Oslavy poznamenané vodou

23. května 2010 v 22:55 |  TOVAČOVKA
Střední Morava v rytmu páry
Dne 22.05.2010 se uskutečnily jízdy zvláštních vlaků u příležitosti dvou významných výročí. Jednak se oslavovalo 130.výročí od zahájení dopravy na trati z Kroměříže do Hulína a také 115 let od vzniku dráhy Kojetín - Tovačov. Datum konání těchto jízd nebylo vybráno náhodně a souviselo s konáním tradičního Pohádkového lesa v Divokách u Zdounek. Tato koncepce akce však nebyla nakonec naplněna. Letošní rozmary počasí, které panují na Moravě donutily organizátory akci v Divokách již několik dní předem zrušit. Posláním jízd zvláštních vlaků se tak plně koncipovalo připomenutí významných výročí uvedených tratí. Kromě zvláštních vlaků probíhala v obvodu stanice Kroměříž výstava kolejové techniky pro údržbu tratí s možností prohlídky. Pro zájemce se také naskytla možnost svézt se na stanovišti strojvedoucího lokomotivy T466.0007 po obvodu nákladového nádraží. K divácky atraktivní podívané patřilo též otáčení parního oře na ruční točně v Kroměříži.
V čele zvláštních vlaků stanul valmezský "Matěj" 433.002. Soupravu vlaku tvořila sestava trojice olomouckých bixů 29-29 326-7 Btx +29-29 341-6 Btx +29-29 307-7 Btx a jednoho dlouhého balmu 20-29 125-2 Bmx doplněná o bufetový vůz Ce3-3397 a služební vůz Daa-k 940 5 232-0. coby doprovodný vůz Matěje. Tato sestava vlaku byla poplatná jak pro oba zájezdy do Zborovic tak také pro první pár vlaků na tovačovkou trať.
jízdenka na zvláštní vlak
Pro druhý obrat do Tovačova byla souprava doplněna o postrk v podobě pielsticka T466.0007 alias 735.007-7. Z níže uvedených důvodů však musela být jízda ukončena předčasně již v Kojetíně. Pokračování jízdy z Kojetína směrem na Valašské Meziříčí již probíhalo podle jízdního řádu a to v sestavě 433.002 + Bmx + 3x Btx + Ce3 + Daa-k + 735.007. Ve vlaku byl v bufetovém voze zajištěn prodej občerstvení a upomínkových předmětů s možností otisku pamětních razítek. Po celý den bylo možné si též zakoupit suvenýr připomínající výročí tovačovské dráhy v podobě výroční turistické známky.    
Ačkoliv technika šlapala jako hodinky a organizace probíhala bez jakýchkoliv problémů, zradilo tentokráte na plné čáře počasí. To si již během dopoledních hodin postavilo hlavu a přestalo spolupracovat. Azurově modrou oblohu vystřídala temně olověná, doprovázená přívalovými lijáky s blesky a krupobitím.  Lokální bouřka nad Kojetínem pak způsobila něco s čím nemohl nikdo počítat. Zem, která je po neustálých deštích z posledních dnů zcela nasycena vodou není schopna vodu vsakovat a vytvářejí se tak rozsáhlé vodní laguny. Právě taková se utvořila nad tratí v km 2,3 u kojetínského dvora v lokalitě Pod Psoluky. Zde v místě železničního přejezdu s místní komunikací došlo vlivem velkého příbytku vody k ucpání trativodu splavenou trávou a bahnem. Přejezd jako takový vytvořil vodě hráz a nashromážděná voda v krátké chvíli začala zaplavovat traťové těleso v délce cca 200 metrů. Nekontrolovatelný odtok vody začal ohrožovat domy pod tratí a k řešení situace musely nastoupit hasičské záchranné sbory. Byly utvořeny hráze z pytlů s pískem a voda tak svedena po místní komunikaci do rybníku Jordán. Přesto došlo k zatopení řady sklepů v dotčené lokalitě.
Kojetín (22.05.2010)
Kojetín (22.05.2010)











To vše se bohužel odehrálo ještě před jízdou druhého páru zvláštních vlaků do Tovačova. Ten sice dojel s účastníky do Kojetína, ale zde po vyhodnocení událé situace na tovačovské trati padlo rozhodnutí jízdu odřeknout. Namísto ní byla operativně z Kojetína do Tovačova a zpět zavedena náhradní autobusová doprava.  Je to vůbec poprvé v novodobé historii Tovačovky (tu začaly psát zvláštní vlaky), že daný vlak do Tovačova vůbec nedojel.
A co dodat závěrem. Jízdy se i přes tyto nenadálé problémy těšily velkému počtu zájemců a to jak z řad cestujících tak i všudy přítomných fotografů. Přejme tedy oběma tratím mnoho dalších provozních roků. A za pět let, kdy budeme slavit opět kulatá výročí ať máme lepší počasí !

433.002 Kromeriz (22.05.2010) © Michal Boček
Posun se soupravou v Kroměříži (22.05.2010)735.007-7 Kroměříž (22.05.2010) © Michal Boček
T466.0007 se soupravou zvláštního vlaku v Kroměříži (22.05.2010)735.007-7 Kroměříž (22.05.2010) © Michal Boček
T466.0007 (735.007-7) coby výstavní exponát na nádraží v Kroměříži (22.05.2010)433.002 Zborovice (22.05.2010) © Michal Boček
Objíždění soupravy vlaku ve Zborovicích (22.05.2010)433.002 Zdounky (22.05.2010) © Michal Boček
Křížení ve Zdounkách. Parní vlak do Kroměříže na čele s 433.002 a 810.373-1 coby Os 13907 do Zborovic (22.05.2010)433.002 Uhříčice (22.05.2010) © Michal Boček
Zvláštní vlak směřující do Tovačova projíždí esíčko u Uhříčic (22.05.2010)433.002 Oplocany - Annín (22.05.2010) © Michal Boček
Matěj 433.002 na okraji osady Annín u bývalé zastávky Oplocany (22.05.2010)Oplocany - Annín (22.05.2010) © Michal Boček
Zcela nezvyklá souprava zvláštního vlaku projíždí bývalou zastávkou Oplocany (22.05.2010)
433.002 Tovačov (22.5.2010) © Olga Bočková
Dobírání vody do parního oře na nádraží v Tovačově (22.05.2010)433.002 Tovačov (22.05.2010) © Olga Bočková
433.002 na nádraží v Tovačově (22.05.2010)433.002 Lobodice (22.05.2010) © Michal Boček
Zvláštní parní vlak zastavuje v zastávce a nákladišti Lobodice (22.05.2010)433.002 Kojetín (22.05.2010) © Michal Boček
A je rozhodnuto. Dále na Tovačov se již nepojede ! Trať na Tovačov po lokální bouřce se stala neprůjezdnou.....T466.0007(735.007-7) Kojetín (22.05.2010) © Michal Boček
T466.0007 (735.007-7) pózuje na nádraží v Kojetíně (22.05.2010)

Vzniklá situace se řešila zavedením náhradní autobusové dopravy  NAD Kojetín - Tovačov a zpět.NAD Kojetín - Tovačov a zpět (22.05.2010)


A zde již inkriminovaný úsek jež zhatil druhý obrat do Tovačova. První "mokré" místo se nacházelo okolo km 1,9. Kritický úsek pak okolo km 2,3  u přejezdu ke kojetínskému dvoru..... 
km 2,3 (22.05.2010)
km 2,3 (22.05.2010)
km 2,3 (22.05.2010)
T466.0007 Hulín (22.05.2010) © Michal Boček
Odjezd vlaku z Hulína do Valašského Mezíříčí....

Pozvánka na jízdu zvláštních vlaků
 


Komentáře

1 Rosťa Kolmačka Rosťa Kolmačka | E-mail | 24. května 2010 v 0:21 | Reagovat

Tyjo, Bočeli, Ty máš teleport nebo co? Jak jsi mohl páru během jedné jízdy z Kojetína do Tovačova lupnout takto parádně na dvou vzdálených místech (Uhřičice, Oplocany) ?!

To mi neříkej, žes to na kole stihl dojet. A autě jsem Tě neviděl.

Jinak jsem MOC rád, že vůbec nějaké fotky 433.002 na Tovačovce jsou. DĚKUJI!

Rosťa

2 badber badber | 24. května 2010 v 0:29 | Reagovat

No na kole bych to fakt nedal. Měl jsem zajištěný u kolegy přesun autem. A i tak jsme měli co dělat aby jsme to do Annína stihli. Jsem rád za ten snímeček z Uhříčického přejezdu, na druhou stranu lituju, že jsem se nesvezl do Tovačova. Tahle tu situaci na nádraží alespoň dvěma snímky zachránila máma[1]:

3 363eso 363eso | E-mail | Web | 24. května 2010 v 7:41 | Reagovat

Michale, parádní článek. Krásná práce. :)
My zas pro změnu naháněli na Zborovce. Kroměříž-Zdounky-Zborovice zastávka.
A Zdounky-Skržice-Jarohněvice :D
Fakt pěkný článek.
Petr

4 Jirka Strumienský Jirka Strumienský | 24. května 2010 v 17:08 | Reagovat

Ještě že se vždycky najde někdo, kdo z akcí na Tovačovce zpracuje nějakou reportáž. To je totiž fakt potřeba, aby se o trati vědělo. Moc chválím, na tu bídu s počasím jaká panovala je to moc povedené :-)

5 Fany Fany | 24. května 2010 v 17:22 | Reagovat

Velmi pěkná reportáž :-)

6 badber badber | E-mail | 24. května 2010 v 21:16 | Reagovat

Všem díky za reakce, jsem rád že se reportáž líbí. Mám tak motivaci do dalších projektů které mám rozchystané.

Pokud jsou nějaké náměty či připomínky k blogu prosím dejte vědět do kolonky ZPRÁVA AUTOROVI, rád si vyslechnu Vaše názory.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama