" Veroniky "

16. února 2016 v 21:44 |  Tratě
To co ještě nedávno bývalo každodenní záležitostí je dnes již bohužel pouhou minulostí. Tak lze ve zkratce popsat vývoj situace kolem přeprav tekutého železa z vysokých pecí v Arcelor Mittal Ostrava (dále jen AMO) a ocelárnou Vítkovice Steel.
K ukončení provozu vítkovické ocelárny dochází po takřka sto dvou letech provozu. K 30.9.2015 vypršela doba integrovaného povolení k provozu ocelárny. Hlavním důvodem k odstavení ocelárny bylo zamítnutí vysoké investice, cca 1 mld. korun do tzv. Sekundárního odprášení konvertorové haly, bez něhož není možné ocelárnu dále provozovat. Kyperští investoři o plánovaném odstavení rozhodli na valném shromáždění již v únoru 2014. Vítkovická ocelárna se s odbytovými problémy potýkala delší dobu. V posledních letech prodělala hned několik dlouhodobých odstávek. Změnu k lepšímu nepřinesla ani změna majitele, kdy vlastník ocelárny, ruský Evraz, prodal ztrátový provoz skupině kyperských investorů (Evraz provozoval ocelárnu v letech 2005 - 2014).
Historie zdejší ocelárny se začala psát roku 1909, kdy byla dokončena výstavba nové siemens-martinské ocelárny. Současná výroba oceli probíhala ve dvojici kyslíkových konvertorů z let 1982 a 1991, které nahradily tandemové pece z roku 1967. Ocelárna odebírala surové železo z provozu vítkovických vysokých pecí a to až do září 1998. Po jejich odstavení z provozu ke dni 27.09.1998, byly další dodávky plně v režii dodávek z ostravského závodu Arcelol Mittal (Nová Huť, AMO). V nepřetržitém provozu, ve dne i v noci, tak bylo možné v ostravské aglomeraci potkávat speciální železniční vozy zásobující ocelárnu surovým železem. Vůbec poslední takováto přeprava tekutého železa se uskutečnila 28.září v dopoledních hodinách, kdy se na svoji poslední cestu vydala Veronika s číslem 29, aby tak uzavřela jednu významnou kapitolu hutnictví na Ostravsku. Od tohoto data lze Veroniky v provozu potkávat již pouze ve veřejnosti nepřístupném areálu AMO. O dalším osudu objektu ocelárny nebylo zatím rozhodnutu.
A cože je vlastně Veronika zač? Jedná se o tzv.pojízdný mísič, což je dvanáctinápravový vůz pro přepravu tekutého železa o teplotě až 1500°C od vysoké pece do ocelárny. Jedna "Veronika" pojme až 100 tun surového tekutého železa.

Pohled na halu ocelárny. Pravá kolej směřuje do míst, kde docházelo ke klopení tekutého železa z Veronik (01.05.2015)
A pohled do útrob ocelárny.
.
.
.
.
.
.
Dost bylo rozjímání v ocelárně, hybaj k trati na Veroniky ! (16.05.2015)
Na kolejovém trianglu mezi západním nádražím, horním nádražím a ocelárnou se představuje ložená souprava Veronik č.21 a 35 v čele se stálicí 729.604-9 "Železný" (05.07.2015)
Jen o pár metrů blíže k ocelárně je zachycena podobná souprava Veronik č.7 a 2 směřující opačným směrem k nakládce do AMO (05.07.2015)
Dvojice ložených Veronik se blíží k mostu přes řeku Ostravici po spojovací trati Nová huť - Vítkovické železárny (16.05.2015)
"Železný" 729.604-9 směřuje do AMO pro další porci surového železa. Na pozadí nezaměnitelná dominanta kozlíkové těžní věže vodní jámy Jeremenko (16.05.2015)
Přístavba Veronik do místa klopení v ocelárně (01.05.2015)
Několikrát za den se opakující rituál klopení surového železa z Veronik ve vítkovické ocelárně (01.05.2015)
Veroniky čísel 21 a 29 na vykládacích kolejích ocelárny
.
Prázdná souprava směřující k nakládce do AMO v místě křížení s ulicí Ruskou. Jedno z veřejnosti přístupných míst, kde bylo možné pravidělně Veroniky v provozu potkávat (16.05.2015)
Závodní dráha Vítkovických železáren se tu úrovňově kříží s tramvajovou tratí (16.05.2015)
Cestou do AMO na mostě přes Ostravici (05.07.2015)
U Baumaxu ... (15.11.2014)
Ložené Veroniky č.17 a 25 na mostě přes Místeckou ulici. V popředí trať SŽDC č.321 a kunčické zhlaví stanice Ostrava Vítkovice (16.05.2015)
Veroniky č.23 a 30 za posledních slunečních paprsků vjíždí cestou k nakládce do AMO na Vítkovické východní nádraží (15.02.2015)
Již za soumraku se ložené Veroniky č.34 a 28 vracejí zpět do ocelárny (15.02.2015)
Východní nádraží pod dohledem těžní věže dolu Jeremenko. Do ukončení přeprav zbývají pouhé dva týdny ... (13.09.2015)

Text a foto Michal Boček

 


Komentáře

1 Wnaty Wnaty | E-mail | Web | 16. února 2016 v 22:01 | Reagovat

Všimla jsem si, že plánujete změny :-).
Jako studentka grafického designu navrhuji nový vzhled blogu, klidně vám ho ráda vytvořím (v případě zájmu mi napište na blog do kolonky Zpráva autorovi - v menu).
Jinak odkaz na váš blog přeposílám příteli, nadšenému šotoušovi, ten si tady počte ;-).
Hodně zdaru!

2 dadainka dadainka | Web | 16. února 2016 v 22:13 | Reagovat

Nádherné fotky.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama