S Krokodýly do Chornic

3. června 2012 v 23:27 |  Tratě
Datum 19.5.2012 se zapíše do historie tratí v okolí Chornic jako den, kdy zdejším tratím alespoň na malou chvilku vládly motorové vozy někdejší řad M286.0 a M286.1. Sice tato věta může být zavádějící, ale v době kdy každodenní rituál osobních vlaků na chornických lokálkách nenávratně utichl má své opodstatnění. Toho dne se vydal z Brna objednaný vlak pro fotografy. Ten si dával za cíl projet úseky tratí v okolí Chornic, na nichž byla s příchodem GVD 2011/2012 z rozhodnutí Pardubického kraje zastavena pravidelná osobní doprava.
Soupravu vlaku tvořila dvojice elegantních motorových vozů M286.1032 a M286.0044, kterou vhodně doplňoval jeden přípojný vůz Balm. Vozidla dříve brázdící slovenskou železniční síť, byla po svém vyřazení odkoupena do soukromých rukou, postupně zrenovována a uvedena do provozního stavu. Motorový vůz M286.0044 (850.044-9) vlastní Klub přátel kolejových vozidel Brno (KPKV), M286.1032 (851.032-3) pak brněnský spolek železničních příznivců Hrbatá Máňa. Dnes jsou využívána pro vedení nostalgických vlaků, při různých oslavách, společenských akcích, či právě na jízdy pro fotografy jako v tomto případě.
Vlastní jízda měla svůj počátek a konec v Brně v obvodu bývalého depa Brno dolní, kde dnes sídlí výše jmenované spolky a vozidla tu mají svůj novodobý domov. Odtud se sestava vlaku v ranních hodinách vydala přes brněnské hlavní nádraží do Skalice nad Svitavou. Zde po nucené úvrati následovala cesta přes Boskovice do Velkých Opatovic. Slunečné počasí panující od brzkých ranních hodin dovolovalo pořizovat četné fotozastávky nejen na provozně ohrožených úsecích, ale i na dosud pojížděné trati mezi Skalicí a Velkými Opatovicemi. V Chornicích, kde další cesta na Dzbel je vynucena absolvováním úvrati je zrealizováno přeřazení soupravy, do čela vlaku se tak dostává fotograficky zajímavá přípřež motorových vozů. V tomto složení je projeto romantické údolí říčky Nectávky, které se bohužel po změnách jízdních řádů ocitlo v neprovozované části tratě č.271. Krátký pobyt ve stanici Dzbel je opětovně využíván ke změně sestavy vlaku, která se navrací do výchozího stavu, tj. motory na obou koncích soupravy. V této sestavě je také realizován zbytek jízdy přes Moravskou Třebovou s návratem do Brna. Jedinou změnou je prohození motorů v Chornicích tak, aby M286.1032 byla na čele soupravy ve směru k Boskovicím.
Ačkoliv ne všechny věci kolem jízdy se dařilo plnit dle plánů, lze akci hodnotit jako velmi vydařenou a vpravdě jedinečnou. Šance, že by se na Chornicko vydala obdobná souprava složená z dvojice motorových vozů řady M286.0(1) je velmi malá.
Tolik tedy poznatků z nevšední jízdy a teď už hůrá na trať !

Po vykonání nucené úvrati ve stanici Skalice n.Svit. se do čela soupravy dostal motorový vůz M286.1032. Snímek jej zachycuje v táhlém stoupání před Boskovicemi v km 29,8
Na tamní poměry notně předimenzovaná souprava zastavila na provozně opuštěné zastávce ve Světlé u Boskovic.
Čekání na povolení k jízdě u vjezdového návěstidla žst.Velké Opatovice. Zdejší stanice se dodnes pyšní funkčními mechanickými návěstidly, posledními v širokém okolí.
Okolo mechanické předvěsti stanice Velké Opatovice proplouvá dvojice motorových vozů M286.1032 a M286.0044
Krátká pauza v Jevíčku. I zde již osobní vlak nepotkáme. Pravidelná osobní doprava tu byla ukončena k 10.12.2011
Také tento záběr osobního vlaku s panoramatem města Jevíčko dnes již pořídit nelze. Od nového GVD zde zajíždí nepravidelně pouze obsluha manipulačních vlaků dopravce ČDCargo.
Venkovská idylka na "Malé Hané". Kostelní věž v pozadí patří kostelu sv.Vavřince v Chornicích
Ve stanici Chornice došlo před jízdou do Dzbelu k přeřazení soupravy, díky níž vznikla fotograficky zajímavá přípřež Krokodýlů
M286.1032 + M286.0044 vjíždí do Nectavského údolí, které opustí až na samém okraji obce Dzbel
V těsném sousedství šubířovského kamenolomu vznikl tento záběr přípřeže M286.1032+M286.0044
Další z četných objíždění se uskutečnilo ve Dzbelu. Souprava se tak připravuje k návratu zpět do Chornic, odkud bude dále pokračovat na Moravskou Třebovou.
Průjezd mimořádného vlaku pod osadou Borová
Simulovaný rozjezd osobních vlaků ze stanice Chornice. M286.0044 v prudkém stoupání opouští stanici a směřuje na Dzbel, na vedlejší koleji jej stíhá M286.1032 jedoucí na Jevíčko a Velké Opatovice.
Několika protisměrnými oblouky se souprava vlaku dostala k zastávce v Mezihoří. Ta je známá především svoji výhodnou polohou k výletům na nedalekou zříceninu hradu Cimburk.
Také zastávku v Linharticích bychom již v jízdním řádu hledali marně. Zmizela z něj stejně rychle jako osobní doprava na této trati.
Na venkově není o zajímavá zákoutí nouze. Třeba zrovna zde u jedné samoty v Linharticích.
Vybydlené domy v Rozstání dotvářely kolorit nejedné fotografie při běžném provozu. Zvláštní fotovlak nemohl být vyjímkou.
Velkoopatovická mechanická předvěst dává výstrahu motorovému vozu M286.1032 přijíždějícího z Chornic. Most v pozadí náleží k nedostavěné říšské dálnici Wroclaw - Wien
Snímkem ze zastávky Cetkovice se s dvouhlavým krokodýlím vlakem rozloučíme. Tak třeba zase někdy příště ...

Text a foto Michal Boček
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama