Trať s příchutí břidlice (2)

30. dubna 2014 v 0:24 |  Tratě

Část druhá: Břidlice, břidlice a zase jenom břidlice ...

Plánované zastavení osobní dopravy na trati č.314 mezi Opavou a Jakartovicemi dalo podnět ke vzniku krátkého pojednání o této zajímavé dráze a jejím blízkém okolí.
Druhá část nás zavede na traťový úsek mezi Jakartovice a Svobodné Heřmanice. Ten je na rozdíl od sneseného úseku mezi Heřmanicemi a Horním Benešovem dosud provozován byť pouze v režii nákladních vlaků. A právě zdejší nákladní doprava velmi úzce souvisí s břidlicí. Společnost Revlan s.r.o. Horní Benešov nakládá ve Svobodných Heřmanicích do železničních vozů rozemletou břidlici ve formě posypu z okolních těžebních lokalit. Ta směřuje k zákazníkovi přes Slovensko na Ukrajinu do zpracovatelského závodu. V případě zvýšené nakládky se díky stísněným poměrům na svobodoheřmanickém nádraží nakládá také v Mladecku. Vlaky jsou zaváděny zpravidla dvakrát do týdne. Obsluhu provádí ČDCargo stroji řady 742 z opavského pracoviště.
Jak nadpis napovídá, zdejší kraj je s břidlicí a jejím zpracováním nerozlučně spjat již po několik staletí. V těsném sousedství tratě lze narazit na několik významných lokalit těžby a to těžených jak povrchovým tak hlubinným způsobem. Tu nejzámější ležící takřka hned vedle kolejí nalezneme v samém sousedství svobodoheřmanické stanice. Jde o známý zatopený lom "Šífr" vyhledávaný díky své průzračné vodě především mezi vyznavači potápění. Samotný lom zaujme už jen svou velikostí, která dosahuje 500 m na délku, 110 m na šířku. Hloubka zátopu v některých místech dosahuje až 36 metrů! Pro bližší informace doporučuji navštívit webové stránky http://sifr.cz/sh.html. Další významnou lokalitu nalezneme jen tři kilometry jižním směrem. Při západním okraji Jakartovic se do výšky 482 m.n.m. vypíná kopec Doubrava s četnými pozůstatky povrchové těžby štípatelných břidlic. Ta zde probíhala již před rokem 1950 a znovu se ložisko zpřístupňovalo kolem roku 1990. Tehdy se v rámci geologického průzkumu začala razit průzkumná štola Hermína, která měla stará ložiška na Doubravě podfárat. Razící práce začaly v roce 1991. K dopravě vytěžené hlušiny se využívala úzkorozchodná drážka o rozchodu 600 mm. Během prosince 1992 však byly práce přerušeny a s další ražbou se již nepokračovalo. Na štole bylo vyraženo celkem 412 m chodeb z plánovaných 840 m. Štola má profil 2,5 x 2,3 m a je ražena takřka v přímém směru v hloubce 28 m pod povrchem.
Zakonzerované důlní dílo bylo následně vyklizeno. Z podzemí bylo vyvezeno veškeré rozvodné a technologické zařízení, včetně kolejí úzkorozchodné dráhy. Zázemí na povrchu bylo beze zbytku demontováno vyjma stožárové trafostanice, která dosud stojí před vjezdovou bránou. V posledních letech probleskují informace o její definitvní likvidaci v rámci vyhlášky o zabezpečení starých a opuštěných důlních děl.
Jak již bylo zmíněno v úvodu, osobní doprava mezi Jakartovicemi a Svobodnými Heřmanicemi je již několik let minulostí. Po sérii omezení, kdy v dotčeném úseku zůstaly zavedeny pouze dva páry víkendových spojů, došlo s koncem platnosti GVD 2004/2005 k úplnému zastavení osobní dopravy. Stalo se tak 10.prosince 2005
Setkat se s osobním vlakem na svobodoheřmanickém nádraží tak lze již pouze při jízdách zvláštních vlaků. Z těch významnějších lze vzpomenout oslavy 120 let dráhy konané v roce 2012, kdy kolejnice přebrušoval historický motorový vůz M131.1454 "Hurvínek". V říjnu 2010 sem zavítal zvláštní vlak internetového portálu Želpage tvořený soupravou motorového vozu 810.009 a přívěsného vozu Bdtax.

Další části reportu o "Jakartovické lokálce" naleznete na níže uvedených odkazech:

Část druhá: Břidlice, břidlice a zase jenom břidlice
Část třetí: Vláčkem motoráčkem do Jakartovic (připravuje se)
Část čtvrtá: Poslední víkend (připravuje se)


Úvodní snímek nás zavádí do závěrečné dekády osobní dopravy do Svobodných Heřmanic. Nezbytná směrová tabule na bočnici motorového vozu dává jasně na jevo kam budeme dále směřovat ...
Motorový vůz 810.069-5 právě přijel s Os 23404 do Svobodných Heřmanic (27.8.2005)
Po chvilce oddechu se vydá na zpáteční cestu do Opavy jako osobní vlak 23405
Současný provoz na heřmanickém úseku tratě 314 zachycuje tento snímek. Lok. 742.273-6 společnosti ČD Cargo stoupá s prázdnými vozy k nakládce do Svobodných Heřmanic. Krajině v těchto místech dominuje kostel Panny Marie v Bratříkovicích (11.8.2011)
Stísněné poměry heřmanické stanice vyžadují složitý posun s vozy (11.8.2011)
Výměna prázných vozů za ložené byla ukončena. Probíhá polepení vozů vozovými průvodkami, zkouška brzdy a "manipulák" se zanedlouho vydá na zpáteční cestu do Opavy (11.8.2011)
Pozdní únorové Slunce zastihlo lok. 742.272-8 při cestě do Heřmanic pro zátěž v těsné blízkosti "Šífru" (6.2.2014)
742.272-8 vyčkává na svobodoheřmanickém nádraží času odjezdu s loženými vozy do Mladecka. Zde je vymění za prázdné a vrátí se zpět.
Odjezd !!! Soupravu hned za stanicí čeká 32%° klesání do údolí Heřmanického potoka
Již za soumraku vyváží "Kocour" soupravu prázdných vozů Rils k Heřmanicím (6.2.2014)
Snímkem motorového vozu 810.009-1 se přeneseme do října 2010, kdy do Svobodných Heřmanic zavítal zvláštní vlak internetové portálu Želpage. Souprava v mlze, jež by se dala krájet právě zdolává závěrečné 32%° stoupání u "Šífru"
Návrat zvláštního vlaku z Heřmanic zachytil objektiv fotoaparátu před dopravnou Jakartovice (9.10.2010)
Zajímavá provozní situace nastala v Jakartovicích, kde došlo k objíždení přívěsného vozu.

Další série snímků nás zavede do blízkého okolí heřmanické lokálky, které nese četné stopy po těžbě a zpracování břidlice.

"Šífr" - zatopený lom po těžbě břidlic u Svobodných Heřmanic. Díky svému zasazení v krajině a průzračné vodě patří k vyhledávanému turistickému cílu nejen v letním období
Odtěžený odval břidlice nás zavádí na kopec Doubrava u Jakartovic. V minulosti zde probíhala rozsáhlá povrchová těžba štípatelných břidlic v několika jámových lomech.
Některé z nich po ukončení těžby zaplavila voda ...
.
U lomů je možné narazit kromě odvalů také na četné zakládky odpadní suroviny
Protikladem poválečné povrchové těžby na Doubravě je novodobé průzkumné důlní dílo Hermína z roku 1991
Štola o profilu 2,5 x 2,3 m je ražena takřka v přímém směru v délce 412 m
Poruchová místa jsou vystužena hajcmany
Většina technologického zařízení štoly byla bohužel již demontována
.
Na počvě chodby jsou dosud patrné pozůstatky po důlní železnici
.
Zázemí dráhy - dílna a depo
.
.
Na čelbě štoly narazíme na datum 20.3.1992, které označuje ukončení razících prací ...

Text a foto Michal Boček

Použitá literatura:
- 120 let trati Opava - Svobodné Heřmanice - Horní Benešov (Opavský železniční klub 2014)
- Atlas drah 2006/2007
- K-report - internetové diskuzní fórum
- osobní poznámky


 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama