Baťova železnice - část.1

15. dubna 2012 v 11:21 |  Tratě

aneb trať, kde nikdy nejel vlak ...

Po čase opět vyrazíme na putování po tratích, kde se dnes již vlakem nesvezeme. Pro tentokrát však uděláme menší vyjímku. Narozdíl od přechozích putování navštívíme trať, kde vlak nikdy v historii nakonec neprojel. Rozestavěné pokračování tratě OZVD (Otrokovicko-zlínsko-vizovické dráhy) z Vizovic do Lidečka nebylo nikdy stavebně dokončeno a zůstalo pouze u velkorysích plánů projektantů. Po dobu stavebních prací v rozmezí let 1934 až 1951 se však podařilo zrealizovat značnou část zemních prací včetně umělých staveb v 11-ti kilometrovém úseku mezi Vizovicemi a Pozděchovem. Dodnes tu tak narazíme na mnoho zajímavých artefaktů v podobě mostů, propustků, vysokých náspů či zářezů v celém zmiňovaném úseku. Na pokračovaní tratě za Pozděchovem směrem k Lužné nebyly stavební práce již zahájeny, tudíž lze trasování dráhy pouze porovnávat dle stavebních výkresů.
Projektované prodloužení tratě z Vizovic do Lidečka se mělo dle plánů OZVD, potažmo Baťových závodů, stát součástí tzv.západovýchodní magistrály, která by stávající spojení Prahy s Košicemi zkrátila o plných 246 km. Projekt počítal s využitím stavajících tratí mezi Českou Třebovou a Lidečkem (Česká Třebová - Prostějov, Tovačov - Kojetín - Kroměříž, Otrokovice - Vizovice) doplněných o nové zbudované úseky (Prostějov - Tovačov, Kroměříž - Otrokovice, Vizovice - Lidečko). A právě posledně zmiňovaný úsek z Vizovic do Lidečka jako jediný postoupil do stádia realizace.
Projektovaná novostavba dráhy v délce 15 km při překonávání hřebenu Vizovických vrchů vyžadovala vybudování četných umělých staveb. Součástí měl být také vrcholový tunel u Pozděchova a mohutný 400 m dlouhý viadukt u Bratřejova. Bohužel ani jedna z těchto dvou staveb nebyla nakonec stavebně zahájena. Na celém úseku bylo plánováno vybudovat celkem 5 zastávek - Vizovice město, Lutonina, Ublo (včetně nákladiště), Pozděchov (včetně nákladiště), Prlov, Lužná a jednu stanici - Jasenná. Jak již bylo zmiňováno v úvodu, vlastní stavební práce byly zahájeny v roce 1934. Válečné události 2.světové války však výstavbu silně omezily a v roce 1941 na příkaz okupačních orgánů zcela zastavily. Teprve s koncem války vyvstává opětovná snaha o dostavbu dráhy. Obnovené práce však neměly dlouhého trvání a vlivem politických rozhodnutí, kdy se ke slovu dostaly důležitější stavby (stavba trati Družby z Košic do Čierne nad Tisdou) jsou v roce 1951 definitivně ukončeny.
Pojďme se tedy vypravit na malou procházku po velkoryse stavěné dráze, kde však vlak nakonec nikdy neprojel ! V první části si prohlédneme nejprve úsek z Vizovic přes Lutoninu do Jasenné. Druhá část nás pak provede z Jasenné přes Ublo a Pozděchov do Prlova. Tedy do míst, kde známky v terénu po stavební činnosti končí.

.
1. současná podoba koncové stanice ve Vizovicích.
2. a vlastní konec dráhy Otrokovice - Vizovice
3. přerušené těleso dráhy u Štěpské ulice ve Vizovicích. Mostek z důvodu malé světlosti byl v 80.letech 20.století odstraněn.
4. postupně stoupající těleso v zástavbě Vizovic mezi Štěpskou a Slušovickou ulicí.
5. do 80.let 20.století zde stával nadjezd o světlosti 18 metrů nad Slušovickou ulicí (km 0,640). Díky nízké podjezdné výšce však byl odstraněn.
6. stejné místo z druhé strany
7. betonový propustek na konci přerušeného tělesa směrem k Pozděchovu. V těchto místech (km 0,720), nedaleko centra Vizovic měla vzniknout nová zastávka Vizovice-město.
8. mohutný zářez s vybudovanými odvodňovacími žlaby.
9. betonový mostek nad Zahradní ulicí ve Vizovicích.
10. a v pohledu z tělesa směrem k Vizovicím.
11. jediný dochovaný telegrafní sloup na celém budovaném úseku v km 1,3 na samém okraji Vizovic
12. ocelový most nad Chrastěšovskou ulicí.
13. stále stoupající těleso dráhy u Chrastěšova
14. vysoký násep mezi Chrastěšovem a osadou Kamenec
15. mohutná opěrná zeď u Kamence v km 2,4
16. její vznik je datován na pamětním kameni k roku 1936
17. propustek a stejná opěrná zeď jako na předchozím snímku ovšem z pohledu z druhé strany.
18. v těchto místech se nacházel dřevěný silniční nadjezd spojující osadu Kamenec s pastvinami ležících na druhé straně traťového tělesa. Dnes tu po něm zbyly pouze stopy základů.
19. prostor zastávky Lutonina v km 3,000 a navazující mohutný násep přes údolí potoka Vypusta.
20. násep nad údolím potoka Vypusta. V něm byl vybudován klenutý propustek pro zmiňovaný potok a také silniční podjezd spojující osadu Výpusta s Lutoninou.
21. zmiňovaný silniční klenutý podjezd na komunikaci Výpusta - Lutonina
22. další mohutný zářez nad Lutoninou s hotovým odvodňovacím systémem. V popředí jsou patrné základy druhého dřevěného silničního nadjezdu s dosud patrnými pozůstatky dřevěné konstrukce.
23. most v km 4,400 nad plánovanou silniční komunikací. V těchto místech využívá těleso účelová kominikace.
24. na samém okraji Jasenné je těleso přerušeno chybejícím náspem přes údolí Lutoninky. Zde měl být zbudován nadjezd nad komunikací Vizovice - Vsetín a 24 metrů vysoký násep přes údolí.
25. val spíše připomínající haldu bývalého dolu, je ve skutečnosti nedokončený mohutný násep traťového tělesa nad obcí Lutotina. Na jeho vrcholu se měla nacházet stanice Lutonina.
26. snímkem pláně budoucí stanice Lutonina se protentokrát rozloučíme.


Použitá literatura: 110 let místní dráhy Otrokovice - Zlín - Vizovice (2009)
Foto: Michal Boček
 


Komentáře

1 Tomáš Jurášek Tomáš Jurášek | E-mail | 8. dubna 2013 v 19:37 | Reagovat

Dobrý den, kdy zde přidáte druhou část článku?

Děkuji

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama