Únor 2018

Úvodník

13. února 2018 v 21:49 Úvod
Od vzniku těchto stránek uběhlo již 6 let, takže je nejvyšší čas na alespoň pár kosmetických změn. V rámci nejbližších aktualizací bych se rád zaměřil na problém základního rozhraní jednotlivých sekcí v hlavním menu. S narůstajícím rozsahem publikovaných článků již současná koncepce přestala vyhovovat a web jako takový se stával dosti nepřehledným. Vlastní změny tak budou spočívat v úpravách menu jednotlivých sekcí, do kterých se bude vstupovat z nového hlavního menu vlevo nahoře. Jednotlivé články v sekcích budou chronologicky řazeny dle data vydání v podobném duchu jako jsou publikovány nejnovější články na úvodní stránce. Tj. krátký popis včetně klikacího odkazu (text/fotka). Zpracované sekce TOVAČOVKA a ÚZKOROZCHODKY doplněny o ZRUŠENÉ TRATĚ.

Články zde publikované si nedávají za cíl o podrobnější zmapování daných lokalit. Cílem je poskytnutí alespoň základních parametrů včetně fotografické dokumentace.

Co je nového na stránkách?

Aktualizace - 18.02.2018

- Nezamyslice - Morkovice - 23.1.2018 uplynulo již neuvěřitelných 20 let od doby, kdy z Morkovic odjel poslední osobní vlak. 12 km dlouhá lokální trať z Nezamyslic do Morkovic by v letošním roce oslavila již 109.narozeniny. Bohužel nestane se tomu tak, neboť osud tomu chtěl jinak ...
(celý článek ...)

- Sedlnice - Po reportu z bývalé železniční vlečky v Žulové se přesuneme na sever Moravy do Sedlnic. Ze zdejší stanice vycházela 2 km dlouhá železniční vlečka do vojenských muničních skladů. Podobně jako u předešlé je třeba však hovořit v čase minulém ...

- Tovačovka - Čas letí neúprosně rychle a ani se tomu nechce zdát, že od prvních jízd na výlov Hradeckého rybníku v Tovačově uplynulo již rovných deset let. Tohoto kulatého výročí se zhostily vozidla KPKV Brno v podobě "Zamračené" 749.254-9 a "Singrovky" M240.0113 ...

- Žulová - V oblasti mezi Žulovou a Černou Vodou vzniklo postupně hned několik velkých kamenolomů. Ty v roce 1919 propojila železniční vlečka zbudovaná firmou H.Kulka. A právě ona bude naším cílem ...


- Tovačovka - Krátké dny, teplota okupující hodnoty kolem nuly a sněhová pokrývka na horách dávají tušit, že se rok opět nachýlil ke svému konci. Čas Adventu je také pomyslnou tečkou za provozní sezónou zvláštních vlaků na Tovačovce. Ne jinak tomu bylo letos ...

- Tovačovka - Již po desáté vyrazily k Kojetína do Tovačova zvláštní vlaky u příležitosti konání Tovačovského Portálu pod taktovkou Kroměřížské dráhy. Jubilejního ročníku se zhostil velký hektor 721.555 ...


- (043) Trutnov - Žacléř - Dne 9.9.2017 se občanům Žacléře po letech naskytla opět možnost svézt se ze zdejší jinak opuštěné železniční stanice vlakem. Jízdy se uskutečnily u příležitosti konání Dnů evropského kulturního dědictví s upomínkou na oslavy 135. výročí zahájení provozu na zdejší trati ...

- Lesní dráha Dětřichov n.B. - Dětřichovská dráha jako jediná z jesenických lesních drah využívala k dopravě vytěženého dřeva lokomotiv. Nejprve v parní trakci, později také pomocí dieselových lokomotiv. Drží také primát poslední provozní lesní úzkokolejky na jesenicku. Provoz se zde zastavil v roce 1968 ...



FOTO týdne

754.047-9 Frýdek-Místek Os 3135 (11.02.2018) © Michal Boček

Aktuálně od kolejí, pozvánky na akce:

.
.

Aktuálně z " Tovačovky " a okolí - leden 2018


- v první polovině ledna 2018 pokračovala nakládka vozů prefabrikovanými dílci na vlečce tovačovské prefy Goldbeck. Vozy směřovaly do Polska.

731.009-7 vracející se s loženými vozy z Tovačova zpět do Kojetína právě míjí lobodický závod BTK Betonika (02.01.2018)

- 9.12.2017 se uskutečnily poslední veřejné jízdy zvláštních vlaků v roce 2017 u příležitosti konání vánočního programu na zámku v Tovačově. Do čela vlaků se postavila motorová jednotka 814/914.028, v odpoledních hodinách střídaná motorovým vozem 810.173

- ve dnech 21. a 22.10.2017 se uskutečnily tradiční jízdy zvláštních vlaků při příležitosti konání slavnostního výlovu Hradeckého rybníku v Tovačově. Letošní vozbu zajistila Berta 749.254-9 spolu s vozy Bmx, zpestřená o nedělní nasazení Singrovky M240.0113

- v průběhu 42. a 43.týdne probíhá na vlečce štěrkoven na Skašově výměna vyžilých dřevěných pražců za nové

- 13.10.2017 přijel na deponii na vlečku Prefy TOPOS v Tovačově motorový vůz M240.0113 KPKV. Zde setrvá do 22.10., kdy bude dále pokračovat do Brna


- 27.9.2017 ukončena vozba štěrkopísku z vlečky Českomoravského štěrku na Skašově. Letošní vozba se nesla v podobném ducha jako minulou sezónu, tj. nakládka probíhala pouze v měsících červen a září v rozsahu cca 3 ložené soupravy týdně

- v září 2017 došlo k výměně výstražníků typu AŽD-71 na přejezdech P7216 a P7217 za typ AŽD-97

- v průběhu měsíce září se v areálu firmy KŠ Prefa na Skašově objevila vozová skříň původem ze služebního vozu


- od 4.9.2017 obnovena vozba štěrkopísku v relaci Skašov - Polanka n.O. v rozsahu tři ložené ucelené soupravy vozů Faccs týdně

- 30.07.2017 opustila tovačovskou deponii Karkulka T 444.1516 KPKV. Vlastní silou byla přepravena do Brna, kde ji v nejbližší době čeká nasazení v čele pracovních vlaků na trati 250

Objektiv fotoaparátu zachytil T444.1516 při převozu do Brna u bývalé zastávky Oplocany (30.7.2017)

- 11.7.2017 zavítal na Tovačovku měřící vlak v čele s lok. 750.330-3
750.330-3 v čele měřícího vlaku v Tovačově před návratem do Kojetína © Olga Bočková

- Silné poryvy větru způsobily dne 29.6.2017 pád osvětlovacího tělesa stožárové lampy v tovačovské stanici na kojetínském zhlaví.
Lampa na kojetínském zhlaví v Tovačově po pádu osvětlovacího tělesa (30.6.2017)

- souhra několika náhod zavála ve středu 21.6.2017 na Tovačovku vzácného hosta v podobě kotlového vozu Zaces 37 80 7873 601-4 společnosti NACCO. Ten byl po vyložení na vlečce v Chropyni obsluhou Mn (742.224-9) stažen spolu s prázdnými vozy Res určenými pro nakládku v Goldbecku do Tovačova. Vzhledem k tomu, že tento typ vozů na Tovačovku nezajíždí, jednalo se o naprostou mimořádnost!

Kotlový vůz společnosti NACCO řazený v Mn vlaku po příjezdu do Tovačova (21.6.2017) © Olga Bočková

- 14.06.2017 byly k nakládce do Prefy Goldbeck v Tovačově přistaveny první plošinové vozy Res.

742.224-9 posunuje s vozy v areálu prefy Goldbeck v Tovačově (16.6.2017) © Olga Bočková

- 05.06.2017 byla v rámci postupující modernizace závodu Prefy TOPOS (dnes Goldbeck) zahájena demolice 60 m vysokého komínu, patřící k někdejšímu guttmanovskému cukrovaru.
Postup prací názorně dokumentuje dvojice přiložených snímků. První snímek byl pořízen 29.5.2017, tj. 8 dní před zahájením demoličních prací. Druhý dokumentuje stav ke dni 15.6.2017, kdy práce již pokročily na postupném odbourávání osmiboké části.
29.05.2017
15.06.2017

- snímek níže dokumentuje aktuální stav bývalého staničního skladiště v Tovačově ke dni 5.6.2017


- 01.06.2017 byla zahájena vozba štěrkopísku z vlečky štěrkoven na Skašově. Koncepce vozby zůstává stejná jako v posledních letech, tj. 1x souprava 29 vozů Faccs za den, rozdělená a odvážená postupně po 3 částech (10+10+9). Četnost vozby 2 až 3 soupravy za týden. Předobjednávka prozatím do konce června.

- 29.05.2017 - proveden postřik tratě kropícím vozem včetně vlečky štěrkoven proti nežádoucímu plevelu.

- 19.04.2017 zavítala na trať opět po roce měřící drezína MD-1 TÚDC Praha v rámci periodických jízd měření železničního svršku.


- 16.03.2017 proběhly oslavy 10 let působení spolku Kroměřížská dráha na trati z Kojetína do Tovačova. Během dne byly k Tovačovu vypraveny celkem čtyři páry spojů zvláštních vlaků tažených parní lokomotivou 213.901 typového označení BS 200 s trojicí přívěsných vozů Blm a motorovým vozem M131.1454.

- Díky výlukové činnosti na trati č.300 ve dnech 11.-18.10.2016 vyvstal problém se zajištěním obsluhy vlečky Goldbecku v Tovačově. Nemožnost jakékoliv obsluhy ze strany společnosti ČDCargo, dala příležitost k využití v Tovačově jinak pouze deponované lokomotivě T444.1516 spolku KPKV Brno. Aby se minimalizoval dopad na harmonogram nakládky, bylo dopředu zajištěno předzásobení vozů přístavbou do Tovačova dne 10.10.2016. "Karkulka" tak svoji hlavní úlohu plnila v podobě vzájemné výměny prázdných vozů za ložené mezi areálem prefy a stanicí.

T444.1516 KPKV posunuje s vozy v Tovačově (12.10.2016) © Olga Bočková

- 5.10.2016 bylo dosaženo mety 100 naložených vozů závodem Goldbeck v Tovačově !!! Prefabrikované dílce směřují na stavbu logistické haly do Švédska. V čele vlaků se střídají stroje řad 731 a 742

742.139-9 před odjezdem z Tovačova do Kojetína s loženými vozy z místní Prefy (07.10.2016)
© Olga Bočková

- S koncem září započala další z odstávek na vlečce štěrkoven na Skašově. Letošní sezóna se tak řadí mezi ty hodně slabé. Plnohodnotný provoz se tak doposud odehrával pouhé dva měsíce (červen, září).

- v polovině září postoupily rekonstrukční práce na staničním skladišti do třetí etapy. Po dohotovení vnějšího ostění, bylo započato s rekonstrukcí střešní konstrukce včetně krytiny. Zároveň došlo na vyzdívání vnitřních příček a pro vytápění objektu byl následně vztyčen komín.

.

- první zářijový týden došlo k odstranění pozůstatků bývalého světelného vjezdového návěstidla do Tovačova.

- 8.8.2016 byla zahájena o tři týdny odložená obsluha tovačovské Prefy Topos. Pěticí vozů Res jsou expedovány prefabrikované dílce pro švédského zákazníka. Vozby manipulačních vlaků se prvního dne zhostil stroj 731.029-5
731.009-7 sestavuje dne 9.8.2016 v Tovačově soupravu Mn vlaku, který se po chvíli vydá na zpáteční cestu do Kojetína ( © Olga Bočková )
- Ve dnech 18. a 19.7.2016 si v Tovačově odbyla svoji premiéru řada 731 ! Stroj 731.021 se zde ukázal s dvojicí manipulačních vlaků v rámci obsluhy Prefy Topos (Goldbeck)

- 11.7.2016 vypravena z Tovačova první ložená souprava vozů Res. Obsluhy se znovu zhostil stroj 742.433

- (7/2016) práce na rekonstrukci staničního skladiště v Tovačově postoupily na trakt od města


- 8.7.2016 proběhl návoz prvních vozů k nakládce do tovačovské Prefy TOPOS - člen německé skupiny Goldbeck. Po dobu letních měsíců by měla být po kolejích zrealizována zakázka na výstavbu logistické a výrobní haly ve Švédsku. Návozu vozů se účastnil stroj 742.433

- 2.6.2016 proběhla první obsluha vlečky štěrkoven na Skašově. Navezana byla souprava 27 vozů Faccs a odvezeno 6 správkových vozů. Obsluhy vlečky se zhostila lok. 742.334

- Ve druhé polovině května postoupily rekonstrukční práce na staničním skladišti do druhé etapy, kdy jsou původní dřevěné obvodové nosné konstrukce postupně nahrazovány zděnou konstrukcí z cihel.

.

- Ve dnech 25.-26.4.2016 proběhla II.etapa výměny pražců pod výměnou P1 vlečky TOPOS Tovačov v km 10,312. Celkově bylo nahrazeno 15 ks vyžilých dřevěných pražců za nové. Práce tak navázaly na I.etapu, při které bylo začátkem února 2015 vyměněno na 20 ks.
- bývalé staniční skladiště v Tovačově prochází postupnou rekonstrukcí. Původní dřevěná podlaha poškozená hnilobou byla kompletně snesena a nahrazena povrchem ze stropních panelů Spiroll.

- Ve dnech 25.3-30.3.2016 proběhla výluka traťové koleje v rámci opravy povrchu přejezdu P7223 v místě křížení se silnicí II/367 u Uhřičic. Na výluku byly dne 27.3. nasazeny tato vozidla: podbíječka Unimat 08-275, kolejový pluh USP 3000C (obě vozidla v majetku TSS Grade Trnava), lok. 740.575-6 s šesticí samovýsypných vozů Facc společnosti Olomoucká dopravní s.r.o. ložených štěrkem. V rámci prací došlo k podbití a směrové úpravě traťového tělesa v km 3.6 - 3.7, dosypání štěrku v km 6.9 - 7.1 a směrové a výškové úpravě v místě železničního přejezdu P7223 u Uhřičic v km 4.7

Ranní návoz vozidel do míst opravných prací (27.03.2016)
Kolejový pluh USP 3000C během prací na uhřičickém přejezdu P7223 (27.3.2016)

- 7.12.2015 byly zahájeny práce na výměně kolejových obvodů železničního přejezdu P 7229 v km 9.800 u bývalé zastávky Oplocany. Dokončení a následné zprovoznění proběhlo 16.12.2015. V rámci prací došlo k výměně výstražníků vzoru AŽD 71 za vzor AŽD 97 bez pozitivní signalizace.


- 30.9.2015 byla po měsíční odstávce znovuobnovena nakládka štěrkopísku na Skašově v rozsahu Po, St, Pá čítající jednu naloženou ucelenou soupravu o 29 vozech Faccs za den.

- o víkendu 15.-16.8.2015 se uskutečnil další ročník jízd na festival Tovačovský PORTÁL a Kojetínské Hody. Zatímco v sobotu brázdil koleje tovačovské dráhy motorový vůz M131.1454 s přívěsným vozem Blm, neděle byla ve znamení hostujícího stroje T334.0090 s dvojicí vozů řady Be "Rybák"

- 3.8.2015 byla ukončena měsíční odstávka vozby štěrkopísku ze štěrkovny na Skašově.

- v červenci 2015 provedla společnost Geodetika s.r.o. Prostějov na základě veřejné zakázky SŽDC s.o. stabilizaci, zaměření a výpočet ŽBP v km 0,5 až 10,9 trati Kojetín - Tovačov. Na trati bylo zaneseno celkem 44 bodů v rozestupu cca 200 m v číselném intervalu 501 - 544
.

- 24.6.2015 proběhlo na trati měření železničního spodku georadarovou metodou. Vlastního měření se účastnila lokomotiva 749.018-8 ČDCargo SOKV České Budějovice a měřící vůz SŽDC 99 54 9 362 001-8 diagnostické soupravy - NDT.


- Na přelomu duben/květen 2015 došlo na železničním přejezdu P 7223 (silnice II/367) k náhradě výstražníků typu AŽD 71 za typ AŽD 97 s pozitivní signalizací.


- Dne 9. a 13.4.2015 provedla obsluhu štěrkovny lok. řady 731. Pro Tovačovku ne zrovna typická řada se zde sporadicky vyskytuje již několikátým rokem. Ve čtvrtek (09.04.) se na trať podíval stroj 731.039, v pondělí pak 731.002 (13.04.)

731.002-2 jako Vleč 81090 u bývalé hlásky Skašov (13.04.2015)

- V úterý 7.4.2015 po zimní odstávce opětovně ožila vlečka skašovské štěrkovny. Manipulaci na štěrkovně zajistil stroj 742.158-9

- od 4.4.2015 bude do prodeje uvedena nová Výroční turistická známka připomínající výročí 120 let trati Kojetín - Tovačov. Její prodej bude po celý rok zajištěn v pokladně na zámku v Tovačově a během jízd zvláštních vlaků na Tovačovce u vlakového personálu Kroměřížské dráhy. Prodejní cena je stanovena na 30.- Kč za kus.


- 2.4.2015 zavítal po roce na koleje tovačovské tratě měřící vlak TÚDC Praha SŽDC v podání měřící drezíny MD 1

Tovačov (02.04.2015)
Tovačov (02.04.2015)

- začátkem února 2015 došlo k výměně 20 ks dřevěných pražců pod výměnou P1 v km 10,312 vlečky TOPOS (Goldbeck). Od 25.9.2014 zde kvůli nevyhovujícím parametrům byla zavedena pomalá jízda. Dále došlo k rekonstrukci železničních přejezdů. Na předešlé rekonstrukce přejezdů P7227 a 7229 kryté nově pryžovými panely systému Strail navázala rekonstrukce přejezdů P7216 - 7218, 7220 - 7222, 7224 - 7226, 7228 formou výměny stávajících dělených betonových panelů za nové. Vyjímku tvoří přejezd P7217, kde byly aplikovány pryžové panely systému Strail.

Přejezd P7224 v traťovém úseku Uhříčice - Lobodice po výměně středových panelů (22.2.2015)
Leden

- Letošní první Mn vlak zavítal na trať dne 27.1.2015. Jednalo se obsluhu vlečky SKANSKA na Skašově, kam byla strojem 742.079 přistavena k nakládce čtveřice oplenových vozů Scmms.

Ložené vozy Scmms připravené k expedici (28.1.2015)

- V letošním roce si připomínáme kulaté výročí 120 let trati Kojetín - Tovačov. Hlavní část oslav proběhne o prodlouženém zářijovém víkendu 26.-28.9.2015, kdy k Tovačovu vyrazí zvláštní vlaky tažené parní lokomotivou. Video níže bylo odvysíláno na kanálu České televize dne 8.5.1995 a zachycuje stoleté oslavy dráhy.


archiv aktualit 2014 - 2011 ZDE


Zrušené tratě

13. února 2018 v 21:49 Tratě

Tratě a vlečky zrušené a snesené

Normálněrozchodná železniční síť České republiky se řadí v poměru k rozloze území státu mezi nejhustší v Evropě. Spletitá síť kolejí však v minulosti byla ještě podstatně rozsáhlejší. Dokladem jsou nám historické mapy, archivní záznamy a četné pozůstatky opuštěných drážních těles v krajině. Dráhy, které postupem času ztratily na významu, svým trasováním bránily vzniku nadřazenějších projektů (výstavba přehrad, hlubinná a povrchová těžba, silniční přeložky, apod.) nebo byly v rámci stavebních úprav přeloženy do nové polohy.

2018

- Sedlnice - Po reportu z bývalé železniční vlečky v Žulové se přesuneme na sever Moravy do Sedlnic. Ze zdejší stanice vycházela 2 km dlouhá železniční vlečka do vojenských muničních skladů. Podobně jako u předešlé je třeba však hovořit v čase minulém ...

2017

- Žulová - V oblasti mezi Žulovou a Černou Vodou vzniklo postupně hned několik velkých kamenolomů. Ty v roce 1919 propojila železniční vlečka zbudovaná firmou H.Kulka. A právě ona bude naším cílem ...


2016

- Ostravice - Bílá - v cyklu zrušených a zaniklých tratí tentokrát zavítáme pod masiv nejvyšší hory Moravskoslezských Beskyd - Lysé hory (1323 m.n.m.). Naším objektem zájmu bude bývalá místní dráha z Frýdlantu nad Ostravicí do Bílé. Výstavba vodního díla Šance znamenala zánik podstatné části této trati ...

- Býv.dráha Svinov - Klimkovice - Ve volném cyklu zrušených tratí zavítáme na někdejší sedm kilometrů dlouhou dráhu, později tramvajovou trať ze Svinova do Klimkovic. S její výstavbou se započalo v prosinci roku 1910 a stavebně dokončena byla za necelý rok - v listopadu 1911 ...

- Zrušená část někdejší trati č.256 z Čejče do Ždánic prochází postupnou přeměnou na cyklistickou stezku a osud zbývající dosud nezrušené části do Uhřic u Kyjova je stále značně nejistý. Pojďme se prostřednictvím fotografií podívat jak to v současnosti na "Ždáňce" vypadá ...

2015

- Trať z Kuřimi do Veverské Bítýšky již v jízdním řádu hezkou řádku let nenajdeme. Ovšem v terénu je i po letech památek na tuto dráhu víc než dost. Tak přijměte pozvání na výlet do údolí Kuřimky a přenesme se o několik desítek let zpět, kdy zvuk parní píšťaly a klapot ocelových kol byl ještě každodenním obrázkem ...

- Horní Jiřetín - město mediálně víc než známe v souvislosti s kauzou prolomení těžebních limitů bude naším dalším cílem v putování po zrušených a zaniklých tratích. Zdejší dráha na těžbu hnědého uhlí již doplatila a podobný osud možná postihne i samotné město. Pokud bude rozhodnuto o prolomení limitů zmizí z mapy nejen Jiřetín, ale i četné pozůstatky bývalé Duchcovsko-podmokelské dráhy
- Na trati 8n spojující Svor s Jablonným v Podještědí byla osobní doprava zastavena již v květnu 1973, skomírající nákladní doprava ji následovala o třináct let později. Dnes ji v terénu připomíná dobře zachované traťové těleso včetně staničních budov ...

2014

- Trať č.325 - v dnešním putování po zrušených a opuštěných tratích na území bývalého Československa zavítáme na trať Studénka - Štramberk - Veřovice, kterou v platném JŘ najdeme schovanou pod číslem 325 ...


- Nádraží ve Svobodných Heřmanicích na trati 314 nebylo vždy koncové. Ještě v dubnu roku 1970 bylo možné se vlakem dostat o celých 5 km dále do Horního Benešova. Ortel nad zrušením dráhy vynesla postupující hlubinná těžba rud a s ní spojené poklesy půdy v těsném okolí trati ...

2013

- Jednou z tratí, která byla nevratně vymazána ze železniční mapy České republiky je také krátká dráha ze Smidar do Vysokého Veselí. Provoz na ní byl pro dlouhodobou nerentabilitu zastaven již v květnu 1976 ...


2012

- Střednice - nevelká vesnice náležící pod obec Vysoká se nachází asi 7 km od Mělníka. Dnes již pomalu upadá v zapomnění, že i Střednice byla před léty se světem spojena železnou dráhou ...


- Po čase opět vyrazíme na putování po tratích, kde se dnes již vlakem nesvezeme. Pro tentokrát však uděláme menší vyjímku. Narozdíl od přechozích putování navštívíme trať, kde vlak nikdy v historii nakonec neprojel. Řeč je o rozestavěném pokračování tratě OZVD z Vizovic do Lidečka ... (1.část)

- Zatímco první část putování po pozůstatcích nedostavěné dráhy OZVD nás provedla z Vizovic ke vsi Lutonina, druhá nás zavede dále na západ k obcím Úblo a Pozděchov, kde stavební činnost v roce 1951 definitivně skončila ...


2011

- V červenci 2011 byly zahájeny stavební práce na výstavbě cyklistické stezky v trase bývalé dráhy z Nezamyslic do Morkovic. Stavba jako taková byla dokončena v druhé polovině listopadu. Její slavnostní otevření se chystá na jaro roku 2012 ...

2010

Dobrovice - Dětenice- Dobrovice jsou známé především svým cukrovarem, který jako jeden z mála přežil vlnu rušení. Právě on se zasloužil o vznik dráhy jež spojila dobrovický cukrovar s tratí D.Bousov - Kopidlno. Podívejme se tedy blíže jak vypadá opuštěná trať po 38 letech od zastavení dopravy.

Odb.Tasovice - V.Podol
- Putování po zrušených tratích zahájíme na krátké trati, která nás opustila v lednu 1978. Jedná se o 2,3 km dlouhou odbočnou větev dnešní tratě č.015 Přelouč - Prachovice. Konkrétně Odbočka Tasovice - Vápenný Podol.



žst. Ždánice
- Smutné jaro 2010 ve Ždánicích aneb osud Ždáňky se naplnil ...




Vojenská vlečka v Sedlnici

13. února 2018 v 20:33 Tratě
Po reportu z bývalé železniční vlečky v Žulové se přesuneme na sever Moravy do Sedlnic. Ze zdejší stanice vycházela 2 km dlouhá železniční vlečka do vojenských muničních skladů. Podobně jako u předešlé je třeba hovořit v čase minulém. Po zrušení skladů pozbyla vlečka svého významu a bez využití začala chátrat. Na podzim roku 2001 byla vlečka odpojena od železniční sítě vyjmutím výhybky ze čtvrté staniční koleje v Sedlnici. I tak však nadále zůstávala v kompletním stavu. Ovšem již v následujícím roce začala pozvolna mizet. O její fyzickou likvidaci se však nepostaral její majitel, ale sběratelé kovů a nenechavci, kteří ji postupně rozkradli. Vše kovové nenávratně zmizelo, zůstaly pouze betonové pražce. K úřednímu zrušení vlečky došlo v červnu 2002
Samotný areál muničních skladů se nachází v těsném sousedství letiště Mošnov mezi obcemi Sedlnice a Bartošovice. Střežený prostor ukrýval soubor dvaceti objektů, z nichž většina sloužila coby sklady munice a střeliva. Některé objekty byly stavěny ve vyšším stupni odolnosti se zemním zásypem. Dnes je celý areál opuštěný, volně přístupný, z většiny objektů zbývají jen rozvaliny. Samotná vlečka je v celé své délce volně průchozí, byť si ji pozvolna bere příroda zase zpět ...

.
.
Naši výpravu zahájíme na sedlnickém nádraží. Při kolejových úpravách na studéneckém zhlaví došlo k odpojení vojenské vlečky od kolejové sítě. Ta se napojovala v úrovni dnešní výměny č.7
Dochovaný šturc na odvratné koleji vojenské vlečky ...
... dokonce s částečně zachovanou kolejí
.
Následuje polorozebraná výměna do odvratné koleje ...
... a pohledem opačným směrem do stanice
Za výměnou je těleso vlečky již kompletně zbaveno všeho kovového, zůstaly pouze pražce mizející ve vegetaci
Narazíme tu také na první trubkový propustek
Souvislé řady pražců nás budou doprovázet v celé délce vlečky
.
Patka návěstidla do sedlnické stanice
Dochované zbytky prvního křížení vlečky s účelovou místní komunikací
.
Druhý propustek, dnes už svoji funkci plní jen částečně
Vlečka se záhy po opuštění sedlnické stanice stáčí o 180° na východ. Nejprve na náspu, později zářezem v nepřetržitém stoupání
.
Náletové dřeviny tu pomalu nabírají na velikosti
V protisměrných obloucích vstupuje do vzrostlého lesa
.
Další pozůstatky křížení vlečky tentokrát s lesní cestou
.
Další z trubkových propustků pod nevysokým náspem
Na části tělesa je štěrkové lože čerstvě rozoráno a pražce pohozeny na okraji náspu
Úsek je zhruba 100 metrů dlouhý. Za ním je těleso opět neporušené
.
.
Prořez náletových dřevin v lesíku pod skladovým objektem opět ukázal velmi dobře zachované těleso vlečky. K dokonalosti chybí "pouze" kolejnice
Kousek před samotným areálem skladu je svršek přehrazen násypem tělesa zpevněné panelové cesty
.
Krom nesčetného množství pražců se dochoval také jeden ze sklonovníků, dnes už bohužel s nečitelnými údaji
Poslední křížení vlečky s účelovou komunikací před vstupem do areálu skladů
.
Za ním následují zbytky prvního oplocení se zbytky první vjezdové brány ...
... a v zápětí druhé brány druhého oplocení
Za bránou se vlečka rozšiřovala do dvou kolejí. Zatímco levá kolej pokračovala dále do hloubi areálu, pravá směřovala k překládkovým rampám u skladových objektů u nichž končila
Kilometráž vlečky občas připomene několik zapomenutých kilometrovníků
A jsme u první překládkové rampy. Zde se z železničních vozů vykládal vojenský materiál a odvážel do přilehlých skladů
Samotné sklady jsou dnes silně zdevastované a z většiny dnes stojí již jen obvodové zdi jako v tomto případě. Podobný obrázek se nám naskytne ještě několikrát
Na rozdíl od skladů jsou překládkové rampy díky své bytelné železobetonové konstrukci dosud v poměrně dobrém stavu
Dochovaný šturc u prvních skladů konstrukčně řešený z dřevěných železničních pražců, zesílený zemním valem
.
Další ze skladů, stav naprosto totožný s předchozími
Další ze zakončení manipulační koleje u skladového objektu
Pokračujeme dále do areálu. Kolejovou pláň tu pokrývá místy jen stěží prostupný porost. Je proto vhodné pokračovat dále po souběžné obslužné cestě
Další kolejový šturc
Pomalu se dostáváme na samotný konec vlečky. Vpravo jeden z mnoha skladových objektů s přímou vazbou na železniční vlečku
A záhy se ocitáme na konci vlečky
Pohled od šturcu zpět směrem k vjezdové bráně. Vlečka tu ale nekončila vždy. Za šturcem pokračuje opuštěné těleso dále ...
... až k samotnému oplocení areálu ...
... kde definitivně končí

Na závěr přidám několik fotografií objektů samotného muničního skladového areálu

.
.
.
.
.
.

Text a foto: Michal Boček

Použitá literatura: