Únor 2017

Poslední mohykán

28. února 2017 v 18:18 Hnací vozidla

aneb poslední roky motorového vozu 851.028-1 DKV Olomouc

V březnu tomu budou již tři roky, co z našich kolejí zmizel poslední zástupce motorových vozů řad 850/851 (M286.0/1) známých pod přezdívkou Krokodýl. 5.3.2014 vykonal pod hlavičkou ČD a.s. poslední traťový výkon motorový vůz 851.028-1 na obratu osobních vlaků 3629/3632 v relaci Olomouc - Šumperk a zpět. Jeho následné odstavení znamenalo definitivní uzavření kapitoly provozu těchto čtyřnápravových motorových vozů na území celého tehdejšího Československa. I přes skutečnost, že vůz byl odstaven z provozu v provozním stavu, osud k němu nebyl lhostejný. Nejprve nějaký čas postával v areálu depa v Olomouci až byl přesunut do deponie v České Třebové. Zde však již jen posečkal na fyzickou likvidaci, ke které došlo v červenci 2015.
Vůz M286.1028 (851.028-1) byl vyroben v roce 1968 pod inv.č.69783 v národním podniku Vagónka Studénka a předán do LD Veselí nad Moravou. Zde setrval až do začátku platnosti GVD 1997/98, kdy byl spolu s ostatními vozy své řady předislokován do DKV Olomouc. Po skončení turnusového nasazení s koncem platnosti GVD 2009/2010 se dostal společně s vozem 851.026-5 do pozice provozní zálohy. Vídat jej bylo možné v roli náhrad za turnusovaná vozidla řad 810, 814 a 843 na tratích v okolí Olomouce. Ponejvíce na lokálkách z Červenky přes Senici do Prostějova, z Olomouce do Drahanovic, na "dvěstědevadesátce" z Olomouce přes Uničov do Šumperka. V menší míře pak na trati z Prostějova do Dzbelu či třistadesítce do Krnova a Opavy. Při výlukových opatřeních několikrát zaskočil na osobních vlacích z Olomouce do Nezamyslic, či z Přerova do Vyškova na Moravě. V několika případech zavítal namísto řady 843 na spěšných vlacích také do vzdáleného Zlína. Poslední dekádu jeho provozu okořenilo také několik jízd zvláštních vlaků. Namátkou lze uvést zvláštní vlaky do Budišova nad Budišovkou, Tovačova, Zborovic a několik objednaných soukromých jízd.
Fotogalerie níže se snaží alespoň částečně mapovat provozní život "dvacetosmičky" v období po odprodeji vozu 851.026-5 ke společnosti AŽD a.s ( za účelem přestavby na měřící vůz). Tedy dobu, kdy pod Olomoucí válčil coby poslední mohykán z kdysi početné flotily vozidel.


Sérii snímků začneme v podvečerních hodinách 10.1.2012 u perónů stanice Litovel předměstí. Osmadvacítka tu vyčkává na další pendl do Červenky. Toho času již byla jediným provozním kusem své řady pod hlavičkou ČD a.s.
18.4.2012 se objevila během výluky na trati č.300 v čele osobních vlaků mezi Nezamyslicemi a Přerovem. Se siluetou kojetínského lihovaru jej snímek zachytil na Os 3724 u Měrovic nad Hanou
Téhož dne dalo vzniknout tomuto dnes již neopakovatelnému setkání v Nezamyslicích. 18.4.2012 se tu díky výluce setkali "Panťák" 460.073+074 po příjezdu s Os 3810 z Olomouce, "Kvatro" 842.001-0, které se zanedlouho vydá s Os 3746 na Přerov a "Krokodýl", který vyčkává na další výlukový obrat
Trať z Červenky přes Senici na Hané do Prostějova se pro Krokodýla v jeho poslední provozní dekádě stala takřka druhým domovem, kde v hojné míře nahrazoval chybějící turnusové vozy řady 810. Ne jinak tomu bylo 19.4.2012, kdy s osobním vlakem 14081 do Prostějova uhání od Litovle k Myslechovicím
Již méně častěji jej bylo možné potkat na trati č.310 a to zejména v úseku mezi Olomoucí a Moravským Berounem, kde operativně nahrazoval motorové jednotky řady 814/914. 23.5.2012 jej fotoaparát zachytil nedaleko hradla Bystrovany s Os 3550 (Hrubá Voda - Olomouc)
Další setkání s "osmadvacítkou" se naskytlo 7.6.2012, kdy po několik dnů válčil na "své" trati. Kříž u Náměště na Hané je právě svědkem průjezdu Os 14080 směřující do Červenky
Z téhož dne pochází také tento snímek u senických chmelnic, kde proplouvá s Os 14085 (7.6.2012)
A do třetice ve sklonově náročném úseku Třebčín - Kaple je zachycen s Os 14085 (7.6.2012)
Druhý turnusový den, jej nejprve vidíme opět na sklonově náročném úseku v okolí Kaple. Tentokrát však ze strany od Čelechovic na Hané - Os 14081 (8.6.2012)
Na stejném spoji pak na předměstí Prostějova (8.6.2012)
A v zápětí opět v náročném stoupání a protisměrných obloucích nad Čelechovicemi na obratovém Os 14084 (8.6.2012)
Další lokalitou, kde jej bylo možné v hojné míře potkat, byla trať z Olomouce přes Uničov do Šumperka. 22.6.2012 se takto objevil na závěsu Os 3640 vedeného toho dne olomouckým brejlovcem 754.079-2
Zajímavé nasazení čekalo Krokodýla 23.9.2012, kdy v rámci prezentačních jízd olomoucké pobočky železničního muzea DHV vozil zájemce po olomouckém železničním uzlu. Nástup a výstup cestujících probíhal v obvodu železničního muzea umístěného v objektu někdejší motorové remízy, tedy v místech, která byla po dlouhá léta domovem olomouckých motorových vozů, "osmadvacítky" nevyjímaje
Dvacetosmička vyráží na další cestu. Výjezd od motorové remízy je v těchto místech notně stísněný (23.9.2012)
Krokodýl se s dalšími zájemci vrací z nákladního nádraží zpět do stanice, Zde u výměn 221 a 215 na úrovni depa kolejových vozidel (23.9.2012)
Aby se mohl vrátit zpět do obvodu motorové remízy čeká jej posun přes přerovské zhlaví. Z dnešního pohledu jde již taktéž o historický snímek, neboť po modernizaci doznalo kolejové uspořádní olomoucké stanice podstatných změn (23.9.2012)
Ani ne za týden se "osmadvacítka" blýskla na dalším zajímavém výkonu, kdy se po boku valašského "Matěje" alias parní lokomotivy 433.002 podívala se zvláštním vlakem na lokálku do Tovačova (28.9.2012)
Zde cestou do Tovačova nedaleko Polkovic (28.9.2012)
21.12.2012 se jej podařilo ulovit na trati 290, kde zástavbou obce Bohuňovice prováží Os 3632 do Olomouce
Den před Štědrým dnem zavítal na obratu spěšných vlaků do krajského města Zlín v roli náhrady za turnusovou řadu 843. Na zpátečním spoji Sp 1633 ho objektiv fotoaparátu zachytil pod dvojicí komínů někdejší přerovské elektrárny z prostoru tzv."přerovského trianglu" (23.12.2012)
Začátek roku 2013 byl opět ve znamení nasazení na hanáckých lokálkách. 2.1.2013 se s Os 14075 rozjíždí z Choliny
11.1.2013 postává mezi výkony v čerstvě sněhem pocukrované stanici Litovel předměstí
A při stejné situaci jej zachycuje snímek i 17.1.2013 pod majestátnými litovelskými sily
V měsíci březnu se poštěstilo na 310-tce odlovit jeho nasazení na Os 3530 M.Beroun - Olomouc mezi Velkou Bystřicí a Bystrovany (24.3.2013)
Závěr měsíce března a během dubna se mi opět několikrát naskytlo setkání s "dvacetosmičkou" na tradičních výkonech na 273. Předjarní lokálková idylka nedaleko Senice na Hané vznikla 27.3.2013 na spoji Os 14070
O dva dny později, konkrétně 29.3.2013 vznikl jen o několik stovek metrů blíže k Senici záběr stejného spoje 14070 v čerstvě zasněžené krajině, která o nadcházejím jaru mnoho nevypovídá
Ranní sněhová nadílka dokázala v okolí Choliny na sklonku března vykouzlit tu pravou zimní atmosféru - Os 14075 (29.3.2013)
A obratový spoj Os 14074 (29.3.2013)
V odpoledních hodinách již ze sněhové pokrývky mnoho nezbylo. Okrajem Myslechovic projíždí spoj Os 14078 do Červenky (29.3.2013)
Další trojice záběru vznikla 8.4.2013 v traťovém úseku Cholina - Červenka. První snímek zachytil odjezd vozu z cholinské zastávky do Litovle - Os 14078
Na příhradovém mostě přes Mlýnský potok nedaleko zastávky Litovel město - Os 14083 (8.4.2013)
A závěrem pak na mostu přes Čerlinku u Červenky - Os 14082 (8.4.2013)
Jaro na předměstí - Os 14081 (24.4.2013)
Další z několika výletů mimo svoji "domovinu" do čela zvláštních vlaků se uskutečnil 18.5.2013, kdy se společně s dvojicí dlouhých balmů účastnil jízd do Pohádkového lesa na zborovické trati, odkud pocházejí následující záběry. Tento vznikl u někdejší zastávky Skržice
Toho roku se okolí zborovické trati díky kvetoucí řepce převléklo do žlutého hávu. Spoj do Zborovic nedaleko skržické zastávky (18.5.2013)
Deštěm zkrápěná krajina s panoramatem Zdounek (18.5.2013)
Před Zdounkami ... (18.5.2013)
Odpolední hodiny 21.5.2013 byly na Hané ve znamení četných bouřek a přívalových lijáků. Odcházející bouřková oblačnost dala vzniknout tomuto záběru z Litovle předměstí
Setkávání motorových vozů v Litovli předměstí se děje několikrát za den. Jedno takové s vozy 851.028-1 a 810.546-2 vzniklo nedlouho po přechodu silné bouřky dne 21.5.2013
Os 14082 končící v Července doprovází odcházející bouřková oblačnost (21.5.2013)
Osmadvacátého května vznikla další série záběrů z nasazení na trati 273 - první nás nasměrovává do Čelechovic na Hané, kam po překonání třebčínské rampy přiváží Krokodýl opožděný spoj Os 14077 (28.5.2013)
Na obratovém Os 14080 pak znovu stoupá ke Kapli (28.5.2013)
V podvečer vzniklo v Kostelci na Hané na předávkovém kolejišti místní vlečky zajímavé setkání s Faurem 748.538 KPKV s prázdnou soupravou vozů od minerálních vod Mattoni vracející se zpět k nakládce do západočeské Kyselky (28.5.2013)
Poslední paprsky Slunce ozařují "osmadvacítku" před Kostelcem na Hané se spojem Os 14088 (28.5.2013)
Druhá polovina roku 2013 naskytla hned několik příležitostí ulovit Krokodýla i mimo trať 273. V první dekádě to byla zejména trať na Uničov a Šumperk, odklud pochází kolekce snímků z přelomu srpna a září. 22.8.2013 vyváží "dvacetosmička" z Olomouce osobní vlak 3637 směřující do Šumperka kolem depa kolejových vozidel
Stejný spoj o den později pod vrchem Bradlo nedaleko Nové Hradečné (23.8.2013)
Do třetice snímek spoje 3637 mezi Mladějovicemi a Újezdem u Uničova dne 4.9.2013
Měsíc říjen a listopad roku 2013 poskytl několik příležitostí k zachycení Krokodýla jak na trati 275 mezi Olomoucí a Senicí na Hané tak na trati 271 z Prostějova do Dzbelu, kde vůz nahrazoval chybějicí turnusové Regionovy řady 814/914. První záběr nás dostává do prostoru mezi zastávky Skrbeň a Horka nad Moravou, kde právě projíždí Os 14036 směřující do Olomouce (3.10.2013)
Obratový spoj Os 14039 zachytil fotoaparát v zapadajícím Slunci před Skrbení (3.10.2013)
10.10.2013 zaskočil za turnusovou Regionovu na trati do Dzbelu. S Os 24719 se právě rozjíždí ze zastávky Jesenec a do cíle cesty mu zbývá pouhý kilometr jízdy
"Osmadvacítka připravená k odjezdu ze Dzbelu s posledním spojem toho dne - Os 24729 (10.10.2013)
14.10.2013 se vrátíme zpět na trať 275 a opět do prostoru mezi Skrbení a Horkou - Os 14032
Os 14035 se od Olomouce blíží k Horce nad Moravou (14.10.2013)
Os 14045 vyčkává na olomouckém pátém nástupišti na zpožděné přípojné vlaky (27.11.2013)
Krokodýl rozjíždí Os 14039 ze stanice Olomouc Nová Ulice dne 27.11.2013
Dvojice záběrů z podhůří Nízkého Jeseníku nás přesouvá na trať 290 ke Hrabišínu. Pod kamenným nadjezdem se nejprve dne 18.12.2013 představuje na Os 3632 do Olomouce
O dva dny později v opačném směru pak s Os 3629 do Šumperku (20.12.2013)

Kdysi každodenní obrázek z olomouckého hlavní nádraží s Krokodýlem na spoji do Šumperka. 20.12.2013 to však byla již víceméně vzácnost - 851.028-1 v čele Os 3637
Píše se 25.1.2014 a soukromá narozeninová jízda z Olomouce do Mariánského Údolí a zpět je mým posledním setkáním s ještě živou "osmadvacítkou". V tu dobu měl Krokodýl před sebou měsíc a pár dní života
Při návratu z Mariánského Údolí zastavil kvůli křižování s protijedoucím vlakem ve Velké Bystřici. Zde také vznikly mé poslední záběry tohoto elegantního veterána
25.1.2014
K dalšímu setkání došlo až na deponii v DKV Česká Třebová dne 20.9.2014 a byl to hodně smutný pohled. Necelý rok na to ho bohužel postihla podobně jako většinu zde odstavených vozidel již jen fyzická likvidace.
S likvidací se započalo v červenci 2015, v září z "dvacetosmičky" zbyla již jen hromada nevzhledného železného šrotu. V popředí patrné pozůstatky některého z vozů Bix, dále Berty 749.257 a v zadní části části samotné "osmadvacítky". Tímto se historie vozu M286.1028 (851.028-1) definitivně uzavřela ...


Text a foto Michal Boček