Berty na Tovačovce

7. prosince 2014 v 11:38 |  TOVAČOVKA
S postupným útlumem nasazení lokomotiv řad 749/751 na území České republiky nastal vhodný čas k malému ohlédnutí za krátkou kapitolou jejich nasazení na kolejích Tovačovky. Ta se začala psát v červnu roku 2005 a trvala bezmála dva roky. Berty byly primárně určené pro vozbu štěrkopísku ze Skašova, kde zaskakovaly za turnusové brejlovce 750/754. Spatřit je ale bylo možné i na tovačovských manipulácích v té době zaváděných již jen pro vozbu uhlí do místních uhelných skladů. Postupně se tu vystřídaly stroje řady 751 inventárních čísel : 088, 089, 093, 105, 148, 149, 151 a 374
Na štěrcích se udržely až do konce těžební sezóny 2006. Se začátkem roku 2007 došlo k redislokacím řad 750/754 z Ostravy pod Brno a dopravu tak opět plně ovládla řada 742 DKV Ostrava PJ Otrokovice. Sice ještě během roku 2007 došlo k několika náhodným výskytům řady 754, ovšem Berty se zde již neobjevily. Definitivní tečku pak způsobila reorganisace Českých drah s vyčleněním nákladní dopravy do samostatné společnosti ČD Cargo a.s. k 1.12.2007
Přesto se však díky souhře několika náhod Berta na Tovačovce ještě ukázala. Navíc v době, kdy nákladní doprava na tovačovské větvi již byla prakticky mrtvá. Poslední řádný manipulační vlak se do Tovačova vydal 7.7.2010 se zásilkou uhlí pro místní uhelné sklady. 9.7. proběhl jeho odvoz a tím se nákladní doprava do Tovačova definitivně uzavřela. Následující měsíce lze označit za dosud nejtěžší v novodobé historii dráhy. Nejisté vyhlídky do budoucna, běžící správní řízení ve věci zastavení veřejné dopravy, vyhlášení ZANu v Tovačově. To vše vedlo k realizaci objednávky mimořádné zásilky u ČDCargo členy občanského sdružení Kroměřížská dráha. Rozepisovat se tu dopodrobna o této jedinečné akci je vesměs zbytečné. Vše podstatné již bylo řečeno ve zpracované reportáži zde. Je však třeba zmínit, že odvozu vozu se zhostila právě Berta 749.251-5 SOKV Ostrava. Ta společně s kolegyní 247 zaskakovala na místních výkonech v okolí Kroměříže za chybějící turnusované stroje ř.742. Tímto výkonem si tu navíc řada 749 odbyla svoji premiéru.
Samostatnou kapitolou je pak nasazení muzejního stroje T 478.1010 ze sbírek Národního technického muzea. Svoji porci výkonů si tu odbyl v rámci konání tradiční akce Tovačovský PORTÁL 2013.

Jednen z prvních výkonů Bert na Tovačovce zachycuje snímek z prostoru bývalé hlásky Skašov dne 20.6.2005 kdy se zde objevila 751.148-8
(20.6.2005)
Jen o několik desítek metrů dále ji snímek zachytil při cestě na štěrkovnu v místě křížení se silnicí č.43518 Lobodice - Annín (20.6.2005)
751.088-6 patřila k dalším stálicím na štěrkové vozbě. Při strojní jízdě na štěrkovnu ji snímek zastihl mezi nákladištěm v Lobodicím a bývalou hláskou Skašov (12.5.2006 © Rostislav Kolmačka)
K běžné práci obsluhy skašovské vlečky patří posun a manipulace s loženou soupravou na násypce a kolejové váze. Dne 11.7.2006 se tohoto úkonu zhostila 751.088-6
751.088-6 právě ukončila posun na váze a vyčkává příjezdu vlakové lokomotivy od Kojetína (11.7.2006)
751.151-2 se po ukončení postrkové služby nad Uhříčicemi navrací zpět na štěrkovnu pro druhou loženou soupravu, kde vyčká příjezdu druhého stroje (26.11.2006)
751.105-8 prováží prázdnou soupravu okolo bývalé hlásky Skašov (3.12.2006)
751.148-8 přiváží na Skašov k nakládce prázdnou dvacetidevíti vozovou soupravu (20.6.2005)
Průjezdem bývalou uhříčickou zastávkou čeká postrkový stroj posledních pár set metrů služby. Na horizontu dojde k jeho odvěšení a strojní jízdou se navrátí zpět na Skašov pro druhou loženou soupravu. (20.6.2005)
Každoroční záležitostí, která předchází vlastní vozbě štěrkopísku je odvoz správkových vozů ze zimní deponie na vlečce. V roce 2006 se tohoto úkolu zhostila ostravská 751.151-2, která na snímku právě zdolala vrchol stoupání nad Uhříčicemi (18.4.2006 © Rostislav Kolmačka)
26.11.2006 sloužily na "štěrkách" stroje 742.104-3 a 751.151-2. Zatímco Kocour si střihl roli vlakového stroje, Berta obstarávala postrkovou službu "na kopec"
751.151-2 během nezbytného posunu na kusém zhlaví vlečkového kolejiště (26.11.2006)
Unifikovaný stroj 751.105-8 pózuje pod věží skašovské třídírny. Dnes již neopakovatelné setkání. Berta byla odstavena z provozu koncem roku 2011, třídírna se začátkem roku 2014 odporoučela k zemi a nahradila ji nevzhledná ocelová konstrukce (3.12.2006)
751.148-8 v čele ložené soupravy projíždí Lobodicemi (20.6.2005)
751.151-2 postává mezi výkony u bývalého tovačovského nástupiště v Kojetíně. Dvojici kojetínských hytláků patrných ve šturcech již také nenávratně odvál čas ... (23.4.2006 © Rostislav Kolmačka)
Na začátku stoupání u Uhříčic začíná dávat o sobě vědět postrkový stroj - v tomto případě 751.105-8 (3.12.2006)
"Potkali se na Skašově" - i tak by se dal nazvat snímek z kolejiště skašovské štěrkovny. Stroje 754.079-2 a 751.148-8 sestavují loženou soupravu k odvozu do Kojetína. Tato zcela běžná provozní situace je již také několik roků minulostí. Úbytek přeprav zapříčinil zrušení postrkové služby a tím nasazení jediné lokomotivy do čela ložených vlaků, byť za cenu rozdělení soupravy na tři části (20.6.2005)
"Stopětka" duní s patnácti loženými vozy štěrku v zářezu u hlásky Skašov (3.12.2006)
Výskyt Berty 751.089-4 byl na Tovačovce charakteristický ve druhé dekádě roku 2006. S loženou soupravou se představuje na okraji zástavby kojetínského sídliště Sever (17.8.2006 © Rostislav Kolmačka)
Jeden z těch vzácnějších výskytů Bert v Tovačově se podařilo zachytit v létě roku 2006. 751.088 se právě chystá na objetí přivezené zátěže pro místní uhelné sklady (© Tomáš Hromada)
Dne 13.12.2010 se na trati souhrou několika náhod objevila Berta 749.251-5, aby zajistila odvoz prázdné "Zetky" z Tovačova. Fotoaparát ji zastihl při návratu do Kojetína v nákladišti Lobodice
Samostatnou kapitolu zaujímá nasazení muzejního stroje T478.1010 z majetku Národního technického muzea v rámci jízd zvláštních osobních vlaků na PORTÁL 18.8.2013

Text a neoznačené foto Michal Boček
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama