Putování za Krokodýly

9. října 2011 v 22:21 |  Hnací vozidla

aneb co zbylo z flotily ...

850.045 + 851.023 + 850.043
Čas neúprosně běží a od posledního turnusového výkonu motorového vozu řady 851 uběhlo již téměř půl roku. Po dlouhé roky stabilní situace v DKV Olomouc nabrala rychlý spád a ze zdejší početné flotily čítající 13 vozů se konce GVD dočkala v provozním stavu jen čtveřice vozů: 851.005 + 021 + 026 + 028. Zbývající vozy byly po kanibalizaci ještě použitelných dílů přepraveny do deponie v DKV Česká Třebová, kde vyčkají na svoji fyzickou likvidaci. Vůz 851.005, který je již dlouhodobě určen k zachování byl záhy s koncem platnosti GVD odstaven a převeden do sbírek DHV Lužná u Rakovníka s deponací v motorové remíze DKV Olomouc. Novým posláním zbývající trojice vozů se stala role záložních vozidel. I když se počítalo s udržením všech vozů v provozním stavu, došlo dne 10.12.2010 na voze 851.021-6 k lomu klikové hřídele. I přes svůj jinak relativně "dobrý" technický stav (poslední opravu prodělal v březnu 2010 v DPOV Nymburk) bylo rozhodnuto vůz již neopravovat a definitivně ho odstavit. Provozní záloha tak zůstala na bedrech posledních dvou zástupců řady 851 inventárních čísel 26 a 28. Ty lze v současnosti spatřit prakticky kdekoliv v okolí hanácké metropole v roli záskoků za neschopná vozidla novějších řad.
Podobný vývoj zaznamenala též řada 850 soustředěná do DKV Brno. Prototypový 850.001 zasahuje do provozu již pouze v roli muzejního vozidla, především na výkonech do Lednice, kde se střídá s "Kredencem" 830.018. Jeho sériový kolegové 850.015-9 + 850.021-7 + 850.030-8 zasahují prakticky denně jako náhrada za neschopná turnusová vozidla, především řady 842. Dvojice 015+021 je deponována v Brně Horních Heršpicích, vůz 030 byl předisponován do PJ Znojmo, kde zaskakoval jako náhrada za neschopné vozy řady 810 na trati 241. Dne 19.7.2011 však došlo k závadě na nápravové převodovce a došlo k operativní nahradě vozem 850.015. Vůz 850.030 po opravě (05.08.2011) opětovně zasahuje do provozu staronově v PJ Brno Horní Heršpice po boku 850.021, zatímco patnáctka zůstává v PJ Znojmo. Tím bychom měli odbavené provozní vozy ve službách ČD a.s. Mimo ně lze zahlénout v provozním stavu další skupinu vozů, která patří soukromému majiteli či státnímu subjektu v podobě Železnic Slovenské republiky (dále jen ŽSR).
Prvně se zaměřím na jediný provozní vůz, který zůstal na území Slovenské republiky. Tím je bývalý teplanský 850.018-3 upravený pro potřeby měřícího vlaku ŽSR. "Túlavá", tak jak je všeobecně přezdívaná, každoročně vyráží prakticky na celou železniční síť Slovenska s měřícím vozem v rámci svého měřícího turné.
V České republice je situace o poznání lepší. V současnosti se zde nachází 5 vozů mimo dopravce ČD, držené v soukromých rukou. Mezi provozní se řadí 851.008-3 (M286.1008) patřící Klubu železničních cestovatelů (KŽC). Dále 851.032-3 (M286.1032) brněnského spolku Hrbatá Máňa a konečně nově zprovozněný vůz 850.044-9 patřící sdružení Klubu přátel kolejových vozidel (KPKV). Zmiňovanou trojici vozů lze dnes potkat v čele nostalgických vlaků prakticky po celé republice. Čtvrtým vozem v soukromém vlastnictví je neprovozní 850.006-8 patřící JHMD a pátým pak 850.022-5 opět vlastněný Klubem přátel kolejových vozidel (KPKV).
Výčet výše uvedených vozů je jen zlomek toho, co lze dosud nalézt z kdysi početné řady rychlíkových vozů na území České a Slovenské republiky (viz. přehled níže). Na území Slovenska se dosud nachází velký počet vozů řad 850/851, byť jejich turnusový provoz skončil plošně v roce 2003. V GVD 2003/2004 zůstal jediným zaturnusovaným vozem řady 850 vůz 850.002, který se využíval pro dopravu měřícího vozu ŽSR. Zbylé vozy tvořily pouze provozní zálohu v depech Trenčianska Teplá, Poprad-Tatry, Košice. Řada 851 zůstala tehdy zaturnusována pouze v RD Zvolen ve třídenní TS 801. Ta zahrnovala vozbu vlaků do Horné štubně, Diviak a Vrútek. V pracovní dny pak jeden obrat vlaků do Filakova. Následující GVD vozy tvořily již jen provozní zálohu. Po sérii přesunů mezi jednotlivými depy v prvním pololetí roku 2006, opustily i pozici záložních vozidel a byly definitivně odstaveny z provozu.
V Čechách skupinu vozů tvoří vozy odstavené z provozu teprve v nedávné době. Část jich již potkala fyzická likvidace 851.019 (5/11 Plzeň METFER) 033 (8/10 Plzeň METFER), 034 (4/11 Plzeň METFER), 035 (8/10 Dynamic Steel Bohumín), 038 (8/10 Plzeň METFER). Zbylé vozy vyčkávají na svoji likvidaci v prostorách DKV Česká Třebová: 850.028-2 (ex Brno), 850.029-0 (ex Olomouc), 851.006-7, 012-5, 020-8, 021-6, 027-3 (vše ex. Olomouc) - stav k 24.09.2011. V areálu kovošrotu Bohumín-Vrbice se nalézá torzo skříně bývalého ex.brněnského 850.032 - přistaven na vlečku 22.03.11 (stav k 8/2011). Vozy, které dojezdily na různé druhy závad byly po svém odstavení kanibalizovány o ještě použitelné díly a následně devastovány nenechavci. Podobný osud neunikl ani flotile zrušených vozů slovenského dopravce ZSSK hromadně odstavených z provozu na přelomu let 2003/2004. Tamní část vozů, která sice unikla následným likvidačním aktivitám (odkoupeny soukromým subjektem Sortera Trnava), však doplatila na nájezdy sběračů kovů a vandalismus. Nekompletní vraky jsou dnes deponovány ve dvou lokalitách - RD Zvolen a ŽOS Vrútky. Jaký bude jejich daIší osud je více než nejisté ...

Na území Slovenska lze dosud spatřit tyto vozy:
850: 002, 011, 013, 018 (ŽSR), 026 (ŽOS Zvolen), 039, 043, 045,
851: 002, 009 (ŽOS Zvolen), 022, 023, 025 (ŽOS Zvolen), 029

Na území České republiky nadále existují:
850: 001, 006 (JHMD), 008 (NTM), 015, 021, 022 (KPKV), 028, 029, 030, 032 ?, 044 (KPKV)
851: 005 (DHV), 006, 008 (KŽC), 012, 013 (SŽDC), 014 (SŽDC), 020, 021, 026, 027, 028, 032 (Hrbatá Máňa)

Pozn. - červeně podbarvená čísla zobrazují provozní vozidla (stav k 9.10.2011)

851.022-4 (Vrútky 4.6.11)
850.039-9 (Vrútky 4.6.11)
850.045-6 (Vrútky 4.6.11)
850.043-1 (Vrútky 4.6.11)
850.013-4 (Vrútky 4.6.11)
851.002-6 + 851.029-9 + 850.045-6 (Vrútky 4.6.11)
850.013-4 + 850.002-7 + 851.002-4 (Vrútky 4.6.11)
Setkání ve stanici Nemotice. M286.1032 pravě přijel z Koryčan coby zvláštní vlak, 850.015-9 pak na Sp1726 Staré Město u U.H. - Brno (28.11.2010)
851.026-5 zastavuje coby Os 24706 na zastávce Čunín (7.8.11)851.028-1 Olomouc hl.n. (11.07.11) © Michal Boček851.028-1 mimořádně na Os 13731 Olomouc - Uničov (11.07.11)
850.001-7 na Os 24563 Lednice - Břeclav nedaleko zastávky Charvátská Nová Ves (06.08.11)
851.020-8 + 851.012-5 (Česká Třebová 24.09.11) 850.028-2 (Česká Třebová 24.09.11)850.029-0 (Česká Třebová 24.09.11)851.006-7 (Česká Třebová 24.9.11)
851.027-3 (Česká Třebová 24.9.11)
M286.1008 (851.008-3) KŽC Doprava nedaleko Kouřimi (28.08.11)
M286.1032 (851.032-3) Rudná pod Pradědem zast. (14.11.10)
850.006-8 Krnov OLPAS (27.12.2010)
850.022-5 KPKV Krnov (23.07.2011)
850.044-9 KPKV Brno dolní (09.05.2009)
 


Komentáře

1 Emilián Vaněk Emilián Vaněk | E-mail | 17. prosince 2011 v 19:59 | Reagovat

850tka je přesně ten typ regionálního vlaku,který bych rád-zrekonstruovaný interiér- viděl na obnovené(v to věřím) regiodráze 262+271 - Chornice.
Možnost převozu zavazadel:kočárky,lyže objemné batohy,kola.
zn. Naděje umírá poslední! Není možné ,aby pár pitomců zlikvidovalo to,co vytvořily generace našich dědů a pradědů-před 122ti léty.    em.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama