" Pětka "

2. listopadu 2010 v 22:14 |  Hnací vozidla

aneb poslední provozní den 851.005-9 pod křídly DKV Olomouc

851.005-9 Zborovice (14.08.10) © Michal Boček
Motorový vůz 851.005-9, který byl již dlouhodobě adeptem na muzejní vozidlo se konečně dočkal. K 1.11.2010 byl předán z DKV Olomouc do DHV Lužná. Jeho "novým" působištěm se mu prozatím stane dnes již nepoužívaná motorová remíza v areálu depa Olomouc.
Pokud se stručně podíváme na jeho historii, může tam nalézt následovné. Vůz byl vyroben Vagónkou TATRA ve Studénce v roce 1968 pod výrobním číslem 69760. Pochází ze série 37 vozů původní řady M286.1 (dnes 851). Ta navázala na předtím vyráběné vozy řady M286.0 (850) čítající 52 vozů. Poslední dva vozy označené M286.0051 a M286.0052 byly k 1.2.1970 přeznačeny na M286.1038 a M286.1039. "Pětka" byla z výrobního závodu předána dne 27.09.1968 do depa Olomouc, kterému zůstala věrná po celou svou dobu za éry ČSD i nástupnických ČD a.s.  V posledních letech se objevovala prakticky na všech neelektrizovaných tratích vycházejícich z hanácké metropole. V GVD 2009/2010 se pak turnusově ukazovala především na rameni Olomouc - Uničov - Šumperk. Na jesenických výkonech pak ze Šumperka do Hanušovic a Branné, v pátek doplněné o noční zájezd do Zlatých Hor. A také na níže zmiňovaném večerním obratu do Drahanovic. Kromě pravidelného provozu se také v letošním roce ukázala v lokalitách, kde nikdy řada 851 nejezdila. V srpnu 2010 se tak v průběhu dvou víkendových dnů podívala v čele zvláštních vlaků na tratě Kroměříž - Zborovice a Kojetín - Tovačov. Spolu s vozem 831.183-9 zde zajistila vozbu vlaků u příležitosti konání významných kulturních akcí.
Předání vozu ke dni 1.11.2010 předcházelo vlastní odstavení vozu z turnusového nasazení. To se uskutečnilo již v pátek 29.10.2010. Tento den byl vůz zařazen ve třetím dni TS 806. Ten zahrnuje spoje 3651-3656-3653-3658-3640-13727-13732-13729-13738-14051-Sv14092. Konkrétněji řečeno, vůz nastoupil na výkon ze šumperského depa. Vykonal po jednom obratu do Hanušovic (sólo), Branné (v závěsu za motorovým vozem ř.810 na Os 3653). Odtud putoval po trati v 290 do Olomouce s Os 3640, kde následně zajistil odvoz dvou párů vlaků do Uničova. Svůj poslední turnusový výkon pak vykonal na obratu Os 14051/Sv14092 do Drahanovic. Tímto výkonem se éra provozu vozu pod křídly DKV OLomouc definitivně uzavřela. Vůz byl odstaven a následně připraven k převzetí do sbírek DHV Lužná u Rakovníka již coby muzejní vozidlo.

Poslední provozní den 851.005-9 DKV Olomouc obrazem :

851.005-9 Bludov (29.10.10) © Michal Boček
Os 3651 do Hanušovic zachycený před stanicí Bludov.
851.005-9 Bludov lázně (29.10.10) © Michal Boček
Mezi zastávkami Bohutín a Bludov lázně uhání z Hanušovic do Šumperka Os 3656 .851.005-9 Šumperk (29.10.10) © Michal Boček
Chvíle oddechu mezi výkony v Šumperku.
851.005-9 Haˇušovice (29.10.10) © Michal Boček
Os 3653 do Branné opouští Hanušovice.851.005-9 Hanušovice (29.10.10) © Michal Boček
A jeho návrat z Branné v podobě Os 3658.851.005-9 Hrabišín (29.10.10) © Michal Boček
851.005-9 se rozjíždí s Os 3640 ze zastávky Hrabišín.851.005-9 Uničov (29.10.10) © Michal Boček
Pobyt vozu ve stanici Uničov mezi spoji 13727/13732.851.005-9 Drahanovice (29.10.10) © Michal Boček
Poslední pravidelný výkon vozu řady 851 do Drahanovic a zároveň poslední výkon vozu 851.005-9 pod DKV Olomouc - Os 14051/Sv14092 - Drahanovice.851.005-9 Drahanovice (29.10.10) © Michal Boček
  

 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama