Litická úzká

21. února 2011 v 20:49 |  Úzkorozchodné dráhy
Litice n.Orl. (31.07.10) © Michal Boček
Na dně kaňonu Divoké Orlice pod majestátným hradem Litice nad Orlicí se již od roku 1874 těží stavební kámen, tzv. Litická žula. Tou je nazýván načervenalý biotitický granodiorit. Vlastní těžba probíhá v etážovém lomu v úbočí vrchu Chlum (603 m.n.m.) cca 500 nad obcí Litice. Kámen je zpracováván na betonářský štěrk, jehož hojně využívá místní panelárna. Dále je dodáván jako kamenivo pro železniční svršek a v neposlední řadě je zajištěn prodej i pro místní odběratele. Samotná panelárna se zabývá výrobky z předpjatého betonu ve formě mostních nosníků a prvků pro skelety hal. 
Závod není napojen na železnici vlečkou jak bývá u těchto provozů pravidlem. Hlavním důvodem jsou stísněné prostory v údolí a také přítomnost řeky, jež by si vyžádala složitou stavbu mostu. Proto zde byl zbudován unikátní dopravní systém využívající jako dopravní prostředek úzkorozchodnou drážku. Ta spojuje výrobní a skládkové plochy výrobků s překládkovou rampou stojící přes řeku v těsné blízkosti vlakového nádraží. Vykládková rampa je společná jak pro provoz panelárny, tak i zdejšího kamenolomu čemuž je uzpůsobeno její vybavení. Překládka betonových výrobků z úzkorozchodné dráhy do normálněrozchodných vozů je řešena pomocí portálového jeřábu. Štěrk z lomu putuje na překladiště pomocí pásového dopravníku jež ústí do zásobníků nad manipulační kolejí. 
K samotné drážce je třeba uvést několik zajimavostí. Drážka má docela specifický a netradiční rozchod 710 mm namísto obvyklých 600 mm. Celková délka kolejí nepřesahuje 300 metrů. Na celé trati se nachází pouze jedna výhybka dělící trať v areálu panelárny na dva směry. Přímá kolej obsluhuje manipulační prostor pod portálovými jeřáby v oblasti skládky hotových výrobků.BN30 R (40158/1961)Druhá kolej se levým obloukem o 90° odklání k výrobním halám do prostoru přesuvny. Za ní se již v prostoru hal nachází remíza lokomotiv s technickým zázemím dráhy. Vzhledem ke skutečnosti, že výrobní závod je na druhém řeky Divoké Orlice než-li překladiště, je součástí dráhy také mohutný mostní objekt s nýtovanou příhraďovou konstrukcí. Na drážce v současnosti slouží pouze jedna lokomotiva typu BN 30R (r.v.1961/v.č.40158 ČKD Praha Radotín). Ještě v roce 2004 tu sloužila další lokomotiva stejného typu BN 30R (r.v.1960/v.č.40035 ČKD Praha Radotín). Ta byla pro technickou závadu a nadbytečnost odstavena a v červenci 2007 odprodána do skanzenu Solvayovy lomy. Zde je v současnosti po kompletní renovaci opět plně provozní a rozšiřuje zde početnou flotilu kolejových vozidel. Vozidlový park dráhy doplňuje dvojice podvalníků uzpůsobených pro přepravu betonových dílců spřažených ve dvojici.
Provoz na litické drážce není nikterak pravidelný a jedná se spíše jen o nahodilé výkony podle potřeby.
situační plánek
Litice n.Orl. - dobová pohlednice na nádraží a kamenolom
Dobová pohlednice na vlakové nádraží a kamenolom v Liticích nad Orlicí
Litice n.Orl. (23.04.07) © Michal Boček
Úzkorozchodný vlak litické drážky v podání lokomotivy BN 30R (40158/1961) s dvojicí podvalníků na překládkové rampě u nádraží (23.04.2007)Litice n.Orl. (23.04.07) © Michal Boček
BN 30R (40158/1961) Litice n.Orl. (23.04.2007)Litice n.Orl. (23.04.07) © Michal Boček
BN 30 R (40158/1961) Litice n.Orl. (23.04.2007)Litice n.Orl. (31.07.10) © Michal Boček
Překládková rampa do normálněrozchodných železničních vozů společná pro kamenolom a panelárnuLitice n.Orl. (31.07.10) © Michal Boček
A v jiném pohledu ...Litice n.Orl. (31.07.10) © Michal Boček
Pohled z dopravní plošiny jež využívá úzkorozchodná drážkaLitice n.Orl. (31.07.10) © Michal Boček
Opačný pohled dává představu o uspořádání překládkové rampyLitice n.Orl. (31.07.10) © Michal Boček
Pravotočivým obloukem se drážka dostává na most přes Divokou OrliciLitice n.Orl. (31.07.1) © Michal Boček
Most ...Litice n.Orl. (31.07.10) © Michal Boček
Jediná výhybka na celé síti, dělí drážku na dva směry. V přímém do prostoru skládkových prostor hotových výrobků, vlevo pak do remízy
Litice n.Orl. © Michal Boček
BN 30R ve své typické poloze odstavená na mostě převádějící drážku přes místní komunikaci a Divokou Orlici Litice n.Orl. (31.07.10) © Michal Boček
Ložené podvalníkové vozy s betonovými dílci odstavené na mostě přes řekuLitice n.Orl. (31.07.10) © Michal BočekLiticen.Orl. (31.07.10) © Michal Boček
Úzkorozchodný vlak litické úzké v celé své paráděLitice n.Orl. (31.07.10) © Michal Boček
Jediná zdejší lokomotiva BN 30R (40158/1961) odstavená na mostě přes OrliciLitice n.Orl. (31.07.10) © Michal Boček

stanoviště strojníka BN 30 R (31.07.10)
stanoviště strojníka BN 30 R (31.07.10)




  



















Útroby budky strojníka litické BN 30 R (40158/1961)Skanzen Solvayovy lomy (04.09.10) © Michal Boček
Původem druhý litický stroj BN 30R (40035/1960) je po celkové renovaci provozován ve skanzenu Solvayovy lomy u Bubovic Skanzen Solvayovy lomy (04.09.10) © Michal Boček
 Stejný stroj na trati lomové výletní dráhy ve skanzenu Solvayovy lomy


Text a neoznačené foto autor


Použitá literatura:

- Tulák po drahách
- Atlas drah České republiky 2006-2007 (Malkus 2006)
- www stránky http://www.uzkorozchodky.hys.cz
- www stránky www.solvayovylomy.cz
- ŽPSV a.s.
- osobní zápisky


Dále v sérii bylo již zpracováno:


Po úzkých kolejích 2 - průzkumná štola Naděje v Kašperských horách

Po úzkých kolejích 3 - rašelinová dráha ve Františkových Lázních

Po úzkých kolejích 4 - rudný důl Harrachov

Po úzkých kolejích 5 - břidlicový důl Staré Oldřůvky

Po úzkých kolejích 6 - úzká ve Vidnavě

Po úzkých kolejích 7 - lomová dráha vápenky v Komňátce
 


Komentáře

1 KRueGer KRueGer | Web | 21. června 2015 v 2:09 | Reagovat

půjčka pro firmu 8-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama