" Akce Z-tka II "

30. června 2011 v 22:48 |  TOVAČOVKA
Již při prosincové objednávce přepravy zásilky do Tovačova (viz článek Akce Zetka) bylo jasné, že akce bude mít v blízké budoucnosti své pokračování. Uběhlo několik měsíců a nadešel čas na opětovnou realizaci přepravy vozové zásilky. Scénář akce se odehrával v podobném duchu jako při předešlém počinu, pouze s tím rozdílem, že se nakládalo v koncové stanici Tovačov (dnes pouze nákladiště). Opět byla u ČD Carga objednána jedna dvouosá zetka, která plně vyhovovala našim potřebám. Přepravy vozu se zhostila letošní kojetínská stálice 742.251-9 jinak zajišťující odvoz štěrku ze Skašova.
Oproti prosincové objednávce však vyvstal jeden závažný problém a tím je zavedný ZAN (zákaz nakládky) pro nákladiště Tovačov platný od 4.1.2011. Aby se přeprava mohla vůbec uskutečnit bylo nejprve potřeba vyjednat vyjímku ze ZANu. Po jejím vydání bylo dohodnuto uskutečnit nakládku i vlastní odvoz pomocí jednoho manipulačního vlaku v jeden den.
Letošní absence druhého stroje řady 742 na Skašově si vynutila provést obsluhu Tovačova v době mezi výkony na vlečce šterkovny. Pracovní náplň 742 tedy spočívala v ranní strojové jízdě do štěrkovny. Zde vykonala posun s vozy při ložení štěrku pod násypkou. Následovala jízda s první částí ložené soupravy do Kojetína. Z Kojetína se navrátila se zetkou přímo k nakládce do Tovačova. Aby se ušetřil čas i pohonné hmoty pokračovala jízda s loženou zetkou z Tovačova opět na štěrkovnu pro druhou část soupravy. Jízda z Tovačova tak byla okořeněna sunutím zetky ze skašovské hlásky na štěrkovnu. Takto se skašovský vlečkový areál obsluhuje jen v minimální míře. Dříve se takto praktikovala především obsluha vlečky Dopravních staveb (dnes Skanska), na které však doprava utichla během let 2001 a 2002. Zahlédnout Zetku na vlečce šterkovny, či jen řazenou v soupravě mezi sypáky je dnes již prakticky neopakovatelmý obrázek a může se naskytnout jen souhrou velkých náhod. Vlastní vykládka vozu poté probíhala v obvodu stanice Kojetín.
Možná si říkáte, proč vlastně vznikl tento článek a vůbec celý počin realizace přepravy vozové zásilky? Můžete namítnout, že přece takových vlaků jezdí každý den po republice stovky ! To ano, ovšem nastolený trend odlivu přepravců od kolejové dopravy má bohužel pokračující tendenci a stále se rozšiřující opatření typu ZAN ze strany ČD Cargo ve vytipovaných lokalitách tomu také moc nepřidá. Tak jak jinde v republice, tak i na Tovačovce se v posledních letech projevuje citelný propad přepravy zboží. Ještě před několika lety býval manipulák v Tovačově zcela všední záležitostí. Obsluha stanice Tovačov a přilehlých vleček na trati se prováděla dvakrát denně v ranní a odpolední relaci od pondělí do pátku včetně soboty. Soupravy čítající i deset vozů v jednom směru nebyly vyjímkou. Hlavní přepravce v Tovačově - místní Prefa TOPOS dopravoval po železnici jak suroviny pro výrobu (cement, armatůru) a tak především hotové betonové dílce. Kromě těchto nosných přeprav se dále vozilo uhlí do místních uhelných skladů, stavební sortiment do zdejších stavebnin, hnojiva pro okolní zemědělská družstva, papírenské zboží pro místní sklad či občasné přepravy rozličného sortimentu. To vše je bohužel již minulostí. TOPOS přestaval železniční dopravu využívat v průběhu léta 2004 stejně jako zdejší stavebniny. Přetrvávající zásilky uhlí, které se staly poslední pravidelně dopravovanou komoditou do Tovačova pohřbil až vyhlášený ZAN v samotném konci roku 2010. Po tomto kroku by se uskutečněné přepravy daly spočítat na prstech jedné ruky. Tak citelný je propad nákladní dopravy za posledních 6 let. I to je jeden z důvodů, proč vůbec vznikl nápad s realizací přepravy.
Závěrem bych chtěl poděkovat společnosti ČD Cargo za kladné vyřízení naší objednávky a zajištění bezproblémové přepravy. Velký dík patří také Rosťovi, bez jehož přičinění by se přeprava zřejmě nikdy neuskutečnila.


Mn vlak na manipulační koleji v žst. Tovačov
Posun na zhlaví tovačovské stanice. Kdysi každodenní záležitost, dnes velká vzácnost ....
Mn vlak po půl roce v Tovačově. 742.251-2 + 154 8783-8 vyčkávají na čas odjezduZde již při průjezdu bývalou zastávkou Oplocany.
Příjezd na Skašov. Kolej vlevo do Tovačova, vpravo pak vlečka štěrkovny
býv. Hláska Skašov
Ne zrovna obvykĺé sunutí na skašovské vlečce.
Zetka mezi sypáky působí v soupravě opravdu netradičně. Zde zachycená na rovince před Uhříčicemi.
A zde již obrázek podoby letošní vozby štěrku. 742.251-2 u Uhříčic prováží třetí část ložené soupravy ze Skašova.


Text a foto Michal Boček
.

Doplňky k článku:

Jako příklad ještě živého posunu v Tovačově vybírám náhled do zápisků z přelomu let 1999/2000

04-12-1999 - obsluha: 742.160-5
RÁNO
příjezd - 1 vůz 597 3 854-0 (uhlí)
odjezd - O
ODPOLEDNE
příjezd - plošinové vozy pro TOPOS (manipulaci v TOPOSU zajišťovala místní T212 1598)
odjezd - 1 vůz 597 3 854-0
08-12-1999 - obsluha: 742.096-6
příjezd: ?
odjezd: 3x vozy pro TOPOS (393 6 877-2 + 393 6 953-1 + 393 8 590-9)
09-12-1999 - obsluha: 742. ?
RÁNO
příjezd: 2x Eas PKP (uhlí)
10-12-1999 - obsluha: 742.262-9
RÁNO
příjezd: 1x 154 7 602-9 ŽSR (Harmanecké papírny)
odjezd: 2x Eas PKP
ODPOLEDNE
příjezd: 0
odjezd: 1 vůz 154 7 602-9 ŽSR
23-12-1999 - obsluha: 742.239-7
RÁNO
příjezd: 9x plošinový vůz 393 pro TOPOS
odjezd: 2x vůz 553 7 781 + 554 3 794-1
04-01-2000 - obsluha: 742.263-7
ODPOLEDNE
příjezd: ?
odjezd: 4x plošinový vůz pro TOPOS (393 ? + 394 4 235-3 + 393 1 675-3 + 393 1 547-3)
05-01-2000 - obsluha: 742.045-8
ODPOLEDNE
příjezd: 5x plošinový vůz pro TOPOS
odjezd: 3x vozy z TOPOSU (393 9 272-3 + 393 8 698-0 + 393 8 659-7)

Poz. přehled přistavených a odeslaných vozů není zdaleka úplný. V přehledu chybí u některých dnů ranní nebo odpolední relace, takže ve výsledků jsou počty odbavených vozů zdaleka vyšší. Uvedený přehled je potřeba brát jen jako hodně orientační.

Malý výtah oběhů hnacích vozidel nasazených do Tovačova v rozmezí březen - květen 2000

Související články a stránky:
- 334 Kojetín - Tovačov - www stránky o trati
- K-report - diskuzní fórum


 


Komentáře

1 cheap jordans cheap jordans | E-mail | Web | 15. července 2011 v 11:13 | Reagovat

Hi there
Great article and nice blog
Thank you for your sharing

2 Tom Tom | 26. července 2011 v 11:55 | Reagovat

Kolik to tak stojí objednat si nákladní vlak, když tam pravidelně nejezdí ?

3 badber badber | Web | 26. července 2011 v 20:40 | Reagovat

Cena je dána platným sazebníkem ČD Cargo. Odvíjí se od zvoleného typu vozu, vzdálenosti přepravy zásilky a doplňkových služeb. Vždy se jedná o částku v řádu několika tisíců korun.[2]:

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama