Stachelberg

30. září 2011 v 20:35 |  Úzkorozchodné dráhy
Výstavba pohraničního opevnění na hranicích republiky započala v roce 1935, jako obrana před vzrůstající vojenskou agresí hitlerovského Německa. Zejména oblast mezi Krkonošemi a Orlickými horami si díky zvýšenému nebezpečí napadení německou armádou, vynutila výstavbu souvislé linie těžkého opevnění. V oblasti Libavského sedla u Trutnova tak měly vzniknout dva nosné prvky těžkého opevnění - dělostřelecká tvrz Stachelberg a dělostřelecká tvrz Poustka. Na rozdíl od tvrze Poustka, která se nedostala do stavu realizace, započala v září roku 1937 na návrší Stachelberg nad vsí Babí stavba monumentálního díla, které se mělo řadit mezi největší tvrzový objekt v republice. Jeho dokončení se plánovalo do dvou let. Výstavby se zhostila firma Zdenko Kruliš Praha a Konstruktiva Praha, která tu zaměstnala na 1800 dělníků. Tvrz by po celkovém dokončení tvořila soustava dvou dělostřeleckých srubů a dvou dělostřeleckých výsuvných věží, doplněných o dvě minometné věže a čtyři pěchotní sruby. Osádku tohoto komplexu by tvořilo celkem 864 mužů.
Jako první je stavebně vyražen téměř celý systém podzemních chodeb a sálů o celkové délce 3,5 km. Ten se nachází v hloubce od 20 do 50 metrů pod povrchem. Na jaře 1938 se rozbíhá stavební činnost také na povrchu, kde se začínají budovat povrchové objekty. Ve dnech 23.-31.8. je vybetonován první z nich - a sice pěchotní srub T-St-S 73 "Polom". Svou velikostí se jedná o největší vybudovaný objekt tohoto typu u nás. Ovšem nenadálé okolnosti zapříčinily, že zmiňovaný S-73 se nakonec stal jediným dokončeným objektem tvrze. Podpis mnichovské dohody a obsazení Němci v říjnu 1938 je definitvní tečkou v horentní výstavbě.
Při samotné výstavbě podzemí se využívala úzkorozchodná dráha, která zajišťovala jak odvoz vytěžené horniny na povrch, tak zároveň dopravu surovin a materiálu pro výstavbu. Spletitý systém chodeb a sálů tak pokryla síť úzkorozchodné dráhy s animálním pohonem o rozchodu 600 mm. Její obnovené fragmenty, lze dnes spatřit na návštěvnické trase v místě plánované dělostřelecké věže S-75, kde dotváří součást muzejní expozice.

Celkový pohled na povrchový objekt pěchotního srubu T-St-S 73 "Polom"
U dokončeného objektu T-St-S 73 nebyl proveden ochranný zához, který by se nalézal v pravé části
Podzemní galerie na křižovatce chodeb v místě plánované dělostřelecké věže S-75. Stavebně dokončená chodba směřuje k pěchotnímu srubu S-73 "Polom"

Křižovatka chodeb pod plánovaným objektem S-75 dělostřelecké věže
Obnovená úzkorozchodná trať pod objektem S-75
Jeden z rozestavěných muničních skladů pod objektem S-75 s původní dřevěnou výztuží
Replika dřevěné výztuže instalovaná v budovaných muničních skladech objektu S-75
Větvení manipulační drážky u budovaných muničních skladů pod objektem S-75
Spojovací chodba mezi centrální tvrzovou chodbou a objekty S-77 a S-74
Vylámané mohutné prostory kasáren v centrální části tvrze v blízkosti objektů S-72 a S-78

Použitá literatura:
STACHELBERG - Obr na prahu Krkonoš , vydalo město Žacléř 2010


 


Komentáře

1 Ugg Boots UK Ugg Boots UK | E-mail | Web | 7. října 2011 v 4:02 | Reagovat

Shoe soles of the feet will Ugg Boots UK. smell normal sweating is due to the reason. Moncler Jackets Outlet Soles of the feet per square centimeter Moncler Outlet.the feet than other parts of the sweat glands several times Cheap Ugg Boots UK.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama