Červenec 2012

FOTO návraty VI

13. července 2012 v 21:27 Hnací vozidla
V dalším pokračování návratů se přeneseme do deštivého zářijového dne roku 2005 pod samotné vrcholky beskydských hor. Ráno 17. září nic nenasvědčovalo tomu, že by se provoz na podbeskydské trati 323 spojující Ostravu s Valašským Meziříčím nějak vymykal zažitému každodennímu rituálu. Přesto však došlo k něčemu, co stojí za připomínku a k čemu již díky vývoji znovu nedojde.
Toho dne vyrazil na svoji cestu z Ostravy přes Frýdek-Místek a Frenštát pod Radhoštěm do Valašského Meziříčí a zpět zvláštní vlak objednaný skupinou železničních příznivců. Soupravu vlaku tvořila legendární motorová lokomotiva T499.0002 známá pod přezdívkou "Kyklop", patrová jednotka Btjo 920, služební vůz Ds a konečně brejlovec 754.068 alias T478.4068. To vše u příležitosti 30.narozenin Kyklopa.
T499.0002 spatřil světlo světa v roce 1975 v lokomotivce ČKD Praha jako druhý vyrobený prototyp zvažované nové řady T499.0 . Technické problémy a politická rozhodnutí zapříčinily, že do stavu realizace se dostaly pouze dva prototypové exempláře. Z nichž právě T499.0002 je jediným dochovaným kusem této řady (první z prototypů ukončil svoji životní pouť po požáru strojovny v roce 1979 - rozložen během roku 1989). Po sérii zkušebních jízd, jak v osobní tak nákladní vozbě, přešel v roce 1980 na ŽZO v Cerhenicích, kde sloužil pro potřeby zkušebního centra. Již jako neprovozní po prodělané obnově nátěru následoval v roce 1997 přesun do depa Bohumín, kde je deponován doposud.
Tolik ve stručnosti k historii tohoto výzmamného kolejového unikátu. Zmiňovaný dlouhodobě přetrvávající neprovozní stav Kyklopa si vynutil nasazení dalšího hnacího vozidla, které zajistí přepravu a manipulaci se soupravou. Tohoto úkolu se zhostil "Brejlovec" 754.068, pro tento účel speciálně dobově vykrášlen a přeznačen na T478.4068. Kromě základního řazení soupravy, kdy "Kyklop" byl pro účely fotografování řazen v obou směrech jízdy na konci soupravy se podařilo zrealizovat i přípřež zmiňovaných lokomotiv. Ta se uskutečnila na atraktivním úseku mezi Hostašovicemi - Valašským Meziříčím.
Po trase se podařilo i přes značnou nepřízeň počasí zorganizovat několik fotozastávek zachycující tento neopakovatelný moment. S odstupem let lze říci, že podobná akce je v dnešních podmínkách se stejnými vozidly prakticky nerealizovatelná. Patrová souprava Btjo 920 skončila během roku 2008 v kovošrotu a "Brejlovec" 754.068 obdržel nový korporátní nátěr Českých drah.

17.09.2005

Pržno
Kunčice pod Ondřejníkem
Kunčice pod Ondřejníkem - Frenštát pod Radhoštěm
Mořkov hlavní trať - Hostašovice
Mořkov hlavní trať - Hostašovice
Mořkov hlavní trať - Hostašovice
Mořkov hlavní trať - Hostašovice
Mořkov hlavní trať - Hostašovice
Mořkov hlavní trať - Hostašovice
Hostašovice
Hostašovice
Hostašovice
Hostašovice - Valašské Meziříčí
Valašské Meziříčí
Valašské Meziříčí - Hostašovice
Valašské Meziříčí - Hostašovice
Valašské Meziříčí - Hostašovice
Hostašovice - Mořkov hlavní trať
Frenštát pod Radhoštěm - Kunčice pod Ondřejníkem
Text a foto Michal Boček

Více informací o motorové lokomotivě T499.0002 lze získat na webových stránkách http://www.prototypy.cz