Návrat do Loštic

17. října 2010 v 21:13 |  Úzkorozchodné dráhy
V seriálu o úzkorozchodných drahách se tentokrát vrátíme na místo, o němž jsem psal před rokem při vzniku těchto stránek. Jak se říká, pachatel se vrací na místo činu. V jednom zářijovém prosluněném dnu jsem se opětovně vypravil do Loštic, abych zjistil jaký je současný stav loštické cihelny na Vejmolech. Předem upozorňuji, že od předchozího pojednání http://badber.blog.cz/1001/cihelna-lostice-vymoly s fotografiemi ještě činné drážky uplynulo již úctyhodných 8 roků. Od samotného ukončení provozu cihelny pak již pět let. Naposledy se čtrnáctikomorová kruhová pec loštické cihelny vytápěla v roce 2005 (její provoz byl zahájen po náročné rekonstrukci 28.04.1970). Od té doby areál tiše pustne a čeká na další využití. I přes dobu odstavení si provoz jako celek stále uchovává zdánlivě provozní stav, čemuž vděčí především díky tomu, že je areál inadále střežen hlídacími psy. Při letmém pohledu se může zdát, že provoz tu skončil teprve před pár dny. V sušárně stále dlí několik stovek nevypálených cihel, obslužná drážka je stále připravena dopravovat nevypálené cihly k peci, pec je připravena k zavážení. To, že tomu tak není nám ukáže vegetací pozvolna zarůstající prostor hliniště a areálu cihelny.
Původní drážka, která od roku 2003 nebyla využívána byla vyjma asi 100 m dlouhého úseku kompletně snesena. Její části lze dodnes v hliništi spatřit. Z vozidlového parku ač je tomu k nevíře zůstavá v prostoru cihelny zachována pětice výklopných vozíků (kiplor) a především pak zdejší lokomotiva BN 15 R. Z ostatních mechanismů lze dodnes spatřit v hliništi u skrývkového řezu obě původní kolejová korečková rýpadla byť už v dosti žalostném stavu. Stejný neradostný osud potkal i zdejší Tatru T-148 jež nahradila provoz drážky. Ta je odstavena vedle dílen nedaleko vlastní "kruhovky" a pozvolna ji pohlcuje okolní vegetace.
A jaká je budoucnost provozu? Majitel sice uvažuje o jejím opětovném zprovoznění, ale s přibývajícími roky a změnami na trhu se stavebními výrobky se již nedá předpokládat, že k tomu ještě někdy dojde. Životnost ložiska již také není velká a investice do znovuspuštění dosahují již nemalých finančních částek...

Následující snímky nepotřebují bližší komentář. Snad tedy jen velice stručně: první snímky dokumentují objekt "Kruhovky" to jest kruhové čtrnáctikomorové pece. Následuje propojení pece, dílen a sušárny úzkorozchodnou manipulační tratí. Poté následují snímky vlastní sušárny včetně mechanizačních prostředků pro zavážení a stohování. Druhá část série je pak věnována vlastnímu hliništi s těžební a dopravní mechanizací.


Celé pojednání si dovolím uzavřít snímkem jež do celého konceptu těchto stránek jakoby nepatřil. Nákladní automobil Tatra T-148 s třístranně sklápěcí korbou je však dosti významným mezníkem v historii zdejší úzkorozchodné dráhy. Právě toto vozidlo v roce 2003 s příchodem nového majitele cihelny nahradilo provoz zdejší úzkorozchodné drážky. Svému účelu narozdíl od několik desetiletí fungující úzkorozchodné drážky sloužilo pouhé dva roky. Se zastavením provozu cihelny skončil i provoz tohoto vozidla. Dnes jej můžeme nalézt zarůstací náletovými dřevinami za objekty dílen.

Text a foto Michal Boček
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama