Po úzkých kolejích

19. června 2017 v 22:02 |  Úzkorozchodné dráhy

Úzkorozchodné dráhy na povrchu i v podzemí

Úzkorozchodné dráhy zaujímají specifický druh kolejové dopravy. Své uplatnění nalezly všude tam, kde bylo potřeba přepravit velké množství těžkého materiálu či okolnosti provozu bránily použití jiného dopravního prostředku. S rozšiřující se automobilovou dopravou a s rostoucími požadavky na zefektivnění dopravy, začaly tyto kolejové systémy pozvolna mizet. Dnes tak z dříve rozsáhlých systémů roztroušených po celé republice v cihelnách, továrnách, pilách, lomech apod. lze nalézt jen nepatrné torzo, přežívající víceméně dílem náhody. Své uplatnění dodnes nacházejí hlavně v dolech, ovšem i zde ze se jejich podíl zmenšuje ve prospěch pásové dopravy či závěsných drah.

2017

- Lesní dráha Kouty n.D. - Ve výčtu lesních drah v Jeseníkách nelze opomenout lesní dráhu na úpatí Černé Stráně ležící nad zástavbou Koutů nad Desnou. Technicky velice zajímavě řešená síť úzkorozchodné dráhy s animálním provozem v kombinaci s několika svážnicemi bude dalším cílem našeho putování po úzkorozchodných drahách ...

- Lesní dráha v Bílé - letos je tomu přesně 70 let co utichl klapot ocelových kol na lesní dráze v Bílé. Navštivme tento zapomenutý kraj a vydejme se po pozůstatcích této zajímavé dráhy ...


2016

- Lomová dráha Bohdíkov - Coby kamenem dohodil od vápenky v Komňátce existoval podobný provoz také v sousedním Bohdíkově. Také zde využívala místní vápenka k dopravě vytěženého vápence úzkorozchodnou dráhu. Ta měla i jednu zvláštnost - část trati byla vedena v podzemí 965 m dlouhou štolou ...

- Lesní dráha Branná - v návaznosti na pojednání o lesní dráze Františkov se tentokrát vypravíme na další lesní dráhu v okolí Branné. Naše kroky budou směřovat do údolí Klepáčského potoka, kde od roku 1900 vedla gravitační lesní dráha s animálním trakcí o rozchodu kolejí 700 mm ...

- Důl RAKO - Souhra několika náhod mi umožnila zhlédnout jeden z posledních funkčních malodolů na našem území, nacházející se jen pár kilometrů od Rakovníka u obce Lubná. Důl Rako v Lubné u Rakovníka je posledním činným hlubinným dolem na žáruvzdorné jílovce u nás ...

- Dělostřelecká tvrz Hůrka - Na území dnešní České a Slovenské republiky jsou dosud rozsety tisíce betonových pevnostních staveb budovaných v letech 1935 - 1938 na obranu před nacistickým Německem. Jednou z nich je i dělostřelecká tvrz Hůrka, které jsou věnovány následující řádky ...

2015

- Rajnochovice - Morava a Slezsko nikdy neoplývalo velkým množstvím lesních železnic tak jako tomu bylo třeba u našich východních sousedů. Přesto tu svého času fungovalo hned několik zajímavých systémů, které i dnes budí zaslouženou pozornost. Za jednou z nich se vypravíme do Hostýnských vrchů ...

- Františkov - Pohoří Hrubého Jeseníku ukrývá nejednu železniční zajímavost. Ať už jde o všeobecně známý Slezský Semmering či nejvýše položenou rychlíkovou stanici na Ramzové. Rozsáhlé lesní porosty v dřívějších letech poskytovaly slušné vyžití hned několika lesní železnicím. A právě na jednu z nich se teď vypravíme ...

- Důl Hřebeč - kdo by neznal Mladějovskou průmyslovou dráhu. Trať vedená překrásnou přírodou Českomoravského pomezí s dosud funkčním parním provozem je cílem nejednoho návštěvníka. To stejné však nelze říct o areálu dolu Hřebeč, který je s mladějovskou dráhou nedílně spjat ...

2014

- Chrustenice - Ani tentokrát nevybočíme z řady a navštívíme další důlní dráhu tentokrát v podzemí dolu Chrustenice. Ačkoliv tu těžba železných rud skončila již v roce 1965, je možné i dnes podzemí navštívít a to hlavně zásluhou party dobrovolníků, kterým osud opuštěného podzemí nebyl lhostejný ...

- Jáchymov - Putování po úzkorozchodných dráhách nás opět zavede do světa věčné tmy. Tentokrát navštívíme důlní dráhu na štole č.1 v Jáchymově. Ta je součástí vznikající expozice sokolovského muzea na průzkumném důlním díle bývalých Jáchymovských dolů ...

2013

- Ejpovice - V putování po úzkých kolejích tentokráte zavítáme pod zem, do míst věčné tmy a navštívíme jednu skoro zapomenutou drážku. Abychom ji mohli navštívit, je třeba se vypravit do Plzeňského kraje, kde se na dohled od krajského města rozprostírá známá Ejpovická vodní nádrž ...

2012

- Dřínov - Dřínovská cihelna byla jednou z několika posledních na Moravě, kde až do dnešních dnů přežívala technologie výroby s využitím kolejové dopravy. Úzkorozchodná drážka o rozchodu 600 mm v délce několika stovek metrů byla provozována s animálním pohonem s využitím několika točen a vrátku s navijákem ...

2011

- Stachelberg - v podhůří Krkonoš nedaleko obce Babí se rozprostírá největší vojenská dělostřelecká tvrz na našem území. Ačkoliv nebyla nikdy stavebně dokončena, dokáže i dnes návštěvníka ohromit svojí mohutností a rozlehlostí. Přijměte tedy pozvání k její návštěvě a sestupme po 186 schodech do jejího nitra ...

- Litice - z podhůří Jeseníků se tentokráte vypravíme až na samé dno skalního kaňonu Divoké Orlice pod majestátný hrad Litice nad Orlicí. Ve zdejší panelárně je dodnes v provozu úzká pro dopravu prefabrikovaných dílců ze závodu na překládkovou rampu u nádraží ČD.

- Bohdíkov - putování po úzkých kolejích nás tentokráte zavane do našich nejvyšších moravských hor - Jeseníků. Tradice těžby a zpracování vápence v okolí Bohdíkova sahá do více jak 130-leté historie. Podívejme se tedy na jeden z provozů, jenž k dopravě suroviny využíval úzkorozchodnou drážku, jehož historie se uzavřela v dubnu 1976.

2010

- Vidnava - putování po úzkých kolejích nás tentokrát zavede až na samotné polské hranice - do Vidnavy. Zdejší ložiska kaolínu se tu těžila již kolem roku 1796. K dopravě vytěžené suroviny z místa těžby do závodu byla od roku 1921 používána úzkorozchodná drážka o rozchodu 600 mm.

- Loštice - Jak se říká, pachatel se vrací na místo činu. V jednom zářijovém prosluněném dnu jsem se opětovně vypravil do Loštic, abych zjistil jaký je současný stav loštické cihelny na Výmolech ...


- Lesní Zátiší - Okolí Budišova nad Budišovkou je již od poloviny 19.století spojeno s těžbou pokrývačských břidlic. Hlubinných dolů a lomů tu fungovalo na 70. Navštivme tedy jedno místo spojené s těžbou břidlice s příznačným názvem Lesní Zátiší.


- Harrachov - V seriálu o úzkých kolejích tentokrát zavítáme do našich nejvyšších hor - Krkonoš. Zde na dohled od skokanských můstků v Harrachově se rozprostírá rozsáhlý dobývací prostor hlubinného rudného dolu. Areál dolu se nachází na levém břehu Mumlavy cca 1 km od známého Mumlavského vodopádu. Vlastní těžba byla zahájena v roce 1957 a trvala až do roku 1992 ...

- Františkovy Lázně - V dalším díle putování po úzkých kolejích zavítáme do západních Čech. V dnešní době svým provozním zaměřením jediná, dříve však patřící mezi početnou skupinu těchto drážek. Ano je řeč o přepravě rašeliny (slatiny) v lázeňském městě Františkovy Lázně ...

- Kašperské Hory - V roce 1982 nedaleko Kašperských Hor byl zahájen geologický průzkum zdejšího zlatonosného ložiska. Ten prováděl až do konce roku 1993 státní podnik Geoindustria Praha. Poté získala práva na průzkumové práce česko-kanadská těžení společnost TVX Bohemia důlní a.s. Ta zde setrvala až do roku 1998, kdy byl další průzkum firmě zakázán ...

- Loštice - Není tomu ještě tak dávno co v hliništi loštické cihelny byl slyšet klapot ocelových kol po křivolakých kolejničkách s vlaky naloženými cennou surovinou. Ano ještě v roce 2002 to byl každodenní pravidelný kolorit tohoto provozu. Bohužel pokrok se nedá zastavit a tak i zde došlo k nahrazení systému úzkorozchodné dráhy ...

 


Aktuální články

Reklama