Úvodník

5. října 2017 v 22:22 |  Úvod
Od vzniku těchto stránek uběhlo již 6 let, takže je nejvyšší čas na alespoň pár kosmetických změn. V rámci nejbližších aktualizací bych se rád zaměřil na problém základního rozhraní jednotlivých sekcí v hlavním menu. S narůstajícím rozsahem publikovaných článků již současná koncepce přestala vyhovovat a web jako takový se stával dosti nepřehledným. Vlastní změny tak budou spočívat v úpravách menu jednotlivých sekcí, do kterých se bude vstupovat z nového hlavního menu vlevo nahoře. Jednotlivé články v sekcích budou chronologicky řazeny dle data vydání v podobném duchu jako jsou publikovány nejnovější články na úvodní stránce. Tj. krátký popis včetně klikacího odkazu (text/fotka). Zpracované sekce TOVAČOVKA a ÚZKOROZCHODKY doplněny o ZRUŠENÉ TRATĚ.


Články zde publikované si nedávají za cíl o podrobnější zmapování daných lokalit. Cílem je poskytnutí alespoň základních parametrů včetně fotografické dokumentace.

Co je nového na stránkách?

Aktualizace - 05.10.2017


- Tovačovka - Již po desáté vyrazily k Kojetína do Tovačova zvláštní vlaky u příležitosti konání Tovačovského Portálu pod taktovkou Kroměřížské dráhy. Jubilejního ročníku se zhostil velký hektor 721.555 ...


- (043) Trutnov - Žacléř - Dne 9.9.2017 se občanům Žacléře po letech naskytla opět možnost svézt se ze zdejší jinak opuštěné železniční stanice vlakem. Jízdy se uskutečnily u příležitosti konání Dnů evropského kulturního dědictví s upomínkou na oslavy 135. výročí zahájení provozu na zdejší trati ...

- Lesní dráha Dětřichov n.B. - Dětřichovská dráha jako jediná z jesenických lesních drah využívala k dopravě vytěženého dřeva lokomotiv. Nejprve v parní trakci, později také pomocí dieselových lokomotiv. Drží také primát poslední provozní lesní úzkokolejky na jesenicku. Provoz se zde zastavil v roce 1968 ...

- Lesní dráha Kouty n.D. - Ve výčtu lesních drah v Jeseníkách nelze opomenout lesní dráhu na úpatí Černé stráně ležící nad zástavbou Koutů nad Desnou. Technicky velice zajímavě řešená síť úzkorozchodné dráhy s animálním provozem v kombinaci s několika svážnicemi bude dalším cílem našeho putování po úzkorozchodných drahách ...
- Lesní dráha v Bílé - letos je tomu přesně 70 let co utichl klapot ocelových kol na lesní dráze v Bílé. Navštivme tento zapomenutý kraj a vydejme se po pozůstatcích této zajímavé dráhy ...


- 851.028-1 - V březnu tomu budou již tři roky, co z našich kolejí zmizel poslední zástupce motorových vozů řad 850/851 (M286.0/1) známých pod přezdívkou Krokodýl. 5.3.2014 vykonal pod hlavičkou ČD a.s. poslední traťový výkon motorový vůz 851.028-1 ...

- Lomová dráha Bohdíkov - Coby kamenem dohodil od vápenky v Komňátce existoval podobný provoz také v sousedním Bohdíkově. Také zde využívala místní vápenka k dopravě vytěženého vápence úzkorozchodnou dráhu. Ta měla i jednu zvláštnost - část trati byla vedena v podzemí 965 m dlouhou štolou ...


FOTO týdne

705.913-2 Slezské Rudoltice Os 20608 (18.11.2017) © Michal Boček

Aktuálně od kolejí, pozvánky na akce:

.
.

Aktuálně z " Tovačovky " a okolí - říjen 2017

- ve dnech 21. a 22.10.2017 se uskutečnily tradiční jízdy zvláštních vlaků při příležitosti konání slavnostního výlovu Hradeckého rybníku v Tovačově. Letošní vozbu zajistila Berta 749.254-9 spolu s vozy Bmx, zpestřená o nedělní nasazení Singrovky M240.0113

- v průběhu 42. a 43.týdne probíhá na vlečce štěrkoven na Skašově výměna vyžilých dřevěných pražců za nové

- 13.10.2017 přijel na deponii na vlečku Prefy TOPOS v Tovačově motorový vůz M240.0113 KPKV. Zde setrvá do 22.10., kdy bude dále pokračovat do Brna


- 27.9.2017 ukončena vozba štěrkopísku z vlečky Českomoravského štěrku na Skašově. Letošní vozba se nesla v podobném ducha jako minulou sezónu, tj. nakládka probíhala pouze v měsících červen a září v rozsahu cca 3 ložené soupravy týdně

- v září 2017 došlo k výměně výstražníků typu AŽD-71 na přejezdech P7216 a P7217 za typ AŽD-97

- v průběhu měsíce září se v areálu firmy KŠ Prefa na Skašově objevila vozová skříň původem ze služebního vozu


- od 4.9.2017 obnovena vozba štěrkopísku v relaci Skašov - Polanka n.O. v rozsahu tři ložené ucelené soupravy vozů Faccs týdně

- 30.07.2017 opustila tovačovskou deponii Karkulka T 444.1516 KPKV. Vlastní silou byla přepravena do Brna, kde ji v nejbližší době čeká nasazení v čele pracovních vlaků na trati 250

Objektiv fotoaparátu zachytil T444.1516 při převozu do Brna u bývalé zastávky Oplocany (30.7.2017)

- 11.7.2017 zavítal na Tovačovku měřící vlak v čele s lok. 750.330-3
750.330-3 v čele měřícího vlaku v Tovačově před návratem do Kojetína © Olga Bočková

- Silné poryvy větru způsobily dne 29.6.2017 pád osvětlovacího tělesa stožárové lampy v tovačovské stanici na kojetínském zhlaví.
Lampa na kojetínském zhlaví v Tovačově po pádu osvětlovacího tělesa (30.6.2017)

- souhra několika náhod zavála ve středu 21.6.2017 na Tovačovku vzácného hosta v podobě kotlového vozu Zaces 37 80 7873 601-4 společnosti NACCO. Ten byl po vyložení na vlečce v Chropyni obsluhou Mn (742.224-9) stažen spolu s prázdnými vozy Res určenými pro nakládku v Goldbecku do Tovačova. Vzhledem k tomu, že tento typ vozů na Tovačovku nezajíždí, jednalo se o naprostou mimořádnost!

Kotlový vůz společnosti NACCO řazený v Mn vlaku po příjezdu do Tovačova (21.6.2017) © Olga Bočková

- 14.06.2017 byly k nakládce do Prefy Goldbeck v Tovačově přistaveny první plošinové vozy Res.

742.224-9 posunuje s vozy v areálu prefy Goldbeck v Tovačově (16.6.2017) © Olga Bočková

- 05.06.2017 byla v rámci postupující modernizace závodu Prefy TOPOS (dnes Goldbeck) zahájena demolice 60 m vysokého komínu, patřící k někdejšímu guttmanovskému cukrovaru.
Postup prací názorně dokumentuje dvojice přiložených snímků. První snímek byl pořízen 29.5.2017, tj. 8 dní před zahájením demoličních prací. Druhý dokumentuje stav ke dni 15.6.2017, kdy práce již pokročily na postupném odbourávání osmiboké části.
29.05.2017
15.06.2017

- snímek níže dokumentuje aktuální stav bývalého staničního skladiště v Tovačově ke dni 5.6.2017


- 01.06.2017 byla zahájena vozba štěrkopísku z vlečky štěrkoven na Skašově. Koncepce vozby zůstává stejná jako v posledních letech, tj. 1x souprava 29 vozů Faccs za den, rozdělená a odvážená postupně po 3 částech (10+10+9). Četnost vozby 2 až 3 soupravy za týden. Předobjednávka prozatím do konce června.

- 29.05.2017 - proveden postřik tratě kropícím vozem včetně vlečky štěrkoven proti nežádoucímu plevelu.

- 19.04.2017 zavítala na trať opět po roce měřící drezína MD-1 TÚDC Praha v rámci periodických jízd měření železničního svršku.


- 16.03.2017 proběhly oslavy 10 let působení spolku Kroměřížská dráha na trati z Kojetína do Tovačova. Během dne byly k Tovačovu vypraveny celkem čtyři páry spojů zvláštních vlaků tažených parní lokomotivou 213.901 typového označení BS 200 s trojicí přívěsných vozů Blm a motorovým vozem M131.1454.

- Díky výlukové činnosti na trati č.300 ve dnech 11.-18.10.2016 vyvstal problém se zajištěním obsluhy vlečky Goldbecku v Tovačově. Nemožnost jakékoliv obsluhy ze strany společnosti ČDCargo, dala příležitost k využití v Tovačově jinak pouze deponované lokomotivě T444.1516 spolku KPKV Brno. Aby se minimalizoval dopad na harmonogram nakládky, bylo dopředu zajištěno předzásobení vozů přístavbou do Tovačova dne 10.10.2016. "Karkulka" tak svoji hlavní úlohu plnila v podobě vzájemné výměny prázdných vozů za ložené mezi areálem prefy a stanicí.

T444.1516 KPKV posunuje s vozy v Tovačově (12.10.2016) © Olga Bočková

- 5.10.2016 bylo dosaženo mety 100 naložených vozů závodem Goldbeck v Tovačově !!! Prefabrikované dílce směřují na stavbu logistické haly do Švédska. V čele vlaků se střídají stroje řad 731 a 742

742.139-9 před odjezdem z Tovačova do Kojetína s loženými vozy z místní Prefy (07.10.2016)
© Olga Bočková

- S koncem září započala další z odstávek na vlečce štěrkoven na Skašově. Letošní sezóna se tak řadí mezi ty hodně slabé. Plnohodnotný provoz se tak doposud odehrával pouhé dva měsíce (červen, září).

- v polovině září postoupily rekonstrukční práce na staničním skladišti do třetí etapy. Po dohotovení vnějšího ostění, bylo započato s rekonstrukcí střešní konstrukce včetně krytiny. Zároveň došlo na vyzdívání vnitřních příček a pro vytápění objektu byl následně vztyčen komín.

.

- první zářijový týden došlo k odstranění pozůstatků bývalého světelného vjezdového návěstidla do Tovačova.

- 8.8.2016 byla zahájena o tři týdny odložená obsluha tovačovské Prefy Topos. Pěticí vozů Res jsou expedovány prefabrikované dílce pro švédského zákazníka. Vozby manipulačních vlaků se prvního dne zhostil stroj 731.029-5
731.009-7 sestavuje dne 9.8.2016 v Tovačově soupravu Mn vlaku, který se po chvíli vydá na zpáteční cestu do Kojetína ( © Olga Bočková )
- Ve dnech 18. a 19.7.2016 si v Tovačově odbyla svoji premiéru řada 731 ! Stroj 731.021 se zde ukázal s dvojicí manipulačních vlaků v rámci obsluhy Prefy Topos (Goldbeck)

- 11.7.2016 vypravena z Tovačova první ložená souprava vozů Res. Obsluhy se znovu zhostil stroj 742.433

- (7/2016) práce na rekonstrukci staničního skladiště v Tovačově postoupily na trakt od města


- 8.7.2016 proběhl návoz prvních vozů k nakládce do tovačovské Prefy TOPOS - člen německé skupiny Goldbeck. Po dobu letních měsíců by měla být po kolejích zrealizována zakázka na výstavbu logistické a výrobní haly ve Švédsku. Návozu vozů se účastnil stroj 742.433

- 2.6.2016 proběhla první obsluha vlečky štěrkoven na Skašově. Navezana byla souprava 27 vozů Faccs a odvezeno 6 správkových vozů. Obsluhy vlečky se zhostila lok. 742.334

- Ve druhé polovině května postoupily rekonstrukční práce na staničním skladišti do druhé etapy, kdy jsou původní dřevěné obvodové nosné konstrukce postupně nahrazovány zděnou konstrukcí z cihel.

.

- Ve dnech 25.-26.4.2016 proběhla II.etapa výměny pražců pod výměnou P1 vlečky TOPOS Tovačov v km 10,312. Celkově bylo nahrazeno 15 ks vyžilých dřevěných pražců za nové. Práce tak navázaly na I.etapu, při které bylo začátkem února 2015 vyměněno na 20 ks.
- bývalé staniční skladiště v Tovačově prochází postupnou rekonstrukcí. Původní dřevěná podlaha poškozená hnilobou byla kompletně snesena a nahrazena povrchem ze stropních panelů Spiroll.

- Ve dnech 25.3-30.3.2016 proběhla výluka traťové koleje v rámci opravy povrchu přejezdu P7223 v místě křížení se silnicí II/367 u Uhřičic. Na výluku byly dne 27.3. nasazeny tato vozidla: podbíječka Unimat 08-275, kolejový pluh USP 3000C (obě vozidla v majetku TSS Grade Trnava), lok. 740.575-6 s šesticí samovýsypných vozů Facc společnosti Olomoucká dopravní s.r.o. ložených štěrkem. V rámci prací došlo k podbití a směrové úpravě traťového tělesa v km 3.6 - 3.7, dosypání štěrku v km 6.9 - 7.1 a směrové a výškové úpravě v místě železničního přejezdu P7223 u Uhřičic v km 4.7

Ranní návoz vozidel do míst opravných prací (27.03.2016)
Kolejový pluh USP 3000C během prací na uhřičickém přejezdu P7223 (27.3.2016)

- 7.12.2015 byly zahájeny práce na výměně kolejových obvodů železničního přejezdu P 7229 v km 9.800 u bývalé zastávky Oplocany. Dokončení a následné zprovoznění proběhlo 16.12.2015. V rámci prací došlo k výměně výstražníků vzoru AŽD 71 za vzor AŽD 97 bez pozitivní signalizace.


- 30.9.2015 byla po měsíční odstávce znovuobnovena nakládka štěrkopísku na Skašově v rozsahu Po, St, Pá čítající jednu naloženou ucelenou soupravu o 29 vozech Faccs za den.

- o víkendu 15.-16.8.2015 se uskutečnil další ročník jízd na festival Tovačovský PORTÁL a Kojetínské Hody. Zatímco v sobotu brázdil koleje tovačovské dráhy motorový vůz M131.1454 s přívěsným vozem Blm, neděle byla ve znamení hostujícího stroje T334.0090 s dvojicí vozů řady Be "Rybák"

- 3.8.2015 byla ukončena měsíční odstávka vozby štěrkopísku ze štěrkovny na Skašově.

- v červenci 2015 provedla společnost Geodetika s.r.o. Prostějov na základě veřejné zakázky SŽDC s.o. stabilizaci, zaměření a výpočet ŽBP v km 0,5 až 10,9 trati Kojetín - Tovačov. Na trati bylo zaneseno celkem 44 bodů v rozestupu cca 200 m v číselném intervalu 501 - 544
.

- 24.6.2015 proběhlo na trati měření železničního spodku georadarovou metodou. Vlastního měření se účastnila lokomotiva 749.018-8 ČDCargo SOKV České Budějovice a měřící vůz SŽDC 99 54 9 362 001-8 diagnostické soupravy - NDT.


- Na přelomu duben/květen 2015 došlo na železničním přejezdu P 7223 (silnice II/367) k náhradě výstražníků typu AŽD 71 za typ AŽD 97 s pozitivní signalizací.


- Dne 9. a 13.4.2015 provedla obsluhu štěrkovny lok. řady 731. Pro Tovačovku ne zrovna typická řada se zde sporadicky vyskytuje již několikátým rokem. Ve čtvrtek (09.04.) se na trať podíval stroj 731.039, v pondělí pak 731.002 (13.04.)

731.002-2 jako Vleč 81090 u bývalé hlásky Skašov (13.04.2015)

- V úterý 7.4.2015 po zimní odstávce opětovně ožila vlečka skašovské štěrkovny. Manipulaci na štěrkovně zajistil stroj 742.158-9

- od 4.4.2015 bude do prodeje uvedena nová Výroční turistická známka připomínající výročí 120 let trati Kojetín - Tovačov. Její prodej bude po celý rok zajištěn v pokladně na zámku v Tovačově a během jízd zvláštních vlaků na Tovačovce u vlakového personálu Kroměřížské dráhy. Prodejní cena je stanovena na 30.- Kč za kus.


- 2.4.2015 zavítal po roce na koleje tovačovské tratě měřící vlak TÚDC Praha SŽDC v podání měřící drezíny MD 1

Tovačov (02.04.2015)
Tovačov (02.04.2015)

- začátkem února 2015 došlo k výměně 20 ks dřevěných pražců pod výměnou P1 v km 10,312 vlečky TOPOS (Goldbeck). Od 25.9.2014 zde kvůli nevyhovujícím parametrům byla zavedena pomalá jízda. Dále došlo k rekonstrukci železničních přejezdů. Na předešlé rekonstrukce přejezdů P7227 a 7229 kryté nově pryžovými panely systému Strail navázala rekonstrukce přejezdů P7216 - 7218, 7220 - 7222, 7224 - 7226, 7228 formou výměny stávajících dělených betonových panelů za nové. Vyjímku tvoří přejezd P7217, kde byly aplikovány pryžové panely systému Strail.

Přejezd P7224 v traťovém úseku Uhříčice - Lobodice po výměně středových panelů (22.2.2015)
Leden

- Letošní první Mn vlak zavítal na trať dne 27.1.2015. Jednalo se obsluhu vlečky SKANSKA na Skašově, kam byla strojem 742.079 přistavena k nakládce čtveřice oplenových vozů Scmms.

Ložené vozy Scmms připravené k expedici (28.1.2015)

- V letošním roce si připomínáme kulaté výročí 120 let trati Kojetín - Tovačov. Hlavní část oslav proběhne o prodlouženém zářijovém víkendu 26.-28.9.2015, kdy k Tovačovu vyrazí zvláštní vlaky tažené parní lokomotivou. Video níže bylo odvysíláno na kanálu České televize dne 8.5.1995 a zachycuje stoleté oslavy dráhy.


archiv aktualit 2014 - 2011 ZDE

 


Aktuální články

Reklama