Rozmanitý provoz na 301

2. ledna 2014 v 17:33 |  Tratě
Málokterá elektrifikovaná trať na území České republiky prodělala v posledních deseti letech tak bouřlivý vývoj ve výčtu typů nasazených hnacích vozidel jako trať 301 spojující hanáckou metropoli Olomouc se 40 km vzdálenými Nezamyslicemi. Shodou okolností je tomu v letošním roce kulatých 20 let od doby, kdy z Olomouce na Nezamyslice vyjel první vlak v elektrické trakci. Cílem tohoto článku není dopodrobna rozebírat okolnosti nasazení jednotlivých typů vozidel, ale alespoň ve stručnosti připomenout, jakým bouřlivým vývojem tato sice krátká, ale v provozu velmi důležitá trať v posledních letech prošla.
Historie elektrického provozu se začala psát 23.1.1993, kdy na trať s prvními vlaky vyrazily olomoucké "bobiny" 140.082 a 140.094. Nákladní doprava začala trolej využívat od 1.2.1993
První etapu provozu si mezi s sebou rozdělily olomoucké nulkové "bobiny" a bohumínské jednotky řady 460, které však byly v mnoha případech nahrazovány lokomotivami řady 163. Tento stav vydržel pouze do příchodu nového GVD 1994/1995, kdy stroje řady 163 ovládly nezamyslickou trať. Jejich výsadní postavení v osobní dopravě vydrželo do 27.5.2000, kdy v rámci redislokace "pershingů" do Bohumína trať opouštějí a na jejich místo nastupuje řada 130 DKV Česká Třebová. Její nasazení však nemělo příliš dlouhého trvání a s novým GVD 2002/2003 opět dochází ke střídání stráží a na výkony nastupují "žehličky" řady 111. Jejich nasazení však nebylo dvakrát úspěšné a často byly nahrazovány stroji jiných řad. Do provozu tak znovu zasáhly olomoucké bobiny, ale vyjímkou nebyly ani opětovné záskoky "šestikoláků".
Zlom v osobní dopravě nastal v květnu 2003, kdy do provozu začíná zasahovat elektrická jednotka 451.037+038. Pozitivní zkušenosti z jejího nasazení vyústily v další výměnu vozidel na "nezamyslické" od nástupu GVD 2003/2004. Tehdy "žabotlamy" vzaly plně na svá bedra veškerou osobní vozbu. A dá se říci, že i úspěšně. Přes počáteční problémy způsobené dlouhodobou podúdržbou se dařilo jednotky uvést do stavu, kdy náhrady jinými vozidly nastávaly zejména při nápěťových výlukách a mimořádnostech. Celkem byly na "Nezamyslice" vyčleněny čtyři třívozové jednotky - 451.004+073, 017+018, 037+038, 061+062. I přes svůj pozitivní přínos i co se týče kultury cestování byly jednotky již se změnou GVD 2006/2007 opět odveleny zpět do Prahy. Na jejich místa přichází pětice jedničkových bobin z DKV Ústí nad Labem - 141.009+018+037+054+055
Podobně jako v případě jednotek řady 451 také jedničkové bobiny neoplývaly při svém začátku působení na "nezamyslické" zrovna dvakrát velkou spolehlivostí. Časté náhrady v podobě řad 163 či 110 nebyly žádnou vyjímkou. Po prodělané opravě (od května 2007) vypomáhala bobinkám i muzejní "nulka" 140.085 Ustálená situace v nasazení řady 141 se začala vyhrocovat v průběhu roku 2009, kdy se naskytla možnost nahradit provozně velmi opotřebované bobinky uvolněnými jednotkami řady 460 z Ostravska. Další výměna vozidel tedy na sebe nenechala dlouho čekat. S příchodem GVD 2009/2010 vstupuje do hry pětice čtyřvozových jednotek, které nacházejí svůj nový domov přímo v Olomouci. Jedničkové bobiny na náhradách dojezdily na přelomu srpna/září 2011. Poslední provozní olomoucká nulka 140.085 dojezdila k datu 17.10.2011, kdy přešla pod křídla DHV Lužná u Rakovníka a do provozu tak již nezasahuje. Náhrady za neschopné "pantografy" tak zůstaly i nadále v roli olomouckých 110-tek. A tímto se dostáváme do současnosti, kdy přichází další velký třesk na kolejích "nezamyslické". Pro trať jsou vyčleněny dva exempláře nových třídílných elektrických jednotek řady 640 "Regiopanter" z produkce ŠKODY Transportation a.s. První z nich 640.001 si odbyla premiéru s cestujícími dne 31.10.2012 a následně byla nasazena do zkušebního provozu v dvoudenní turnusové skupině TS 601. Začátkem roku 2013 by ji měl doplnit druhý "Panter" 640.002, který v současnosti podstupuje sérii zkoušek ve výrobním závodu. Nasazení "Panterů" by tedy po oněch dvaceti letech provozu elektrické trakce mělo být konečným řešením v rozhodování o typu nasazených vozidel. Vůbec poprvé se tak děje u vozidel, která jsou primárně určena přímo pro tuto trať již z výroby. Přejme jim úspěšné vkročení do provozu.

.
Os 14012 mimořádně vedený zesílenou soupravou na čele s lok. 130.012-8 a na postrku 111.027-9 (22.11.2002)
"Velbloud" 130.031-8 přejíždí s Os 14008 kamenný viadukt nad říčkou Romží u Vrahovic (08.12.2002)
Jedno z vůbec prvních nasazení jednotky 451.038-4/037-6 do osobní vozby na Nezamyslice. Zde na výkonu Os 14014 opouští olomoucké hlavní nádraží (16.5.2003)
Os 14032 rozjíždí z olomouckého hlavního nádraží stroj 130.034-2 (19.12.2003)
Jednotka 451.017-8/451.018-6 čeká na odjezd s Os 14034 (09.01.2004)
U 1.nástupiště olomouckého hlavní nádraží vyčkává času odjezdu "Bobina" 140.094-4 Os 14012 (26.1.2004)
.
"Šestikolák" 182.058-8 mimořádně zaskakuje na Os 14032 za turnusovou řadu 451. Snímek jej zachytil na okraji zástavby sídliště Nový Svět (16.4.2004)
"Bobina" 140.089-4 v čele Os 3816 přijí'ždí do Blatce (25.05.2005)
"'Žehlička"110.028-8 je připravena k odjezdu s Os 3808 do Nezamyslic (31.3.2006)
Os 3814 zachycený nedaleko Kraliček s "Velbloudem" 130.002-9 (04.04.2006)
Dnes již neopakovatelný záběr z pátého nástupiště v Olomouci. Jednotka 451.037/038-4 v čele Os 3812 do Nezamyslic se tu setkává s motorovým vozem 851.012-5 směřujícím přes Senici n.H. do Prostějova (22.04.2006)
Os 3821 přejíždí přes kamenný nadjezd nad silnicí Kocanda - Blatec. Jednotka 451.062-/061-6 (03.05.2006)
Na snímku ze zastávky Olomouc Nové Sady se představuje jednotka 451.038/037-6 s Os 3819 (03.05.2006)
"Velbloud" 130.002-9 v čele Os 3820 u Vrbátek (05.05.2006)
Os3821 Nezamyslice - Olomouc s jednotkou 451.062/061-6 míjí dosud funkční cukrovar ve Vrbátkách (05.05.2006)
"Žabotlama" 451-073-1/004 míjí na cestě do Nezamyslic objekty DT výhybkárny a mostárny - Os 3806 (10.9.2006)
Lok.110.051-0 rozjíždí osobní vlak č.3820 ze zastávky Vrahovice (27.3.2007)
Os 3818 mezi zastávkami Kožušany a Blatec vedený bobinkou 141.009-1 (13.4.2007)
Os 3812 vedený 141.009-1 nedaleko Pivína v místě zvaném Bajajka (12.8.2007)
Hlubokým zářezem u Doloplaz směřuje k Nezamyslicím s Os 3810 olomoucká Bobina 141.055-4 (12.8.2007)
Mrazivý podvečer zastihl v Olomouci "Bobinu" 140.085-2 s Os 3822 Olomouc - Nezamyslice (11.1.2009)
141.037-2 je u pátého nástupiště připravena k odjezdu s Os 3822 (30.10.2009)
140.085-2 po vykonání nezbytného posunu na obratovém výkonu zrychlených vlaků 3851/3852 do Prostějova (7.8.2009)
"Pantograf" 460.078/077-1 přijíždí s Os 3807 do Bedihoště (23.3.2010)
Jedničková Bobina 141.054-7 v obratové stanici Nezamyslice na výkonu Os 3826/3841 (18.2.2010)
Jen o dva dny později je na totožném místě zachycen "Pantograf" 460.084-7/083-9 s Os 3807 (20.2.2010)
"Pantograf" 460.073-0/074-8 s Os 3822 nedaleko Vrbátek (26.05.2011)
Na jaře roku 2011 začala na nezamyslické do provozu zasahovat "retrovka" 460.079-7/080-5 Zde ji snímek zastihl u Bedihoště s Os 3824 (26.5.2011)
Totožná souprava v čele Os 3820 nad zástavbou Kožušan (26.5.2011)
Na totožném výkonu Os 3820 o necelý rok později je "retrovka" s patřičnou provozní patinou zachycena u sídliště Nový svět v Olomouci (17.4.2012)
110.045-2 na jednom z výkonů na "nezamyslické" toho dne společně s lok. 110.039-5 na Os 3820 (27.2.2012)
Slavonínská cihelna jako němý svědek průjezdu jednotky 460.085-4/086- s Os 3820 (3.10.2012)
"Regiopanter" 641.001-3/640.001-4 opouští s Os 3819 žst. Blatec (31.10.2012)
Druhý olomoucký Panter 640.002-2/641.002-1 na Os 3820 přijíždí do Bedihoště (20.6.2013)
.
Foto: Michal Boček

Použitá literatura:
- časopis Dráha 3/2007, 9/2007, 10/2008, 5/2010
- osobní poznámky
 


Komentáře

1 Karel Furiš Karel Furiš | 3. ledna 2014 v 8:31 | Reagovat

Pěkná práce. Super report.

2 Vojta Vojta | 4. ledna 2014 v 10:33 | Reagovat

Pěkný průřez historií, skoro nedávnou :-) RegioPanter je označen 640/642/641
Vojta

3 HanzFreudental HanzFreudental | E-mail | 6. ledna 2014 v 7:35 | Reagovat

pekny, nektery fotky fantasticky, jen sem nepochopil nenadepsanou zelenou tabulku kera je asi pouze pro skutecne vlakvedouci? (btw: ma nekdo i 310?)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama