Putování s ŽelPage

12. října 2010 v 20:26 |  Novinky

aneb jedno velké zklamání...

V letošním roce je tomu přesně 9.let co se na internetu objevil mezi železničními příznivci dnes všeobecně známý portál ŽelPage. Rozepisovat se tu podrobněji co ŽelPage představuje je myslím zcela zbytečné a není to ani náplní tohoto článku. Chtěl bych se spíše zaměřit na jednu z odnoží tohoto gigantu a tou je cestovatelská činnost. Sdružení pořádá každým rokem několik tématických jízd zvláštních vlaků spojených s návštěvou zajímavých dráhařských lokalit se zajímavými vozidly. Nejinak tomu bylo v roce 2010, kdy se na jeho samotném počátku slavily 9.narozeniny ŽelPage. Zveřejněné upoutávky na tuto akci slibovaly nevšední zážitek na nevšedních místech. I já jsem se nechal zlákat nabídkou a odeslal přihlášku na tuto akci. NebylPohořelice (27.02.2010)jsem zdaleka sám kdo neodolal a tak se vzhledem k vysokému počtu přihlášených navýšila nejen kapacita vlaku, ale došlo i k zopakování jízdy v průběhu druhého dne. Jak sám organizátor jízdy uváděl, tak velký zájem o tuto akci sám zdaleka nečekal. Ono se ani není čemu divit, když na programu celodenního pojíždění tratí jsou takové lokality jakými jsou Pohořelice, Lednice, Klobouky u Brna či Uhřice u Kyjova. Místa jež mají jedno společné - zastavená osobní doprava a nejisté vyhlídky do budoucnosti. Vidina vysokého počtu účastníků v sobotním termínu, kdy o vytvoření více dobrých snímků nemohla být řeč mě přiměla k účasti i při nedělní jízdě v lehce pozměněné  trase. Jako platící účastník jsem se těšil na akci s perfektně zorganizovaným programem uspokojující jak řady běžných účastníků jízdy tak i určitě početné řady přítomných fotografů. Opak byl pravdou a zážitky z této dvoudenní akce mě nemile překvapily.
Již před akcí sice bylo předesíláno, že jízdy nejsou koncipovány jako fotovlaky, o to více mě zklamalo jakým způsobem probíhala organizace toho mála co bylo určeno pro fotografy. Zcela nevhodně zvolené fotozastávky, které vznikly takříkajíc až při bližším ohledání patřičného místa z jedoucího vlaku. Absolutně chybějící organizace a usměrnění účastníků učinily z této dvoudenní akce opravdu velký propadák.
Ovšem řešení nezvádnuté situace od organizátorů byla opravdu obdivuhodná. Na otázku, zda by nebylo možné udělat na těch několika málo "organizovaných" fotozastávkách trochu disciplinu a učinit alespoň trochu fotitelné prostředí, se nám fotografům dostává opravdu nevšední odpověď: "když jste si to zaplatili tak si to zorganizujte" Právě tato věta plně vyjadřuje jakým způsobem akce tohoto sdružení probíhají a co lze od dalších podobných akcí v budoucnu očekávat.  Je docela zajímavé, že zrovna takovýto přístup k fotografům má internetový portál, který má jako svou hlavní náplň rozsáhlou fotogalerii kvalitních snímků.
Mohu říct, že akce na jihomoravských lokálkách mě silně zklamala a odradila od případné další účasti jako řadový cestující. Tou se stala akce zaměřená na projetí tratě č.314 Opava vých. - Jakartovice, které v dohledné době ohrožuje případné zastavení dopravy. Akce byla spojena s návštěvou neméně zajímavé vlečky sádrovcovýchUhřice u Kyjova (27.02.2010) dolů Gypstrend v Kobeřicích u Opavy.  Mé obavy s organizací jízdy se opětovně potvrdily. Jakákoliv organizační schopnost zcela chybí. Namátkou uvedu příklad organizované fotozastávky na vlečce Gypstrendu u osady Svoboda. Zastávka je sice oficiálně vyhlášena pro fotografování ovšem danná skupina se díky chybějící organizaci dělí na dva samostatné tábory i když všichni spořádaně z vozu vystoupí. Jednu část tvoří skupina jež má zájem zdokumentovat si soupravu na netradičním místě. Naproti tomu je tu druhá skupina, jež o takovouto činnost zcela nejeví zájem a i přesto zůstává mimo vůz, nejlépe přimo u jeho zadní části. Zde již dochází ke vzájemnému slovnímu střetu mezi těmito skupinami a vlastními organizátory. Výsledek jež je z toho možné usoudit je jednoznačný: pořízený snímek má pramálo společného s kvalitní fotografií, zcela zbytečná slovní přestřelka a značná ztráta času omezující vznik další případné fotozastávky. Toť moje pocity z proběhnutých akcí pod hlavičkou portálu ŽelPage.
Co říci závěrem.  Ano dotyční organizátoři z řad ŽelPage můžou namítnout, že mnou zmiňované jízdy byly koncipovány pouze za účelem projetí nikoliv fotografování, ovšem to nic nemění na faktu, že jízdám chybí jakákoliv organizační náplň. Nestačí jen naplánovat trasu, vyjednat jízdní řád, naložit cestující a jet. I já bych rád znovu využil služeb zmíněného portálu na nějaké další akci, ale ovšem dokud se nezmění přístup alespoň k těm základním organizačním prvkům jakým při těchto akcích fotografování zcela jistě je, bohužel.... 
Dambořice (27.02.2010)
 


Komentáře

1 Staňa Staňa | 29. října 2010 v 23:45 | Reagovat

Michale,
zlatá organizace Kroměřížské dráhy, Vlaky.net atd. Po takovém propadáku bych se na ně asi už nikdy neobrátil.

2 Radek Radek | 21. prosince 2011 v 18:07 | Reagovat

No musím říct, že na té soupravě by se mi ani nic moc fotit nechtělo. Jednotlivě jsou to sice má úplně nejoblíbenější vozidla, ale v takovémhle shluku a barevně hodně rozladěné, to bych ani nefotil. Kdyby bylo třeba 851+050+050, 820+020, nebo třeba Krokouš či singrovka samostatně, tak by to byla paráda, ale taková směsice, díky nechci.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama