Vidnava + 11.12.2010

8. ledna 2011 v 23:20 |  Tratě

Vidnava prosím. Pozdě ! litujeme ...

Jízdenka z 11.12.2010 (archiv autora)
Tak lze ve stručnosti vyjádřit současný osud osobní dopravy na čtyřkilometrové lokální trati z Velké Kraše do Vidnavy. Ano, od prosince 2010 je zdejší osobní doprava zastavena a nahrazena autobusy. Olomoucký kraj tu od nového jízdního řádu 2010/2011 již neobjednal osobní dopravu a tak koleje po 113 letech nadobro osiřely. Vzhledem k tomu, že na trati nefunguje prakticky žádná nákladní doprava vyjma několika málo zásilek uhlí za rok, lze v brzké době očekávat její úřední zrušení.
Ač dnešní stav tratě na nás působí jako jedna z několika desítek kusých tratí, nebylo tomu vždy tak. Na tuto skutečnost dodnes upozorňuje nebývale velká staniční budova a rozlehlé kolejiště zdejší stanice. Ještě do roku 1945 pokračovaly koleje dále do polského Kalkówa a Nysy. Ovšem s druhou světovou válkou bylo spojení přerušeno a k jeho obnovení již nedošlo.  Dnes trasu dráhy připomínají jen strohé zbytky drážního tělesa.
Historie dráhy z Velké Kraše do Vidnavy se začala psát v roce 1897. V tomto roce (konkrétně 06.08.1897) byla na odbočné dráze z tratě Lipová Lázně - Bernartice u Javorníka zahájena osobní doprava. Majitelem a provozovatelem dráhy se staly Rakouské státní dráhy KkStB.  Tento stav panoval až do listopadu roku 1911, kdy bylo uvedeno do provozu pokračování tratě z Vidnavy dále na polský Kalków a Nysu. Tehdy dopravu na "vidnavské"staniční razítko Vidnavapřevzala společnost Lenz & Co a to až do polské Nysy. Rozvoj průmyslu a obchodu nenechal na sebe dlouho čekat a v těsném sousedství nádraží ve Vidnavě je následně vystavěn nový zpracovatelský závod na šamotové zboží. Závod je s vidnavským nádražím spojen vlečkou tvořící dvě samostané větve, které se uvnitř areálu vzájemně úrovňově kříží. Její zaústění je provedeno prostřednictvím výhybek č.1. a 4. Provoz šamotárny nepřetržitě fungoval až do roku 1991, kdy byl z ekonomických důvodů uzavřen. O něm a jeho zajímavé vnitropodnikové dopravě jsem psal již před časem v samostatné práci "Úzká ve Vidnavě". Bohužel s ukončením výroby šamotky končí na trati také prakticky veškerá nákladní doprava. Dnes se již jedná pouze o nahodilé zásilky uhlí pro místní uhelné sklady.
Provoz na trati je řízen podle předpisu D3, sídlo dirigujícího dispečera se nachází ve Velké Kraši. Na trati se nalézá kromě odbočné stanice ve Velké Kraši a koncové dopravny Vidnava pouze jedna mezilehlá zastávka - Velká Kraš zastávka ležící v kilometrické poloze 2,3.  Samotný konec dráhy se nalézá v km 4,669. Na trati byl v posledních letech provozu zaveden specifický způsob odbavování cestujících.
Ze zajímavostí vidnavské tratě lze uvést, že v objektu staniční budovy ve Vidnavě v letech 1988 - 1998 působilo železniční muzeum zaměřené na sdělovací a zabezpečovací techniku. Vzhledem kstaniční razítko Velká Krašodlehlosti a problémům se zajištěním provozu muzea se expozice následně přestěhovala do Hradce Králové. Vyklizené prostory v současné době využívá město Vidnava a SDH jako výstavní síň.
Jak jsem již uváděl v úvodu, 11.12.2010 byla na trati ukončena pravidelná osobní doprava. Děje se tak  po zamítavém postoji Olomouckého kraje zde nadále dotovat železniční dopravu. Spojení Vidnavy s Velkou Kraší tak nově podle koncepce kraje v plné režii zajišťuje autobusové spojení.
A jak vypadal poslední den provozu Vidnavské tratě? Po celý den se doprava zahalila do smutečního hávu. Smuteční věnce, černé prapory, svíčky a smuteční průvod - to jsou jen některé artefakty jímž obyvatelé Velké Kraše a Vidnavy daly najevo svoji nespokojenost s rozhodnutím kraje o zastavení železničního spojení.  Doprava byla posílena oproti běžnému sólo vozu řady 810 o druhý vůz stejné řady doplněný o jeden vůzu řady 010. Souprava ve složení 810.675-9 + Btax + 810.262-6 jezdila až po spoj Os 23621. Dále vozbu zajistil sólo vůz 810.675-9, který odvezl pár vlaků 23624/23625. Úplně poslední spoj do Vidnavy pak připadl na vůz 810.262-6, který tak ukončil 113 let nepřetržitého provozu osobní dopravy na vidnavské lokálce. Uskutečnilo se tak něco, o čem se mluví již od 90.let.
Jaký bude další osud tratě je prozatím více než nejasný, ovšem vše nasvědčuje tomu, že trať bude v brzké době na popud SŽDC zrušena...

Pozn. od 04.01.2011 platí pro Vidnavu ze strany ČD Cargo zákaz nakládky. Tato skutečnost prakticky zamezuje jakoukoliv nákladní obsluhu stanice a jen potvrzuje kroky majitele dráhy, jak hodlá s tratí v budoucnu naložit . . .

Lepenkové jízdenky z výdejny Vidnava (archiv autora)
jízdní doklad (02.10.10) archiv autora
jízdní doklad (21.11.10) archiv autora
















nákres tratě č.296

751.053-0 Vidnava (2008) © Jan Bonev
Jeden z mála nákladních vlaků, které v posledních letech zavítaly do Vidnavy, se podařilo zachytit v létě 2008, kdy obsluhu prováděl stroj 751.053-0 (© Jan Bonev)810.292-3 Vidnava (02.10.10) © Michal Boček
Ještě donedávna zcela běžný pohled na vidnavské nádraží. Motorový vůz 810.292-3 vyčkává na čas odjezdu mezi spoji Os 23618/9/23621810.292-3 Vidnava (02.10.10) © Michal Boček
810.292-3 Vidnava (02.10.10) © Michal Boček
Os 23613 míjí typické stavby vidnavského nádraží - skladiště a váhu na krašském zhlaví810.675-9 Vidnava (21.11.10) © Michal Boček810.675-9 pózuje před impozantní budovou stanice Vidnava810.675-9 Vidnava (21.11.10) © Michal Boček
Os 23614/23616/7 ve Vidnavě v podání vozu 810.675-9810.675-9 Vidnava (21.11.10) © Michal Boček
Nastávající soumrak na vidnavském nádraží zastihl vůz 810.675-9 na obratu Os 23618/9/23621 810.055-4 Vidnava (17.11.10) © Michal Boček
Noční idylka ve Vidnavě - 810.055-4 coby Os 23624/23625810.292-3 Vidnava šamotka (02.10.10) © Michal Boček
Drobná círekevní stavba na okraji Vidnavy dotváří kolorit zdejší dráhy již několik desítek let...810.292-3 Velká Kraš (02.10.10) © Michal Boček
810.292-3 mezi Vidnavou a Velkou Kraší coby Os 23616/7 s typickou siluetou komínů vidnavské šamotky.810.675-9 Velká Kraš (21.11.10) © Michal Boček
Vidnavská trať je typická svým vedením souběžně se silniční komunikací. I to je jeden z důvodů, proč zdejší osobní doprava již není provozována 810.675-9 V.Kraš zastávka (21.11.10) © Michal Boček
Motorový vůz 810.675-9 opouští zastávku Velká Kraš zastávka a vydává se do Vidnavy - Os 23612810.292-3 Hukovice (02.10.10) © Michal Boček
810.292-3 s Os 23624 projíždí okolo Hukovic na cestě do Vidnavy

11.12.2010

aneb poslední den provozu osobní dopravy
810.262+675 Vidnava (11.12.10) © Michal Boček
Os 23616/7 v posilové sestavě tvořené dvojicí vozů 810.262+675 a jednoho vozu 010 míjí opuštěné objekty zdejší šamotky810.675+262 Vidnava (11.12.10) © Michal Boček
Smuteční výzdoba jasně dává najevo co trať čeká...810.675+262 Vidnava (11.12.10) © Michal Boček
Obratový spoj 23665/23666 v posilové sestavě na konečné ve Vidnavě810 Vidnava (11.12.10) © Michal Boček
Vidnava ...810.675-9 Velká Kraš (11.12.10) © Michal Boček
Předposlední pár vlaků do Vidnavy zachycený ve Velké Kraši v režii vozu 810.675-9810.675-9 Vidnava (11.12.10) ©Michal Boček
Vůz 810.675-9 naposledy ve Vidnavě. Další a vlastně poslední spoj byl již v režii vozu 810.262-6810.675+262 Velká Kraš (11.12.10) © Michal Boček
Os 23625 z Vidnavy a Os 13619 z Javorníka se ve Velké Kraši spojí, aby společně pokračovaly do Lipové Lázně810.262-9 Lipová Lázně (11.12.10) © Michal BočekLipová Lázně 19:00 - 810.262-6 je připraven k odjezdu s Os 23636 coby poslední vlak do Vidnavy . . .
Smuteční parte
Vidnava 11.12.2010
1897-2010


Text a neoznačené foto Michal Boček
 


Komentáře

1 Martinius Martinius | E-mail | 9. ledna 2011 v 21:30 | Reagovat

Nádherná, nicméně smutná reportáž. Moc povedené.

2 coach bags coach bags | E-mail | Web | 21. ledna 2011 v 21:22 | Reagovat

Al árbol que mejor sombra les dé

Al que le van a dar le guardan

Nadie sabe para quién trabaja

El que canta en la ma??ana, llora en la tarde

Al caído caerle...

3 Markie Markie | E-mail | 30. října 2011 v 23:12 | Reagovat

Návštívili jsme opuštěné nádraží ve Vidnavě před pár dny. Smutné místo. Škoda..

4 radek radek | 17. prosince 2011 v 14:21 | Reagovat

Jsou to fakt debilové,teď ruší,ale jak všechno zruší tak pak budou litovat.

5 radek radek | 17. prosince 2011 v 14:23 | Reagovat

Molhl bys prosimtě poslat nějaké foto na e mail: radek.mo@seznam.cz.Děkuji předem.

6 badber badber | 17. prosince 2011 v 17:17 | Reagovat

O jaké by bylo zájem? Přímo z Vidnavy či z tratě?[5]:

7 radek radek | 23. prosince 2011 v 12:50 | Reagovat

To je jedno.[6]:

8 Maung Bandung Maung Bandung | E-mail | Web | 21. února 2017 v 7:39 | Reagovat

Ijin Ser Gan, Info Untuk Larangan Setelah Operasi Caesar http://goo.gl/mpRPR7

9 QnC Jelly Gamat QnC Jelly Gamat | E-mail | Web | 2. května 2017 v 5:44 | Reagovat

Ijin ser pak. http://goo.gl/M8JCfc

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama