Červenec 2018

Úvodník

20. července 2018 v 21:28 Úvod
Od vzniku těchto stránek uběhlo již 6 let, takže je nejvyšší čas na alespoň pár kosmetických změn. V rámci nejbližších aktualizací bych se rád zaměřil na problém základního rozhraní jednotlivých sekcí v hlavním menu. S narůstajícím rozsahem publikovaných článků již současná koncepce přestala vyhovovat a web jako takový se stával dosti nepřehledným. Vlastní změny tak budou spočívat v úpravách menu jednotlivých sekcí, do kterých se bude vstupovat z nového hlavního menu vlevo nahoře. Jednotlivé články v sekcích budou chronologicky řazeny dle data vydání v podobném duchu jako jsou publikovány nejnovější články na úvodní stránce. Tj. krátký popis včetně klikacího odkazu (text/fotka). Zpracované sekce TOVAČOVKA a ÚZKOROZCHODKY doplněny o ZRUŠENÉ TRATĚ.

Články zde publikované si nedávají za cíl o podrobnější zmapování daných lokalit. Cílem je poskytnutí alespoň základních parametrů včetně fotografické dokumentace.

Co je nového na stránkách?

Aktualizace - 20.07.2018


- Výpravy za břidlicí (3) - ve třetí části naše další kroky zamíří do údolí řeky Moravice. Zaříznutý kaňon pod Kružberskou přehradou ukrývá hned několik zajímavých důlních děl. Jedním z nich je i tzv. Pollakova štola ...


- Skalsko - Chotětov - V cyklu putování po zrušených a opuštěných tratích zavítáme tentokráte na Mladoboleslavsko. Navštívíme bývalou místní dráhu Skalsko - Dolní Cetno - Chotětov. S dopravou na této trati jsme se rozloučily již v roce 1974 ...

- Praha Vysočany - Praha Těšnov - Další lokalita kam se vypravíme za pozůstatky bývalých drah bude tentokrát území hlavního města Prahy. Pomocí fotografií si projdeme bývalou trať Rakouské severozápadní dráhy (ÖNVB) z Vysočan na Těšnov ...

- Výpravy za břidlicí (2) - Naše druhé putování za břidlicí nás zavede do samého srdce vojenského výcvikového prostoru Libavá. Na dohled od "Pozorovatelny", u vojenské střelnice, se nachází jedno z největších těžených ložisek břidlic na Moravě - Velká Střelná

- Výpravy za břidlicí (1) - Putování do míst věčné tmy, chladu a vody začneme jak jinak než v Budišově nad Budišovkou. Městě, které je s břidlicí úzce spjato a je pomyslným centrem zdejšího kraje břidlice. Na dlouholetou těžbu a zpracování břidlice upomíná už od roku 1996 muzeum břidlice ...

- Studénka - Štramberk - Po čase se znovu vrátíme na trať č.325, konkrétně mezi města Příbor a Kopřivnice. Naším objektem zájmu bude tentokrát původní trasa dráhy přes obec Lubina, kterou nahradila v roce 1971 nově vybudovaná přeložka ...

- Bruntál - Malá Morávka - Letošní první jízdy osobních vlaků na takřka zapomenuté trati z Bruntálu do Malé Morávky se uskutečnily v samém závěru měsíce února. V rámci konání Olympijského festivalu v Karlově pod Pradědem sem bylo poslední únorovou sobotu vypraveno hned několik párů vlaků ...

- Nezamyslice - Morkovice - 23.1.2018 uplynulo již neuvěřitelných 20 let od doby, kdy z Morkovic odjel poslední osobní vlak. 12 km dlouhá lokální trať z Nezamyslic do Morkovic by v letošním roce oslavila již 109.narozeniny. Bohužel nestane se tomu tak, neboť osud tomu chtěl jinak ...



FOTO týdne

742.336-1+742.186-0 Chornice (12.08.2018) © Michal Boček

Aktuálně od kolejí, pozvánky na akce:

.
.

Aktuálně z " Tovačovky " a okolí - červenec 2018


- 3.-4.8.2018 zavítal do Tovačova objednaný neveřejný osobní vlak tvořený sólo motorovým vozem M131.1454


- 30.7.2018 - dokončen perón u koleje č.2, včetně přechodů pro pěší

Tovačov (30.7.2018)

- 26.7.2018 se do Tovačova podívala automatická strojní podbíječka UNIMAT 08-275 ASP 180 TSS Traťová strojní společnost a.s. Během dne byla dokončena náhrada výměn č.3 a 4 kolejovými poli. Následné práce budou probíhat finální úpravou kolejiště, zbudováním nástupiště u koleje č.2 a přesun zabezpečovacích prvků do nových poloh.

Podbíječka UNIMAT 08-275 během prací na tovačovském zhlaví (26.7.2018 © Olga Bočková)

- 23.7.2018 se rozběhly práce na rekonstrukci kolejiště v Tovačově. Při nich dojde ke snesení bývalé 3.staniční koleje, která je již několik let odpojená a administrativně zrušená. Dvojice bývalých výměn č.3 a 4 budou nahrazeny kolejovým polem.

Stav prací na kojetínském zhlaví k 25.7.2018

- 11.7.2018 započaly práce na rekonstrukci perónů v Tovačově. Jako první byl dosypán v délce cca 80 metrů u I.staniční koleje. Zároveň se rozbíhají práce na snesení bývalé výměny č.3 na kojetínském zhlaví a její náhradu kolejovým polem.

.

- 09.06.2018 odjela prozatím poslední souprava ložených vozů prefabrikovanými dílci ze závodu Goldbeck v Tovačově. Pro švédského zákaznika tu bylo naloženo celkem 19 vozů Res. O vozbu se dělila lokomotivní řada 731 a 742 ČDC

- 04.06.2018 obnovena nakládka štěrkopísku na skašovské štěrkovně. Rozsah a koncepce nakládky zůstává totožný s uplynulými roky. Vozbu souprav zajišťuje ČDC stroji řady 742

- 28.5.2018 započaly přepravy betonových prefabrikátů ze společnosti TOPOS Tovačov (Goldbeck) pro švédského zákazníka. Vozby se zhostila řada 731, ložené soupravy jsou expedovány v počtu 5x Res/den

731.009-7+731.026-1 během manipulace s vozy v Tovačově (31.5.2018)

- 26.5.2018 vyrazily k Tovačovu letošní první osobní vlaky pro veřejnost a to hned stylově. Do čela zvláštních vlaků se postavila parní lokomotiva 213.901 brněnského spolku KPKV (Klub přátel kolejových vozidel Brno), které sekundovala dvojice motorových vozů M131.101 "Hurvínek" a M120.417 "Věžák" spolu s přípojnými vozy Blm. Směrem k Tovačovu se souprava otočila během dne celkem čtyřikrát.

Parní lok.213.901 společně s motorovými vozy M131.101 a M120.417 opouští cestou do Kojetína město Tovačov (26.5.2018)

- 7.4.2018 zavítal na tovačovskou trať zvláštní neveřejný osobní vlak vedený olomouckým brejlovcem 754.080-0 s dvojicí vozů 51 54 89-80 022-4 SR + 51 54 82-40 379-4 BDs v rámci tzv. "Hanáckého kolečka".

754.080-0 během pobytu v Tovačově (07.04.2018)

- v první polovině ledna 2018 pokračovala nakládka vozů prefabrikovanými dílci na vlečce tovačovské prefy Goldbeck. Vozy směřovaly do Polska.

731.009-7 vracející se s loženými vozy z Tovačova zpět do Kojetína právě míjí lobodický závod BTK Betonika (02.01.2018)

- 9.12.2017 se uskutečnily poslední veřejné jízdy zvláštních vlaků v roce 2017 u příležitosti konání vánočního programu na zámku v Tovačově. Do čela vlaků se postavila motorová jednotka 814/914.028, v odpoledních hodinách střídaná motorovým vozem 810.173

- ve dnech 21. a 22.10.2017 se uskutečnily tradiční jízdy zvláštních vlaků při příležitosti konání slavnostního výlovu Hradeckého rybníku v Tovačově. Letošní vozbu zajistila Berta 749.254-9 spolu s vozy Bmx, zpestřená o nedělní nasazení Singrovky M240.0113

- v průběhu 42. a 43.týdne probíhá na vlečce štěrkoven na Skašově výměna vyžilých dřevěných pražců za nové

- 13.10.2017 přijel na deponii na vlečku Prefy TOPOS v Tovačově motorový vůz M240.0113 KPKV. Zde setrvá do 22.10., kdy bude dále pokračovat do Brna


- 27.9.2017 ukončena vozba štěrkopísku z vlečky Českomoravského štěrku na Skašově. Letošní vozba se nesla v podobném ducha jako minulou sezónu, tj. nakládka probíhala pouze v měsících červen a září v rozsahu cca 3 ložené soupravy týdně

- v září 2017 došlo k výměně výstražníků typu AŽD-71 na přejezdech P7216 a P7217 za typ AŽD-97

- v průběhu měsíce září se v areálu firmy KŠ Prefa na Skašově objevila vozová skříň původem ze služebního vozu


- od 4.9.2017 obnovena vozba štěrkopísku v relaci Skašov - Polanka n.O. v rozsahu tři ložené ucelené soupravy vozů Faccs týdně

- 30.07.2017 opustila tovačovskou deponii Karkulka T 444.1516 KPKV. Vlastní silou byla přepravena do Brna, kde ji v nejbližší době čeká nasazení v čele pracovních vlaků na trati 250

Objektiv fotoaparátu zachytil T444.1516 při převozu do Brna u bývalé zastávky Oplocany (30.7.2017)

- 11.7.2017 zavítal na Tovačovku měřící vlak v čele s lok. 750.330-3
750.330-3 v čele měřícího vlaku v Tovačově před návratem do Kojetína © Olga Bočková

- Silné poryvy větru způsobily dne 29.6.2017 pád osvětlovacího tělesa stožárové lampy v tovačovské stanici na kojetínském zhlaví.
Lampa na kojetínském zhlaví v Tovačově po pádu osvětlovacího tělesa (30.6.2017)

- souhra několika náhod zavála ve středu 21.6.2017 na Tovačovku vzácného hosta v podobě kotlového vozu Zaces 37 80 7873 601-4 společnosti NACCO. Ten byl po vyložení na vlečce v Chropyni obsluhou Mn (742.224-9) stažen spolu s prázdnými vozy Res určenými pro nakládku v Goldbecku do Tovačova. Vzhledem k tomu, že tento typ vozů na Tovačovku nezajíždí, jednalo se o naprostou mimořádnost!

Kotlový vůz společnosti NACCO řazený v Mn vlaku po příjezdu do Tovačova (21.6.2017) © Olga Bočková

- 14.06.2017 byly k nakládce do Prefy Goldbeck v Tovačově přistaveny první plošinové vozy Res.

742.224-9 posunuje s vozy v areálu prefy Goldbeck v Tovačově (16.6.2017) © Olga Bočková

- 05.06.2017 byla v rámci postupující modernizace závodu Prefy TOPOS (dnes Goldbeck) zahájena demolice 60 m vysokého komínu, patřící k někdejšímu guttmanovskému cukrovaru.
Postup prací názorně dokumentuje dvojice přiložených snímků. První snímek byl pořízen 29.5.2017, tj. 8 dní před zahájením demoličních prací. Druhý dokumentuje stav ke dni 15.6.2017, kdy práce již pokročily na postupném odbourávání osmiboké části.
29.05.2017
15.06.2017

- snímek níže dokumentuje aktuální stav bývalého staničního skladiště v Tovačově ke dni 5.6.2017


- 01.06.2017 byla zahájena vozba štěrkopísku z vlečky štěrkoven na Skašově. Koncepce vozby zůstává stejná jako v posledních letech, tj. 1x souprava 29 vozů Faccs za den, rozdělená a odvážená postupně po 3 částech (10+10+9). Četnost vozby 2 až 3 soupravy za týden. Předobjednávka prozatím do konce června.

- 29.05.2017 - proveden postřik tratě kropícím vozem včetně vlečky štěrkoven proti nežádoucímu plevelu.

- 19.04.2017 zavítala na trať opět po roce měřící drezína MD-1 TÚDC Praha v rámci periodických jízd měření železničního svršku.


- 16.03.2017 proběhly oslavy 10 let působení spolku Kroměřížská dráha na trati z Kojetína do Tovačova. Během dne byly k Tovačovu vypraveny celkem čtyři páry spojů zvláštních vlaků tažených parní lokomotivou 213.901 typového označení BS 200 s trojicí přívěsných vozů Blm a motorovým vozem M131.1454.

- Díky výlukové činnosti na trati č.300 ve dnech 11.-18.10.2016 vyvstal problém se zajištěním obsluhy vlečky Goldbecku v Tovačově. Nemožnost jakékoliv obsluhy ze strany společnosti ČDCargo, dala příležitost k využití v Tovačově jinak pouze deponované lokomotivě T444.1516 spolku KPKV Brno. Aby se minimalizoval dopad na harmonogram nakládky, bylo dopředu zajištěno předzásobení vozů přístavbou do Tovačova dne 10.10.2016. "Karkulka" tak svoji hlavní úlohu plnila v podobě vzájemné výměny prázdných vozů za ložené mezi areálem prefy a stanicí.

T444.1516 KPKV posunuje s vozy v Tovačově (12.10.2016) © Olga Bočková

- 5.10.2016 bylo dosaženo mety 100 naložených vozů závodem Goldbeck v Tovačově !!! Prefabrikované dílce směřují na stavbu logistické haly do Švédska. V čele vlaků se střídají stroje řad 731 a 742

742.139-9 před odjezdem z Tovačova do Kojetína s loženými vozy z místní Prefy (07.10.2016)
© Olga Bočková

- S koncem září započala další z odstávek na vlečce štěrkoven na Skašově. Letošní sezóna se tak řadí mezi ty hodně slabé. Plnohodnotný provoz se tak doposud odehrával pouhé dva měsíce (červen, září).

- v polovině září postoupily rekonstrukční práce na staničním skladišti do třetí etapy. Po dohotovení vnějšího ostění, bylo započato s rekonstrukcí střešní konstrukce včetně krytiny. Zároveň došlo na vyzdívání vnitřních příček a pro vytápění objektu byl následně vztyčen komín.

.

- první zářijový týden došlo k odstranění pozůstatků bývalého světelného vjezdového návěstidla do Tovačova.

- 8.8.2016 byla zahájena o tři týdny odložená obsluha tovačovské Prefy Topos. Pěticí vozů Res jsou expedovány prefabrikované dílce pro švédského zákazníka. Vozby manipulačních vlaků se prvního dne zhostil stroj 731.029-5
731.009-7 sestavuje dne 9.8.2016 v Tovačově soupravu Mn vlaku, který se po chvíli vydá na zpáteční cestu do Kojetína ( © Olga Bočková )
- Ve dnech 18. a 19.7.2016 si v Tovačově odbyla svoji premiéru řada 731 ! Stroj 731.021 se zde ukázal s dvojicí manipulačních vlaků v rámci obsluhy Prefy Topos (Goldbeck)

- 11.7.2016 vypravena z Tovačova první ložená souprava vozů Res. Obsluhy se znovu zhostil stroj 742.433

- (7/2016) práce na rekonstrukci staničního skladiště v Tovačově postoupily na trakt od města


- 8.7.2016 proběhl návoz prvních vozů k nakládce do tovačovské Prefy TOPOS - člen německé skupiny Goldbeck. Po dobu letních měsíců by měla být po kolejích zrealizována zakázka na výstavbu logistické a výrobní haly ve Švédsku. Návozu vozů se účastnil stroj 742.433

- 2.6.2016 proběhla první obsluha vlečky štěrkoven na Skašově. Navezana byla souprava 27 vozů Faccs a odvezeno 6 správkových vozů. Obsluhy vlečky se zhostila lok. 742.334

- Ve druhé polovině května postoupily rekonstrukční práce na staničním skladišti do druhé etapy, kdy jsou původní dřevěné obvodové nosné konstrukce postupně nahrazovány zděnou konstrukcí z cihel.

.

- Ve dnech 25.-26.4.2016 proběhla II.etapa výměny pražců pod výměnou P1 vlečky TOPOS Tovačov v km 10,312. Celkově bylo nahrazeno 15 ks vyžilých dřevěných pražců za nové. Práce tak navázaly na I.etapu, při které bylo začátkem února 2015 vyměněno na 20 ks.
- bývalé staniční skladiště v Tovačově prochází postupnou rekonstrukcí. Původní dřevěná podlaha poškozená hnilobou byla kompletně snesena a nahrazena povrchem ze stropních panelů Spiroll.

- Ve dnech 25.3-30.3.2016 proběhla výluka traťové koleje v rámci opravy povrchu přejezdu P7223 v místě křížení se silnicí II/367 u Uhřičic. Na výluku byly dne 27.3. nasazeny tato vozidla: podbíječka Unimat 08-275, kolejový pluh USP 3000C (obě vozidla v majetku TSS Grade Trnava), lok. 740.575-6 s šesticí samovýsypných vozů Facc společnosti Olomoucká dopravní s.r.o. ložených štěrkem. V rámci prací došlo k podbití a směrové úpravě traťového tělesa v km 3.6 - 3.7, dosypání štěrku v km 6.9 - 7.1 a směrové a výškové úpravě v místě železničního přejezdu P7223 u Uhřičic v km 4.7

Ranní návoz vozidel do míst opravných prací (27.03.2016)
Kolejový pluh USP 3000C během prací na uhřičickém přejezdu P7223 (27.3.2016)

- 7.12.2015 byly zahájeny práce na výměně kolejových obvodů železničního přejezdu P 7229 v km 9.800 u bývalé zastávky Oplocany. Dokončení a následné zprovoznění proběhlo 16.12.2015. V rámci prací došlo k výměně výstražníků vzoru AŽD 71 za vzor AŽD 97 bez pozitivní signalizace.


- 30.9.2015 byla po měsíční odstávce znovuobnovena nakládka štěrkopísku na Skašově v rozsahu Po, St, Pá čítající jednu naloženou ucelenou soupravu o 29 vozech Faccs za den.

- o víkendu 15.-16.8.2015 se uskutečnil další ročník jízd na festival Tovačovský PORTÁL a Kojetínské Hody. Zatímco v sobotu brázdil koleje tovačovské dráhy motorový vůz M131.1454 s přívěsným vozem Blm, neděle byla ve znamení hostujícího stroje T334.0090 s dvojicí vozů řady Be "Rybák"

- 3.8.2015 byla ukončena měsíční odstávka vozby štěrkopísku ze štěrkovny na Skašově.

- v červenci 2015 provedla společnost Geodetika s.r.o. Prostějov na základě veřejné zakázky SŽDC s.o. stabilizaci, zaměření a výpočet ŽBP v km 0,5 až 10,9 trati Kojetín - Tovačov. Na trati bylo zaneseno celkem 44 bodů v rozestupu cca 200 m v číselném intervalu 501 - 544
.

- 24.6.2015 proběhlo na trati měření železničního spodku georadarovou metodou. Vlastního měření se účastnila lokomotiva 749.018-8 ČDCargo SOKV České Budějovice a měřící vůz SŽDC 99 54 9 362 001-8 diagnostické soupravy - NDT.


- Na přelomu duben/květen 2015 došlo na železničním přejezdu P 7223 (silnice II/367) k náhradě výstražníků typu AŽD 71 za typ AŽD 97 s pozitivní signalizací.


- Dne 9. a 13.4.2015 provedla obsluhu štěrkovny lok. řady 731. Pro Tovačovku ne zrovna typická řada se zde sporadicky vyskytuje již několikátým rokem. Ve čtvrtek (09.04.) se na trať podíval stroj 731.039, v pondělí pak 731.002 (13.04.)

731.002-2 jako Vleč 81090 u bývalé hlásky Skašov (13.04.2015)

- V úterý 7.4.2015 po zimní odstávce opětovně ožila vlečka skašovské štěrkovny. Manipulaci na štěrkovně zajistil stroj 742.158-9

- od 4.4.2015 bude do prodeje uvedena nová Výroční turistická známka připomínající výročí 120 let trati Kojetín - Tovačov. Její prodej bude po celý rok zajištěn v pokladně na zámku v Tovačově a během jízd zvláštních vlaků na Tovačovce u vlakového personálu Kroměřížské dráhy. Prodejní cena je stanovena na 30.- Kč za kus.


- 2.4.2015 zavítal po roce na koleje tovačovské tratě měřící vlak TÚDC Praha SŽDC v podání měřící drezíny MD 1

Tovačov (02.04.2015)
Tovačov (02.04.2015)

- začátkem února 2015 došlo k výměně 20 ks dřevěných pražců pod výměnou P1 v km 10,312 vlečky TOPOS (Goldbeck). Od 25.9.2014 zde kvůli nevyhovujícím parametrům byla zavedena pomalá jízda. Dále došlo k rekonstrukci železničních přejezdů. Na předešlé rekonstrukce přejezdů P7227 a 7229 kryté nově pryžovými panely systému Strail navázala rekonstrukce přejezdů P7216 - 7218, 7220 - 7222, 7224 - 7226, 7228 formou výměny stávajících dělených betonových panelů za nové. Vyjímku tvoří přejezd P7217, kde byly aplikovány pryžové panely systému Strail.

Přejezd P7224 v traťovém úseku Uhříčice - Lobodice po výměně středových panelů (22.2.2015)
Leden

- Letošní první Mn vlak zavítal na trať dne 27.1.2015. Jednalo se obsluhu vlečky SKANSKA na Skašově, kam byla strojem 742.079 přistavena k nakládce čtveřice oplenových vozů Scmms.

Ložené vozy Scmms připravené k expedici (28.1.2015)

- V letošním roce si připomínáme kulaté výročí 120 let trati Kojetín - Tovačov. Hlavní část oslav proběhne o prodlouženém zářijovém víkendu 26.-28.9.2015, kdy k Tovačovu vyrazí zvláštní vlaky tažené parní lokomotivou. Video níže bylo odvysíláno na kanálu České televize dne 8.5.1995 a zachycuje stoleté oslavy dráhy.


archiv aktualit 2014 - 2011 ZDE


Po úzkých kolejích

20. července 2018 v 21:28 Úzkorozchodné dráhy

Úzkorozchodné dráhy na povrchu i v podzemí

Úzkorozchodné dráhy zaujímají specifický druh kolejové dopravy. Své uplatnění nalezly všude tam, kde bylo potřeba přepravit velké množství těžkého materiálu či okolnosti provozu bránily použití jiného dopravního prostředku. S rozšiřující se automobilovou dopravou a s rostoucími požadavky na zefektivnění dopravy, začaly tyto kolejové systémy pozvolna mizet. Dnes tak z dříve rozsáhlých systémů roztroušených po celé republice v cihelnách, továrnách, pilách, lomech apod. lze nalézt jen nepatrné torzo, přežívající víceméně dílem náhody. Své uplatnění dodnes nacházejí hlavně v dolech, ovšem i zde ze se jejich podíl zmenšuje ve prospěch pásové dopravy či závěsných drah.

2018

- Výpravy za břidlicí (3) - ve třetí části naše další kroky zamíří do údolí řeky Moravice. Zaříznutý kaňon pod Kružberskou přehradou ukrývá hned několik zajímavých důlních děl. Jedním z nich je i tzv. Pollakova štola ...


- Výpravy za břidlicí (2) - Naše druhé putování za břidlicí nás zavede do samého srdce vojenského výcvikového prostoru Libavá. Na dohled od "Pozorovatelny", u vojenské střelnice, se nachází jedno z největších těžených ložisek břidlic na Moravě - Velká Střelná

- Výpravy za břidlicí (1) - Putování do míst věčné tmy, chladu a vody začneme jak jinak než v Budišově nad Budišovkou. Městě, které je s břidlicí úzce spjato a je pomyslným centrem zdejšího kraje břidlice. Na dlouholetou těžbu a z pracování břidlice upomíná už od roku 1996 muzeum břidlice ...

2017

- Lesní dráha Dětřichov n.B. - Dětřichovská dráha jako jediná z jesenických lesních drah využívala k dopravě vytěženého dřeva lokomotiv. Nejprve v parní trakci, později také pomocí dieselových lokomotiv. Drží také primát poslední provozní lesní úzkokolejky na jesenicku. Provoz se zde zastavil v roce 1968 ...

- Lesní dráha Kouty n.D. - Ve výčtu lesních drah v Jeseníkách nelze opomenout lesní dráhu na úpatí Černé Stráně ležící nad zástavbou Koutů nad Desnou. Technicky velice zajímavě řešená síť úzkorozchodné dráhy s animálním provozem v kombinaci s několika svážnicemi bude dalším cílem našeho putování po úzkorozchodných drahách ...

- Lesní dráha v Bílé - letos je tomu přesně 70 let co utichl klapot ocelových kol na lesní dráze v Bílé. Navštivme tento zapomenutý kraj a vydejme se po pozůstatcích této zajímavé dráhy ...


2016

- Lomová dráha Bohdíkov - Coby kamenem dohodil od vápenky v Komňátce existoval podobný provoz také v sousedním Bohdíkově. Také zde využívala místní vápenka k dopravě vytěženého vápence úzkorozchodnou dráhu. Ta měla i jednu zvláštnost - část trati byla vedena v podzemí 965 m dlouhou štolou ...

- Lesní dráha Branná - v návaznosti na pojednání o lesní dráze Františkov se tentokrát vypravíme na další lesní dráhu v okolí Branné. Naše kroky budou směřovat do údolí Klepáčského potoka, kde od roku 1900 vedla gravitační lesní dráha s animálním trakcí o rozchodu kolejí 700 mm ...

- Důl RAKO - Souhra několika náhod mi umožnila zhlédnout jeden z posledních funkčních malodolů na našem území, nacházející se jen pár kilometrů od Rakovníka u obce Lubná. Důl Rako v Lubné u Rakovníka je posledním činným hlubinným dolem na žáruvzdorné jílovce u nás ...

- Dělostřelecká tvrz Hůrka - Na území dnešní České a Slovenské republiky jsou dosud rozsety tisíce betonových pevnostních staveb budovaných v letech 1935 - 1938 na obranu před nacistickým Německem. Jednou z nich je i dělostřelecká tvrz Hůrka, které jsou věnovány následující řádky ...

2015

- Rajnochovice - Morava a Slezsko nikdy neoplývalo velkým množstvím lesních železnic tak jako tomu bylo třeba u našich východních sousedů. Přesto tu svého času fungovalo hned několik zajímavých systémů, které i dnes budí zaslouženou pozornost. Za jednou z nich se vypravíme do Hostýnských vrchů ...

- Františkov - Pohoří Hrubého Jeseníku ukrývá nejednu železniční zajímavost. Ať už jde o všeobecně známý Slezský Semmering či nejvýše položenou rychlíkovou stanici na Ramzové. Rozsáhlé lesní porosty v dřívějších letech poskytovaly slušné vyžití hned několika lesní železnicím. A právě na jednu z nich se teď vypravíme ...

- Důl Hřebeč - kdo by neznal Mladějovskou průmyslovou dráhu. Trať vedená překrásnou přírodou Českomoravského pomezí s dosud funkčním parním provozem je cílem nejednoho návštěvníka. To stejné však nelze říct o areálu dolu Hřebeč, který je s mladějovskou dráhou nedílně spjat ...

2014

- Chrustenice - Ani tentokrát nevybočíme z řady a navštívíme další důlní dráhu tentokrát v podzemí dolu Chrustenice. Ačkoliv tu těžba železných rud skončila již v roce 1965, je možné i dnes podzemí navštívít a to hlavně zásluhou party dobrovolníků, kterým osud opuštěného podzemí nebyl lhostejný ...

- Jáchymov - Putování po úzkorozchodných dráhách nás opět zavede do světa věčné tmy. Tentokrát navštívíme důlní dráhu na štole č.1 v Jáchymově. Ta je součástí vznikající expozice sokolovského muzea na průzkumném důlním díle bývalých Jáchymovských dolů ...

2013

- Ejpovice - V putování po úzkých kolejích tentokráte zavítáme pod zem, do míst věčné tmy a navštívíme jednu skoro zapomenutou drážku. Abychom ji mohli navštívit, je třeba se vypravit do Plzeňského kraje, kde se na dohled od krajského města rozprostírá známá Ejpovická vodní nádrž ...

2012

- Dřínov - Dřínovská cihelna byla jednou z několika posledních na Moravě, kde až do dnešních dnů přežívala technologie výroby s využitím kolejové dopravy. Úzkorozchodná drážka o rozchodu 600 mm v délce několika stovek metrů byla provozována s animálním pohonem s využitím několika točen a vrátku s navijákem ...

2011

- Stachelberg - v podhůří Krkonoš nedaleko obce Babí se rozprostírá největší vojenská dělostřelecká tvrz na našem území. Ačkoliv nebyla nikdy stavebně dokončena, dokáže i dnes návštěvníka ohromit svojí mohutností a rozlehlostí. Přijměte tedy pozvání k její návštěvě a sestupme po 186 schodech do jejího nitra ...

- Litice - z podhůří Jeseníků se tentokráte vypravíme až na samé dno skalního kaňonu Divoké Orlice pod majestátný hrad Litice nad Orlicí. Ve zdejší panelárně je dodnes v provozu úzká pro dopravu prefabrikovaných dílců ze závodu na překládkovou rampu u nádraží ČD.

- Bohdíkov - putování po úzkých kolejích nás tentokráte zavane do našich nejvyšších moravských hor - Jeseníků. Tradice těžby a zpracování vápence v okolí Bohdíkova sahá do více jak 130-leté historie. Podívejme se tedy na jeden z provozů, jenž k dopravě suroviny využíval úzkorozchodnou drážku, jehož historie se uzavřela v dubnu 1976.

2010

- Vidnava - putování po úzkých kolejích nás tentokrát zavede až na samotné polské hranice - do Vidnavy. Zdejší ložiska kaolínu se tu těžila již kolem roku 1796. K dopravě vytěžené suroviny z místa těžby do závodu byla od roku 1921 používána úzkorozchodná drážka o rozchodu 600 mm.

- Loštice - Jak se říká, pachatel se vrací na místo činu. V jednom zářijovém prosluněném dnu jsem se opětovně vypravil do Loštic, abych zjistil jaký je současný stav loštické cihelny na Výmolech ...


- Lesní Zátiší - Okolí Budišova nad Budišovkou je již od poloviny 19.století spojeno s těžbou pokrývačských břidlic. Hlubinných dolů a lomů tu fungovalo na 70. Navštivme tedy jedno místo spojené s těžbou břidlice s příznačným názvem Lesní Zátiší.


- Harrachov - V seriálu o úzkých kolejích tentokrát zavítáme do našich nejvyšších hor - Krkonoš. Zde na dohled od skokanských můstků v Harrachově se rozprostírá rozsáhlý dobývací prostor hlubinného rudného dolu. Areál dolu se nachází na levém břehu Mumlavy cca 1 km od známého Mumlavského vodopádu. Vlastní těžba byla zahájena v roce 1957 a trvala až do roku 1992 ...

- Františkovy Lázně - V dalším díle putování po úzkých kolejích zavítáme do západních Čech. V dnešní době svým provozním zaměřením jediná, dříve však patřící mezi početnou skupinu těchto drážek. Ano je řeč o přepravě rašeliny (slatiny) v lázeňském městě Františkovy Lázně ...

- Kašperské Hory - V roce 1982 nedaleko Kašperských Hor byl zahájen geologický průzkum zdejšího zlatonosného ložiska. Ten prováděl až do konce roku 1993 státní podnik Geoindustria Praha. Poté získala práva na průzkumové práce česko-kanadská těžení společnost TVX Bohemia důlní a.s. Ta zde setrvala až do roku 1998, kdy byl další průzkum firmě zakázán ...

- Loštice - Není tomu ještě tak dávno co v hliništi loštické cihelny byl slyšet klapot ocelových kol po křivolakých kolejničkách s vlaky naloženými cennou surovinou. Ano ještě v roce 2002 to byl každodenní pravidelný kolorit tohoto provozu. Bohužel pokrok se nedá zastavit a tak i zde došlo k nahrazení systému úzkorozchodné dráhy ...


Putování za břidlicí (3)

20. července 2018 v 21:26

Díl třetí: důl Nové Těchanovice, tzv. " Pollakova štola "

Po návštěvě muzea břidlice v Budišově nad Budišovkou a lokality Velká Střelná na Libavé naše další kroky zamíří do údolí řeky Moravice. Zaříznutý kaňon pod Kružberskou přehradou ukrývá hned několik zajímavých důlních děl. Jedním z nich je tzv. Pollakova štola. Zdejší důl na výrobu břidlicové střešní krytiny otevřel Franz Pollak, majitel novotěchanovického hostince na začátku 20.století. Důl byl otevřen dvojicí překopových štol. První zhruba 8 metrů nad hladinou řeky Moravice, dnes známá jako Pollakova štola. Druhá tzv.Stará Lhotecká štola o 50 metrů výše ve svahu. Důlní dílo v roce 1941 doplnila jáma Lhotka, která propojila Lhotecký důl na povrch. Její existence vyřešila nemalé komplikace Staré Lhotecké štoly zvláště v podobě větrání důlního díla (přísun čerstvých větrů, odvod zkažených větrů z podzemí) a také kratší vzdálenost v dopravě vytěžené suroviny na povrch. Její existenci však na konci války ukončilo zasypání. Po válce těžba pokračovala pouze na Pollakově štole, Lhotecký důl těžen nebyl. Dopravu v dole zajišťovala úzkorozchodná dráha o rozchodu 600 mm. Lokomotivní provoz tu nebyl zřízen, vozíky se dopravovaly ručně. Těžba probíhala zastaralými metodami a za zcela nevyhovujících pracovních podmínek. Částečné zlepší přišlo až v roce 1970, kdy byl vyražen větrací komín propojující Pollakovu štolu s dolem Stará Lhotecká štola. Jeho existence zabezpečila samovolné větrání dolu.
Provoz dolu fungoval do roku 1971, kdy byl pro celkové vytěžení ložiska ukončen a lokalita byla opuštěna. Těžba se přesunula do nově zřízeného moderního závodu ve Lhotce u Vítkova, na tzv. Důl Lhotka. To je již ale jiná kapitola břidlicového putování.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Text a foto Michal Boček

Použitá literatura: