Úvodník

4. december 2018 at 21:35 |  Úvod
Od vzniku těchto stránek uběhlo již 6 let, takže je nejvyšší čas na alespoň pár kosmetických změn. V rámci nejbližších aktualizací bych se rád zaměřil na problém základního rozhraní jednotlivých sekcí v hlavním menu. S narůstajícím rozsahem publikovaných článků již současná koncepce přestala vyhovovat a web jako takový se stával dosti nepřehledným. Vlastní změny tak budou spočívat v úpravách menu jednotlivých sekcí, do kterých se bude vstupovat z nového hlavního menu vlevo nahoře. Jednotlivé články v sekcích budou chronologicky řazeny dle data vydání v podobném duchu jako jsou publikovány nejnovější články na úvodní stránce. Tj. krátký popis včetně klikacího odkazu (text/fotka). Zpracované sekce TOVAČOVKA a ÚZKOROZCHODKY doplněny o ZRUŠENÉ TRATĚ.

Články zde publikované si nedávají za cíl o podrobnější zmapování daných lokalit. Cílem je poskytnutí alespoň základních parametrů včetně fotografické dokumentace.

Co je nového na stránkách?

Aktualizace - 19.11.2018

- Kralovice - Mladotice (162) - V době, kdy se rozhoduje o další budoucnosti části někdejší celostátní dráhy Rakovník - Mladotice jsem uskutečnil návštěvu tratě samotné, abych si udělal představu o jejím součastném stavu. Následující řádky se budou týkat dlouhodobě vyloučeného úseku Kralovice - Mladotice ...

- Hrušovany - Hevlín (245) - 10.11.2018 uspořádal Spolek pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě ve spolupráci se společností Railway Capital a.s. jízdu zvláštního vlaku do Hevlína. Cíl byl jasný - možnost projet si trať č.245 z Hrušovan nad Jevišovkou do Hevlína dokud to podmínky ještě umožňují ...

- Lomy Mořina - V roce 2018 si připomínáme výročí 50 let vlečky z Nučic, respektive Hořelic na Mořinu a 160 let Kladensko-Nučické dráhy. Při této příležitosti byly vypraveny zvláštní vlaky mezi Nučicemi a zpracovatelským závodem Lomů Mořina a to ve dvou dekádách ...

- Tovačovka - Ve dnech 20. a 21.10.2018 uspořádal spolek Kroměřížská dráha ve spolupráci s Klubem přátel kolejových vozidel Brno a společností Lokotrans servis s.r.o. další, v pořadí už 12.ročník jízd zvláštních vlaků na tradiční Výlov Hradeckého rybníka v Tovačově ...

- Trutnov - Žacléř (043) - 6.10.2018 se na jinak opuštěnou trať číslo 043 z Trutnova do Žacléře podíval zvláštní osobní vlak tvořený motorovým vozem M152.0604. Naskytla se tak jedinečná možnost svézt se do tohoto hornického města opět vlakem ...

- Vlárská dráha - Ve dnech 8. a 9.7.2017 se uskutečnila na Vlárské dráze pro uzavřenou společnost jízda zvláštního nákladního fotovlaku s dvojicí prototypových Zamračených T478.1001+1002, kterým sekundoval stroj T478.2069 ...

- Výpravy za břidlicí (4) - Z Pollakovy štoly je to jen coby kamenem dohodil do největšího a ve své době nejmodernějšího břidlicového dolu u nás. Tím je důl Lhotka, ležící u stejnojmenné vesnice zhruba 5 kilometrů severně od Vítkova ...


- Výpravy za břidlicí (3) - ve třetí části naše další kroky zamíří do údolí řeky Moravice. Zaříznutý kaňon pod Kružberskou přehradou ukrývá hned několik zajímavých důlních děl. Jedním z nich je i tzv. Pollakova štola ...


- Skalsko - Chotětov - V cyklu putování po zrušených a opuštěných tratích zavítáme tentokráte na Mladoboleslavsko. Navštívíme bývalou místní dráhu Skalsko - Dolní Cetno - Chotětov. S dopravou na této trati jsme se rozloučily již v roce 1974 ...

- Praha Vysočany - Praha Těšnov - Další lokalita kam se vypravíme za pozůstatky bývalých drah bude tentokrát území hlavního města Prahy. Pomocí fotografií si projdeme bývalou trať Rakouské severozápadní dráhy (ÖNVB) z Vysočan na Těšnov ...


FOTO týdne

M131.1443 Uhřičice (08.12.2018) © Michal Boček


Aktuálně od kolejí, pozvánky na akce:

.
.

Aktuálně z " Tovačovky " a okolí - prosinec 2018


- Vozba štěrkopísku ze skašovské štěrkovny v letošním roce pokračuje i v měsíci říjnu a to v ustáleném počtu dvou ložených ucelených souprav vozů Faccs o 29-ti vozech za týden.
První říjnový den roku 2018 se vozby štěrkopísku ze Skašova zhostil stroj 731.002-2 (01.10.2018)

- Ve dnech 18.-19.8.2018 se uskutečnily v pořadí již 12.jízdy na Tovačovský Portál a Kojetínské Hody. Zavedené spoje po celé dva dny pendlovaly mezi Kojetínem a Tovačovem, potažmo Kroměříží. Do provozu byl nasazen motorový vůz M286.1032 s vozem Blm z majetku brněnského spolku Hrbatá Máňa.

M286.1032 před chvílí při cestě do Tovačova minul bývalou hlásku Skašov u Lobodic (19.08.2018)

- 3.-4.8.2018 zavítal do Tovačova objednaný neveřejný osobní vlak tvořený sólo motorovým vozem M131.1454

- 30.7.2018 - dokončen perón u koleje č.2, včetně přechodů pro pěší

Tovačov (30.7.2018)

- 26.7.2018 se do Tovačova podívala automatická strojní podbíječka UNIMAT 08-275 ASP 180 TSS Traťová strojní společnost a.s. Během dne byla dokončena náhrada výměn č.3 a 4 kolejovými poli. Následné práce budou probíhat finální úpravou kolejiště, zbudováním nástupiště u koleje č.2 a přesun zabezpečovacích prvků do nových poloh.

Podbíječka UNIMAT 08-275 během prací na tovačovském zhlaví (26.7.2018 © Olga Bočková)

- 23.7.2018 se rozběhly práce na rekonstrukci kolejiště v Tovačově. Při nich dojde ke snesení bývalé 3.staniční koleje, která je již několik let odpojená a administrativně zrušená. Dvojice bývalých výměn č.3 a 4 budou nahrazeny kolejovým polem.

Stav prací na kojetínském zhlaví k 25.7.2018

- 11.7.2018 započaly práce na rekonstrukci perónů v Tovačově. Jako první byl dosypán v délce cca 80 metrů u I.staniční koleje. Zároveň se rozbíhají práce na snesení bývalé výměny č.3 na kojetínském zhlaví a její náhradu kolejovým polem.

.

- 09.06.2018 odjela prozatím poslední souprava ložených vozů prefabrikovanými dílci ze závodu Goldbeck v Tovačově. Pro švédského zákaznika tu bylo naloženo celkem 19 vozů Res. O vozbu se dělila lokomotivní řada 731 a 742 ČDC

- 04.06.2018 obnovena nakládka štěrkopísku na skašovské štěrkovně. Rozsah a koncepce nakládky zůstává totožný s uplynulými roky. Vozbu souprav zajišťuje ČDC stroji řady 742

- 28.5.2018 započaly přepravy betonových prefabrikátů ze společnosti TOPOS Tovačov (Goldbeck) pro švédského zákazníka. Vozby se zhostila řada 731, ložené soupravy jsou expedovány v počtu 5x Res/den

731.009-7+731.026-1 během manipulace s vozy v Tovačově (31.5.2018)

- 26.5.2018 vyrazily k Tovačovu letošní první osobní vlaky pro veřejnost a to hned stylově. Do čela zvláštních vlaků se postavila parní lokomotiva 213.901 brněnského spolku KPKV (Klub přátel kolejových vozidel Brno), které sekundovala dvojice motorových vozů M131.101 "Hurvínek" a M120.417 "Věžák" spolu s přípojnými vozy Blm. Směrem k Tovačovu se souprava otočila během dne celkem čtyřikrát.

Parní lok.213.901 společně s motorovými vozy M131.101 a M120.417 opouští cestou do Kojetína město Tovačov (26.5.2018)

- 7.4.2018 zavítal na tovačovskou trať zvláštní neveřejný osobní vlak vedený olomouckým brejlovcem 754.080-0 s dvojicí vozů 51 54 89-80 022-4 SR + 51 54 82-40 379-4 BDs v rámci tzv. "Hanáckého kolečka".

754.080-0 během pobytu v Tovačově (07.04.2018)

- v první polovině ledna 2018 pokračovala nakládka vozů prefabrikovanými dílci na vlečce tovačovské prefy Goldbeck. Vozy směřovaly do Polska.

731.009-7 vracející se s loženými vozy z Tovačova zpět do Kojetína právě míjí lobodický závod BTK Betonika (02.01.2018)

- 9.12.2017 se uskutečnily poslední veřejné jízdy zvláštních vlaků v roce 2017 u příležitosti konání vánočního programu na zámku v Tovačově. Do čela vlaků se postavila motorová jednotka 814/914.028, v odpoledních hodinách střídaná motorovým vozem 810.173

- ve dnech 21. a 22.10.2017 se uskutečnily tradiční jízdy zvláštních vlaků při příležitosti konání slavnostního výlovu Hradeckého rybníku v Tovačově. Letošní vozbu zajistila Berta 749.254-9 spolu s vozy Bmx, zpestřená o nedělní nasazení Singrovky M240.0113

- v průběhu 42. a 43.týdne probíhá na vlečce štěrkoven na Skašově výměna vyžilých dřevěných pražců za nové

- 13.10.2017 přijel na deponii na vlečku Prefy TOPOS v Tovačově motorový vůz M240.0113 KPKV. Zde setrvá do 22.10., kdy bude dále pokračovat do Brna


- 27.9.2017 ukončena vozba štěrkopísku z vlečky Českomoravského štěrku na Skašově. Letošní vozba se nesla v podobném ducha jako minulou sezónu, tj. nakládka probíhala pouze v měsících červen a září v rozsahu cca 3 ložené soupravy týdně

- v září 2017 došlo k výměně výstražníků typu AŽD-71 na přejezdech P7216 a P7217 za typ AŽD-97

- v průběhu měsíce září se v areálu firmy KŠ Prefa na Skašově objevila vozová skříň původem ze služebního vozu


- od 4.9.2017 obnovena vozba štěrkopísku v relaci Skašov - Polanka n.O. v rozsahu tři ložené ucelené soupravy vozů Faccs týdně

- 30.07.2017 opustila tovačovskou deponii Karkulka T 444.1516 KPKV. Vlastní silou byla přepravena do Brna, kde ji v nejbližší době čeká nasazení v čele pracovních vlaků na trati 250

Objektiv fotoaparátu zachytil T444.1516 při převozu do Brna u bývalé zastávky Oplocany (30.7.2017)

- 11.7.2017 zavítal na Tovačovku měřící vlak v čele s lok. 750.330-3
750.330-3 v čele měřícího vlaku v Tovačově před návratem do Kojetína © Olga Bočková

- Silné poryvy větru způsobily dne 29.6.2017 pád osvětlovacího tělesa stožárové lampy v tovačovské stanici na kojetínském zhlaví.
Lampa na kojetínském zhlaví v Tovačově po pádu osvětlovacího tělesa (30.6.2017)

- souhra několika náhod zavála ve středu 21.6.2017 na Tovačovku vzácného hosta v podobě kotlového vozu Zaces 37 80 7873 601-4 společnosti NACCO. Ten byl po vyložení na vlečce v Chropyni obsluhou Mn (742.224-9) stažen spolu s prázdnými vozy Res určenými pro nakládku v Goldbecku do Tovačova. Vzhledem k tomu, že tento typ vozů na Tovačovku nezajíždí, jednalo se o naprostou mimořádnost!

Kotlový vůz společnosti NACCO řazený v Mn vlaku po příjezdu do Tovačova (21.6.2017) © Olga Bočková

- 14.06.2017 byly k nakládce do Prefy Goldbeck v Tovačově přistaveny první plošinové vozy Res.

742.224-9 posunuje s vozy v areálu prefy Goldbeck v Tovačově (16.6.2017) © Olga Bočková

- 05.06.2017 byla v rámci postupující modernizace závodu Prefy TOPOS (dnes Goldbeck) zahájena demolice 60 m vysokého komínu, patřící k někdejšímu guttmanovskému cukrovaru.
Postup prací názorně dokumentuje dvojice přiložených snímků. První snímek byl pořízen 29.5.2017, tj. 8 dní před zahájením demoličních prací. Druhý dokumentuje stav ke dni 15.6.2017, kdy práce již pokročily na postupném odbourávání osmiboké části.
29.05.2017
15.06.2017

- snímek níže dokumentuje aktuální stav bývalého staničního skladiště v Tovačově ke dni 5.6.2017


- 01.06.2017 byla zahájena vozba štěrkopísku z vlečky štěrkoven na Skašově. Koncepce vozby zůstává stejná jako v posledních letech, tj. 1x souprava 29 vozů Faccs za den, rozdělená a odvážená postupně po 3 částech (10+10+9). Četnost vozby 2 až 3 soupravy za týden. Předobjednávka prozatím do konce června.

- 29.05.2017 - proveden postřik tratě kropícím vozem včetně vlečky štěrkoven proti nežádoucímu plevelu.

- 19.04.2017 zavítala na trať opět po roce měřící drezína MD-1 TÚDC Praha v rámci periodických jízd měření železničního svršku.


- 16.03.2017 proběhly oslavy 10 let působení spolku Kroměřížská dráha na trati z Kojetína do Tovačova. Během dne byly k Tovačovu vypraveny celkem čtyři páry spojů zvláštních vlaků tažených parní lokomotivou 213.901 typového označení BS 200 s trojicí přívěsných vozů Blm a motorovým vozem M131.1454.

- Díky výlukové činnosti na trati č.300 ve dnech 11.-18.10.2016 vyvstal problém se zajištěním obsluhy vlečky Goldbecku v Tovačově. Nemožnost jakékoliv obsluhy ze strany společnosti ČDCargo, dala příležitost k využití v Tovačově jinak pouze deponované lokomotivě T444.1516 spolku KPKV Brno. Aby se minimalizoval dopad na harmonogram nakládky, bylo dopředu zajištěno předzásobení vozů přístavbou do Tovačova dne 10.10.2016. "Karkulka" tak svoji hlavní úlohu plnila v podobě vzájemné výměny prázdných vozů za ložené mezi areálem prefy a stanicí.

T444.1516 KPKV posunuje s vozy v Tovačově (12.10.2016) © Olga Bočková

- 5.10.2016 bylo dosaženo mety 100 naložených vozů závodem Goldbeck v Tovačově !!! Prefabrikované dílce směřují na stavbu logistické haly do Švédska. V čele vlaků se střídají stroje řad 731 a 742

742.139-9 před odjezdem z Tovačova do Kojetína s loženými vozy z místní Prefy (07.10.2016)
© Olga Bočková

- S koncem září započala další z odstávek na vlečce štěrkoven na Skašově. Letošní sezóna se tak řadí mezi ty hodně slabé. Plnohodnotný provoz se tak doposud odehrával pouhé dva měsíce (červen, září).

- v polovině září postoupily rekonstrukční práce na staničním skladišti do třetí etapy. Po dohotovení vnějšího ostění, bylo započato s rekonstrukcí střešní konstrukce včetně krytiny. Zároveň došlo na vyzdívání vnitřních příček a pro vytápění objektu byl následně vztyčen komín.

.

- první zářijový týden došlo k odstranění pozůstatků bývalého světelného vjezdového návěstidla do Tovačova.

- 8.8.2016 byla zahájena o tři týdny odložená obsluha tovačovské Prefy Topos. Pěticí vozů Res jsou expedovány prefabrikované dílce pro švédského zákazníka. Vozby manipulačních vlaků se prvního dne zhostil stroj 731.029-5
731.009-7 sestavuje dne 9.8.2016 v Tovačově soupravu Mn vlaku, který se po chvíli vydá na zpáteční cestu do Kojetína ( © Olga Bočková )
- Ve dnech 18. a 19.7.2016 si v Tovačově odbyla svoji premiéru řada 731 ! Stroj 731.021 se zde ukázal s dvojicí manipulačních vlaků v rámci obsluhy Prefy Topos (Goldbeck)

- 11.7.2016 vypravena z Tovačova první ložená souprava vozů Res. Obsluhy se znovu zhostil stroj 742.433

- (7/2016) práce na rekonstrukci staničního skladiště v Tovačově postoupily na trakt od města


- 8.7.2016 proběhl návoz prvních vozů k nakládce do tovačovské Prefy TOPOS - člen německé skupiny Goldbeck. Po dobu letních měsíců by měla být po kolejích zrealizována zakázka na výstavbu logistické a výrobní haly ve Švédsku. Návozu vozů se účastnil stroj 742.433

- 2.6.2016 proběhla první obsluha vlečky štěrkoven na Skašově. Navezana byla souprava 27 vozů Faccs a odvezeno 6 správkových vozů. Obsluhy vlečky se zhostila lok. 742.334

- Ve druhé polovině května postoupily rekonstrukční práce na staničním skladišti do druhé etapy, kdy jsou původní dřevěné obvodové nosné konstrukce postupně nahrazovány zděnou konstrukcí z cihel.

.

- Ve dnech 25.-26.4.2016 proběhla II.etapa výměny pražců pod výměnou P1 vlečky TOPOS Tovačov v km 10,312. Celkově bylo nahrazeno 15 ks vyžilých dřevěných pražců za nové. Práce tak navázaly na I.etapu, při které bylo začátkem února 2015 vyměněno na 20 ks.
- bývalé staniční skladiště v Tovačově prochází postupnou rekonstrukcí. Původní dřevěná podlaha poškozená hnilobou byla kompletně snesena a nahrazena povrchem ze stropních panelů Spiroll.

- Ve dnech 25.3-30.3.2016 proběhla výluka traťové koleje v rámci opravy povrchu přejezdu P7223 v místě křížení se silnicí II/367 u Uhřičic. Na výluku byly dne 27.3. nasazeny tato vozidla: podbíječka Unimat 08-275, kolejový pluh USP 3000C (obě vozidla v majetku TSS Grade Trnava), lok. 740.575-6 s šesticí samovýsypných vozů Facc společnosti Olomoucká dopravní s.r.o. ložených štěrkem. V rámci prací došlo k podbití a směrové úpravě traťového tělesa v km 3.6 - 3.7, dosypání štěrku v km 6.9 - 7.1 a směrové a výškové úpravě v místě železničního přejezdu P7223 u Uhřičic v km 4.7

Ranní návoz vozidel do míst opravných prací (27.03.2016)
Kolejový pluh USP 3000C během prací na uhřičickém přejezdu P7223 (27.3.2016)


archiv aktualit 2015 ZDE
archiv aktualit 2014 - 2011 ZDE