Vlakem na Muráňský hrad minulostí

8. června 2011 v 20:24 |  Tratě
Po relativně uklidněné situaci z pohledu rozsahu osobní dopravy na Slovensku přichází další cílená redukce. V rámci ozdravného programu mající zamezit dalšímu zadlužování slovenských železničních společností bylo rozhodnuto o silném omezení osobní dopravy na předem vytipovaných tratích. Jednou z nich se stala i 41 kilometrů dlouhá trať spojující Plešivec s Murání. Jde tak o další omezení dopravy v oblasti Gemeru, kde již před časem byla zastavena osobní doprava na tratích Plešivec - Slavošovce (166), Rožňava - Dobšiná (167) či trať Moldava nad Bodvou - Medzev (168). Právě Muráňská byla již v roce 2003 jednou z obětí tehdejšího razatního rušení osobní dopravy. Vlaky tu vyjely naposledy 2.2.2003 a namísto nich dopravu převzaly autobusy. Tehdy se však dopravu podařilo obnovit a tak 15.6. se vlaky do muráňské doliny opět podívaly byť jen v polovičním rozsahu. V tomto stavu doprava vydržela až do poslední dubnové soboty (30.04.2011), kdy od 1.5. vstoupila v platnost mimořádná změna jízdního řádu. Na trať tak vyrazily poslední dva páry vlaků. Doprava byla mimořádně posílena o sestavu vozů 812.037-0+012. V současné době tak na trati zůstává pouze nákladní doprava směřovaná především do stanice Lubeník, kde sídlí zdejší Magnezitové doly.
Doprava na trati byla záhajena 22.11.1893. Hlavní přepravní potencionál na trati vždy představovala nákladní doprava. Ať už železářské výrobky z místních hutí či těžená železná ruda a dřevo z místních hor. Provoz na trati byl silně omezen v období II.světové války, kdy trať rozdělila na dvě části nově vzniklá státní hranice v roce 1938. Stižená doprava řešená na základě peážních smluv si vyžádala řešení vzniklé situace. Padlo rozhodnutí vystavět zcela nové tratě, které by svým trasováním propojily jinak odříznuté průmyslové lokality Gemeru závislé na peážních dohodách. Tehdy se začaly stavět tzv. "Gemerské spojky". Ty měly spojit tratě Plešivec - Muráň, Plešivec - Slavošovce a Tisovec - Brezno. Stavební práce přerušilo v srpnu 1944 Slovenské národní povstání. I když se v pracích na výstavbě po roce 1945 pokračovalo, k jejich dokončení už nedošlo. Práce byly definitivně zastaveny v roce 1949. Jediný úsek z Gemerských spojek, který byl dokončen a uveden do provozu se stal úsek u Tisovce. Zbytek trasy byl opuštěn a dnes jsou na ni jen tichou vzpomínkou rozsáhlé umělé stavby v podobě velkolepých viaduktů či tunelů.

Jeden dubnový den roku 2011 na muráňské trati obrazem:
810.453-1 na Os 6804 do Muráně právě míjí km 34,5 mezi stanicemi Revúca a Muránská Dlhá Lúka
Na konečné v Muráni - Os 6804/6807 810.453-1
Os 6807 zastavil na zastávce Muránská Dlhá Lúka
Revúca
Revúcká Lehota
Lubeník
Jelšava
Jelšavská Teplica
Gemerský Milhošť
Hucín
Gemerská Horka zastávka
Gemerská Horka - Plešivec (Os 6807)
Gemerská Horka - Hucín (Os 6806)



Použitá literatura :

- Trať č.165 Plešivec - Muráň www stránky vlaky.net
- Cestovný poriadok ŽSR 2010/2011 (12.12.2010 - 10.12.2011)
- VKÚ Harmanec 124+139
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama