Květen 2018

Tratě

22. května 2018 v 20:23 Tratě
Rubrika věnovaná železniční síťi nejen na území České a Slovenské republiky. V okruhu zájmu tu jsou jak dráhy celostátní, regionální tak i rozsáhlé vlečkové systémy průmyslových závodů. Podstatnou část ze zde publikovaných reportů je věnována tratím se zastavenou osobní dopravou a tratím jinak existenčně ohrožených.

2018

- Praha Vysočany - Praha Těšnov - Další lokalita kam se vypravíme za pozůstatky bývalých drah bude tentokrát území hlavního města Prahy. Pomocí fotografií si projdeme bývalou trať Rakouské severozápadní dráhy (ÖNVB) z Vysočan na Těšnov ...

- Bruntál - Malá Morávka - Letošní první jízdy osobních vlaků na takřka zapomenuté trati z Bruntálu do Malé Morávky se uskutečnily v samém závěru měsíce února. V rámci konání Olympijského festivalu v Karlově pod Pradědem sem bylo poslední únorovou sobotu vypraveno hned několik párů vlaků ...

2017

- (043) Trutnov - Žacléř - Dne 9.9.2017 se občanům Žacléře po letech naskytla opět možnost svézt se ze zdejší jinak opuštěné železniční stanice vlakem. Jízdy se uskutečnily u příležitosti konání Dnů evropského kulturního dědictví s upomínkou na oslavy 135. výročí zahájení provozu na zdejší trati ...



2016

- vlečka Vítkovice - Nová huť: To co ještě nedávno bývalo každodenní záležitostí je dnes již pouhou minulostí. Tak lze ve zkratce popsat vývoj situace kolem přeprav tekutého železa z Vysokých pecí v Arcelor Mittal Ostrava a ocelárnou Vítkovice Steel ...

- Letohrad - Lichkov: FOTO návraty VII - Tentokrát jsem zalovil v šuplíku do let 2002 až 2007, kdy jsme se pomalu loučili s dieselovým provozem na trati č.024 z Letohradu do Lichkova a polského Miedzylesie, tedy do doby, kdy v nákladní dopravě ještě v plné síle vládly letohradské zamračené řady 751 ...

2015

- Jemnice, Jakartovice, švestková a doupovská dráha: V roce 2014 se na českých kolejích objevil nový železniční dopravce, vystupující pod názvem Railway Capital a.s. Spatřit vozidla pod taktovkou RC bylo možné celkem ve čtyřech lokalitách. V následující reportáži si je přiblížíme podrobněji ...

2014

- vlečka Kostelec n.H. - Mostkovice: Mattoni, už není! - známý slogan z televizní reklamy. Od roku 2012, kdy se po letech opět rozběhly přepravy minerálních vod po kolejích ze stáčírny v západočeské Kyselce do distribučního skladu na Moravě v Mostkovicích bezezbytku aplikovatelný i do každodenní praxe ...

- Kroměříž - Zborovice: 24.5.2014 se na Zborovičku vydal již tradiční zvláštní vlak tažený parní lokomotivou u příležitosti konání Dětského dne v obci Divoky u Zdounek. Trasu mezi Kroměříží a Zborovicemi absolvoval během dne celkem třikrát ...

- Opava východ - S.Heřmanice: "Hornobenešovská" (4/4) -závěrečná část putování po trati 314 z Opavy do Horního Benešova nám přiblíží poslední dva dny pravidelné osobní dopravy v režii ČD a.s. 6.4.2014 koleje "Jakartovičky" osiřely a nadále budou sloužit již jen nákladní dopravě ...

- Opava východ - S.Heřmanice: "Hornobenešovská" (3/4) - třetí část putování po trati 314 připomene prostřednictvím fotografií především poslední dva měsíce provozu zdejší osobní dopravy ...


- Opava východ - S.Heřmanice: "Hornobenešovská" (2/4) - druhá část putování po trati 314 nás tentokráte zavede mezi Svobodné Heřmanice a Jakartovice. Zdejší krajina láká na četné pozůstatky hornické činnosti po těžbě štípatelných břidlic ...

- Opava východ - S.Heřmanice: "Hornobenešovská" (1/4) - Plánované zastavení osobní dopravy na trati č.314 mezi Opavou a Jakartovicemi dalo podnět ke vzniku krátkého pojednání o této zajímavé dráze a jejím blízkém okolí. První část nás zavede na dnes již snesený úsek mezi Svobodné Heřmanice a Horní Benešov ...

- Lysá n.Lab. - Milovice: V letošním roce si připomínáme kulaté výročí provozu elektrických jednotek EM 475.1 dnešní řadx 451 ČD. Oslavy tohoto významného jubilea vyvrcholily 26.4. jízdami jednotek na provozním rameni Praha Mas.nádraží - Lýsá n.Lab. - Milovice ...

- D.Lipka - Hanušovice: Pod názvem "Snežnický motoráček" se dne 29.3.2014 uskutečnil již druhý ročník jízd. zvl.vlaků na podjesenických tratích v okolí Králík. Po celý den brázdila zdejší koleje souprava dnes již legendárních motorových vozů M262.1 z majetku KŽC ...

- Olomouc - Nezamyslice: Malokterá elektrifikovaná trať na území ČR prodělala v posledních deseti letech tak bouřlivý vývoj ve výčtu typů nasazených hnacích vozidel jako trať 301 spojující hanáckou metropoli Olomouc se 40 km vzdálenými Nezamyslicemi. Pojďme se na ni podívat trochu blíže ...

2013

- M.Budějovice - Jemnice: Barchan - jedna z nejstarších historických slavností v Čechách a na Moravě. První písemná zmínka o ní je datována již v roce 1713 ! Akce, která do Jemnice každoročně přiláká velké množství návštěvníků. Podobně jako v letech minulých, tak i letos vyrazily u příležitosti jejího konání zvláštní vlaky ...

- Čejč - Ždánice: Čas neúprosně kvapí a od poslední jízdy vlaku do Uhřic u Kyjova uběhly již více jak dva roky. Tehdy sem v rámci okružní jízdy po ohrožených tratích jižní Moravy zavítal motorový vůz M286.1032. S postupujícím časem začíná vyvstávat fakt, že se zřejmě jednalo o skutečně poslední veřejnou jízdu, která se na torzu ždánické trati uskutečnila ...

- Kroměříž - Zborovice: Malebná lokálka linoucí se na samém okraji Hané v podhůří Chřibských vrchů a Litenčické pahorkatiny sledující tok říčky Kotojedky. Již více jak 130 let spojuje Zborovice s Kroměříží ocelový pás železné dráhy ...

2012

- Vsetín - V.Karlovice: tradiční Karlovská pouť ve Velkých Karlovicích bývá již tradičně spojena s jízdami historických vlaků na zdejší trati. Ani letošní rok nebyl vyjímkou, ovšem namísto parní lokomotivy v jejich čele stanula netlumená "Berta" 749.259-8 ...

- Ostrava - V.Meziříčí: FOTO návraty VI - v dalším pokračování návratů se přeneseme do deštivého zářijového dne roku 2005 pod samotné vrcholky beskydských hor. Toho dne vyrazil na svoji cestu z Ostravy do Val.Meziříčí zvláštní vlak vedený legendární lokomotivou T4999.0002 "Kyklop" ...

- D.Bousov - Kopidlno: Na přelomu července a srpna zavítal na tratě Českého ráje nezvyklý host. Byl jím někdejší olomoucký motorový vůz 851.026-5 přezdívaný Krokodýl, který dnes náleží společnosti AŽD Praha s.r.o. Během svého pobytu zavítal také na čerstvě opuštěnou trať z Dolního Bousova do Kopidlna ...

- M.Třebová - V.Opatovice, Chornice - Dzbel: Datum 19.05.2012 se zapíše do historie tratí v okolí Chornic jako den, kdy zdejším tratím alespoň na malou chvilku vládly motorové vozy někdejší řady M286.0 a M286.1 Toho dne se vydal z Brna vlak pro fotografy s cílem projet úseky tratí v okolí Chornic, na nichž byla s příchodem GVD 2011/2012 zastavena pravidelná odobní doprava ...
- M.Třebová - V.Opatovice, Chornice - Dzbel: První březnový víkend roku 2012 byl ve znamení krátkého oživení dopravy, na jinak tařka nepojížděných tratí v okolí Chornic. Klub železničních cestovatelů uspořádal ve dnech 3.a 4.3.2012 jízdu zvláštního vlaku vedeného motorovým vozem M262.1168 u příležitosti konání Výroční členské schůze KŽC v Jevíčku ...

2011

- M.Třebová - V.Opatovice, Chornice - Dzbel: Dne 10.12.2011 zmizel z železničních map osobní dopravy uzel Chornice nalézající se na pomezí Čech a Moravy. Díky optimalizaci dopravní obslužnosti v Pardubickém kraji byla zdejší vlaková železniční doprava nahrazena autobusy ...

- Brno - Jihlava: FOTO návraty IV - Po delší době se opět vracím prostřednictvím FOTO návratů do nedávné historie. Tentokráte jsem ze šuplíku vybral několik fotografií z přelomu let 2003/2004 zachycující velmi rozmanitý provoz na trati č.240 Brno - Jihlava s důrazem na poslední mechanická návěstidla na této trati ...

- Plešivec - Muráň: Dne 30.04.2011 vyjely na 41 kilometrů dlouhou trať ŽSR č.165 Plešivec - Muráň poslední vlaky osobní dopravy. Děje se tomu tak po téměř 118 letech provozu. Ortel o zastavení osobní dopravy vzešel z ozdravného programu revitalizace železniční společnosti ...

- Dívčice - Netolice: 26.02.2011 jsme se rozloučily s osobní dopravou na trati č.193 z Dívčic do Netolic. Ukončení osobní dopravy na této trati završilo plánované omezování dopravy na pětici vytipovaných tratí pro GVD 2010/2011 ...

- Heřmanův Městec - Chrudim m.: 11.12.2010 jsme se rozloučily s osobní dopravou na trati č.017 Chrudim město - Heřmanův Městec. Děje se tak po téměř 111 letech nepřetržitého provozu. Trať je jednou z kolekce pěti tratí jež se v minulém roce dostaly na červený seznam tratí se zastavenou dopravou ...

- Velká Kraš - Vidnava: 11.12.2010 se uzavřela významná kapitola historie tratě č.296 z Velké Kraše do Vidnavy. Po 113 letech tu skončila pravidelná osobní doprava. Přijměte pozvání k malé procházce po této krátké, ale jistě zajímavé trati ležící v podhůří Rychlebských hor...

2010

- Broumov - Otovice z., Trutnov - Žacléř: ve dnech 20. a 27.11.2010 proběhla na dvou východočeských tratích se zastavenou osobní dopravou jízda zvl.osobního vlaku vedeného dvojicí motorových vozů M131.1. Hlavním iniciátorem a organizátorem jízdy se stal internetový portál ŽelPage ...

- Čelákovice - Mochov: Tak trochu v tichosti již podruhé v krátké době jsme svědky ukončení osobní dopravy na čtyřkilometrové lokálce z Čelákovic do Mochova ukryté v jízdním řádu pod číslem 233. Podívejme se blíže co tomu předcházelo a nakoukněne prostřednictvím fotografií do posledních dnů provozu...

- Čejč - Ždánice, Nemotice - Koryčany: 3x s Krokodýlem (2.část dokončení) - Neuplynulo ani čtrnáct dní od jízdy s Krokodýlem M286.1032 do Malé Morávky a scénář se opakuje v podobném duchu. Tentokrát jsou otisky kol zanechány nejen na existenčně ohrožené trati č.256 Čejč - Ždánice, ale třeba i na spojovací koleji 90S u Mutěnic ...

- Bruntál - Malá Morávka: 3x s Krokodýlem (1.část) - hned 2x během jednoho víkendu zavítal motorový vůz M286.1032 brněnského spolku Hrbatá Máňa na provozně opuštěnou jesenickou trať z Bruntálu do Malé Morávky. Akce pořádaná pro železniční fotografy a příznivce se těšila velkému zájmu ...

- Litovel - Mladeč: 26.září 2010 byl poslední den sezónní osobní dopravy na trati z Litovle předměstí do Mladče. Ta je zde provozována již čtvrtým rokem vždy o víkendech od června do konce září. Neobjednání osobní dopravy má spojitost se zahájenou rekonstrukcí Mladečských jeskyní. Zda se po jejich znovuotevření vlaky do Mladče znovu rozjedou je však otázkou ...

- Protivec - Bochov: neuplynulo ani čtrnáct dní a opětovně se naskytla možnost svézt se vlakem do západočeského Bochova. Společnost JHMD a.s. uspořádala 30.09.2010 jizdu motorových vozů z Kadaně do Jindřichova Hradce pro širokou veřejnost, během níž vlak zavítal také na bochovskou trať ...

- Protivec - Bochov: Ačkoliv od ukončení osobní dopravy uběhlo již úctyhodných čtrnáct roků, naskýtá se i dnes možnost svézt se po šestnácti kilometrové lokálce do Bochova některým ze zvláštních vlaků. Jedna z takových příležitostí se naskytla 18.9.2010 ...

- Hrušovany - Hevlín: 30.06.2010 byla z rozhodnutí kraje zastavena osobní doprava na sedm kilometrů dlouhé trati spojující Hrušovany n.Jev. s Hevlínem. Děje se tak po téměř 140 letech, kdy byla na této trati zahájena pravidelná osobní doprava. Prostřednictvím fotografií se podíváme v první části na poslední měsíce provozu "osobky", ve druhé pak na smutný 30.červen 2010 ...

- Prostějov - Senice n.H.- Olomouc: V sobotu 19.6. vyrazil po tratích Hané zvláštní parní vlak tažený olomouckým Kremákem 534.0432 v rámci akce "Vlakem za drakem a Parním vlakem s Agelem" ...


- Vrútky a okolí: Ve dnech 28.-30.5.2010 se v prostorách RD Vrútky konala tradiční akce u příležitosti Mezinárodního dne dětí pod názvem Železnica pre deti. Nosným programem této akce je výstava historické, ale i soudobé kolejové techniky včetně hvězdicových jízd zvláštních vlaků v okolí Vrútek ...


- Horní Lideč - Bylnice: V rámci zahájení nové turistické sezóny na hradě Brumov byla uspořádána jízda zvláštního parního vlaku v trase Rožnov p.Rad. - Val.Meziříčí - H.Lideč - Bylnice a zpět. V čele vlaku stanul valmezský Matěj 433.002, na postrku pomáhal Pielstick T466.0007 ...

- Olomouc - Senice n.H./Uničov: Propagační jízdy společnosti Student Agency v rámci projektu RegioJet se po týdenním pobytu na Kozí dráze a trati Ústí n.Lab.-Litvínov přesunuly na Moravu, konkrétně na Moravu. Žluté jednotky Desiro okusily během prezentačních jízd tratě na Senici na Hané a Uničov ...

- Děčín - Telnice: RegioJet společnosti Student Agency dává o sobě vědět. Ve dnech 24.-25.4. a 1.-2.5. proběhly první prezentační jízdy pro veřejnost a sice na trati č.132 Děčín - Oldřichov u Duchcova. Trať bez pravidelné osobní dopravy hostily při těchto jízdách motorové jednotky Desiro Classik ...

- D.Bousov - Kopidlno: Píše se 13.3.2010 a na části tratě č.063 Bakov n.Jiz. - Kopidlno končí pravidelná osobní doprava. Konkrétně se jedná o úsek Dolní Bousov - Kopidlno. Děje se tak po téměř 128 letech provozu. Je to jen další krok v postupném utlumování dopravy na této trati ...

- Nezamyslice - Olomouc: Ačkoliv turnusové nasazení olomouckých Bobin řady 141 skončilo s platností starého GVD, je možné zastihnout tyto letité stroje v rámci náhrad za neschopná vozidla i nadále. Jedna z možností se naskytla dne 18.2.2010 ...

- vlečka Seliko Olomouc: Vlečka Selika Olomouc v současné době využívá pro své potřeby přerovská opravna kolejových vozidel ČMŽO. Během února 2010 se zde krátce vyskytl plecháč 242.264-0 v novém korporátním nátěru ČD ...


- Lupěné - Krasíkov: FOTO návraty I - Prostřednictvím následujícího reportu se podíváme jak to vypadalo v údolí Moravské Sázavy před 5-ti lety. Tou dobou tu vrcholily práce na stavbě nových tunelových přeložek, a zároveň tu pěly svou labutí píseň mohutné šestinápravové nákladní lokomotivy řad 181/182 ...








Na Těšnov

22. května 2018 v 20:10 Tratě
Další lokalita kam se vypravíme za pozůstatky bývalých drah bude tentokrát území hlavního města Prahy. Pomocí fotografií si projdeme bývalou trať Rakouské severozápadní dráhy (ÖNVB) z Vysočan na Těšnov. Provoz byl zahájen 4.10.1873 nejprve na provizorní nádraží na Rohanském ostrově, v roce 1875 byla poté dráha prodloužena až na Severozápadní nádraží. To v pozdějších letech neslo názvy Denisovo, Vltavské, opět Denisovo a nakonec Praha Těšnov. Mezi Vysočany a Těšnovem se nacházela ještě stanice Libeň dolní nádraží a zastávka Karlín přístav. Osobní vlaky z těšnovského nádraží směřovaly na Turnov, Všetaty, Nymburk a Hradec Králové. Do počátku 30.let odtud vyjížděly i rychlíkové spoje. Tečku za celou tratí a také budovou těšnovského nádraží udělal projekt výstavby tzv. severojižní silniční magistrály. Ten záhy podstoupil realizaci a tak 1.7.1972 odjel z Těšnova poslední osobní vlak. Zdejší depo a jeho zázemí sloužilo provozu ještě do dubna 1973, pak byla část mezi nákladovým nádražím na Rohanském ostrově a Těšnovem definitivně opuštěna a snesena. Provoz na Rohanský ostrov se udržel do roku 1984, kdy byl i zde provoz zastaven a trať z Vysočan následně podstoupila zrušení a byla snesena.
Dnes již legendární hlavové nádraží s monumentální novorenesanční výpravní budovou má v podvědomí asi každý. Z vlastní budovy se do dnešních dnů kromě sochařské výzdoby a jiných cenných prvků uložených v depozitu Muzeu hlavního města Prahy nedochovalo prakticky nic. 16.3.1985 byla i přes protesty a vysokou památkovou hodnotu odstřelena 400 kg trhaviny. Místo, kde budova stála, dnes vyplňuje travnatá plocha s parčíkem ohraničená betonovým valem silniční magistrály. Prakticky nic, co by lákalo sem vážit cíleně kroky. To samé však neplatí o navazujícím drážním tělese směrem k Vysočanům. Zde se i přes dynamicky měnící ráz pražské zástavby do dnešních dnů dochovalo hned několik zajímavých artefaktů na bývalou dráhu.
Pojďme se projít mezi Vysočany a Těšnovem a objevme památky na tuto zajímavou a ve své době významnou dráhu. Naše putování zahájíme na vysočanském nádraží.


.
Výpravní budova vysočanské stanice. Z tohoto nástupiště se vlaky vydávaly na Těšnov
Těšnovská trať se z vysočanské stanice odkláněla na libeňském zhlaví v úrovni Podvinnského parku. Dnes je výměna již snesená
Odklon bývalé tratě dnes připomíná dochované štěrkové lože s pražci a atypicky umístěné sloupy trolejového vedení
Po pražcích z počátku betonových, následně dřevěných se v klesání a levotočivým obloukem ocitneme na okraji údolí říčky Rokytky
Její tok trať překonávala pomocí mohutného viaduktu
Z něj se do dnešních dnů dochovaly krajní zděné části. Středová ocelová konstrukce byla již před lety snesena
Těšnovská strana mostu ...
... a vysočanská
Celkový pohled na dispozici bývalého mostu v pohledu od usedlosti Kolčavka
A závěrem pohled z těšnovské strany mostu směrem na Vysočany
Na navazujícím náspu k Těšnovu jsou dochované souvislé řady pražců
.
.
Násep je ve svém pokračovaní odtěžen a další pokračování tratě pohltila estakáda a nájezdy na Čuprovu ulici
.
Po překřížení s Čuprovou ulicí se trať stočila do ulice Na Žertvách. Mimoúrovňové křížení s turnovskou tratí řešené tunelovým podjezdem v náspu bylo ještě za provozu nahrazeno soustavou mostů tzv. Holešovické přeložky
Stejné místo v pohledu z ulice Na Žertvách
Ulice Na Žertvách, jejímž středem trať procházela. Dnes by to řekl již jen málokdo. Blíže k Palmovce je v její stopě vedena tramvajová trať
V ose jejího pokračování se rozprostírá pláň bývalé stanice Libeň dolní s dochovanou výpravní budovou
.
Budova stojí v oploceném nepřístupném areálu, který využívá pro své potřeby firma Metrostav
.
Pláň někdejšího kolejiště libeňské stanice je z větší části nevyužita a zarůstá náletovou vegetací
Na těšnovském zhlaví se dochoval strážní domek u bývalého mostu nad silnicí Švábky
Zdejší ocelový most byl snesen, opěry odstraněny a nahrazeny zdmi opěrnými
Za ulicí Švábky pokračuje ještě pár desítek metrů torzo náspu, který se pozvolna ztrácí v rekultivovaném prostoru bývalé Rustonky. Tou byla zpočátku továrna na parní stroje vystavěná roku 1832, později ústřední dílny dopravního podniku
Plocha Rustonky byla kompletně rekultivována, takže dnes po ní již nic nenalezneme. Taktéž těleso trati zmizelo beze zbytku po výstavbě komunikace Pobřežní III
Na její pozůstatky narazíme až v ulici Sokolovské v podobě vyrovnaného nízkého náspu v souběhu se silnicí
.
.
.
.
V ose Urxovy ulice je opět přerušeno novou výstavbou kancelářských budov. V místě proskleněné budovy v pozadí se nacházel železniční most přes dnes již zasypané vltavské rameno bývalého karlínského přístavu
O to více působí mezi touto zástavbou jako zjevení dochované objekty někdejšího nádraží Praha Karlín v podobě výpravní budovy a staničního skladiště
.
Tyto nápadité objekty silně kontrastují s okolní moderní výstavbou
Dalšími kroky se dostáváme ke známému Negrelliho viaduktu
Těšnovská trať procházela jeho dvěma krajními oblouky. U vrcholu klemby jsou dosud patrné stopy po sazích z parních lokomotiv. Pohled směrem k těšnovskému nádraží
Za viaduktem se dráha stáčela levotočivým obloukem v místech dnešního hotelového koplexu Hilton do prostoru těšnovského nádraží
Tímto záběrem se dostáváme na samý konec tratě. Zde se nacházela výpravní budova a kolejiště těšnovského nádraží. Dnes je tu pouze travnatá plocha nevelkého parčíku a přilehlého parkoviště, nic co by připomínalo kdysi vznosné nádraží
.
.
Text a foto: Michal Boček
(dokumentace: 12/2015 )

Použitá literatura:
Zrušené železniční tratě v Čechách, na Moravě a ve Slezsku (M.Jelen 2009)
ZMIZELÁ PRAHA - Nádraží a železniční tratě (Paseka, Kateřina Bečková 2009)



Putování za břidlicí (2)

2. května 2018 v 22:57

díl druhý: Velká Střelná

Naše druhé putování za břidlicí nás zavede do samého srdce vojenského výcvikového prostoru Libavá. Na dohled od "Pozorovatelny", u vojenské střelnice, se nachází jedno z největších těžených ložisek břidlic na Moravě. Jižně od bývalé obce Velká Střelná na tzv. Olomouckém kopci, což je protáhlý severojižní hřbet centrální části Oderských vrchů, se rozprostírají rozsáhlé odvaly a dobývky náležící k soustavě šachet hlubinného dolu, tzv. Jánského dolu.
Zdejší ložisko patří k největším v celé střední Evropě. Mocnost tu dle průzkumů z roku 1947 dosahuje až 100 metrů. Těžba na této lokalitě je popisována již v 16.stol., intenzivněji pak po roce 1832. Zdejší klimatické podmínky mající za důsledek dlouhé a tuhé zimní období značně omezující povrchovou těžbu, vedly v roce 1889 k započetí dobývání také hlubinným způsobem. Ve zdejších dolech pracovalo tehdy až 500 horníků. Od 1.světové války do roku 1932 byla těžba zastavena. O její obnovu se zasadila firma J.Říhák z Olomouce. Ta zde zaměstnávala na 150 pracovníků. Během 2.sv.války se důlního závodu ujala německá firma Heinz, Tatzel und Co., pod níž tu pracovalo na 200 válečných zajatců. Po válce přešly doly do národního správcovství. Ukončení těžby na Olomouckém kopci v roce 1947 mělo spojitost se zřízením vojenského prostoru.
Velké zásoby nevytěžené suroviny vedly v roce 1992 k pokusu o obnovení těžby. O tu se pokusila firma Moravské břidlicové doly a.s. z Lipníku nad Bečvou. V letech 1992 - 1994, zde bylo za více než 70 mil.Kč vyraženo nové důlní dílo moderní technologií, pojmenované po Janu Maximiliánu Říhákovi důl Jan. Průzkumná velkoprofilová štola ražená z údolí Střelenského potoka sice dosáhla ložiska, ale s těžbou se již nezapočalo. Horší geologické podmínky značně prodražující ražbu nových chodeb a střety se zájmy armády vedly v roce 1994 k zastavení těžby a opuštění lokality.
Vojenský prostor je také jedním z důvodů, proč lokalita není veřejnosti přístupná a to ani při každoroční cykloturistické akci Bílý Kámen.

.
Pozůstatkem těžby břidlice u Velké Střelné jsou rozsáhlé haldy jen pozvolna zarůstající vegetací
.
Narazit tu lze na zbytky provozních a technologických budov
V celém prostoru se dosud dochovalo hned několik důlních jám náležících k hlubinné těžbě
Ústí výdušné jámy č.4 hluboké 190 metrů
Výdušná jáma č.4
Pozůstatky zařícené těžní jámy
.
.
Na okraji odvalu ční ocelová těžní věž Jánského dolu, dnes coby zdroj pitné vody pro město Libavá
.
.
.
.
.
.
Jasným důkazem o rozsahu těžby na Olomouckém kopci je mohutný odval nad údolím Střelenského potoka
Část z něj již byla odtěžena
Novodobý pokus o těžbu břidlice představuje moderně ražená průzkumná štola z údolí Střelenského potoka
.
Trafostanice a montovaný objekt sloužící po dobu výstavby dolu jako provozní zázemí
Současný stav průzkumné štoly ražené v letech 1992 - 1994


Zdroje a použitá literatura: