Svor - Jablonné v Podještědí

20. dubna 2015 v 23:57 |  Tratě
Výlet na trať, kterou dnes již v jízdním řádu nenajdeme nás tentokrát zavede do podhůří Lužických hor. Zde až do roku 1986 existovala sedmnáct kilometrů dlouhá dráha ze Svoru do Jablonného v Podještědí, v jízdním řádu ukrytá pod označením 8n. O její vznik se zasloužila společnost České severní dráhy. Její stavba probíhala ve dvou etapách. Úsek ze Svoru do Cvikova byl slavnostně zprovozněn roku 1886, v roce 1905 došlo k prodloužení dráhy až do Jablonného v Podještědí. Na dotčené trati byly zbudovány stanice a zastávky Cvikov, Lindava, Kunratice u Cvikova a Heřmanice. Jistou zajímavostí je, že objekty výpravních budov ve Cvikově, Lindavě a Kunraticích se dočkaly dnešních dnů, byť ne zrovna v lichotivém stavu. Zatímco Cvikovské nádraží je obydleno a upraveno na byty, nádražní budova v Lindavě je po započaté rekonstrukci opuštěná. Nejhůře je na tom objekt kunratického nádraží, který pomalu ale jistě podléhá devastaci. Dlouhodobé zatékání vody do poškozených střešních konstrukcí si vybralo daň v podobě zborcených krovů a propadených stropů. Pokud v dohledné době nedojde k alespoň částečným opravám hrozí objektu neodvratný zánik ...
Trať byla v roce 1908 zestátněna a přešla pod správu státních drah. Úvahy o zastavení osobní dopravy ve prospěch autobusů dostaly konkrétnější obrysy s vlnou rušení neefektivních tratí v 70.letech. I přes nákladnou rekonstrukci svršku spojenou s pokládkou nových kolejí mezi Cvikovem a Jablonným v roce 1970 došlo 28.5.1973 se změnou jídního řádu k zastavení osobní dopravy. Jako důvod se uváděly zhoršené sklonové a směrové poměry a četná souběžná autobusová doprava. Také zbylá nákladní doprava neměla na růžích ustláno. Postupné omezování vedlo k zastavení dopravy a následnému snesení kolejí v úseku mezi Svorem a Cvikovem v ramci výstavby obchvatu Svoru v roce 1977. Zbývající úsek mezi Jablonným a Cvikovem byl formou vlečky obsluhován nákladními vlaky až do 31.5.1986, kdy byl i tento úsek nevratně zrušen a v následujících dvou letech snesen ...


Stanice Svor - zde se odpojovala někdejší dráha do Cvikova a Jablonného v Podještědí
Českolipské zhlaví stanice Svor. Vpravo trať do České Lípy, vlevo pak někdejší trať do Jablonného
Levotočivým obloukem se trať odklání směrem k Cvikovu
.
Pohozený pražec odděluje sjízdnou část dráhy od zrušené ...
Tu zrušenou pohlcují náletové dřeviny.
Na železničním přejezdu se starou silnicí Nový Bor - Rumburk je svršek taktéž zachován. Navazující násep je však přerušen hlubokým zářezem silniční přeložky.
Znovu se těleso objevuje až po několika stovkách metrů mezi pastvinami. Za zbytky odtěženého náspu je první větší mostní objekt.
Mezi pastvinami je těleso dobře znatelné a lehce průchodné.
Propustek s letopočtem 1969 před vstupem tělesa do lesa a hlubokého zářezu.
Zářez pod vrchem Hrouda patří k největším na celé dotčené dráze.
Místy je zpevněn ochrannou kamennou zdí.
Traťovým obloukům u Svoru dominuje zdaleka viditelný znělcový vrch Klíč s nadmořskou výškou 760 m.n.m.
Na okraji Cvikova prochází těleso rozsáhlými zahradkářskými koloniemi.
V nich je možné narazit na dochovanou patku předvěsti cvikovské stanice.
Propustek před cvikovskou stanicí.
.
Objekt výpravní budovy Cvikov v pohledu od kolejiště ...
... a od města
Staniční skladiště je dnes součástí areálu sběrny kovových odpadů
Na straně k Jablonnému stávala remíza o jednom stání (na snímku vlevo). V pozadí je patrný zděný objekt staničního skladiště.
Další z dochovaných propustků se nachází ihned za stanicí.
Následující kamenný propustek je vsazen do vysokého levotočivého náspu.
.
Zbytky světelné předvěsti do Cvikova.
Pohozené patky telegrafních sloupů.
Bývalý přejezd se silnicí Cvikov - Lindava v pohledu směrem k Cvikovu.
Propoustek s letopočtem 1971, tj. z doby, kdy proběhla obnova svršku mezi Jablonným a Cvikovem
.
Dochované stavby lindavského nádraží. Výpravní budova a staniční skladiště
Skladiště Lindava
Opuštěná výpravní budova prochází postupnou rekonstrukcí.
Pohled na lindavskou stanici od kolejiště.
Za lindavským nádražím v místě křížení dráhy se silnicí Cvikov - Lindava je těleso přerušeno sneseným mostem
Dochovaný kamenný mostek mezi silnicí Cvikov - Lindava a Boberským potokem.
Kamenné opěry někdejšího ocelového příhraďového mostu přes Boberský potok. Snímek zachycuje poškozenou lindavskou opěru.
Propust na Cvikovským rybníkem.
Pomalu se rozpadající objekt staničního skladiště v Kunraticích u Cvikova.
Také přilehlá výpravní budova je neobydlena a silně chátrá. Propadlá střecha a narušené stropy hovoří za vše.
.
Pláň kunratického nádraží dnes pokrývá hustý porost náletových dřevin a živelná skládka odpadu.
Navazující těleso bylo v souvislosti se stavbou silniční přeložky v délce cca 200 metrů beze zbytku odstraněno.
Znovu lze na něj narazit v údolí Svitávky. Částečně odtěžený vysoký násep volně přechází do hlubokého zářezu.
Kamenná opěrná zeď v pravotočivém oblouku nad Kunraticemi.
V některých úsecích je štěrkové lože dosud dobře patrné.
Na křížení se silnicí Cvikov - Jablonné u motorestu Kamenáč jsou pod vrstvou asfaltu dochované kolejnice.
Pohled z opačné strany silnice ve směru k Cvikovu.
Kořeny narušená kamenná propust.
Průchod tělesa lesem pod vrchem Dubina.
Další z mnoha propustí pod tělesem dráhy. Tato pod vrchem Dubina nedaleko Kunratických Domků
Mnoho propustků bylo při modernizaci dráhy v roce 1970 zesíleno železobetonem.
Další z křížení tělesa se silnicí I/13 u Kunratických Domků.
.
.
Asi dva metry hluboký zářez před bývalou zastávkou Heřmanice.
V těchto místech se nalézala někdejší zastávka Heřmanice v Podještědí.
Hned za zastávkou jsou v místě křížení s polní cestou dochovány panely přejezdu.
.
.
Zvedající se násep u rybníku Valcha.
Opuštěné opěry sneseného ocelového mostu u rybníku Valcha .
Dále těleso prochází soustavou luk.
Zapomenutý betonový pražec na tělese dráhy pocházející z rekonstrukce dráhy v roce 1970, kdy zde byl položen nový svršek na betonových pražcích.
Zachovaný svršek na přejezdu místní komunikace spojující hlavní silnici I/13 s Jablonným v Podještědí.
Tentýž přejezd v pohledu k Cvikovu.
Také přejezd se silnicí Jablonné - Lada v Podještědí se dosud honosí kolejnicemi zalitými v asfaltu V pozadí již vykukuje věž kostela Panny Marie v Jablonném.
Samotné napojení dráhy do českolipského zhlaví stanice Jablonné v Podještědí.
V opačném pohledu se vlevo odklání trať do Mimoně, v přímém směru pak bývalá trať na Cvikov a Svor.
Naše putování zakončíme před výpravní budovou stanice Jablonné v Podještědí

Text a foto Michal Boček


 


Komentáře

1 Milan Milan | 20. dubna 2015 v 14:19 | Reagovat

Díky za tradičně čtivý a informačně bohatý článek o lokálce z opačného konce naší země

2 petr petr | E-mail | 18. března 2017 v 15:50 | Reagovat

výborná reportáž!my to absolvovali včera!akorát opačným směre...je vidět,že příroda si vše pomaloučku bere zpět...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama