Červen 2012

Turistické známky 2012

28. června 2012 v 22:01 Novinky
Od posledního přehledu turistických známek, který jsem zde uvedl v červnu 2010 http://badber.blog.cz/1006/turisticke-znamky-2010 uběhly takřka dva roky. Za tu dobu se počet známek s železniční tématikou povážlivě rozšířil a tak je vhodné shrnout, o které zajímavé kousky se sběratelská edice rozrostla. Pro ty, kteří se s těmito sběratelskými suvenýry dosud nesetkali, uvedu alespoň základní informace oč se vlastně jedná.
Již třináct let jsou mezi námi. Kulaté, dřevěné, vypalované plakety - suvenýr jež lze zakoupit na atraktivním turistických místech nejen v České republice, ale i v sousedních státech. Mimo upomínku na navštívené místo se se známkami hraje také sběratelská hra. Základní řada mapuje turisticky významné cíle, jakými jsou města, pohoří, hrady, zámky, technické památky, jeskyně, zoologické zahrady apod. Doplňkovou řadou jsou takzvané Výroční turistické známky, jež jsou vydávány u příležitosti významných výročí, událostí, festivalů a kulturních akcí. Firma Turistické známky s.r.o. se sídlem v Rymařově tak dosud jen u nás vydala na 1800 známek v základní číselné řadě. K tomu je třeba připočíst dalších asi cca 830 výročních turistických známek. Sběratelskou hru doplňují ještě tzv. Prémiové známky, jež je možné získat za přiložené kupóny. Za každou po sobě jdoucí číselnou desítku je možné získat jednu známku prémiovou.
A proč se o nich zmiňuji na těchto stránkách? V tom neskutečném množství jež již bylo vydáno lze nalézt také pár kousků, jež mají vztah k železnici a železniční dopravě. Namátkou třeba taková místa jako jsou Jindřichohradecké úzkokolejky, železniční muzeum v Lužné u Rakovníka, výtopna Jaroměř, Mladějovská průmyslová dráha, ale třeba také koněspřežná dráha v Bujanově nebo Pošumavská jižní dráha v Novém Údolí. Jejich kompletní přehled aktuální k 1.7.2012 je uveden níže. Velký počet zástupců mají však též ve výročních známkách. Valná většina jich je vydávána u příležitosti významných výročí tratí a muzejních aktivit nebo pro různé tématické akce. U našich východních sousedů na Slovensku, lze též nalézt nemalý počet železničně laděných známek. Mimo jiné tu vyšla souvislá řada mapující slovenské železniční tunely a mosty. Jejich přehled je uveden níže.
Zaujal vás tento sběratelský upomínkový předmět. Pak nezbývá nic jiného než vyrazit do terénu. Pro jejich získání je vždy potřeba podat fyzickou námahu, jelikož známky se dají zakoupit pouze v prodejní lokalitě, nikde jinde. Což zvyšuje jejich jedinečnost. Co se týče ceny, je stanovena jednotně na 30,- Kč za kus.
A co říci závěrem? Tak vzhůru na ně !

V následujícím seznamu uvádím dosud vydané turistické známky pro Českou a Slovenskou republiku od jejich vzniku (1999) až po červen 2012 se železniční tématikou. Modře podbarvené, značí známky doplněné od předchozího přehledu z června 2010

Základní číselná řada ČR:

No.66 - Pernink
No.350 - Úzkokolejka Kamenice n.Lip.
No.351 - Úzkokolejka Nová Bystřice
No.355 - Železniční muzeum Lužná u Rakakovníka
No.663 - Koněspřežka Bujanov
No.665 - úzkokolejka Mladějov n.Mor.
No.666 - železniční muzeum Zubrnice
No.670 - Posázavský Pacifik Čerčany
No.815 - Krušnohorská železnice Most - Dubí - Moldava v Kr.h.
No.816 - Železniční muzeum Výtopna Jaroměř
No.817 - Třemešná ve Slz. - Osoblaha
No.1187 - Železniční muzeum Rosice nad Labem
No.1336 - Česká Kamenice - Kam.Šenov
No.1530 - Ozubnicová trať Tanvald - Kořenov
No.1692 - Kolínská řepařská drážka
No.1647 - Pošumavská jižní dráha Nové Údolí - Haidmuhle
No.1653 - železniční viadukt Rychnov u Jablonce nad Nisou
No.1678 - Muzeum městské hromadné dopravy v Praze
No.1692 - Kolínská řepařská drážka
No.1776 - Železniční muzeum Zlonice


VTZ - Výroční turistické známky ČR 1999 - červen 2012

100 let dráhy Tábor - Bechyně 1903 - 2003
130 let Choceň - Broumov 1875-2005
České dráhy - Kinematovlak 2005
100 let dráhy Doudleby - Rokytnice 1906-2006
100 let úzké Jindřichův Hradec - 2006
10 let od ukončení os. dopravy Protivec - Bochov 2006
110 let trati Beroun - Rudná 1897 - 2007
110 let trati Jindřichův Hradec - Nová Bystřice 1897-2007
110 let trati Praha Modřany - Dobříš 1897-2007
145 let trati Praha - Zdice - Plzeň 2007
10 let železničního muzea Lužná u Rakovníka 2007
160 let železnice na ostravsku 2007
105 let Křižíkovy dráhy - Bechyně 2008
80 let od položení základního kamene výtopny Zdice 2008
Šumavské lokálky 2008
15 let zubrnické muzeální železnice 2008
Historickým vlakem na Oseckou pouť 2008
150 let kladensko-nučické dráhy 2008
140 let městské hromadné dopravy v Brně 2008
Na střechu českých železnic 2009
Jihočeské léto s párou a Českými drahami 2009
150 let tratě Liberec - Zittau 2009
150 let tratě Pardubice- Liberec 2009
170.výročí příjezdu prvního vlaku na Moravu 2009
Šumavské lokálky 2009
10 let železničního muzea ČD 2009
110 let tratě Otrokovice - Vizovice 1899 - 2009
Na střechu českých železnic 2010
110 let Posázavského pacifiku 2010
115 let trati Kojetín - Tovačov 2010
110 let trati Česká Lípa - Liberec 2010
Slavnostní zahájení provozu lanové dráhy Větruše 2010
110 let lokálky do Lednice 2011
30 let od ukončení osobní dopravy na trati Kojetín - Tovačov 2011
140 let výtopny Lužná-Lišany 2011
110 let železnice Čerčany - Kácov 2011
110 let Zadní Třebáň - Liteň - Lochovice 2011
140 let tratě Zábřeh na Moravě - Sobotín 2011
50 let výroby lokomotiv T334.0 2011
Ukončení provozu staré lanovky na Sněžku 2012
David rytíř Gutmann 2012
130.výročí místní dráhy Nusle - Modřany 2012
Mezinárodní setkání parních lokomotiv řady 52 2012
10.pohádkový den se Zdeňkem Troškou 2012

Prémiové turistické známky

No.105 Emil Kolben 1862-1943
No.166 nádraží Těšnov býv.Denisovo - Praha
No.171 Bavorské nádraží Aš

Základní číselná řada SR:

No.4 - Hrebienok - horná stanice lanovky
No.42 - Nová Bystrica - úzká
No.102 - Čiernohronská železnica
No.107 - Povážská lesná železnica
No.240 - Posledný vlak do Polonín
No.288 - Lupkovský tunel
No.327 - Lamačské tunely
No.328 - Hanušovský viadukt
No.329 - Kraľovanský viadukt
No.329 - Kraľovanský tunel
No.330 - Čremošniansky tunel
No.331 - Pekelský tunel
No.332 - Tunel Pitelová
No.333 - Banskobystrický tunel
No.334 - Bujanovský tunel
No.335 - Most Veľká Lodina
No.336 - Ozubnicová železnica
No.337 - Ružbašský tunel
No.338 - Most Strečno
No.339 - Trenčiansky most
No.340 - Modrý most
No.341 - Marcheggský viadukt
No.342 - Žilinské mosty
No.343 - Thurzovsky tunel
No.344 - Východné Karpaty - Konečná
No.386 - Beliansky viadukt
No.387 - Gelnicky tunel
No.388 - Chramošský viadukt
No.389 - most Kostoľany nad Hornádom
No.390 - most Trnovec nad Váhom
No.391 - Hamrický tunel
No.394 - Čertov viadukt
No.397 - Oravská lesná železnica
No.421 - Komárno - most cez Váh
No.460 - Strážčanský tunel
No.461 - Nemcovský tunel
No.462 - Hanušovský viadukt Pavlovce
No.316 - Detská železnica Košice
No.326 - Telgártsky viadukt a tunel
No.487 Pancierový vlak Zvolen

VTZ - výroční turistické známky SR 2006 - červen 2012

95 rokov Tatranskej elektrickej železnice 2006
135 rokov Košicko-bohumínskej železnice - podtatranský úsek 2006
110 rokov parnej ozubnicovej železnice Tatranská Štrba - Štrbské Pleso 2006
70 rokov prvej lanovky na Skalnate Pleso 2007
95 rokov električky na úseku Starý Smokovec - Štrbské Pleso 2007
100 rokov Tatranskej elektrickej železnice 2008
160 rokov prvej parnej lokomotívy na Slovensku 1848 - 2008
100 rokov prvej pozemnej lanovky na Hrebienok 1908 - 2008
120 rokov trate Poprad - Podolinec 2009
125 rokov lokomotivy Katka 2009
100 rokov Čiernohronské železnice 2009
100 rokov Trenčianskej elektrickej železnice 2009
160 rokov prvého vlaku v Nových Zámkov 2010
140 rokov Košicko-Bohumínskej železnice 2011
115 rokov ozubnicovej železnice Štrba - Š.Pleso 2012

Malá ukázka turistických známek z nových přírůstků:



Více se o turistických známkách dozvíte na internetových stránkách :


S Krokodýly do Chornic

3. června 2012 v 23:27 Tratě
Datum 19.5.2012 se zapíše do historie tratí v okolí Chornic jako den, kdy zdejším tratím alespoň na malou chvilku vládly motorové vozy někdejší řad M286.0 a M286.1. Sice tato věta může být zavádějící, ale v době kdy každodenní rituál osobních vlaků na chornických lokálkách nenávratně utichl má své opodstatnění. Toho dne se vydal z Brna objednaný vlak pro fotografy. Ten si dával za cíl projet úseky tratí v okolí Chornic, na nichž byla s příchodem GVD 2011/2012 z rozhodnutí Pardubického kraje zastavena pravidelná osobní doprava.
Soupravu vlaku tvořila dvojice elegantních motorových vozů M286.1032 a M286.0044, kterou vhodně doplňoval jeden přípojný vůz Balm. Vozidla dříve brázdící slovenskou železniční síť, byla po svém vyřazení odkoupena do soukromých rukou, postupně zrenovována a uvedena do provozního stavu. Motorový vůz M286.0044 (850.044-9) vlastní Klub přátel kolejových vozidel Brno (KPKV), M286.1032 (851.032-3) pak brněnský spolek železničních příznivců Hrbatá Máňa. Dnes jsou využívána pro vedení nostalgických vlaků, při různých oslavách, společenských akcích, či právě na jízdy pro fotografy jako v tomto případě.
Vlastní jízda měla svůj počátek a konec v Brně v obvodu bývalého depa Brno dolní, kde dnes sídlí výše jmenované spolky a vozidla tu mají svůj novodobý domov. Odtud se sestava vlaku v ranních hodinách vydala přes brněnské hlavní nádraží do Skalice nad Svitavou. Zde po nucené úvrati následovala cesta přes Boskovice do Velkých Opatovic. Slunečné počasí panující od brzkých ranních hodin dovolovalo pořizovat četné fotozastávky nejen na provozně ohrožených úsecích, ale i na dosud pojížděné trati mezi Skalicí a Velkými Opatovicemi. V Chornicích, kde další cesta na Dzbel je vynucena absolvováním úvrati je zrealizováno přeřazení soupravy, do čela vlaku se tak dostává fotograficky zajímavá přípřež motorových vozů. V tomto složení je projeto romantické údolí říčky Nectávky, které se bohužel po změnách jízdních řádů ocitlo v neprovozované části tratě č.271. Krátký pobyt ve stanici Dzbel je opětovně využíván ke změně sestavy vlaku, která se navrací do výchozího stavu, tj. motory na obou koncích soupravy. V této sestavě je také realizován zbytek jízdy přes Moravskou Třebovou s návratem do Brna. Jedinou změnou je prohození motorů v Chornicích tak, aby M286.1032 byla na čele soupravy ve směru k Boskovicím.
Ačkoliv ne všechny věci kolem jízdy se dařilo plnit dle plánů, lze akci hodnotit jako velmi vydařenou a vpravdě jedinečnou. Šance, že by se na Chornicko vydala obdobná souprava složená z dvojice motorových vozů řady M286.0(1) je velmi malá.
Tolik tedy poznatků z nevšední jízdy a teď už hůrá na trať !

Po vykonání nucené úvrati ve stanici Skalice n.Svit. se do čela soupravy dostal motorový vůz M286.1032. Snímek jej zachycuje v táhlém stoupání před Boskovicemi v km 29,8
Na tamní poměry notně předimenzovaná souprava zastavila na provozně opuštěné zastávce ve Světlé u Boskovic.
Čekání na povolení k jízdě u vjezdového návěstidla žst.Velké Opatovice. Zdejší stanice se dodnes pyšní funkčními mechanickými návěstidly, posledními v širokém okolí.
Okolo mechanické předvěsti stanice Velké Opatovice proplouvá dvojice motorových vozů M286.1032 a M286.0044
Krátká pauza v Jevíčku. I zde již osobní vlak nepotkáme. Pravidelná osobní doprava tu byla ukončena k 10.12.2011
Také tento záběr osobního vlaku s panoramatem města Jevíčko dnes již pořídit nelze. Od nového GVD zde zajíždí nepravidelně pouze obsluha manipulačních vlaků dopravce ČDCargo.
Venkovská idylka na "Malé Hané". Kostelní věž v pozadí patří kostelu sv.Vavřince v Chornicích
Ve stanici Chornice došlo před jízdou do Dzbelu k přeřazení soupravy, díky níž vznikla fotograficky zajímavá přípřež Krokodýlů
M286.1032 + M286.0044 vjíždí do Nectavského údolí, které opustí až na samém okraji obce Dzbel
V těsném sousedství šubířovského kamenolomu vznikl tento záběr přípřeže M286.1032+M286.0044
Další z četných objíždění se uskutečnilo ve Dzbelu. Souprava se tak připravuje k návratu zpět do Chornic, odkud bude dále pokračovat na Moravskou Třebovou.
Průjezd mimořádného vlaku pod osadou Borová
Simulovaný rozjezd osobních vlaků ze stanice Chornice. M286.0044 v prudkém stoupání opouští stanici a směřuje na Dzbel, na vedlejší koleji jej stíhá M286.1032 jedoucí na Jevíčko a Velké Opatovice.
Několika protisměrnými oblouky se souprava vlaku dostala k zastávce v Mezihoří. Ta je známá především svoji výhodnou polohou k výletům na nedalekou zříceninu hradu Cimburk.
Také zastávku v Linharticích bychom již v jízdním řádu hledali marně. Zmizela z něj stejně rychle jako osobní doprava na této trati.
Na venkově není o zajímavá zákoutí nouze. Třeba zrovna zde u jedné samoty v Linharticích.
Vybydlené domy v Rozstání dotvářely kolorit nejedné fotografie při běžném provozu. Zvláštní fotovlak nemohl být vyjímkou.
Velkoopatovická mechanická předvěst dává výstrahu motorovému vozu M286.1032 přijíždějícího z Chornic. Most v pozadí náleží k nedostavěné říšské dálnici Wroclaw - Wien
Snímkem ze zastávky Cetkovice se s dvouhlavým krokodýlím vlakem rozloučíme. Tak třeba zase někdy příště ...

Text a foto Michal Boček