Výlov ve znamení změn

30. října 2011 v 22:15 |  TOVAČOVKA
Další úspěšná dvoudenní akce na kolejích Tovačovky je za námi. Letošní 5.ročník jízd konaných u příležitosti slavnostního Výlovu Hradeckého rybníka v Tovačově lze po právu nazývat jako přelomový. A to nejen díky typům nasazených vozidel, ale především koncepcí provozu, kdy se pro odstavování souprav vůbec poprvé využívalo kolejiště vlečky Prefy TOPOS v Tovačově II - Anníně. Doposud se tak dělo buď v areálu stanice Kroměříž či na vlečkách Technoplastu v Chropyni a Selika Kojetín. Navozená spolupráce mezi občanským sdružením Kroměřížská dráha (dále jen KMD) a Klubem přátel kolejových vozidel Brno (dále jen KPKV) přímo vybízela k jednání se společností TOPOS Prefa Tovačov a.s. o možnosti využití zdejší nepoužívané vlečky pro deponaci vozidel vlastněných KPKV. Po sérii jednání a administrativních záležitostí ohledně zajištění provozuschopnosti vlečky je vynaložená činnost korunována úspěchem, kdy KPKV se společností Topos uzavírá smlouvu o pronájmu.
Toť okrajem co jízdám předcházelo, nyní k samotnému víkendovému ježdění. Podobně jako v minulém roce vyrazilo po oba víkendové dny na trať celkem 7 párů spojů. Vozby se zhostila "Karkulka" 726.516 (T444.1516) s dvojicí přípojných vozů Bix doplněná nově zprovozněným vozem 850.044-9 (vše ve vlastnictví KPKV). Ten zároveň plnil funkci záložního vozidla pro případ, že by "Karkulka" měla problémy. To, že to byl prozíravý krok se ukázalo již v první den jízd. Plánované varianty složení soupravy, kdy na vlacích měla dominovat souprava ve složení T444.1516 + 2x Bix proložená na některých spojích sólo vozem 850.044 vzala již po sobotním poledni za své. Nejprve byl posílen polední spoj plánovaný v sólo verzi 850.044 díky zvýšenému zájmu cestujících o dva Bixy. Následně se na "Karkulce" začaly projevovat problémy na palivovém okruhu, takže místo ní musel být operativně opět nasazován "Krokodýl". Což však nikterak nesnižovalo dojem u cestujících a ani u početných skupin fotografů podél tratě. Své kvality ukázal "Krokodýl" v sobotu ještě jednou byť již neveřejně. V podvečer zajistil spolu s T444.1516 přesun tří vozů Be (též ve vlastnictví KPKV) z Chropyňského Technoplastu do svého nového působiště na vlečce Toposu. Úctyhodná souprava ve složení 850.044 + 2x Bix + 3x Be + T444.1516 byla svým způsobem též jedinečná. Krokodýl se pak vrátil k nocování zpět do Kojetína, aby tak zajistil odvoz prvního ranního spoje do Tovačova.
Neděle obléknutá do inverzního závoje naskytla podobný scénář. Zatímco "Krokodýl" neúnavně brousil koleje tovačovské tratě, "Karkulka" si opětovně postavila hlavu a konec dne ji zastihl již v "mrtvém" stavu. Vybité baterie nedovolovaly další provoz, čímž závěrečná manipulace s ní a soupravou opětovně zbyla na bedrech 850.044. Jak bývá zvykem, s odjezdem posledního spoje z Tovačova, usíná tovačovská větev jako Šípková Růženka. Pravidelná nákladní dopravu tu již nějaký ten rok nefunguje a osobní je tu již 30 let minulostí. Letos tomu však bylo jinak ! Plánovaná dlouhodobá deponace vozidel KPKV na vlečce Prefa TOPOS se stala realitou. Po příjezdu posledního spoje do Kojetína se celé sestava vozidel vydala soupravově zpět do Tovačova, odkud zamířila přímo na vlečku. Výjmutí klíčů z ústředního zámku, přestavení výměny P1, odemknutí výkolejky a otevřená vrátka vlečky jsou jen němými svědky tohoto významného mezníku v dosavadní historii tratě. T444.1516 nalezla nový domov v místní remíze, zbylá vozidla pak na odstavných kolejích vlečky pod širým nebem. Umístění vozidel přímo vybízí k jejich dalšímu využití a to nejen v této lokalitě. Už teď je jasné, že tyto nové aktivity na sebe nenechají dlouho čekat a lze očekávat další zajímavé provozní situace na trati.
Jako se již stalo tradicí i při těchto jízdách opětovně nespolupracovalo počasí. Účastníci tak mohli za okny vlaků pozorovat rozmary podzimního počasí v celém spektru, kdy se postupně vystřídala hustá mlha s námrazou, následovaná prosluněnou oblohou, v neděli pak korunovanou nízkou oblačností. Prostě takové to typické "Tovačovské" počasí ve všech směrech.
A co říct závěrem? Po oba dny jezdily vlaky velice slušně obsazeny, zpoždění oproti jízdnímu řádu minimální, pohodová nálada ve vozech, prodej upomínkových předmětů, stylové jízdenky či vlakový personál v dobových uniformách. To je jen opravdu strohé shodnocení opravdu vydařených jízd, které tak navazují na zaběhlou tradici. Doufejme tedy, že i přes veškeré nástrahy a úskalí, které trať v současné době zažívá bude možné i v příštích letech tyto velmi oblíbené vlaky znovu vypravit. Zatím k tomu má trať velmi slibně nakročeno. Tak někdy nashledanou na Tovačovce !

Text a přiložené foto Michal Boček


22.10.2011

Ranní mrazivý rozbřesk v Kojetíně
Za mrazivého a mlžného rána se vydává "Karkulka" z Lobodic do Tovačova
Mlhavé sobotní dopoledne u Tovačova dotváří kulisu Os 15483
Ranní poklidnou atmosféru na zastávce Oplocany narušuje jízda osobního vlaku Os 15482 do Tovačova
Na hlásce Skašov ...
Zesílená souprava v podání vozidel T444.1516+2x Bix+850.044-9 na spoji do Tovačova právě zdolala vrchol stoupání nad Uhříčicemi
Mezi Polkovicemi a Uhříčicemi ....
Okolo betonářského závodu BTK Lobodice duní osobní vlak z Tovačova do Kojetína
Ze Sluncem zalitého nádražíčka v Lobodicích právě rozjíždí svůj vlak "Karkulka" T444.1516
850.044-9 s kulisou věží města Tovačov - Os 15490
850.044-9 během posunu v Tovačově
Na konečné ...
Industriální zátiší u Prefy TOPOS - Os 15491
"Krokodýl" projíždí s Os 15492 bývalou zastávkou Uhříčice obec
Na mostě Valová duní Os 15493 Tovačov - Kojetín v podání motorového vozu 850.044-9 a dvou vozů Bix
Opravdový mezník v historii tratě zachycuje snímek odstavených vozidel na vlečce Toposu
850.044-9 po vykonání posunu na vlečce se vrací zpět do stanice
Již za hluboké noci se chystá 850.044-9 k odjezdu z Tovačova do Kojetína. Tam vyčká do nedělního rána, aby zajistil odvoz první spoje Os 15480

23.10.2011

Ranní probouzení na vlečce Toposu
Po mnoha letech opouští brány Toposu opět vlak. Vůbec poprvé ovšem osobní !
T444.1516 vyčkává v Tovačově na příjezd "Krokodýla" z Kojetína
První ranní spoj z Kojetína v podání sólo vozu 850.044-9 přijíždí do Tovačova
Os 15484 na světelném přejezdu u Uhříčic
Chvilka odpočinku mezi spoji na nádraží v Kojetíně
Bývalou zastávkou Uhříčice obec projíždí Os 15488 do Tovačova vedený "Karkulkou" T444.1516
Os 15489 duní na mostě přes Valovou
850.044-9 míjí kamenný kříž z roku 1717 na okraji Lobodic
850.044-9 u závodu BTK Lobodice prováží poslední spoj z Tovačova
Již za soumraku se prováděl posun s vozidly na vlečce Toposu. 850.044-9 pomalu zatláčí nečinnou T444.1516 do lokomotivní remízy
Po téměř osmi letech opět ožila remíza lokomotiv na vlečce Toposu. Domácí "prasátko" 703.558-7 vystřídala "karkulka" 726.516-8 KPKV
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama