Září 2017

Tratě

18. září 2017 v 21:49 Tratě
Rubrika věnovaná železniční síťi nejen na území České a Slovenské republiky. V okruhu zájmu tu jsou jak dráhy celostátní, regionální tak i rozsáhlé vlečkové systémy průmyslových závodů. Podstatnou část ze zde publikovaných reportů je věnována tratím se zastavenou osobní dopravou a tratím jinak existenčně ohrožených.

2017

- (043) Trutnov - Žacléř - Dne 9.9.2017 se občanům Žacléře po letech naskytla opět možnost svézt se ze zdejší jinak opuštěné železniční stanice vlakem. Jízdy se uskutečnily u příležitosti konání Dnů evropského kulturního dědictví s upomínkou na oslavy 135. výročí zahájení provozu na zdejší trati ...



2016

- vlečka Vítkovice - Nová huť: To co ještě nedávno bývalo každodenní záležitostí je dnes již pouhou minulostí. Tak lze ve zkratce popsat vývoj situace kolem přeprav tekutého železa z Vysokých pecí v Arcelor Mittal Ostrava a ocelárnou Vítkovice Steel ...

- Letohrad - Lichkov: FOTO návraty VII - Tentokrát jsem zalovil v šuplíku do let 2002 až 2007, kdy jsme se pomalu loučili s dieselovým provozem na trati č.024 z Letohradu do Lichkova a polského Miedzylesie, tedy do doby, kdy v nákladní dopravě ještě v plné síle vládly letohradské zamračené řady 751 ...

2015

- Jemnice, Jakartovice, švestková a doupovská dráha: V roce 2014 se na českých kolejích objevil nový železniční dopravce, vystupující pod názvem Railway Capital a.s. Spatřit vozidla pod taktovkou RC bylo možné celkem ve čtyřech lokalitách. V následující reportáži si je přiblížíme podrobněji ...

2014

- vlečka Kostelec n.H. - Mostkovice: Mattoni, už není! - známý slogan z televizní reklamy. Od roku 2012, kdy se po letech opět rozběhly přepravy minerálních vod po kolejích ze stáčírny v západočeské Kyselce do distribučního skladu na Moravě v Mostkovicích bezezbytku aplikovatelný i do každodenní praxe ...

- Kroměříž - Zborovice: 24.5.2014 se na Zborovičku vydal již tradiční zvláštní vlak tažený parní lokomotivou u příležitosti konání Dětského dne v obci Divoky u Zdounek. Trasu mezi Kroměříží a Zborovicemi absolvoval během dne celkem třikrát ...

- Opava východ - S.Heřmanice: "Hornobenešovská" (4/4) -závěrečná část putování po trati 314 z Opavy do Horního Benešova nám přiblíží poslední dva dny pravidelné osobní dopravy v režii ČD a.s. 6.4.2014 koleje "Jakartovičky" osiřely a nadále budou sloužit již jen nákladní dopravě ...

- Opava východ - S.Heřmanice: "Hornobenešovská" (3/4) - třetí část putování po trati 314 připomene prostřednictvím fotografií především poslední dva měsíce provozu zdejší osobní dopravy ...


- Opava východ - S.Heřmanice: "Hornobenešovská" (2/4) - druhá část putování po trati 314 nás tentokráte zavede mezi Svobodné Heřmanice a Jakartovice. Zdejší krajina láká na četné pozůstatky hornické činnosti po těžbě štípatelných břidlic ...

- Opava východ - S.Heřmanice: "Hornobenešovská" (1/4) - Plánované zastavení osobní dopravy na trati č.314 mezi Opavou a Jakartovicemi dalo podnět ke vzniku krátkého pojednání o této zajímavé dráze a jejím blízkém okolí. První část nás zavede na dnes již snesený úsek mezi Svobodné Heřmanice a Horní Benešov ...

- Lysá n.Lab. - Milovice: V letošním roce si připomínáme kulaté výročí provozu elektrických jednotek EM 475.1 dnešní řadx 451 ČD. Oslavy tohoto významného jubilea vyvrcholily 26.4. jízdami jednotek na provozním rameni Praha Mas.nádraží - Lýsá n.Lab. - Milovice ...

- D.Lipka - Hanušovice: Pod názvem "Snežnický motoráček" se dne 29.3.2014 uskutečnil již druhý ročník jízd. zvl.vlaků na podjesenických tratích v okolí Králík. Po celý den brázdila zdejší koleje souprava dnes již legendárních motorových vozů M262.1 z majetku KŽC ...

- Olomouc - Nezamyslice: Malokterá elektrifikovaná trať na území ČR prodělala v posledních deseti letech tak bouřlivý vývoj ve výčtu typů nasazených hnacích vozidel jako trať 301 spojující hanáckou metropoli Olomouc se 40 km vzdálenými Nezamyslicemi. Pojďme se na ni podívat trochu blíže ...

2013

- M.Budějovice - Jemnice: Barchan - jedna z nejstarších historických slavností v Čechách a na Moravě. První písemná zmínka o ní je datována již v roce 1713 ! Akce, která do Jemnice každoročně přiláká velké množství návštěvníků. Podobně jako v letech minulých, tak i letos vyrazily u příležitosti jejího konání zvláštní vlaky ...

- Čejč - Ždánice: Čas neúprosně kvapí a od poslední jízdy vlaku do Uhřic u Kyjova uběhly již více jak dva roky. Tehdy sem v rámci okružní jízdy po ohrožených tratích jižní Moravy zavítal motorový vůz M286.1032. S postupujícím časem začíná vyvstávat fakt, že se zřejmě jednalo o skutečně poslední veřejnou jízdu, která se na torzu ždánické trati uskutečnila ...

- Kroměříž - Zborovice: Malebná lokálka linoucí se na samém okraji Hané v podhůří Chřibských vrchů a Litenčické pahorkatiny sledující tok říčky Kotojedky. Již více jak 130 let spojuje Zborovice s Kroměříží ocelový pás železné dráhy ...

2012

- Vsetín - V.Karlovice: tradiční Karlovská pouť ve Velkých Karlovicích bývá již tradičně spojena s jízdami historických vlaků na zdejší trati. Ani letošní rok nebyl vyjímkou, ovšem namísto parní lokomotivy v jejich čele stanula netlumená "Berta" 749.259-8 ...

- Ostrava - V.Meziříčí: FOTO návraty VI - v dalším pokračování návratů se přeneseme do deštivého zářijového dne roku 2005 pod samotné vrcholky beskydských hor. Toho dne vyrazil na svoji cestu z Ostravy do Val.Meziříčí zvláštní vlak vedený legendární lokomotivou T4999.0002 "Kyklop" ...

- D.Bousov - Kopidlno: Na přelomu července a srpna zavítal na tratě Českého ráje nezvyklý host. Byl jím někdejší olomoucký motorový vůz 851.026-5 přezdívaný Krokodýl, který dnes náleží společnosti AŽD Praha s.r.o. Během svého pobytu zavítal také na čerstvě opuštěnou trať z Dolního Bousova do Kopidlna ...

- M.Třebová - V.Opatovice, Chornice - Dzbel: Datum 19.05.2012 se zapíše do historie tratí v okolí Chornic jako den, kdy zdejším tratím alespoň na malou chvilku vládly motorové vozy někdejší řady M286.0 a M286.1 Toho dne se vydal z Brna vlak pro fotografy s cílem projet úseky tratí v okolí Chornic, na nichž byla s příchodem GVD 2011/2012 zastavena pravidelná odobní doprava ...
- M.Třebová - V.Opatovice, Chornice - Dzbel: První březnový víkend roku 2012 byl ve znamení krátkého oživení dopravy, na jinak tařka nepojížděných tratí v okolí Chornic. Klub železničních cestovatelů uspořádal ve dnech 3.a 4.3.2012 jízdu zvláštního vlaku vedeného motorovým vozem M262.1168 u příležitosti konání Výroční členské schůze KŽC v Jevíčku ...

2011

- M.Třebová - V.Opatovice, Chornice - Dzbel: Dne 10.12.2011 zmizel z železničních map osobní dopravy uzel Chornice nalézající se na pomezí Čech a Moravy. Díky optimalizaci dopravní obslužnosti v Pardubickém kraji byla zdejší vlaková železniční doprava nahrazena autobusy ...

- Brno - Jihlava: FOTO návraty IV - Po delší době se opět vracím prostřednictvím FOTO návratů do nedávné historie. Tentokráte jsem ze šuplíku vybral několik fotografií z přelomu let 2003/2004 zachycující velmi rozmanitý provoz na trati č.240 Brno - Jihlava s důrazem na poslední mechanická návěstidla na této trati ...

- Plešivec - Muráň: Dne 30.04.2011 vyjely na 41 kilometrů dlouhou trať ŽSR č.165 Plešivec - Muráň poslední vlaky osobní dopravy. Děje se tomu tak po téměř 118 letech provozu. Ortel o zastavení osobní dopravy vzešel z ozdravného programu revitalizace železniční společnosti ...

- Dívčice - Netolice: 26.02.2011 jsme se rozloučily s osobní dopravou na trati č.193 z Dívčic do Netolic. Ukončení osobní dopravy na této trati završilo plánované omezování dopravy na pětici vytipovaných tratí pro GVD 2010/2011 ...

- Heřmanův Městec - Chrudim m.: 11.12.2010 jsme se rozloučily s osobní dopravou na trati č.017 Chrudim město - Heřmanův Městec. Děje se tak po téměř 111 letech nepřetržitého provozu. Trať je jednou z kolekce pěti tratí jež se v minulém roce dostaly na červený seznam tratí se zastavenou dopravou ...

- Velká Kraš - Vidnava: 11.12.2010 se uzavřela významná kapitola historie tratě č.296 z Velké Kraše do Vidnavy. Po 113 letech tu skončila pravidelná osobní doprava. Přijměte pozvání k malé procházce po této krátké, ale jistě zajímavé trati ležící v podhůří Rychlebských hor...

2010

- Broumov - Otovice z., Trutnov - Žacléř: ve dnech 20. a 27.11.2010 proběhla na dvou východočeských tratích se zastavenou osobní dopravou jízda zvl.osobního vlaku vedeného dvojicí motorových vozů M131.1. Hlavním iniciátorem a organizátorem jízdy se stal internetový portál ŽelPage ...

- Čelákovice - Mochov: Tak trochu v tichosti již podruhé v krátké době jsme svědky ukončení osobní dopravy na čtyřkilometrové lokálce z Čelákovic do Mochova ukryté v jízdním řádu pod číslem 233. Podívejme se blíže co tomu předcházelo a nakoukněne prostřednictvím fotografií do posledních dnů provozu...

- Čejč - Ždánice, Nemotice - Koryčany: 3x s Krokodýlem (2.část dokončení) - Neuplynulo ani čtrnáct dní od jízdy s Krokodýlem M286.1032 do Malé Morávky a scénář se opakuje v podobném duchu. Tentokrát jsou otisky kol zanechány nejen na existenčně ohrožené trati č.256 Čejč - Ždánice, ale třeba i na spojovací koleji 90S u Mutěnic ...

- Bruntál - Malá Morávka: 3x s Krokodýlem (1.část) - hned 2x během jednoho víkendu zavítal motorový vůz M286.1032 brněnského spolku Hrbatá Máňa na provozně opuštěnou jesenickou trať z Bruntálu do Malé Morávky. Akce pořádaná pro železniční fotografy a příznivce se těšila velkému zájmu ...

- Litovel - Mladeč: 26.září 2010 byl poslední den sezónní osobní dopravy na trati z Litovle předměstí do Mladče. Ta je zde provozována již čtvrtým rokem vždy o víkendech od června do konce září. Neobjednání osobní dopravy má spojitost se zahájenou rekonstrukcí Mladečských jeskyní. Zda se po jejich znovuotevření vlaky do Mladče znovu rozjedou je však otázkou ...

- Protivec - Bochov: neuplynulo ani čtrnáct dní a opětovně se naskytla možnost svézt se vlakem do západočeského Bochova. Společnost JHMD a.s. uspořádala 30.09.2010 jizdu motorových vozů z Kadaně do Jindřichova Hradce pro širokou veřejnost, během níž vlak zavítal také na bochovskou trať ...

- Protivec - Bochov: Ačkoliv od ukončení osobní dopravy uběhlo již úctyhodných čtrnáct roků, naskýtá se i dnes možnost svézt se po šestnácti kilometrové lokálce do Bochova některým ze zvláštních vlaků. Jedna z takových příležitostí se naskytla 18.9.2010 ...

- Hrušovany - Hevlín: 30.06.2010 byla z rozhodnutí kraje zastavena osobní doprava na sedm kilometrů dlouhé trati spojující Hrušovany n.Jev. s Hevlínem. Děje se tak po téměř 140 letech, kdy byla na této trati zahájena pravidelná osobní doprava. Prostřednictvím fotografií se podíváme v první části na poslední měsíce provozu "osobky", ve druhé pak na smutný 30.červen 2010 ...

- Prostějov - Senice n.H.- Olomouc: V sobotu 19.6. vyrazil po tratích Hané zvláštní parní vlak tažený olomouckým Kremákem 534.0432 v rámci akce "Vlakem za drakem a Parním vlakem s Agelem" ...


- Vrútky a okolí: Ve dnech 28.-30.5.2010 se v prostorách RD Vrútky konala tradiční akce u příležitosti Mezinárodního dne dětí pod názvem Železnica pre deti. Nosným programem této akce je výstava historické, ale i soudobé kolejové techniky včetně hvězdicových jízd zvláštních vlaků v okolí Vrútek ...


- Horní Lideč - Bylnice: V rámci zahájení nové turistické sezóny na hradě Brumov byla uspořádána jízda zvláštního parního vlaku v trase Rožnov p.Rad. - Val.Meziříčí - H.Lideč - Bylnice a zpět. V čele vlaku stanul valmezský Matěj 433.002, na postrku pomáhal Pielstick T466.0007 ...

- Olomouc - Senice n.H./Uničov: Propagační jízdy společnosti Student Agency v rámci projektu RegioJet se po týdenním pobytu na Kozí dráze a trati Ústí n.Lab.-Litvínov přesunuly na Moravu, konkrétně na Moravu. Žluté jednotky Desiro okusily během prezentačních jízd tratě na Senici na Hané a Uničov ...

- Děčín - Telnice: RegioJet společnosti Student Agency dává o sobě vědět. Ve dnech 24.-25.4. a 1.-2.5. proběhly první prezentační jízdy pro veřejnost a sice na trati č.132 Děčín - Oldřichov u Duchcova. Trať bez pravidelné osobní dopravy hostily při těchto jízdách motorové jednotky Desiro Classik ...

- D.Bousov - Kopidlno: Píše se 13.3.2010 a na části tratě č.063 Bakov n.Jiz. - Kopidlno končí pravidelná osobní doprava. Konkrétně se jedná o úsek Dolní Bousov - Kopidlno. Děje se tak po téměř 128 letech provozu. Je to jen další krok v postupném utlumování dopravy na této trati ...

- Nezamyslice - Olomouc: Ačkoliv turnusové nasazení olomouckých Bobin řady 141 skončilo s platností starého GVD, je možné zastihnout tyto letité stroje v rámci náhrad za neschopná vozidla i nadále. Jedna z možností se naskytla dne 18.2.2010 ...

- vlečka Seliko Olomouc: Vlečka Selika Olomouc v současné době využívá pro své potřeby přerovská opravna kolejových vozidel ČMŽO. Během února 2010 se zde krátce vyskytl plecháč 242.264-0 v novém korporátním nátěru ČD ...


- Lupěné - Krasíkov: FOTO návraty I - Prostřednictvím následujícího reportu se podíváme jak to vypadalo v údolí Moravské Sázavy před 5-ti lety. Tou dobou tu vrcholily práce na stavbě nových tunelových přeložek, a zároveň tu pěly svou labutí píseň mohutné šestinápravové nákladní lokomotivy řad 181/182 ...

2009

- Olomouc - Krnov: Dne 5.12.2009 vyrazila na Mikulášskou jízdu z Olomouce do Bruntálu parní lokomotiva Kremák 534.0432. Jízdu pořádalo ČD DKV Olomouc, DPOV Přerov společně s odborovou organizací OSŽ ...


- Bruntál - Malá Morávka: 28.9.2009 tak nějak v tichosti skončila víkendová osobní doprava na trati z Bruntálu do Malé Morávky. Ač doprava skončila řádně dle platného JŘ 2008/2009, její další pokračování v následujícím GVD již není plánováno ...






Vlakem do Žacléře

18. září 2017 v 21:39 Tratě
Dne 9.9.2017 se občanům Žacléře po letech naskytla opět možnost svézt se ze zdejší jinak opuštěné železniční stanice vlakem. A na obsazenosti spojů to bylo citelně znát. Po celý den byly místa v motorovém voze beze zbytku obsazena a mnoho cestujících tak musela dát zavděk míst k stání. Jízdy se uskutečnily u příležitosti konání již 6.ročníku žacléřských dnů evropského kulturního dědictví s upomínkou na oslavy 135. výročí zahájení provozu na zdejší trati. Motorový vůz "Hurvínek" M131.1541 absolvoval cestu ze Žacléře k Trutnovu celkem pětkrát. Na požádání zastavoval ve všech stanicích a zastávkách na trati. Cestu do Žacléře si vůz zopakoval ještě i během nedělního odpoledne a to v rámci oslav železničního svátku Dne železnice v Trutnově.

Brzké sobotní ráno v Trutnově. "Hurvínek" M131.1541 se chystá vyrazit do 22 km vzdáleného Žacléře. Společnost mu dělá "Orchestrión" 810.543-9 společnosti GW Train Regio a.s. na spoji do Svobody nad Úpou
Při průjezdu bývalou stanicí v Lamperticích mu do cíle zbývá již pouhý kilometr cesty. Kolej vpravo je dnes již nepoužívaná vlečka na černouhelný důl Jan Šverma uzavřený v roce 1992. Dnes v jeho areálu kromě strojní výroby funguje také hornický skanzen
Vydatné kouřové efekty doprovázejí odjezd motoráku z lampertické zastávky, kde začíná třicetijedno promilové stoupání
První spoj ze Žacléře do Trutnova projíždí pod nepřehlédnutelnou kulisou Žacléřska - areálem dolu Jan Šverma
První sobotní spoj pro cestující z Trutnova přijíždí do stanice Královec. Pro další cestu k Žacléři tu vůz bude muset přes zhlaví směrem k Lubawce vykonat potřebnou úvrať
Potřebný posun v Královci byl ukončen a "Hurvínek" tak může uhánět dále k Žacléři. V úrovni motorového vozu se ještě v nedávné době nacházelo bývalé vjezdové návěstidlo do královecké stanice
Kolem poledne se i na žacléřskou trať přišlo na krátkou chvíli podívat Slunce a tak mohl vzniknout tento záběr na okraji Lampertic
V pořadí druhý spoj do Žacléře právě přijíždí na místní nádražíčko. Redukce kolejiště, ale i provozních budov je tu více než znát ...
Sluncem zalité nádraží v Žacléři spolu s motorovým vozem připomíná lepší časy zdejší dráhy
.
Hurvínek právě dorazil do pohraniční stanice Královec. Díky absenci provozních zaměstnanců ve zdejší stanici je pro další cestu k Trutnovu potřeba vykonat úvrať. Pro zjednodušení stavění vlakové cesty se tak děje přes zhlaví směrem k Lubawce, na kterém je třeba přestavit pouze jednu výměnu
Vůz již vyposunoval ze třetí na první staniční kolej. Pro další cestu k Trutnovu jej čeká ještě jedna zdejší záludnost ...
... a tou je zdejší železniční přejezd vybavený mechanickými závorami. Díky absenci provozního personálu stanice jejich obsluhu vykonává pověřený zaměstnanec pouze v době jízdy vlaků
Záludnosti královecké stanice jsou vyřešeny a motorák se může dál vydat na cestu do Trutnova
Hurvínek cestou do Žacléře opouští Královec a za sebou nechává masiv Vraních hor
Na zpáteční cestě jej fotoaparát zastihl za lampertickou zastávkou ...
... kde naplno vynikne výrazný kužel Královeckého Špičáku, který se svými 881 m.n.m. je nejvyšším vrcholem Vraních hor
Již v podvečer projíždí poslední spoj do Žacléře bernartickou zastávkou
Tímto snímkem z Bernartic se s žacléřskou tratí protentokrát rozloučíme. Tak zase někdy příště ...

Text a foto Michal Boček