Květen 2018

Úvodník

22. května 2018 v 20:24 Úvod
Od vzniku těchto stránek uběhlo již 6 let, takže je nejvyšší čas na alespoň pár kosmetických změn. V rámci nejbližších aktualizací bych se rád zaměřil na problém základního rozhraní jednotlivých sekcí v hlavním menu. S narůstajícím rozsahem publikovaných článků již současná koncepce přestala vyhovovat a web jako takový se stával dosti nepřehledným. Vlastní změny tak budou spočívat v úpravách menu jednotlivých sekcí, do kterých se bude vstupovat z nového hlavního menu vlevo nahoře. Jednotlivé články v sekcích budou chronologicky řazeny dle data vydání v podobném duchu jako jsou publikovány nejnovější články na úvodní stránce. Tj. krátký popis včetně klikacího odkazu (text/fotka). Zpracované sekce TOVAČOVKA a ÚZKOROZCHODKY doplněny o ZRUŠENÉ TRATĚ.

Články zde publikované si nedávají za cíl o podrobnější zmapování daných lokalit. Cílem je poskytnutí alespoň základních parametrů včetně fotografické dokumentace.

Co je nového na stránkách?

Aktualizace - 23.05.2018


- Praha Vysočany - Praha Těšnov - Další lokalita kam se vypravíme za pozůstatky bývalých drah bude tentokrát území hlavního města Prahy. Pomocí fotografií si projdeme bývalou trať Rakouské severozápadní dráhy (ÖNVB) z Vysočan na Těšnov ...

- Výpravy za břidlicí (2) - Naše druhé putování za břidlicí nás zavede do samého srdce vojenského výcvikového prostoru Libavá. Na dohled od "Pozorovatelny", u vojenské střelnice, se nachází jedno z největších těžených ložisek břidlic na Moravě - Velká Střelná

- Výpravy za břidlicí (1) - Putování do míst věčné tmy, chladu a vody začneme jak jinak než v Budišově nad Budišovkou. Městě, které je s břidlicí úzce spjato a je pomyslným centrem zdejšího kraje břidlice. Na dlouholetou těžbu a zpracování břidlice upomíná už od roku 1996 muzeum břidlice ...

- Studénka - Štramberk - Po čase se znovu vrátíme na trať č.325, konkrétně mezi města Příbor a Kopřivnice. Naším objektem zájmu bude tentokrát původní trasa dráhy přes obec Lubina, kterou nahradila v roce 1971 nově vybudovaná přeložka ...

- Bruntál - Malá Morávka - Letošní první jízdy osobních vlaků na takřka zapomenuté trati z Bruntálu do Malé Morávky se uskutečnily v samém závěru měsíce února. V rámci konání Olympijského festivalu v Karlově pod Pradědem sem bylo poslední únorovou sobotu vypraveno hned několik párů vlaků ...

- Nezamyslice - Morkovice - 23.1.2018 uplynulo již neuvěřitelných 20 let od doby, kdy z Morkovic odjel poslední osobní vlak. 12 km dlouhá lokální trať z Nezamyslic do Morkovic by v letošním roce oslavila již 109.narozeniny. Bohužel nestane se tomu tak, neboť osud tomu chtěl jinak ...

- Sedlnice - Po reportu z bývalé železniční vlečky v Žulové se přesuneme na sever Moravy do Sedlnic. Ze zdejší stanice vycházela 2 km dlouhá železniční vlečka do vojenských muničních skladů. Podobně jako u předešlé je třeba však hovořit v čase minulém ...

- Tovačovka - Čas letí neúprosně rychle a ani se tomu nechce zdát, že od prvních jízd na výlov Hradeckého rybníku v Tovačově uplynulo již rovných deset let. Tohoto kulatého výročí se zhostily vozidla KPKV Brno v podobě "Zamračené" 749.254-9 a "Singrovky" M240.0113 ...



FOTO týdne

810.100-8 Holice zastávka Os 25380 (03.06.2018) © Michal Boček

Aktuálně od kolejí, pozvánky na akce:



.

Aktuálně z " Tovačovky " a okolí - červen 2018


- 09.06.2018 odjela prozatím poslední souprava ložených vozů prefabrikovanými dílci ze závodu Goldbeck v Tovačově. Pro švédského zákaznika tu bylo naloženo celkem 19 vozů Res. O vozbu se dělila lokomotivní řada 731 a 742 ČDC

- 04.06.2018 obnovena nakládka štěrkopísku na skašovské štěrkovně. Rozsah a koncepce nakládky zůstává totožný s uplynulými roky. Vozbu souprav zajišťuje ČDC stroji řady 742

- 28.5.2018 započaly přepravy betonových prefabrikátů ze společnosti TOPOS Tovačov (Goldbeck) pro švédského zákazníka. Vozby se zhostila řada 731, ložené soupravy jsou expedovány v počtu 5x Res/den

731.009-7+731.026-1 během manipulace s vozy v Tovačově (31.5.2018)

- 26.5.2018 vyrazily k Tovačovu letošní první osobní vlaky pro veřejnost a to hned stylově. Do čela zvláštních vlaků se postavila parní lokomotiva 213.901 brněnského spolku KPKV (Klub přátel kolejových vozidel Brno), které sekundovala dvojice motorových vozů M131.101 "Hurvínek" a M120.417 "Věžák" spolu s přípojnými vozy Blm. Směrem k Tovačovu se souprava otočila během dne celkem čtyřikrát.

Parní lok.213.901 společně s motorovými vozy M131.101 a M120.417 opouští cestou do Kojetína město Tovačov (26.5.2018)

- 7.4.2018 zavítal na tovačovskou trať zvláštní neveřejný osobní vlak vedený olomouckým brejlovcem 754.080-0 s dvojicí vozů 51 54 89-80 022-4 SR + 51 54 82-40 379-4 BDs v rámci tzv. "Hanáckého kolečka".

754.080-0 během pobytu v Tovačově (07.04.2018)

- v první polovině ledna 2018 pokračovala nakládka vozů prefabrikovanými dílci na vlečce tovačovské prefy Goldbeck. Vozy směřovaly do Polska.

731.009-7 vracející se s loženými vozy z Tovačova zpět do Kojetína právě míjí lobodický závod BTK Betonika (02.01.2018)

- 9.12.2017 se uskutečnily poslední veřejné jízdy zvláštních vlaků v roce 2017 u příležitosti konání vánočního programu na zámku v Tovačově. Do čela vlaků se postavila motorová jednotka 814/914.028, v odpoledních hodinách střídaná motorovým vozem 810.173

- ve dnech 21. a 22.10.2017 se uskutečnily tradiční jízdy zvláštních vlaků při příležitosti konání slavnostního výlovu Hradeckého rybníku v Tovačově. Letošní vozbu zajistila Berta 749.254-9 spolu s vozy Bmx, zpestřená o nedělní nasazení Singrovky M240.0113

- v průběhu 42. a 43.týdne probíhá na vlečce štěrkoven na Skašově výměna vyžilých dřevěných pražců za nové

- 13.10.2017 přijel na deponii na vlečku Prefy TOPOS v Tovačově motorový vůz M240.0113 KPKV. Zde setrvá do 22.10., kdy bude dále pokračovat do Brna


- 27.9.2017 ukončena vozba štěrkopísku z vlečky Českomoravského štěrku na Skašově. Letošní vozba se nesla v podobném ducha jako minulou sezónu, tj. nakládka probíhala pouze v měsících červen a září v rozsahu cca 3 ložené soupravy týdně

- v září 2017 došlo k výměně výstražníků typu AŽD-71 na přejezdech P7216 a P7217 za typ AŽD-97

- v průběhu měsíce září se v areálu firmy KŠ Prefa na Skašově objevila vozová skříň původem ze služebního vozu


- od 4.9.2017 obnovena vozba štěrkopísku v relaci Skašov - Polanka n.O. v rozsahu tři ložené ucelené soupravy vozů Faccs týdně

- 30.07.2017 opustila tovačovskou deponii Karkulka T 444.1516 KPKV. Vlastní silou byla přepravena do Brna, kde ji v nejbližší době čeká nasazení v čele pracovních vlaků na trati 250

Objektiv fotoaparátu zachytil T444.1516 při převozu do Brna u bývalé zastávky Oplocany (30.7.2017)

- 11.7.2017 zavítal na Tovačovku měřící vlak v čele s lok. 750.330-3
750.330-3 v čele měřícího vlaku v Tovačově před návratem do Kojetína © Olga Bočková

- Silné poryvy větru způsobily dne 29.6.2017 pád osvětlovacího tělesa stožárové lampy v tovačovské stanici na kojetínském zhlaví.
Lampa na kojetínském zhlaví v Tovačově po pádu osvětlovacího tělesa (30.6.2017)

- souhra několika náhod zavála ve středu 21.6.2017 na Tovačovku vzácného hosta v podobě kotlového vozu Zaces 37 80 7873 601-4 společnosti NACCO. Ten byl po vyložení na vlečce v Chropyni obsluhou Mn (742.224-9) stažen spolu s prázdnými vozy Res určenými pro nakládku v Goldbecku do Tovačova. Vzhledem k tomu, že tento typ vozů na Tovačovku nezajíždí, jednalo se o naprostou mimořádnost!

Kotlový vůz společnosti NACCO řazený v Mn vlaku po příjezdu do Tovačova (21.6.2017) © Olga Bočková

- 14.06.2017 byly k nakládce do Prefy Goldbeck v Tovačově přistaveny první plošinové vozy Res.

742.224-9 posunuje s vozy v areálu prefy Goldbeck v Tovačově (16.6.2017) © Olga Bočková

- 05.06.2017 byla v rámci postupující modernizace závodu Prefy TOPOS (dnes Goldbeck) zahájena demolice 60 m vysokého komínu, patřící k někdejšímu guttmanovskému cukrovaru.
Postup prací názorně dokumentuje dvojice přiložených snímků. První snímek byl pořízen 29.5.2017, tj. 8 dní před zahájením demoličních prací. Druhý dokumentuje stav ke dni 15.6.2017, kdy práce již pokročily na postupném odbourávání osmiboké části.
29.05.2017
15.06.2017

- snímek níže dokumentuje aktuální stav bývalého staničního skladiště v Tovačově ke dni 5.6.2017


- 01.06.2017 byla zahájena vozba štěrkopísku z vlečky štěrkoven na Skašově. Koncepce vozby zůstává stejná jako v posledních letech, tj. 1x souprava 29 vozů Faccs za den, rozdělená a odvážená postupně po 3 částech (10+10+9). Četnost vozby 2 až 3 soupravy za týden. Předobjednávka prozatím do konce června.

- 29.05.2017 - proveden postřik tratě kropícím vozem včetně vlečky štěrkoven proti nežádoucímu plevelu.

- 19.04.2017 zavítala na trať opět po roce měřící drezína MD-1 TÚDC Praha v rámci periodických jízd měření železničního svršku.


- 16.03.2017 proběhly oslavy 10 let působení spolku Kroměřížská dráha na trati z Kojetína do Tovačova. Během dne byly k Tovačovu vypraveny celkem čtyři páry spojů zvláštních vlaků tažených parní lokomotivou 213.901 typového označení BS 200 s trojicí přívěsných vozů Blm a motorovým vozem M131.1454.

- Díky výlukové činnosti na trati č.300 ve dnech 11.-18.10.2016 vyvstal problém se zajištěním obsluhy vlečky Goldbecku v Tovačově. Nemožnost jakékoliv obsluhy ze strany společnosti ČDCargo, dala příležitost k využití v Tovačově jinak pouze deponované lokomotivě T444.1516 spolku KPKV Brno. Aby se minimalizoval dopad na harmonogram nakládky, bylo dopředu zajištěno předzásobení vozů přístavbou do Tovačova dne 10.10.2016. "Karkulka" tak svoji hlavní úlohu plnila v podobě vzájemné výměny prázdných vozů za ložené mezi areálem prefy a stanicí.

T444.1516 KPKV posunuje s vozy v Tovačově (12.10.2016) © Olga Bočková

- 5.10.2016 bylo dosaženo mety 100 naložených vozů závodem Goldbeck v Tovačově !!! Prefabrikované dílce směřují na stavbu logistické haly do Švédska. V čele vlaků se střídají stroje řad 731 a 742

742.139-9 před odjezdem z Tovačova do Kojetína s loženými vozy z místní Prefy (07.10.2016)
© Olga Bočková

- S koncem září započala další z odstávek na vlečce štěrkoven na Skašově. Letošní sezóna se tak řadí mezi ty hodně slabé. Plnohodnotný provoz se tak doposud odehrával pouhé dva měsíce (červen, září).

- v polovině září postoupily rekonstrukční práce na staničním skladišti do třetí etapy. Po dohotovení vnějšího ostění, bylo započato s rekonstrukcí střešní konstrukce včetně krytiny. Zároveň došlo na vyzdívání vnitřních příček a pro vytápění objektu byl následně vztyčen komín.

.

- první zářijový týden došlo k odstranění pozůstatků bývalého světelného vjezdového návěstidla do Tovačova.

- 8.8.2016 byla zahájena o tři týdny odložená obsluha tovačovské Prefy Topos. Pěticí vozů Res jsou expedovány prefabrikované dílce pro švédského zákazníka. Vozby manipulačních vlaků se prvního dne zhostil stroj 731.029-5
731.009-7 sestavuje dne 9.8.2016 v Tovačově soupravu Mn vlaku, který se po chvíli vydá na zpáteční cestu do Kojetína ( © Olga Bočková )
- Ve dnech 18. a 19.7.2016 si v Tovačově odbyla svoji premiéru řada 731 ! Stroj 731.021 se zde ukázal s dvojicí manipulačních vlaků v rámci obsluhy Prefy Topos (Goldbeck)

- 11.7.2016 vypravena z Tovačova první ložená souprava vozů Res. Obsluhy se znovu zhostil stroj 742.433

- (7/2016) práce na rekonstrukci staničního skladiště v Tovačově postoupily na trakt od města


- 8.7.2016 proběhl návoz prvních vozů k nakládce do tovačovské Prefy TOPOS - člen německé skupiny Goldbeck. Po dobu letních měsíců by měla být po kolejích zrealizována zakázka na výstavbu logistické a výrobní haly ve Švédsku. Návozu vozů se účastnil stroj 742.433

- 2.6.2016 proběhla první obsluha vlečky štěrkoven na Skašově. Navezana byla souprava 27 vozů Faccs a odvezeno 6 správkových vozů. Obsluhy vlečky se zhostila lok. 742.334

- Ve druhé polovině května postoupily rekonstrukční práce na staničním skladišti do druhé etapy, kdy jsou původní dřevěné obvodové nosné konstrukce postupně nahrazovány zděnou konstrukcí z cihel.

.

- Ve dnech 25.-26.4.2016 proběhla II.etapa výměny pražců pod výměnou P1 vlečky TOPOS Tovačov v km 10,312. Celkově bylo nahrazeno 15 ks vyžilých dřevěných pražců za nové. Práce tak navázaly na I.etapu, při které bylo začátkem února 2015 vyměněno na 20 ks.
- bývalé staniční skladiště v Tovačově prochází postupnou rekonstrukcí. Původní dřevěná podlaha poškozená hnilobou byla kompletně snesena a nahrazena povrchem ze stropních panelů Spiroll.

- Ve dnech 25.3-30.3.2016 proběhla výluka traťové koleje v rámci opravy povrchu přejezdu P7223 v místě křížení se silnicí II/367 u Uhřičic. Na výluku byly dne 27.3. nasazeny tato vozidla: podbíječka Unimat 08-275, kolejový pluh USP 3000C (obě vozidla v majetku TSS Grade Trnava), lok. 740.575-6 s šesticí samovýsypných vozů Facc společnosti Olomoucká dopravní s.r.o. ložených štěrkem. V rámci prací došlo k podbití a směrové úpravě traťového tělesa v km 3.6 - 3.7, dosypání štěrku v km 6.9 - 7.1 a směrové a výškové úpravě v místě železničního přejezdu P7223 u Uhřičic v km 4.7

Ranní návoz vozidel do míst opravných prací (27.03.2016)
Kolejový pluh USP 3000C během prací na uhřičickém přejezdu P7223 (27.3.2016)

- 7.12.2015 byly zahájeny práce na výměně kolejových obvodů železničního přejezdu P 7229 v km 9.800 u bývalé zastávky Oplocany. Dokončení a následné zprovoznění proběhlo 16.12.2015. V rámci prací došlo k výměně výstražníků vzoru AŽD 71 za vzor AŽD 97 bez pozitivní signalizace.


- 30.9.2015 byla po měsíční odstávce znovuobnovena nakládka štěrkopísku na Skašově v rozsahu Po, St, Pá čítající jednu naloženou ucelenou soupravu o 29 vozech Faccs za den.

- o víkendu 15.-16.8.2015 se uskutečnil další ročník jízd na festival Tovačovský PORTÁL a Kojetínské Hody. Zatímco v sobotu brázdil koleje tovačovské dráhy motorový vůz M131.1454 s přívěsným vozem Blm, neděle byla ve znamení hostujícího stroje T334.0090 s dvojicí vozů řady Be "Rybák"

- 3.8.2015 byla ukončena měsíční odstávka vozby štěrkopísku ze štěrkovny na Skašově.

- v červenci 2015 provedla společnost Geodetika s.r.o. Prostějov na základě veřejné zakázky SŽDC s.o. stabilizaci, zaměření a výpočet ŽBP v km 0,5 až 10,9 trati Kojetín - Tovačov. Na trati bylo zaneseno celkem 44 bodů v rozestupu cca 200 m v číselném intervalu 501 - 544
.

- 24.6.2015 proběhlo na trati měření železničního spodku georadarovou metodou. Vlastního měření se účastnila lokomotiva 749.018-8 ČDCargo SOKV České Budějovice a měřící vůz SŽDC 99 54 9 362 001-8 diagnostické soupravy - NDT.


- Na přelomu duben/květen 2015 došlo na železničním přejezdu P 7223 (silnice II/367) k náhradě výstražníků typu AŽD 71 za typ AŽD 97 s pozitivní signalizací.


- Dne 9. a 13.4.2015 provedla obsluhu štěrkovny lok. řady 731. Pro Tovačovku ne zrovna typická řada se zde sporadicky vyskytuje již několikátým rokem. Ve čtvrtek (09.04.) se na trať podíval stroj 731.039, v pondělí pak 731.002 (13.04.)

731.002-2 jako Vleč 81090 u bývalé hlásky Skašov (13.04.2015)

- V úterý 7.4.2015 po zimní odstávce opětovně ožila vlečka skašovské štěrkovny. Manipulaci na štěrkovně zajistil stroj 742.158-9

- od 4.4.2015 bude do prodeje uvedena nová Výroční turistická známka připomínající výročí 120 let trati Kojetín - Tovačov. Její prodej bude po celý rok zajištěn v pokladně na zámku v Tovačově a během jízd zvláštních vlaků na Tovačovce u vlakového personálu Kroměřížské dráhy. Prodejní cena je stanovena na 30.- Kč za kus.


- 2.4.2015 zavítal po roce na koleje tovačovské tratě měřící vlak TÚDC Praha SŽDC v podání měřící drezíny MD 1

Tovačov (02.04.2015)
Tovačov (02.04.2015)

- začátkem února 2015 došlo k výměně 20 ks dřevěných pražců pod výměnou P1 v km 10,312 vlečky TOPOS (Goldbeck). Od 25.9.2014 zde kvůli nevyhovujícím parametrům byla zavedena pomalá jízda. Dále došlo k rekonstrukci železničních přejezdů. Na předešlé rekonstrukce přejezdů P7227 a 7229 kryté nově pryžovými panely systému Strail navázala rekonstrukce přejezdů P7216 - 7218, 7220 - 7222, 7224 - 7226, 7228 formou výměny stávajících dělených betonových panelů za nové. Vyjímku tvoří přejezd P7217, kde byly aplikovány pryžové panely systému Strail.

Přejezd P7224 v traťovém úseku Uhříčice - Lobodice po výměně středových panelů (22.2.2015)
Leden

- Letošní první Mn vlak zavítal na trať dne 27.1.2015. Jednalo se obsluhu vlečky SKANSKA na Skašově, kam byla strojem 742.079 přistavena k nakládce čtveřice oplenových vozů Scmms.

Ložené vozy Scmms připravené k expedici (28.1.2015)

- V letošním roce si připomínáme kulaté výročí 120 let trati Kojetín - Tovačov. Hlavní část oslav proběhne o prodlouženém zářijovém víkendu 26.-28.9.2015, kdy k Tovačovu vyrazí zvláštní vlaky tažené parní lokomotivou. Video níže bylo odvysíláno na kanálu České televize dne 8.5.1995 a zachycuje stoleté oslavy dráhy.


archiv aktualit 2014 - 2011 ZDE


Tratě

22. května 2018 v 20:23 Tratě
Rubrika věnovaná železniční síťi nejen na území České a Slovenské republiky. V okruhu zájmu tu jsou jak dráhy celostátní, regionální tak i rozsáhlé vlečkové systémy průmyslových závodů. Podstatnou část ze zde publikovaných reportů je věnována tratím se zastavenou osobní dopravou a tratím jinak existenčně ohrožených.

2018

- Praha Vysočany - Praha Těšnov - Další lokalita kam se vypravíme za pozůstatky bývalých drah bude tentokrát území hlavního města Prahy. Pomocí fotografií si projdeme bývalou trať Rakouské severozápadní dráhy (ÖNVB) z Vysočan na Těšnov ...

- Bruntál - Malá Morávka - Letošní první jízdy osobních vlaků na takřka zapomenuté trati z Bruntálu do Malé Morávky se uskutečnily v samém závěru měsíce února. V rámci konání Olympijského festivalu v Karlově pod Pradědem sem bylo poslední únorovou sobotu vypraveno hned několik párů vlaků ...

2017

- (043) Trutnov - Žacléř - Dne 9.9.2017 se občanům Žacléře po letech naskytla opět možnost svézt se ze zdejší jinak opuštěné železniční stanice vlakem. Jízdy se uskutečnily u příležitosti konání Dnů evropského kulturního dědictví s upomínkou na oslavy 135. výročí zahájení provozu na zdejší trati ...



2016

- vlečka Vítkovice - Nová huť: To co ještě nedávno bývalo každodenní záležitostí je dnes již pouhou minulostí. Tak lze ve zkratce popsat vývoj situace kolem přeprav tekutého železa z Vysokých pecí v Arcelor Mittal Ostrava a ocelárnou Vítkovice Steel ...

- Letohrad - Lichkov: FOTO návraty VII - Tentokrát jsem zalovil v šuplíku do let 2002 až 2007, kdy jsme se pomalu loučili s dieselovým provozem na trati č.024 z Letohradu do Lichkova a polského Miedzylesie, tedy do doby, kdy v nákladní dopravě ještě v plné síle vládly letohradské zamračené řady 751 ...

2015

- Jemnice, Jakartovice, švestková a doupovská dráha: V roce 2014 se na českých kolejích objevil nový železniční dopravce, vystupující pod názvem Railway Capital a.s. Spatřit vozidla pod taktovkou RC bylo možné celkem ve čtyřech lokalitách. V následující reportáži si je přiblížíme podrobněji ...

2014

- vlečka Kostelec n.H. - Mostkovice: Mattoni, už není! - známý slogan z televizní reklamy. Od roku 2012, kdy se po letech opět rozběhly přepravy minerálních vod po kolejích ze stáčírny v západočeské Kyselce do distribučního skladu na Moravě v Mostkovicích bezezbytku aplikovatelný i do každodenní praxe ...

- Kroměříž - Zborovice: 24.5.2014 se na Zborovičku vydal již tradiční zvláštní vlak tažený parní lokomotivou u příležitosti konání Dětského dne v obci Divoky u Zdounek. Trasu mezi Kroměříží a Zborovicemi absolvoval během dne celkem třikrát ...

- Opava východ - S.Heřmanice: "Hornobenešovská" (4/4) -závěrečná část putování po trati 314 z Opavy do Horního Benešova nám přiblíží poslední dva dny pravidelné osobní dopravy v režii ČD a.s. 6.4.2014 koleje "Jakartovičky" osiřely a nadále budou sloužit již jen nákladní dopravě ...

- Opava východ - S.Heřmanice: "Hornobenešovská" (3/4) - třetí část putování po trati 314 připomene prostřednictvím fotografií především poslední dva měsíce provozu zdejší osobní dopravy ...


- Opava východ - S.Heřmanice: "Hornobenešovská" (2/4) - druhá část putování po trati 314 nás tentokráte zavede mezi Svobodné Heřmanice a Jakartovice. Zdejší krajina láká na četné pozůstatky hornické činnosti po těžbě štípatelných břidlic ...

- Opava východ - S.Heřmanice: "Hornobenešovská" (1/4) - Plánované zastavení osobní dopravy na trati č.314 mezi Opavou a Jakartovicemi dalo podnět ke vzniku krátkého pojednání o této zajímavé dráze a jejím blízkém okolí. První část nás zavede na dnes již snesený úsek mezi Svobodné Heřmanice a Horní Benešov ...

- Lysá n.Lab. - Milovice: V letošním roce si připomínáme kulaté výročí provozu elektrických jednotek EM 475.1 dnešní řadx 451 ČD. Oslavy tohoto významného jubilea vyvrcholily 26.4. jízdami jednotek na provozním rameni Praha Mas.nádraží - Lýsá n.Lab. - Milovice ...

- D.Lipka - Hanušovice: Pod názvem "Snežnický motoráček" se dne 29.3.2014 uskutečnil již druhý ročník jízd. zvl.vlaků na podjesenických tratích v okolí Králík. Po celý den brázdila zdejší koleje souprava dnes již legendárních motorových vozů M262.1 z majetku KŽC ...

- Olomouc - Nezamyslice: Malokterá elektrifikovaná trať na území ČR prodělala v posledních deseti letech tak bouřlivý vývoj ve výčtu typů nasazených hnacích vozidel jako trať 301 spojující hanáckou metropoli Olomouc se 40 km vzdálenými Nezamyslicemi. Pojďme se na ni podívat trochu blíže ...

2013

- M.Budějovice - Jemnice: Barchan - jedna z nejstarších historických slavností v Čechách a na Moravě. První písemná zmínka o ní je datována již v roce 1713 ! Akce, která do Jemnice každoročně přiláká velké množství návštěvníků. Podobně jako v letech minulých, tak i letos vyrazily u příležitosti jejího konání zvláštní vlaky ...

- Čejč - Ždánice: Čas neúprosně kvapí a od poslední jízdy vlaku do Uhřic u Kyjova uběhly již více jak dva roky. Tehdy sem v rámci okružní jízdy po ohrožených tratích jižní Moravy zavítal motorový vůz M286.1032. S postupujícím časem začíná vyvstávat fakt, že se zřejmě jednalo o skutečně poslední veřejnou jízdu, která se na torzu ždánické trati uskutečnila ...

- Kroměříž - Zborovice: Malebná lokálka linoucí se na samém okraji Hané v podhůří Chřibských vrchů a Litenčické pahorkatiny sledující tok říčky Kotojedky. Již více jak 130 let spojuje Zborovice s Kroměříží ocelový pás železné dráhy ...

2012

- Vsetín - V.Karlovice: tradiční Karlovská pouť ve Velkých Karlovicích bývá již tradičně spojena s jízdami historických vlaků na zdejší trati. Ani letošní rok nebyl vyjímkou, ovšem namísto parní lokomotivy v jejich čele stanula netlumená "Berta" 749.259-8 ...

- Ostrava - V.Meziříčí: FOTO návraty VI - v dalším pokračování návratů se přeneseme do deštivého zářijového dne roku 2005 pod samotné vrcholky beskydských hor. Toho dne vyrazil na svoji cestu z Ostravy do Val.Meziříčí zvláštní vlak vedený legendární lokomotivou T4999.0002 "Kyklop" ...

- D.Bousov - Kopidlno: Na přelomu července a srpna zavítal na tratě Českého ráje nezvyklý host. Byl jím někdejší olomoucký motorový vůz 851.026-5 přezdívaný Krokodýl, který dnes náleží společnosti AŽD Praha s.r.o. Během svého pobytu zavítal také na čerstvě opuštěnou trať z Dolního Bousova do Kopidlna ...

- M.Třebová - V.Opatovice, Chornice - Dzbel: Datum 19.05.2012 se zapíše do historie tratí v okolí Chornic jako den, kdy zdejším tratím alespoň na malou chvilku vládly motorové vozy někdejší řady M286.0 a M286.1 Toho dne se vydal z Brna vlak pro fotografy s cílem projet úseky tratí v okolí Chornic, na nichž byla s příchodem GVD 2011/2012 zastavena pravidelná odobní doprava ...
- M.Třebová - V.Opatovice, Chornice - Dzbel: První březnový víkend roku 2012 byl ve znamení krátkého oživení dopravy, na jinak tařka nepojížděných tratí v okolí Chornic. Klub železničních cestovatelů uspořádal ve dnech 3.a 4.3.2012 jízdu zvláštního vlaku vedeného motorovým vozem M262.1168 u příležitosti konání Výroční členské schůze KŽC v Jevíčku ...

2011

- M.Třebová - V.Opatovice, Chornice - Dzbel: Dne 10.12.2011 zmizel z železničních map osobní dopravy uzel Chornice nalézající se na pomezí Čech a Moravy. Díky optimalizaci dopravní obslužnosti v Pardubickém kraji byla zdejší vlaková železniční doprava nahrazena autobusy ...

- Brno - Jihlava: FOTO návraty IV - Po delší době se opět vracím prostřednictvím FOTO návratů do nedávné historie. Tentokráte jsem ze šuplíku vybral několik fotografií z přelomu let 2003/2004 zachycující velmi rozmanitý provoz na trati č.240 Brno - Jihlava s důrazem na poslední mechanická návěstidla na této trati ...

- Plešivec - Muráň: Dne 30.04.2011 vyjely na 41 kilometrů dlouhou trať ŽSR č.165 Plešivec - Muráň poslední vlaky osobní dopravy. Děje se tomu tak po téměř 118 letech provozu. Ortel o zastavení osobní dopravy vzešel z ozdravného programu revitalizace železniční společnosti ...

- Dívčice - Netolice: 26.02.2011 jsme se rozloučily s osobní dopravou na trati č.193 z Dívčic do Netolic. Ukončení osobní dopravy na této trati završilo plánované omezování dopravy na pětici vytipovaných tratí pro GVD 2010/2011 ...

- Heřmanův Městec - Chrudim m.: 11.12.2010 jsme se rozloučily s osobní dopravou na trati č.017 Chrudim město - Heřmanův Městec. Děje se tak po téměř 111 letech nepřetržitého provozu. Trať je jednou z kolekce pěti tratí jež se v minulém roce dostaly na červený seznam tratí se zastavenou dopravou ...

- Velká Kraš - Vidnava: 11.12.2010 se uzavřela významná kapitola historie tratě č.296 z Velké Kraše do Vidnavy. Po 113 letech tu skončila pravidelná osobní doprava. Přijměte pozvání k malé procházce po této krátké, ale jistě zajímavé trati ležící v podhůří Rychlebských hor...

2010

- Broumov - Otovice z., Trutnov - Žacléř: ve dnech 20. a 27.11.2010 proběhla na dvou východočeských tratích se zastavenou osobní dopravou jízda zvl.osobního vlaku vedeného dvojicí motorových vozů M131.1. Hlavním iniciátorem a organizátorem jízdy se stal internetový portál ŽelPage ...

- Čelákovice - Mochov: Tak trochu v tichosti již podruhé v krátké době jsme svědky ukončení osobní dopravy na čtyřkilometrové lokálce z Čelákovic do Mochova ukryté v jízdním řádu pod číslem 233. Podívejme se blíže co tomu předcházelo a nakoukněne prostřednictvím fotografií do posledních dnů provozu...

- Čejč - Ždánice, Nemotice - Koryčany: 3x s Krokodýlem (2.část dokončení) - Neuplynulo ani čtrnáct dní od jízdy s Krokodýlem M286.1032 do Malé Morávky a scénář se opakuje v podobném duchu. Tentokrát jsou otisky kol zanechány nejen na existenčně ohrožené trati č.256 Čejč - Ždánice, ale třeba i na spojovací koleji 90S u Mutěnic ...

- Bruntál - Malá Morávka: 3x s Krokodýlem (1.část) - hned 2x během jednoho víkendu zavítal motorový vůz M286.1032 brněnského spolku Hrbatá Máňa na provozně opuštěnou jesenickou trať z Bruntálu do Malé Morávky. Akce pořádaná pro železniční fotografy a příznivce se těšila velkému zájmu ...

- Litovel - Mladeč: 26.září 2010 byl poslední den sezónní osobní dopravy na trati z Litovle předměstí do Mladče. Ta je zde provozována již čtvrtým rokem vždy o víkendech od června do konce září. Neobjednání osobní dopravy má spojitost se zahájenou rekonstrukcí Mladečských jeskyní. Zda se po jejich znovuotevření vlaky do Mladče znovu rozjedou je však otázkou ...

- Protivec - Bochov: neuplynulo ani čtrnáct dní a opětovně se naskytla možnost svézt se vlakem do západočeského Bochova. Společnost JHMD a.s. uspořádala 30.09.2010 jizdu motorových vozů z Kadaně do Jindřichova Hradce pro širokou veřejnost, během níž vlak zavítal také na bochovskou trať ...

- Protivec - Bochov: Ačkoliv od ukončení osobní dopravy uběhlo již úctyhodných čtrnáct roků, naskýtá se i dnes možnost svézt se po šestnácti kilometrové lokálce do Bochova některým ze zvláštních vlaků. Jedna z takových příležitostí se naskytla 18.9.2010 ...

- Hrušovany - Hevlín: 30.06.2010 byla z rozhodnutí kraje zastavena osobní doprava na sedm kilometrů dlouhé trati spojující Hrušovany n.Jev. s Hevlínem. Děje se tak po téměř 140 letech, kdy byla na této trati zahájena pravidelná osobní doprava. Prostřednictvím fotografií se podíváme v první části na poslední měsíce provozu "osobky", ve druhé pak na smutný 30.červen 2010 ...

- Prostějov - Senice n.H.- Olomouc: V sobotu 19.6. vyrazil po tratích Hané zvláštní parní vlak tažený olomouckým Kremákem 534.0432 v rámci akce "Vlakem za drakem a Parním vlakem s Agelem" ...


- Vrútky a okolí: Ve dnech 28.-30.5.2010 se v prostorách RD Vrútky konala tradiční akce u příležitosti Mezinárodního dne dětí pod názvem Železnica pre deti. Nosným programem této akce je výstava historické, ale i soudobé kolejové techniky včetně hvězdicových jízd zvláštních vlaků v okolí Vrútek ...


- Horní Lideč - Bylnice: V rámci zahájení nové turistické sezóny na hradě Brumov byla uspořádána jízda zvláštního parního vlaku v trase Rožnov p.Rad. - Val.Meziříčí - H.Lideč - Bylnice a zpět. V čele vlaku stanul valmezský Matěj 433.002, na postrku pomáhal Pielstick T466.0007 ...

- Olomouc - Senice n.H./Uničov: Propagační jízdy společnosti Student Agency v rámci projektu RegioJet se po týdenním pobytu na Kozí dráze a trati Ústí n.Lab.-Litvínov přesunuly na Moravu, konkrétně na Moravu. Žluté jednotky Desiro okusily během prezentačních jízd tratě na Senici na Hané a Uničov ...

- Děčín - Telnice: RegioJet společnosti Student Agency dává o sobě vědět. Ve dnech 24.-25.4. a 1.-2.5. proběhly první prezentační jízdy pro veřejnost a sice na trati č.132 Děčín - Oldřichov u Duchcova. Trať bez pravidelné osobní dopravy hostily při těchto jízdách motorové jednotky Desiro Classik ...

- D.Bousov - Kopidlno: Píše se 13.3.2010 a na části tratě č.063 Bakov n.Jiz. - Kopidlno končí pravidelná osobní doprava. Konkrétně se jedná o úsek Dolní Bousov - Kopidlno. Děje se tak po téměř 128 letech provozu. Je to jen další krok v postupném utlumování dopravy na této trati ...

- Nezamyslice - Olomouc: Ačkoliv turnusové nasazení olomouckých Bobin řady 141 skončilo s platností starého GVD, je možné zastihnout tyto letité stroje v rámci náhrad za neschopná vozidla i nadále. Jedna z možností se naskytla dne 18.2.2010 ...

- vlečka Seliko Olomouc: Vlečka Selika Olomouc v současné době využívá pro své potřeby přerovská opravna kolejových vozidel ČMŽO. Během února 2010 se zde krátce vyskytl plecháč 242.264-0 v novém korporátním nátěru ČD ...


- Lupěné - Krasíkov: FOTO návraty I - Prostřednictvím následujícího reportu se podíváme jak to vypadalo v údolí Moravské Sázavy před 5-ti lety. Tou dobou tu vrcholily práce na stavbě nových tunelových přeložek, a zároveň tu pěly svou labutí píseň mohutné šestinápravové nákladní lokomotivy řad 181/182 ...








Na Těšnov

22. května 2018 v 20:10 Tratě
Další lokalita kam se vypravíme za pozůstatky bývalých drah bude tentokrát území hlavního města Prahy. Pomocí fotografií si projdeme bývalou trať Rakouské severozápadní dráhy (ÖNVB) z Vysočan na Těšnov. Provoz byl zahájen 4.10.1873 nejprve na provizorní nádraží na Rohanském ostrově, v roce 1875 byla poté dráha prodloužena až na Severozápadní nádraží. To v pozdějších letech neslo názvy Denisovo, Vltavské, opět Denisovo a nakonec Praha Těšnov. Mezi Vysočany a Těšnovem se nacházela ještě stanice Libeň dolní nádraží a zastávka Karlín přístav. Osobní vlaky z těšnovského nádraží směřovaly na Turnov, Všetaty, Nymburk a Hradec Králové. Do počátku 30.let odtud vyjížděly i rychlíkové spoje. Tečku za celou tratí a také budovou těšnovského nádraží udělal projekt výstavby tzv. severojižní silniční magistrály. Ten záhy podstoupil realizaci a tak 1.7.1972 odjel z Těšnova poslední osobní vlak. Zdejší depo a jeho zázemí sloužilo provozu ještě do dubna 1973, pak byla část mezi nákladovým nádražím na Rohanském ostrově a Těšnovem definitivně opuštěna a snesena. Provoz na Rohanský ostrov se udržel do roku 1984, kdy byl i zde provoz zastaven a trať z Vysočan následně podstoupila zrušení a byla snesena.
Dnes již legendární hlavové nádraží s monumentální novorenesanční výpravní budovou má v podvědomí asi každý. Z vlastní budovy se do dnešních dnů kromě sochařské výzdoby a jiných cenných prvků uložených v depozitu Muzeu hlavního města Prahy nedochovalo prakticky nic. 16.3.1985 byla i přes protesty a vysokou památkovou hodnotu odstřelena 400 kg trhaviny. Místo, kde budova stála, dnes vyplňuje travnatá plocha s parčíkem ohraničená betonovým valem silniční magistrály. Prakticky nic, co by lákalo sem vážit cíleně kroky. To samé však neplatí o navazujícím drážním tělese směrem k Vysočanům. Zde se i přes dynamicky měnící ráz pražské zástavby do dnešních dnů dochovalo hned několik zajímavých artefaktů na bývalou dráhu.
Pojďme se projít mezi Vysočany a Těšnovem a objevme památky na tuto zajímavou a ve své době významnou dráhu. Naše putování zahájíme na vysočanském nádraží.


.
Výpravní budova vysočanské stanice. Z tohoto nástupiště se vlaky vydávaly na Těšnov
Těšnovská trať se z vysočanské stanice odkláněla na libeňském zhlaví v úrovni Podvinnského parku. Dnes je výměna již snesená
Odklon bývalé tratě dnes připomíná dochované štěrkové lože s pražci a atypicky umístěné sloupy trolejového vedení
Po pražcích z počátku betonových, následně dřevěných se v klesání a levotočivým obloukem ocitneme na okraji údolí říčky Rokytky
Její tok trať překonávala pomocí mohutného viaduktu
Z něj se do dnešních dnů dochovaly krajní zděné části. Středová ocelová konstrukce byla již před lety snesena
Těšnovská strana mostu ...
... a vysočanská
Celkový pohled na dispozici bývalého mostu v pohledu od usedlosti Kolčavka
A závěrem pohled z těšnovské strany mostu směrem na Vysočany
Na navazujícím náspu k Těšnovu jsou dochované souvislé řady pražců
.
.
Násep je ve svém pokračovaní odtěžen a další pokračování tratě pohltila estakáda a nájezdy na Čuprovu ulici
.
Po překřížení s Čuprovou ulicí se trať stočila do ulice Na Žertvách. Mimoúrovňové křížení s turnovskou tratí řešené tunelovým podjezdem v náspu bylo ještě za provozu nahrazeno soustavou mostů tzv. Holešovické přeložky
Stejné místo v pohledu z ulice Na Žertvách
Ulice Na Žertvách, jejímž středem trať procházela. Dnes by to řekl již jen málokdo. Blíže k Palmovce je v její stopě vedena tramvajová trať
V ose jejího pokračování se rozprostírá pláň bývalé stanice Libeň dolní s dochovanou výpravní budovou
.
Budova stojí v oploceném nepřístupném areálu, který využívá pro své potřeby firma Metrostav
.
Pláň někdejšího kolejiště libeňské stanice je z větší části nevyužita a zarůstá náletovou vegetací
Na těšnovském zhlaví se dochoval strážní domek u bývalého mostu nad silnicí Švábky
Zdejší ocelový most byl snesen, opěry odstraněny a nahrazeny zdmi opěrnými
Za ulicí Švábky pokračuje ještě pár desítek metrů torzo náspu, který se pozvolna ztrácí v rekultivovaném prostoru bývalé Rustonky. Tou byla zpočátku továrna na parní stroje vystavěná roku 1832, později ústřední dílny dopravního podniku
Plocha Rustonky byla kompletně rekultivována, takže dnes po ní již nic nenalezneme. Taktéž těleso trati zmizelo beze zbytku po výstavbě komunikace Pobřežní III
Na její pozůstatky narazíme až v ulici Sokolovské v podobě vyrovnaného nízkého náspu v souběhu se silnicí
.
.
.
.
V ose Urxovy ulice je opět přerušeno novou výstavbou kancelářských budov. V místě proskleněné budovy v pozadí se nacházel železniční most přes dnes již zasypané vltavské rameno bývalého karlínského přístavu
O to více působí mezi touto zástavbou jako zjevení dochované objekty někdejšího nádraží Praha Karlín v podobě výpravní budovy a staničního skladiště
.
Tyto nápadité objekty silně kontrastují s okolní moderní výstavbou
Dalšími kroky se dostáváme ke známému Negrelliho viaduktu
Těšnovská trať procházela jeho dvěma krajními oblouky. U vrcholu klemby jsou dosud patrné stopy po sazích z parních lokomotiv. Pohled směrem k těšnovskému nádraží
Za viaduktem se dráha stáčela levotočivým obloukem v místech dnešního hotelového koplexu Hilton do prostoru těšnovského nádraží
Tímto záběrem se dostáváme na samý konec tratě. Zde se nacházela výpravní budova a kolejiště těšnovského nádraží. Dnes je tu pouze travnatá plocha nevelkého parčíku a přilehlého parkoviště, nic co by připomínalo kdysi vznosné nádraží
.
.
Text a foto: Michal Boček
(dokumentace: 12/2015 )

Použitá literatura:
Zrušené železniční tratě v Čechách, na Moravě a ve Slezsku (M.Jelen 2009)
ZMIZELÁ PRAHA - Nádraží a železniční tratě (Paseka, Kateřina Bečková 2009)



Po úzkých kolejích

2. května 2018 v 23:02 Úzkorozchodné dráhy

Úzkorozchodné dráhy na povrchu i v podzemí

Úzkorozchodné dráhy zaujímají specifický druh kolejové dopravy. Své uplatnění nalezly všude tam, kde bylo potřeba přepravit velké množství těžkého materiálu či okolnosti provozu bránily použití jiného dopravního prostředku. S rozšiřující se automobilovou dopravou a s rostoucími požadavky na zefektivnění dopravy, začaly tyto kolejové systémy pozvolna mizet. Dnes tak z dříve rozsáhlých systémů roztroušených po celé republice v cihelnách, továrnách, pilách, lomech apod. lze nalézt jen nepatrné torzo, přežívající víceméně dílem náhody. Své uplatnění dodnes nacházejí hlavně v dolech, ovšem i zde ze se jejich podíl zmenšuje ve prospěch pásové dopravy či závěsných drah.

2018

- Výpravy za břidlicí (2) - Naše druhé putování za břidlicí nás zavede do samého srdce vojenského výcvikového prostoru Libavá. Na dohled od "Pozorovatelny", u vojenské střelnice, se nachází jedno z největších těžených ložisek břidlic na Moravě - Velká Střelná

- Výpravy za břidlicí (1) - Putování do míst věčné tmy, chladu a vody začneme jak jinak než v Budišově nad Budišovkou. Městě, které je s břidlicí úzce spjato a je pomyslným centrem zdejšího kraje břidlice. Na dlouholetou těžbu a z pracování břidlice upomíná už od roku 1996 muzeum břidlice ...

2017

- Lesní dráha Dětřichov n.B. - Dětřichovská dráha jako jediná z jesenických lesních drah využívala k dopravě vytěženého dřeva lokomotiv. Nejprve v parní trakci, později také pomocí dieselových lokomotiv. Drží také primát poslední provozní lesní úzkokolejky na jesenicku. Provoz se zde zastavil v roce 1968 ...

- Lesní dráha Kouty n.D. - Ve výčtu lesních drah v Jeseníkách nelze opomenout lesní dráhu na úpatí Černé Stráně ležící nad zástavbou Koutů nad Desnou. Technicky velice zajímavě řešená síť úzkorozchodné dráhy s animálním provozem v kombinaci s několika svážnicemi bude dalším cílem našeho putování po úzkorozchodných drahách ...

- Lesní dráha v Bílé - letos je tomu přesně 70 let co utichl klapot ocelových kol na lesní dráze v Bílé. Navštivme tento zapomenutý kraj a vydejme se po pozůstatcích této zajímavé dráhy ...


2016

- Lomová dráha Bohdíkov - Coby kamenem dohodil od vápenky v Komňátce existoval podobný provoz také v sousedním Bohdíkově. Také zde využívala místní vápenka k dopravě vytěženého vápence úzkorozchodnou dráhu. Ta měla i jednu zvláštnost - část trati byla vedena v podzemí 965 m dlouhou štolou ...

- Lesní dráha Branná - v návaznosti na pojednání o lesní dráze Františkov se tentokrát vypravíme na další lesní dráhu v okolí Branné. Naše kroky budou směřovat do údolí Klepáčského potoka, kde od roku 1900 vedla gravitační lesní dráha s animálním trakcí o rozchodu kolejí 700 mm ...

- Důl RAKO - Souhra několika náhod mi umožnila zhlédnout jeden z posledních funkčních malodolů na našem území, nacházející se jen pár kilometrů od Rakovníka u obce Lubná. Důl Rako v Lubné u Rakovníka je posledním činným hlubinným dolem na žáruvzdorné jílovce u nás ...

- Dělostřelecká tvrz Hůrka - Na území dnešní České a Slovenské republiky jsou dosud rozsety tisíce betonových pevnostních staveb budovaných v letech 1935 - 1938 na obranu před nacistickým Německem. Jednou z nich je i dělostřelecká tvrz Hůrka, které jsou věnovány následující řádky ...

2015

- Rajnochovice - Morava a Slezsko nikdy neoplývalo velkým množstvím lesních železnic tak jako tomu bylo třeba u našich východních sousedů. Přesto tu svého času fungovalo hned několik zajímavých systémů, které i dnes budí zaslouženou pozornost. Za jednou z nich se vypravíme do Hostýnských vrchů ...

- Františkov - Pohoří Hrubého Jeseníku ukrývá nejednu železniční zajímavost. Ať už jde o všeobecně známý Slezský Semmering či nejvýše položenou rychlíkovou stanici na Ramzové. Rozsáhlé lesní porosty v dřívějších letech poskytovaly slušné vyžití hned několika lesní železnicím. A právě na jednu z nich se teď vypravíme ...

- Důl Hřebeč - kdo by neznal Mladějovskou průmyslovou dráhu. Trať vedená překrásnou přírodou Českomoravského pomezí s dosud funkčním parním provozem je cílem nejednoho návštěvníka. To stejné však nelze říct o areálu dolu Hřebeč, který je s mladějovskou dráhou nedílně spjat ...

2014

- Chrustenice - Ani tentokrát nevybočíme z řady a navštívíme další důlní dráhu tentokrát v podzemí dolu Chrustenice. Ačkoliv tu těžba železných rud skončila již v roce 1965, je možné i dnes podzemí navštívít a to hlavně zásluhou party dobrovolníků, kterým osud opuštěného podzemí nebyl lhostejný ...

- Jáchymov - Putování po úzkorozchodných dráhách nás opět zavede do světa věčné tmy. Tentokrát navštívíme důlní dráhu na štole č.1 v Jáchymově. Ta je součástí vznikající expozice sokolovského muzea na průzkumném důlním díle bývalých Jáchymovských dolů ...

2013

- Ejpovice - V putování po úzkých kolejích tentokráte zavítáme pod zem, do míst věčné tmy a navštívíme jednu skoro zapomenutou drážku. Abychom ji mohli navštívit, je třeba se vypravit do Plzeňského kraje, kde se na dohled od krajského města rozprostírá známá Ejpovická vodní nádrž ...

2012

- Dřínov - Dřínovská cihelna byla jednou z několika posledních na Moravě, kde až do dnešních dnů přežívala technologie výroby s využitím kolejové dopravy. Úzkorozchodná drážka o rozchodu 600 mm v délce několika stovek metrů byla provozována s animálním pohonem s využitím několika točen a vrátku s navijákem ...

2011

- Stachelberg - v podhůří Krkonoš nedaleko obce Babí se rozprostírá největší vojenská dělostřelecká tvrz na našem území. Ačkoliv nebyla nikdy stavebně dokončena, dokáže i dnes návštěvníka ohromit svojí mohutností a rozlehlostí. Přijměte tedy pozvání k její návštěvě a sestupme po 186 schodech do jejího nitra ...

- Litice - z podhůří Jeseníků se tentokráte vypravíme až na samé dno skalního kaňonu Divoké Orlice pod majestátný hrad Litice nad Orlicí. Ve zdejší panelárně je dodnes v provozu úzká pro dopravu prefabrikovaných dílců ze závodu na překládkovou rampu u nádraží ČD.

- Bohdíkov - putování po úzkých kolejích nás tentokráte zavane do našich nejvyšších moravských hor - Jeseníků. Tradice těžby a zpracování vápence v okolí Bohdíkova sahá do více jak 130-leté historie. Podívejme se tedy na jeden z provozů, jenž k dopravě suroviny využíval úzkorozchodnou drážku, jehož historie se uzavřela v dubnu 1976.

2010

- Vidnava - putování po úzkých kolejích nás tentokrát zavede až na samotné polské hranice - do Vidnavy. Zdejší ložiska kaolínu se tu těžila již kolem roku 1796. K dopravě vytěžené suroviny z místa těžby do závodu byla od roku 1921 používána úzkorozchodná drážka o rozchodu 600 mm.

- Loštice - Jak se říká, pachatel se vrací na místo činu. V jednom zářijovém prosluněném dnu jsem se opětovně vypravil do Loštic, abych zjistil jaký je současný stav loštické cihelny na Výmolech ...


- Lesní Zátiší - Okolí Budišova nad Budišovkou je již od poloviny 19.století spojeno s těžbou pokrývačských břidlic. Hlubinných dolů a lomů tu fungovalo na 70. Navštivme tedy jedno místo spojené s těžbou břidlice s příznačným názvem Lesní Zátiší.


- Harrachov - V seriálu o úzkých kolejích tentokrát zavítáme do našich nejvyšších hor - Krkonoš. Zde na dohled od skokanských můstků v Harrachově se rozprostírá rozsáhlý dobývací prostor hlubinného rudného dolu. Areál dolu se nachází na levém břehu Mumlavy cca 1 km od známého Mumlavského vodopádu. Vlastní těžba byla zahájena v roce 1957 a trvala až do roku 1992 ...

- Františkovy Lázně - V dalším díle putování po úzkých kolejích zavítáme do západních Čech. V dnešní době svým provozním zaměřením jediná, dříve však patřící mezi početnou skupinu těchto drážek. Ano je řeč o přepravě rašeliny (slatiny) v lázeňském městě Františkovy Lázně ...

- Kašperské Hory - V roce 1982 nedaleko Kašperských Hor byl zahájen geologický průzkum zdejšího zlatonosného ložiska. Ten prováděl až do konce roku 1993 státní podnik Geoindustria Praha. Poté získala práva na průzkumové práce česko-kanadská těžení společnost TVX Bohemia důlní a.s. Ta zde setrvala až do roku 1998, kdy byl další průzkum firmě zakázán ...

- Loštice - Není tomu ještě tak dávno co v hliništi loštické cihelny byl slyšet klapot ocelových kol po křivolakých kolejničkách s vlaky naloženými cennou surovinou. Ano ještě v roce 2002 to byl každodenní pravidelný kolorit tohoto provozu. Bohužel pokrok se nedá zastavit a tak i zde došlo k nahrazení systému úzkorozchodné dráhy ...


Putování za břidlicí (2)

2. května 2018 v 22:57

díl druhý: Velká Střelná

Naše druhé putování za břidlicí nás zavede do samého srdce vojenského výcvikového prostoru Libavá. Na dohled od "Pozorovatelny", u vojenské střelnice, se nachází jedno z největších těžených ložisek břidlic na Moravě. Jižně od bývalé obce Velká Střelná na tzv. Olomouckém kopci, což je protáhlý severojižní hřbet centrální části Oderských vrchů, se rozprostírají rozsáhlé odvaly a dobývky náležící k soustavě šachet hlubinného dolu, tzv. Jánského dolu.
Zdejší ložisko patří k největším v celé střední Evropě. Mocnost tu dle průzkumů z roku 1947 dosahuje až 100 metrů. Těžba na této lokalitě je popisována již v 16.stol., intenzivněji pak po roce 1832. Zdejší klimatické podmínky mající za důsledek dlouhé a tuhé zimní období značně omezující povrchovou těžbu, vedly v roce 1889 k započetí dobývání také hlubinným způsobem. Ve zdejších dolech pracovalo tehdy až 500 horníků. Od 1.světové války do roku 1932 byla těžba zastavena. O její obnovu se zasadila firma J.Říhák z Olomouce. Ta zde zaměstnávala na 150 pracovníků. Během 2.sv.války se důlního závodu ujala německá firma Heinz, Tatzel und Co., pod níž tu pracovalo na 200 válečných zajatců. Po válce přešly doly do národního správcovství. Ukončení těžby na Olomouckém kopci v roce 1947 mělo spojitost se zřízením vojenského prostoru.
Velké zásoby nevytěžené suroviny vedly v roce 1992 k pokusu o obnovení těžby. O tu se pokusila firma Moravské břidlicové doly a.s. z Lipníku nad Bečvou. V letech 1992 - 1994, zde bylo za více než 70 mil.Kč vyraženo nové důlní dílo moderní technologií, pojmenované po Janu Maximiliánu Říhákovi důl Jan. Průzkumná velkoprofilová štola ražená z údolí Střelenského potoka sice dosáhla ložiska, ale s těžbou se již nezapočalo. Horší geologické podmínky značně prodražující ražbu nových chodeb a střety se zájmy armády vedly v roce 1994 k zastavení těžby a opuštění lokality.
Vojenský prostor je také jedním z důvodů, proč lokalita není veřejnosti přístupná a to ani při každoroční cykloturistické akci Bílý Kámen.

.
Pozůstatkem těžby břidlice u Velké Střelné jsou rozsáhlé haldy jen pozvolna zarůstající vegetací
.
Narazit tu lze na zbytky provozních a technologických budov
V celém prostoru se dosud dochovalo hned několik důlních jám náležících k hlubinné těžbě
Ústí výdušné jámy č.4 hluboké 190 metrů
Výdušná jáma č.4
Pozůstatky zařícené těžní jámy
.
.
Na okraji odvalu ční ocelová těžní věž Jánského dolu, dnes coby zdroj pitné vody pro město Libavá
.
.
.
.
.
.
Jasným důkazem o rozsahu těžby na Olomouckém kopci je mohutný odval nad údolím Střelenského potoka
Část z něj již byla odtěžena
Novodobý pokus o těžbu břidlice představuje moderně ražená průzkumná štola z údolí Střelenského potoka
.
Trafostanice a montovaný objekt sloužící po dobu výstavby dolu jako provozní zázemí
Současný stav průzkumné štoly ražené v letech 1992 - 1994


Zdroje a použitá literatura: