Šlechtičny na srazu

24. července 2010 v 12:38 |  Hnací vozidla
475.196+101 Kladno (26.06.10) © Michal Boček
Ve dnech 26. a 27.06.2010 proběhl v železničním muzeum Lužná u Rakovníka a na přilehlých tratích sraz parních lokomotiv řady 475.1 známých pod přezdívkou Šlechtična. Lokomotivy určené pro vozbu osobních dálkových rychlíků, osobních vlaků a též pro vozbu rychlých nákladních vlaků se v plzeňské Škodovce vyráběly v letech 1947-50. Celkem bylo k ČSD dodáno 147 kusů. Poslední z nich dojezdily v pravidelném provozu až v roce 1980, tedy v době kdy parní provoz u ČSD již definitivně končil. Do dnešních dnů se zachovalo 7 kusů z nichž 4 jsou plně provozní. Jsou jimi 475.101, 475.111, 475.179 a 475.196. Neprovozní, uvedená do vystavovatelného stavu je 475.1142, jejíž provozní způsobilost skončila v březnu 2003. Zbytek  tvoří značně nekompletní 475.194 deponovaná v Brně (vlečka teplárny Maloměřice) a 475.1130 odstavená v RD Vrútky. Na setkání do Lužné u Rakovníka dorazily pod parou všechny v dnešní době provozuschopné stroje 475.101, 475.111, 475.179 a 475.196. Ve studeném stavu sestavu475.1142doplňovala ex. přerovská 475.1142, mající v současnosti domov v depozitáři NTM Chomutov. Kromě vlastního setkání v prostoru muzea probíhaly po celé dva dny po okolních tratích jízdy zvláštních vlaků. V jejich čele se představily výše zmíněné stroje v různých vzájemných kombinacích. Asi nejvíce sledovaným a diskutovaným vlakem se stala trojspřež strojů 475.101+475.179+475.196 zavedená v úseku Žatec - Krupá. Po příjezdu do Krupé proběhlo pózování parních ořů před staniční budovou. Z Krupé do Lužné u Rakovníka poté odjížděly jednotlivě spolu se svými vozovými soupravami. V sobotu vyrazily hvězdicovitě směrem na Lužnou vlaky od Prahy (475.196+475.101), Plzně (475.111) a Děčína (475.179). Dvojice strojů 475.196+475.101 po příjezdu do Lužné pokračovala dále do Žatce, kde se setkala s děčínskou 475.179. Nepřevídané okolnosti v podobě vykolejení 475.111 na točně v Plzni zapříčinily nejen zpoždění vlaku o téměř 3,5 hodiny, ale také špatné postavení vůdči ostatním strojům čelem vzad. Tím pádem se nemohla účastnit setkání bok po boku ostatním Šlechtičnám. Kromě výše zmíněného proběhlo v pozdních nočních hodinách v prostorách depa noční fotografování.
Nedělní program zahájil Brejlovec T478.3101 na rychlíku Praha- Lužná, jež se představil již v sobotu na obratu z Lužné do Krupé. V průběhu dne zavítala 475.111 se zvláštním vlakem do Žatce. Odpolední hodiny pak byly ve znamení odjezdu jednotlivých strojů na zvláštních vlacích do svých domovských dep. Jako první se na svou cestu vydala 475.111 přes Rakovník do Plzně, následovaná 475.179 jedoucí přes Most do Děčína. Jako poslední opouštěla Lužnou přípřež 475. 196+475.101 na rychlíku do Prahy.

475.101/935.0136

Vyrobena Škodovými závody v Plzni v roce 1947 pod výrobním číslem 1823. K jejímu zrušení došlo k 13.06.1979. Poté byla od 01.02.1980 převedena na vytápěcí kotel. Osud k ní byl nakloněn a namísto likvidace došlo 14.06.1989 k zařazení mezi historická vozidla. Jejím domovem se stalo LD Brno dolní.

475.111/935.0115

Vyrobena Škodovými závody v Plzni v roce 1947 pod výrobním číslem 1833. Zrušena byla 05.12.1977. K 01.02.1978 byla vedena ve stavu LD Česká Třebová jako budoucí exponát připravovaného železničního skanzenu. Z jeho realizace však nakonec sešlo a tak je 01.01.1983 převedena do majetku muzea ŠKODY Plzeň. 09.01.1990 se jejím novým vlastníkem a provozovatelem stává plzeňský IMC ( Iron Monument Club Plzeň ). 

475.179/932.394

 Vyrobena Škodovými závody v Plzni v roce 1948 pod výrobním číslem 1901. Po vyřazení z provozu u ČSD byla převedena na historické vozidlo LD Děčín., kde je doposud.

475.196/932.379

 Vyrobena Škodovými závody v Plzni v roce 1950 pod výrobním číslem 2619. Zrušena byla k 20.06.1975, 01.10.1975 byka převedena na vytápěcí kotel K 652. V květnu 1985 byla předána do sbírek Muzejně dokumentačného centra Bratislava (MDC Bratislava)

475.1142/932.398

Vyrobena Škodovými závody v Plzni v roce 1951 pod výrobním číslem 2665. Z výroby dodána do depa Plzeň. Od srpna 1955 do června 1956 byla zapůjčena do Číny, kde zasahovala to tamnějšího provozu v rámci propagace výrobního podniku. V Plzni vydržela až do roku 1978, kdy byla předána do Brna. Svůj poslední výkon vykonala 16.01.1979. Po svém vyřazení u ČSD je od 01.03.1980 v majetku NTM Praha. Svou zatím druhou provozní etapu ztrávila již coby muzejní stroj pod křídly depa Přerov, kam byla z Prahy předána k 28.08.1991. Ovšem  nic netrvá věčně a způsobilost kotle ukončila v březnu 2003 tuto jistě úspěšnou etapu. V současnosti je deponovaná v depozitáři NTM v Chomutově coby neprovozní exponát. 


475.196+101 N.Strašecí (26.06.10) © Michal Boček
475.196+475.101 u Nového Strašecí při jízdě z Prahy do Lužné u Rakovníka.3x 475.1 Želeč (26.06.10) © Michal Boček
Trojspřeží Šlechtičen 475.101+475.179+475.179 projíždí táhlými oblouky původně dvoukolejné tratě 124 (dříve 120) mezi Měcholupy a Želčí.3x 475.1 Deštnice (26.06.10) © Michal Boček
Oddílové návěstidlo hlásky Deštnice jako němý svědek impozantního průjezdu trojice parních strojů řady 475.1475.1 Krupá (26.06.10) © Michal Boček
Šlechtična 475.196 míjí dvojici vjezdových mechanických návěstidel v Krupé.475.1 Krupá (26.06.10) © Michal Boček
Na souběhu tratí 124 a 125 se představuje brněnská "Šlechta" 475.101475.1 Krupá (26.06.10) © Michal Boček
Děčínská 475.179 nedaleko Krupé jedoucí do Lužné u Rakovníka. 4x 475.1 Lužná u Rak. (26.06.10) © Michal Boček
Přehlídka tendrů "provozních" Šlechtičen v depu Lužná u Rakovníka. Zleva 932.394, 932.379, 932.398 a 935.0136

Následující snímky snad nepotřebují bližšího komentáře ...Lužná u Rak. (26.06.10) © Michal Boček
475.1 Lužná u Rak. (26.06.10) © Michal Boček
475.1 Lužná u Rak. (26.06.10) © Michal Boček
475.1 Lužná u Rak. (26.06.10) © Michal Boček
475.1 Deštnice (27.06.10) © Michal Boček
Plzeňská 475.111 se blíží k Deštnici.475.1 Krupá (27.06.10) © Michal Boček
Vjezdové návěstidlo stanice Krupá vítá plzeňskou 475.111 při návratu ze Žatce.475.111 Lužná u Rak. (27.06.10) © Michal Boček
Návrat domů - 475.111 těsně po opuštění Lužné se vydává na cestu do Rakovníka, aby odtud úvratí pokračovala dále na Plzeň.2x 475.1 Nové Strašecí (27.06.10) © Michal Boček
475.196 a 475.101 se zvláštním expresem do Prahy u Nového Strašecí . ..2x 475.1 Kladno (27.06.10) © Michal Boček
... a jejich odjezd z Kladna
 


Komentáře

1 K. Kořán K. Kořán | E-mail | Web | 9. prosince 2010 v 23:57 | Reagovat

Nádhera.....slova nestačí, máte můj obdiv

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama