Řada 831 a 851 končí !

26. října 2010 v 22:45 |  Hnací vozidla
831.110 Bludov (24.1.09) © Michal Boček
Čtyřnápravové motorové vozy řad 831 a 851 již opravdu pějí svou labutí píseň. Očekávaný konec provozu těchto letitých a oblíbených vozů se definitivně chýlí ke konci. Po ukončení turnusové služby starší řady 850 na brněnsku v roce 2008, přichází ortel i na mladší řadu 851.
Řada 851 je v současnosti provozována pouze v DKV Olomouc. Zdejší depo má prozatím zaturnusovány tři vozy této řady v turnusové skupině TS 806. Ta zahrnuje především výkony na tratích 290, 291, 292 doplněné o několik výkonů na dalších tratích vycházejících z hanácké metropole. Provoz je zajišťován čtveřící vozů 851 inventárních čísel 005, 021, 026, 028. Zbylé vozy byly po odstavení a odebrání použitelných dílů předány do DKV Česká Třebová, kde vyčkají na fyzickou likvidaci. Konkrétně se jedná o vozy 012, 019, 020, 033, 034, 035 a 038. Zbývající vozy 851.013 a 014 byly v únoru 2010 odkoupeny společností SŽDC a.s. za účelem přestavby na měřící vozy. Neprovozní vůz 851.027 odstavený v červnu tohoto roku již nebude opravován a čeká jej stejný osud jako předešlé olomoucké vozy, to jest cesta směr Česká Třebová.
Zatímco v současnosti jsou zaturnusovány celkem tři vozy, od 01.11.2010 se potřeba sníží na pouhé dva. Třetí vůz bude nahrazen nově příchozí jednotkou 814.2. Úplný útlum řady se pak očekává s příchodem nového GVD 2010/2011, kdy řada jako taková přestane být turnusována.   Útlum provozu Krokodýlů je úzce spaj s příchodem nově dodávaných motorových jednotek řad 814/914 a 814.2, které mají krokodýli ve většině případů nahradit. Krokodýlům tak zůstane alespoň na nějaký čas role záložních vozidel za neschopná vozidla jiných řad.
Situace kolem brněnských 850-tek se v posledních měsících ustálila a do provozu v roli náhrad stále zasahují poslení tři zástupci této řady -  850.015, 850.021 a 850.030. Z provozu tak odešel prototypový vůz 850.001 a také 850.031 odstavený pro závadu na spalovacím motoru. Jeho oprava již neproběhne a naopak jej čeká rušící výnos.
Obdobná situace jako u olomoucké řady 851 nastane s novým GVD také u letité řady 831. I ta přestane být s příchodem nového GVD turnusována. I zde je možné počítat, že zbývajícími vozy přejdou do role provozní zálohy. V platném GVD vystavuje šumperské pracoviště denně dva vozy v turnusové skupině TS 821. Nosným bodem turnusu je vozba vlaků v ose Šumperk - Jeseník a Šumperk - Zábřeh na Moravě doplněná v pracovní dny o zájezd do Mikulovic. I tato koncepce bude upuštěna ještě před začátkem platnosti nového GVD 2010/2011. Již 1.11.2010 klesne turnusová potřeba na pouhý jeden vůz řady 831. Ten se během dne podívá na jednom obratu do Zábřehu (Os13009/Os13014) a Jeseníku (Os3615/Os3616). V neděli si k tomu navíc otočí obrat Os3651/Os3656 do Hanušovic.
Jak z výše zmíněného vyplývá, dlouho očekávaný soumrak čtyřnápravových vozů řad 831/851 pod křídly Českých drah opravdu definitivně nastává. Potkat na trati některý z vozů bude tak s nadcházejícími měsíci stále větší vzácností.

Oběhy vozů 831/851 platné od 01.11.2010 jsou uvedeny níže.

Související články:

Motorové vozy řady 830/831 v GVD 2009/2010 zde
Motorové vozy řady 850 a 851 zde
KROKODÝL - vymírající druh na kolejích ČD zde


Text a foto Michal Boček
851.026-5 Bludov (21.02.09) © Michal Boček
831.182+831.234 Horní Lipová (04.09.09) © Michal Boček
851.028-1 Branná (16.10.10) © Michal Boček
851.028-1 Dzbel (27.07.10) © Michal Boček


TS 806 2x 851 DKV Olomouc (platí od 01.11.2010)

1.den
3632 Šumperk 6.58 - Olomouc hl.n. 8.20
13713 Olomouc hl.n. 9.37 - Uničov 10.19
13712 Uničov 10.35 - Olomouc hl.n. 11.18
13717 Olomouc hl.n. 11.37 - Uničov 12.19 ( 6,+ )
13716 Uničov 12.35 - Olomouc hln. 13:18 ( 6,+ )
3531 Olomouc hl.n. 12.34 - Hrubá Voda 13.07 ( X )
3536 Hrubá Voda 14.04 - Olomouc hl.n. 14.33 ( X )
3643 Olomouc hl.n. 15.22 - Šumperk 16.53 ( + )
13725 Olomouc hl.n. 16.07 - Uničov 16.50 ( X,6 )
3645 Uničov 17.42 - Šumperk 18.23 ( X,6 )
1635 Šumperk 19.38 - Mikulovice 21.37 ( kromě 5 )
23694 Mikulovice 21.52 - Lipová Lázně 22.19 (kromě 5, soupr. )
1635 Šumperk 19.38 - Zlaté Hory 21.53 ( 5 )
23690 Zlaté Hory 21.59 - Lipová Lázně 22.51 ( 5,soupr. )

2.den
3695 Lipová Lázně 3.00 - Jeseník 3.07 ( X, soupr. )
3600 Jeseník 3.27 - Šumperk 5.09 ( X )
3605 Šumperk 5.39 - Jeseník 7.44 ( X )
3699 Lipová Lázně 7.57 - Jeseník 8.04 ( 6,+, soupr. )
1700 Jeseník 8.40 - Zábřeh n.Mor. 10.16
1703 Zábřeh n.Mor. 13.40 - Jeseník 15.13
1708 Jeseník 16.40 - Zábřeh n.Mor. 18.16
13020 Zábřeh n.Mor. 18.45 - Šumperk 19.07

Vysvětlivky:
X - jede v pracovní dny (1-5)
6 - jede v sobotu
+ - jede v neděli a ve státem uznané svátky


TS 821 1x 831 DKV Olomouc PP Šumperk (platí od 01.11.2010)

1.den
3651 Šumperk 9.22 - Hanušovice 10.01 +
3656 Hanušovice 10.14 - Šumperk 10.53 +
13009 Šumperk 13.51 - Zábřeh na Moravě 14.08
13014 Zábřeh na Moravě 14.45 - Šumperk 15.02
3615 Šumperk 16.11 - Jeseník 18.09
1404 Jeseník 18.40 - Hanušovice 19.45 + 
3616 Hanušovice 20.25 - Šumperk 21.02 +
3616 Jeseník 18.58 X, 6 - Šumperk 21.02 X, 6 


Vysvětlivky:
X - jede v pracovní dny (1-5)
6 - jede v sobotu
+ - jede v neděli a ve státem uznané svátky

851.006 Č.Třebová (25.09.10) © Michal Boček
 


Komentáře

1 T(h)om T(h)om | Web | 26. listopadu 2010 v 20:39 | Reagovat

Koukám, že jsme jedna z mála oblastí, kde tyhle veterány ještě lze potkat na kolejích. Na druhou stranu svezení s nimi má něco do sebe. Moderní Regionovy jsou sice pohodlné a celkově působí "lépe", ale ono to dřevo na stěnách a klasické žárovky trčící ze stropu u sterých motoráčků mají tajé svoje kouzlo. Byť zarytí ekologové budou při pohledu na černý mrak výfukových plynů nad vagony pravděpodobně nesouhlasit:)

2 Andreymax Andreymax | E-mail | Web | 16. února 2017 v 16:15 | Reagovat

красные таблетки    http://levitraviagratab.blogspot.ru/2017/01/blog-post_625.html

3 GTMatthew GTMatthew | E-mail | 4. května 2017 v 18:26 | Reagovat

<a href=http://72moskva.ru/>Купить квартиру за 758 000 рублей Тюмень</a>

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama