasavice proběhlo již tradičně na točně v Kroměříži. Dobírání vody pak z cisteren hasičských sborů na nádraží v Tovačově.

Olomouc hl.n.8:3016:55
Přerov9:0116:17
Kojetín9:2315:36
Lobodice9:3815:21
Tovačov9:4415:15
Tovačov10:0513:56
Lobodice10:1213:50
Kojetín10:2713:35
Postoupky--13:25
Kroměříž10:4013:20
Zdounky11:0011:38
Zborovice11:1011:25

"Projížděčský speciál" s Quattrem do Tovačova (24.02.2007)

Rok 2007 je rokem velkých změn! Sezóna na trati je zahájena tzv."projížděčským speciálem" jež měl za cíl vlastní projetí tratě, čímž se lišil od akcí typu "fotovlak", jež má hlavní zaměření na dokumentování konkrétního vozidla na trati. Hlavním iniciátorem této jízdy se stává dvojice pánů Rostislav Kolmačka a Jiří Strumienský. Jízdy vlaku na tovačovskou trať se využívá jinak nevyužitého prostoje motorového vozu ř.842 jež má mezi spoji Os 3100 a Sp 1649 více jak hodinu pauzu. V rámci oběhu vozidel padla vozba na tento den na quattro 842.011-9. Pod označením Mn 81972 se na Tovačovce konají kromě fotografování v prostoru tovačovské stanice také mimořádné fotozastávky u hlásky Skašov a nákladiště Lobodice.

"Projížděčský speciál" do Tovačova II (24.03.2007)

Pro velký zájem z minulé akce s vozem 842 se akce opakuje v podobném duchu. Oběhy vozidel tentokrát pro jízdu připravy "Quattro 842.025-9. Fotozastávky se konají v Tovačově, Anníně (bývalá zastávka Oplocany) a Lobodicích. Oproti předchozí únorové jízdě jež byla určena jen pro příznivce kolejové dopravy s předchozí rezervací, měli tentokrát možnost se jízdy účastnit i ostatní zájemci mající zájem svézt se vlakem do Tovačova.

Tovačovský PORTÁL (11.-12.08.2007)

Průlom v dosavadní činnosti železničních příznivců na tovačovské trati nastal v rámci první dvoudenní akci, jež se konala ve dnech 11.-12.08.2007 v rámci konání 9.ročníku folkového festivalu Tovačovský portál. K této akci byla poprvé v jeho historii zajištěnadoprava vlakovými spoji. Smyslem tohoto počinu bylo otestovat si v praxi zda o podobný způsob dopravy bude z řad účastníků festivalu, případně běžné veřejnosti zájem. Do čela prvního ranního spoje byl nasazen vůz 810.395-4 z běžného oběhu, všechny ostatní spoje pak byly již v režii otrokovického vozu 810.271-7, který byl pro tuto akci speciálně zapůjčen. Některé spoje byly vedeny v posilové sestavě, jež byla ve složení 810 + 2x 010 s možností přepravy jízdních kol a kočárků. Celkem po oba dny bylo vypraveno celkem pět párů vlaků s operativně skládanou soupravou podle aktuální potřeby. Naskytla se také vůbec první možnost od zastavení pravidelné osobní dopravy zachytit osobní vlak v Tovačově za tmy při svitu staničního osvětlení.
Tyto jízdy se konaly již v režii nově vzniklého občanského sdružení Kroměřížská dráha (KMD o.s.) ve spolupráci s Českými drahami. Ač kapacita vlaku značně převyšovala poptávku a očekával se větší zájem o tyto jízdy, byl to dobrý odrazový můstek do dalšího působení KMD na tovačovce...

Svatováclavské hody II (28.09.2007)

Září 2007 je opět ve znamení akce Českých drah, tentokrát společně s nově vzniklým o.s. KMD na Svatováclavské hody v Tovačově. Trasa vlaku zůstává stejná, ovšem je vypuštěn zájezd vlaku do Zborovic. Scénář se opakuje - otáčení lokomotivy v Kroměříži, dobírání vody atd. Vlak tvořila osvědčená 464.202 spolu s 9-ti vozy typu Rybák a jednoho služebního vozu. Konkrétně se jednalo o vozy Ce 3-3397 + Ci 4-4694 + Ce 3-3398 + Ce 3-3789 + Ce 3-3104 + Ce 3-4515 + Ce 3-3436 + Ce 3-5522 + Ce 3-3413 a služební vůz.

.příjezdodjezdpříjezdodjezd
Olomouc hl.n..8:0016:26.
Přerov8:298:3515:5416:03
Chropyně8:528:5315:3515:36
Kojetín8:589:0515:2615:28
Lobodice9:199:2915:1115:12
Tovačov9:26..15:05
Tovačov.10:0013:11.
Lobodice10:0610:0713:0413:05
Kojetín10:2110:2512:4512:50
Kroměříž10:35..12:35

Jízdy na Výlov Hradeckého rybníka (20.-21.10.2007)

Sesbírané zkušenosti z předchozích jízd, především pak z dvoudenní akcena Portál vedly k uspořádání další podobné akce, tentokrát na tradiční Výlov Hradeckého rybníku. Tato akce svým rozsahem největší, která se za celý rok v Tovačově koná přímo vybízela k uspořádání něčeho takového jako jsou jízdy zvláštních vlaků. Jíizdy pořádalo KMD o.s. ve spolupráci s ČD a.s.
Po oba dny v čele šestice párů vlaků v relaci Kojetín - Tovačov se blýskl břeclavský vůz M 131.1463 s přípojným vozem BDlm. Akce se setkala ze strany cestujících s nebývalým zájmem a téměr po celý den hurvínek vozil i svůj přívěsný vůz slušně obsazen. Akci provázelo dosti proměnlivé počasí, které však akci nikterak neuškodilo.



"Projížděčský speciál" do Tovačova III (01.03.2008)

Nová sezóna 2008 začala pro Tovačovku opětovně uspořádanou akcís cílem projet si tovačovskou trať pod názvem Otevírání Tovačovky 2008. Díky nezměněné podobě JŘ 2007/2008 v této časové podobě se opět využilo jinak zcela nevyužitého prostoje motorového vozu ř.842 mezi spoji Os 3100 a Sp 1649. Tentokrát zavítal na trať motorový vůz 842.019-2. Právě tento vůz utrpěl 16.02.2009 u Paskova těžkou nehodu při čelní srážce s motorovou lokomotivou 754.040. O jeho osudu zatím není rozhodnuto (duben 09). Jízdu bohužel provázelo skutečně velmi nepříznivé deštivé počasí.
Akci pořádalo občanské sdružení Kroměřížská dráha za vstřícného přístupu Českých drah.



Tovačovský PORTÁL II (09.-10.08.2008)

Jízdy na folkový festival Tovačovský PORTÁL se dočkaly dalšího pokračování a to na jubilejní 10.ročník této akce. Oproti loňským jízdách na Portál jež měly spíše ověřovací charakter, se ročník 2008 ( ve dnech 9.-10.08.2008) vydal již ostrou cestou. Počet spojů byl navýšen celkem na devět párů po oba dva dny. S tím, že první den jelo 7 párů , kdy poslední spoj z Tovačova po příjezdu do Kojetína pokračoval dále až do Otrokovic, druhý den pak páry dva. Vozbu zajistily motorové vozy 810.678-3, 810.271-7 a motorová jednotka "Regionova" 814.052-7/914.052-6. Pokud se podíváme na nasazení vozidel podrobněji tak první spoj odvezl stejně jako v minulém roce vůz z oběhu. Ten letos vyšel na 810.678-3. Ostatní spoje zajistila pro tyto jízdy zvlášť objednaná jednotka 814/914. Nasazení této jednotky bylo cílené a dobře načasované. Jelikož v této oblasti bylo toto vozidlo zatím málo známé, mělo cestujícím ukázat jakým směrem se ubírá současná regionální doprava na našich tratích. Tento krok se ukázal jako dobrý tah a kladné reakce cestujících na sebe nenechaly dlouho čekat. Nedělní spoje odvezl již zde dobře známý 810.271-7. Opět po roce se fotografům naskytla možnost fotografovat na tovačovském nádraží ve svitu staničního osvětlení.
Organizátorem jízd se stalo občanské sdružení Kroměřížská dráha ve spolupráci s Českými dráhami.


Naposled s Rosničkou aneb Svatováclavské hody potřetí (28.09.2008)

Dne 28.09.2008 se na trati uskutečnily již tradiční jízdy na Svatováclavské hody v Tovačově. V čele soupravy rybáků stanul podobně jako v minulých letech olomoucký stroj 464.202. Vzhledem ke konci provozní způsobilosti kotle jež připadá na červenec 2009 však nasazení na této akci již nepřipadá v úvahu. O možné náhradě jiným strojem za současné situace není zrovna reálné. S největší pravděpodobností se tak jednalo na delší dobu o poslední možnost svézt se do Tovačova parním vlakem. Vlak veden v klasické relaci Olomouc - Přerov - Kojetín - Tovačov - Kojetín - Kroměříž a zpět. Soupravu tvořilo 8 vozů typu "rybák" včetně bufetového vozu.
Pořadatelem akce byly České dráhy společně s občanským sdružením Kroměřížská dráha.

.příjezdodjezdpříjezdodjezd
Olomouc hl.n..7:5015:42.
Přerov.8:2415:1415:17
Kojetín8:468:5614:4014:42
Lobodice.9:10.14:26
Tovačov9:159:4513:1814:20
Lobodice.9:51.13:13
Kojetín10:0510:2512:4912:59
Kroměříž10:25..12:37


Výlov Hradeckého rybníka II (18.-19.10.2008)

Ve dnech 18.-19.10.2008 se konal již druhý ročník jízd zvláštních vlaků po tovačovské dráze v rámci konání slavnostního výlovu Hradeckého rybníka. Jízdy se konaly v podobném duchu jako v roce minulém, ovšem byl zaznamenán o mnoho větší zájem cestujících o možnost svézt se vlakem. Oba dva dny neúnavně vozil své cestující břeclavský hurvínek M 131.1448 s přívěsným vozem Blm 001.003. Zavedeno bylo sedm párů vlaků po oba dny. Úspěšné a hlavně plně obsazené vlaky korunovalo nádherné slunečné podzimní počasí.

S "Krokodýlem" do Tovačova (09.05.2009)

Po předešlých ročnících vysloveně projížděčských akcí se v květnu 2009 koná na Tovačovce skutečně 100% fotojízda s motorovým vozem M 286.1032 alias 851.032-3 brněnského spolku Hrbatá Máňa. Trasa vlaku vedla z Brna dolního přes Vyškov n.Mor. a Kojetín do Tovačova a následně zpět do Brna. Původně plánovaná jízda na skašovskou vlečku do prostoru štěrkovny musela být vzhledem k nenadálé nehodě na pásové dopravě redukována. Dojelo se tedy pouze po výkolejku na začátku vlastního areálu. Náhradním programem sic mimo tuto trať byla návštěva a projetí vozu tzv. místního nádraží v Nezamyslicích, včetně zájezdu k zábraně oddělující provozní a zrušenou část kolejiště. Místní nádraží v Nezamyslicích je zajímavé tím, že až do roku 1998 sloužilo pravidelné osobní dopravě jako výchozí pro vlaky ve směru na Morkovice. Leč od jejího zrušení sem zavítalo jen několik pracovních vlaků, včetně jízd údržby. Motorový vůz se tu tak objevil prakticky téměř po 11 letech!
V rámci jízdy bylo uskutenčněno nespočet fotozastávek včetně společné fotografie účastníků jízdy na nádraží v Tovačově. Akci provázelo skutečně nádherné počasí, které bylo pomyslnou třešničkou na dortu už tak vyvedené akce.
Organizátorem jízdy bylo KMD o.s. ve spolupráci s brněnským spolkem Hrbatá Máňa.


Fotovlak s "Pielstickem" (23.05.2009)

Téměř po čtrnácti dnech od úspěšné akce s krokodýlem M 286.1032 se koná další velmi úspěšná akce a sice jízda s břeclavským pielstickem T 466.0007 (735.007-7). Původně zcela neplánovaný zájezd na Tovačovku se podařilo dodatečně vyjednat v rámci zvláštních jízd vlaků do Pohádkového lesa ve Zborovicích. Tyto jízdy jež se každoročně konají na zborovické trati v rámci Dne dětí vozila právě T466.0007. Zatímco vozba na zborovické tvořila sestava pielsticka a čtyř osobních vozů typu rybák, pro tovačovku byla sestavena zcela samostatná souprava. Dva rybáky byli v Kojetíně odpojeny a na místo nich byl připojen kojetínský služební vůz Daa-k 9405 456-5. Výsledná souprava 735 + Daa-k + 2x rybák se takto vydala bez zastávek směrem k Tovačovu. Po objetí lokomotivy následoval návrat do Kojetína, při němž bylo uskutečněno několik zastávek pro pořízení jedinečných snímků.
Akci pořádaly České dráhy (ČD a.s.) za účasti Kroměřížské dráhy (KMD o.s.)

Tovačovský PORTÁL III (15.-16.08.2009)

Akce jež se už pomalu stává pro Tovačovku typickou jsou dvoudenní jízdy zvláštních vlaků v rámci konání folkového festivalu Tovačovský PORTÁL. Ten samotný v roce 2009 už slaví své 11.narozeniny. Ročník 2009 byl KMD pojat skutečně velkolepě neboť na trati seobjevily skutečné skvosty našich kolejí. Jsou jimi motorový vůz M 131.101 a především pak M 120.417 alias "Věžák".
První zmíněný M 131.101 přezdívaný "Hurvínek" je prvním vyrobeným vozem tohoto typu z úctyhodné série 549 vozů. Vozy pro ČSD vyráběla v letech 1948-51 kopřivnická TATRA vagónka, posléze byla výroba převedena do TATRA vagónky ve Studénce (1954-56).
Druhým aktérem jízd se stal "Věžák" M 120.417. Výrobek kopřivnické TATRY z roku 1931 jež je udržován v provozním stavu DKV Olomouc PJ Šumperk.
Vozba byla zajištěna v sobotu osmi a v neděli dokonce devíti páry vlaků, kdy první a poslední spoj do/z Tovačova byl veden z/do Kroměříže. Počáteční plány počítaly s operativnímnasazením vozidel, kdy některé spoje měli být vedený sólo věžákem nebo hurvínkem, případně společně ve dvojici. Tyto plány ovšem zhatila hned na prvním páru nečekaná závada na věžáku, jež vyřadila tento vůz z provozu. Proto byl po zbytek vozby řazen jen jako nečinný v závěsu za hurvínkem. K tradičnímu dění při jízdách na Portál patří již stabilně i noční fotografování vozidel před staniční budovou v Tovačově za svitu několika posledních funkčních staničních lamp.


Na výlov potřetí ... (17.-18.10.2009)

Poslední akcí v roce 2009 jež je možné řadit mezi zvláštní jízdy patří již třetí ročník jízd zvláštních vlaků na slavnostní Výlov Hradeckého rybníka. Rozsah vozby zůstal ve stejném rozsahu jako v minulém roce, to jest sedm párů po oba dny. V čele vlaků stanul dnes již také historický vůz M 240.0113 přezdívaný "Singrovka". Na většině spojů byl s motorem řazen též přívěsný vůz Blm vytápěny kamny na tuhá paliva. Oba jsou majetkem brněnského spolku KPKV (Klub přátel kolejových vozidel). Bohužel po celé dva dny panovalo dosti špatné počasí jež se také citelně podepsalo na počtu cestujících.
Jizdy pořádalo KMD o.s. ve spolupráci s KPKV.


Tak a jsme u konce. Podle výčtu, který jsem tu nastínil je současná novodobá historie zvláštních vlaků píšící se od přelomového roku 1995 obsáhlá a velmi pestrá. Po sečtení dospějeme k zajímavému číslu 19, které jasně svědčí o tom, že o trať jako takovou je i nadále zájem a to nejen z řad příznivců železnice. Doufejme, že takovéto počiny budou následovat i v následujících letech a že si Tovačovka udrží své příznivce, kterým není lhostejný její osud. Bez nich to bohužel už zřejmě nepůjde, neboť současná doba trati zrovna dvakrát nepřeje.....

Tovačovce zdar !

PF

21. prosince 2009 v 21:07 Úvod

2010PF 2010

2011

PF 2011PF 2011

2012

2013

2014


Mikuláš na Hané s 534.0432

5. prosince 2009 v 23:37 Tratě
Dne 05.12.2009 uspořádalo ČD DKV Olomouc, DPOV Přerov spolu s odborovou organizací OSŽ Mikulášskou jízdu s parní lokomotivou Kremák 534.0432. Trasa vlaku vedla z Olomouce přes Moravský Beroun do Bruntálu a zpět. Vlak doprovázel tak jako každý rok Mikuláš spolu s čerty a anděly. Soupravu vlaku tvořila na čele 534.0432, 5 vozů Bdt, Wlab, postrk příslušel olomoucké 749.107-9.
Právě Kremák 534.0432 si na této jízdě odbyl svoji veřejnou premiéru pod novým opatrovníkem jímž je DKV Olomouc. Neoficiální zkušební jízdu absolvoval 24.11.09 v trase Olomouc - Uničov a zpět spolu se soupravou tří vozů Bdt a doprovodného vozu Wlab. 534.0 tak nahradila v olomouckém depu svoji předchozí kolegyni 464.202 zvanou Rosnička. Té v letošním roce propadla lhůta způsobilosti kotle, což jí znemožnilo v dalším nasazování na nostalgické vlaky.
Počasí bohužel bylo takové na jaké si v posledních letech pomalu zvykáme. Na to, že je prosinec panovali teploty nezvykle vysoko, takže naděje, že by se jelo v zasněžené krajině skutečně nehrozí. Naopak jízdu doprovázela nízká inverzní oblačnost doprovázená v údolí řeky Bystřice docela slušnou mlhou.


.příjezdodjezdpříjezdodjezd
Olomouc hlavní nádraží.9:1015:01.
Velká Bystřice9:219:2214:3614:51
Velká Bystřice zast.9:279:2814:3014:31
Hlubočky Mar.údolí9:349:3514:2314:24
Hlubočky9:439:4414:1414:15
Hrubá Voda9:539:5814:0414:06
Jívová10:0910:1013:5213:53
Domašov nad Bystřicí10:1810:2213:4013:41
Moravský Beroun10:3410:5013:2713:28
Dětřichov nad Bystřicí11:0411:0513:1013:11
Valšov11:2311:2412:5012:51
Bruntál11:36..12:36

534.0432 se chystá na svou první veřejnou cestu pod křídly DKV Olomouc.
Mohutná oblaha a zvuk parního stroje doprovází Kremáka na stoupání nad Jívovou.
Vydatně mu pomáhá olomoucká berta 749.107-9.
Návrat zpět do Olomouce. Zde těsně po projetí zastávky v Lomnici u Rýmařova.

Industriální Kladno 2009

4. prosince 2009 v 13:32 Industria
Dne 14.11.2009 uspořádalo občasné sdružení Muzeum dopravní techniky (dále jen MDT) exkurzi po industriálních památkách Kladna. V rámci celodenního programu proběhla návštěva toho nejzajímavějšího co může dnešní Kladno po stránce indutriálních památek nabídnout. Areál bývalé hutě Koněv, dolu Scholler v Libušíně, dolu Zápotocký (dříve důl František Josef)v Kladně Dubí, haldy Poldovi hutě, dolu Tuchlovice atd. Vynechán byl zcela logicky areál dolu Mayrau, jež je běžně veřejnosti přístupný.
Především velice působivý je dosud zachovaný celek provozních budov dolu František Josef v Kladně Dubí. Nejen provozní objekty ale i celkové zasazení dolu ve svažitého terénu pomocí jednotlivých teras nad nádražím Kladno Dubí působí opravdu monumentálně. Současný urbanistický vzhled budov dostal důl celkovou rekonstrukcí budov v letech 1913 - 1918. Nové objekty strojovny, kotelny a trafostanice byli achitektonicky sladěny s ostatními objekty dolu. Součástí dolu byla též unikátní těžní věž se čtyřmi lanovnicemi v jedné řadě. Ta se bohužel do dnešních dnů nedochovala a byla odstraněna nedlouho po skončení těžby. Těžba zde byla ukončena v roce 1980. Též působivý je do dnešních dnů zachovaný areál dolu Scholler v Libušíně. Dosud jsou zachovány obě dvě těžní věže dolu včetně svých strojoven s těžními stroji. Ukončena těžba tu byla v roce 2002 jako na posledním činném dole na kladensku. Tímto krokem se uzavřela téměř 200 let trvající těžba uhlí na kladensku.
Přesuny mezi jednotlivými bývalými provozy probíhalo pomocí autobusu Karosa B 732/1654 jež je v majetku MDT. Celou akci bohužel provázelo dosti pochmurné počasí jak je patrné z přiložených snímků.
Osamocená torza vápenných pecí v bývalé huti Koněv.
Betonové skelety provozních budov pokrývají celé území bývalé huti Koněv.
Plynojem na Koněvu.
Monumentální torza objektů koksoven vzbuzují i dnes patřičný respekt.
Kozlíková těžní věž dolu Scholler v Libušíně - jediná tohoto typu na kladensku.
A její modernější kolegyně v jejím těsném sousedství.
Impozantní provozní objekty dolu František Josef po přestavbě dolu v letech 1913-1918.